rijnummer

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12 21:04
Mensen,

Ik ben op zoek naar de PHP-functie die rijen uit een rijen nummert.

code:
1
2
3
while($row_image = mysql_fetch_array($qry_image)) {
    echo "<p>Foto ".xxx."</p>";
}

Met een query haal ik uit meerdere tabellen gegevens op, zodat ik per artikel de verschillende afbeeldingen in beeld krijg. De query klopt, want de foto's en bestandsnamen e.d. worden correct weergegeven.

Wat ik echter wil, is de foto's nummeren, van 1 tot het totaal aantal foto's, mysql_num_rows()

Ik dacht dat er een functie is die elke regel kan nummeren, maar kan 'm niet meer terugvinden...
Ik wil geen tellertje laten meelopen, en ook geen id uit de database gebruiken.

Wie helpt me even op weg? En ja, php.net al gekeken, maar lastig zoeken als je niet meer weet hoe het heet ;)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hoewel het soms wel zo lijkt is php geen duplo waar voor elk mogelijk te bedenken stukje functionaliteit een enkele functie bestaat. Programmeren is ook een stukje zelf maken. Verdiep je eens in variabelen. Bovenaan een teller op 1 zetten, deze bij elke regel afdrukken en vervolgens ophogen en je hebt je tellertje.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:50
Waarom geen tellertje laten meelopen? Kan heel simpel, gewoon inline zonder extra regels en zo, bijvoorbeeld:

PHP:
1
2
3
4
$count = 0;
while($row_image = mysql_fetch_array($qry_image)) {
    echo "<p>Foto ".(++$count)."</p>";
}

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 20:43

chem

Reist de wereld rond

Ik zou het met CSS doen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11 14:33

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

sjroorda schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:09:
Waarom geen tellertje laten meelopen? Kan heel simpel, gewoon inline zonder extra regels en zo, bijvoorbeeld:
[..]
Zou ik ook doen, maar dan met een for loop, zodat ik die variabele niet meer na mijn rijen heb... ;)
PHP:
1
2
for($count = 1; $row_image = mysql_fetch_array($qry_image); $count++)
    echo "<p>Foto ".$count."</p>";

Idee blijft hetzelfde, maar toch... :+

@Chem, hoe dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Rowdy.nl op 26-02-2007 17:15 ]

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Een ol zal wel helpen idd.

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-11 14:33

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

chris schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:17:
[...]

Een ol zal wel helpen idd.
|:( Stom, idd... :)

@TS; Op deze pagina zie je het overzicht van de PHP/mysql functies... Niets wat een rij nummer weergeeft. Heb je het niet in een andere language gezien?

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

De enige andere oplossing die je hebt is een variabele in MySQL bijhouden die als teller fungeert, maar dat is beyond pointless als je dat net zo goed in PHP (wat daar veel beter voor is uitgerust) kunt doen.

Afgezien van dat is dit topic eigenlijk meer dan basic. Hoe je een rijnummertje bijhoudt in een PHP-scriptje lijkt me niet zo lastig. Sowieso snap ik de aversie tegen een tellertje niet, maar goed. Dit topic gaat in elk geval dicht. :)

@wieleman: lees overigens ook even *** Over topictitels in PRG - lezen voor topic openen!!! *** door; je huidige topictitel zegt niet zoveel over je probleem. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.