Toon posts:

Overclocken van een Pentium D 920

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb laatst een PC gekocht met een Pentium D 920 er in. Verder zit er single channel 1mb DDR2 RAM in en een moederbord van Foxconn twv 50 euro. De PC werkt goed, maar toch wil ik maar gaan overclocken. Ik heb inmiddels geoverclockt vn 2.8 GHz naar 3.06 Ghz zonder de Vcore te verhogen. Hij draait stabiel met de standaard processor koeler. Nu wil ik verder overclocken door watercooling te gebruiken. Hierbij wil ik ook het Vcore flink gaan ophogen.

Kan iemand me vertellen tot hoe ver dit beestje te overklokken is op de manier die ik bechreven heb? Desnoods koop ik een ander moederbord wat geschikter is om mee te clocken. Ik hoop uiteindelijk in de buurt van 5 GHz te komen met een beetje geluk en een goeie waterkoeling!

Is dit mogelijk? Zo ja, hoe? Welke mobo, welke waterkoeler?

Bedankt!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
1MB ram 8)7

1: Alles is mogelijk :+
2: Niemand kan jou vertellen hoever je kan overklokken.
3: Jij vraag ons hoever wij denken dat jij kan komen, maar 1MB ram zegt niet veel over ram. En foxconn zegt niet al teveel over je mobo.

Kom eerst is met een goede startpost die aan de eisen voldoet dus:

(Inleiding)
Specs
Extra info
Vraag/probleem

Ga je eerst is goed inlezen over overklokken. Je hoeft niet gelijk WC te kopen als je wilt overklokken, kijk eerst maar is hoever je met de stock komt.
Desnoods koop ik een ander moederbord wat geschikter is om mee te clocken
:S Waarom dat? Koop dan gelijk een oc mobo.

Trouwens 5GHz is wel erg veel, 80% oc ofzo. Denk niet dat je dat zosnel gaat halen

Verwijderd

Topicstarter
He bassie_,

- Wat de RAM betreft, bedoelde ik 1 GB 667 Mhz DDR2.

- Wat de mobo betreft
merk: Foxconn
type: 6627MA-RS2H
Deze mobo heeft 50 euro gekost, wat voglens mij niet veel is voor een serieuze mobo. De PC heb overigens uit losse onderdelen samengesteld. Het geheel heb ik voor een zeer aardige prijs aangeschaft: Pentium D 920, bovengenoemde mobo (o.a. met VGA, LAN en Sound) en RAM, behuizing en HD van 160 GB, alles bij elkaar 295 euro.

De processor draait nominaal op 2.8 GHz. De CPU FSB standaard op 200 MHz. De mulitplier staat op 14 en is gelockt, zal je niet verbazen. Dus het enige waarmee ik geexperimenteerd heb is de Cpu FSB. Deze heb ik tot 220 Mhz weten op te voeren zonder met de Vcore te sjoemelen. Dit maakt 220*14 = 3080 Mhz met standaard koeler die ik met de processor heb gekregen. Een toename van 10 %, alleen met de Cpu FSB verhoging. Leuk, maar niet genoeg.

De problemen die zich voordoen als ik de 220 Mhz CPU FSB passeer, zijn de volgende:

- het scherm begint 'raar' te doen. De kleuren gaan over in elkaar, gewoon slecht teken wat op instabiliteit zou kunnen duiden. Ik vermoed dat de VGA het hierbij laat afweten, aangezien deze maar 32 MB is.
- het gepiep van de PC. Waarschijnlijk de mobo die het niet meer trekt. Hiernaa wil de PC niet meer booten en moet ik de jumperop de mobo resetten.

Het grappige is dat de temperaturen onder de 40 C blijven. Wat dit betreft, is geen waterkoeling nodig, maar toch vraag ik me af waar de problemen vandaan komen.

Wat betreft de RAM FSB, hiermee heb ik geexperimenteerd zonder precies te weten waarmee ik bezig was. Overigens wordt RAM FSB automatisch aangepast nadat ik de CPU FSB heb veranderd.

Die 5 Ghz is idd veel, maar ik zou al blij zijn met 4 GHz of iets meer, zeg maar een increase van 50 %.

Mijn vraag is eigenlijk de volgende:

hoe haal ik de maximum uit mijn systeem zonder de WC. Het enige wat ik kan bedenken is de Vcore omhoog met alle mogelijke gevolgen vandien. (Heeft het overigens zin om de Vcore omhoog te brengen met de bovengenoemde symtomen???). Wat ik verder kan bedenken is andere hardware zoals een ander mobo, 2 x 1GB RAM ipv 1 x 1 GB, of andere koeling (zij het air, zij het WC of anders).

Heeft iemand een idee?

Bedankt !!!!

• bassie
het scherm begint 'raar' te doen. De kleuren gaan over in elkaar, gewoon slecht teken wat op instabiliteit zou kunnen duiden. Ik vermoed dat de VGA het hierbij laat afweten, aangezien deze maar 32 MB is.
De fout die jij hier waarschijnlijk hebt gemaakt is: dat je je pci-e bus frequentie niet gelocked hebt. Je bent de snelheid van die bus aan het verhogen en dat is slecht voor je grafische kaart. Je moet deze bus locken op 100MHz. Dit geld ook voor de pci bus die moet op 33 staan (33.33), als dat er niet tussen staat werken ze waarschijnlijk met een divider pci-e /3 want 100/3=33.
Wat betreft de RAM FSB, hiermee heb ik geexperimenteerd zonder precies te weten waarmee ik bezig was. Overigens wordt RAM FSB automatisch aangepast nadat ik de CPU FSB heb veranderd.
FSB staat voor Front Side Bus, voor meer info moet je maar even in de PMG faq kijken. Jij bedoelt dus waarschijnlijk de MHz waar je ram op werkt.

Dat de snelheid van je ram omhoog gaat als je de FSB verhoogt klopt omdat dat aan elkaar gelinkt is. Afhankelijk van de divider gaat die dus omhoog.
- het gepiep van de PC. Waarschijnlijk de mobo die het niet meer trekt. Hiernaa wil de PC niet meer booten en moet ik de jumperop de mobo resetten.
Ik ken het mobo niet maar denk dat je mobo echt nog wel iets verder kan. Doe eerst is wat in mijn stukje over pci (e) staat en verhoog dan je fsb is. Als je mobo het dan niet haalt kan je proberen om de Voltages van je Northbridge (mch) Fsb en je Southbridge te verhogen. Als je dit doet let dan wel op de temps van je chipset (in de bios kan dat waarschijnlijk, even voelen geeft ook wel een indicatie). Je chipset mag net zoals je processor niet tewarm worden, als je even vertelt wat voor chip's erop zitten is er vast wel iemand die kan vertellen hoe warm ie mag worden.

Vcore kan je verhogen, zolang je de temps in de gaten houdt. Maar probeer de Vcore echt niet meer dan 0.3V te verhogen teveel lijkt mij ook niet al te best voor de processor ookal let je op de temps. (ook slecht voor je stroom rekening)

Zoek zelf ook is wat info op over overklokken, je weet er nog vrij weinig van af en het is zonde om op die manier je spullen te slopen.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:10

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Piepende condensatoren zijn niet echt geweldig. Denk nou niet dat je dan een flinke OC kan plegen. Een Foxconn mobo van 50,- lijkt mij nou niet echt een OC-bord.

En 5GHz halen? Dat zal je hooguit lukken met een Celly op H20-cooling.

Verwijderd

Topicstarter
De PCI-E bus heb ik op 100 mhz gelockt. Overgens is deze te varieren tussen 100 en 120 Mhz, maar hij staat dus gelockt op 100 Mhz. Wat betreft Vcore, deze kan ik niet verhogen. Kan het zijn het moederbord niet toelaat om met Vcore te spelen??? De cpu:ram ratio heb ik zitten spelen, maar hiermee schiet ik niet al te veel op. De latency tijden heb ik op maximale waarden staan: 5-5-5-15.

Al met al haal ik 228 mhz met de cpu fsb (228*14 = 3.2GHz). Bij 250 Mhz cpu fsb (clock=3.5 Ghz) boot het systeem zonder problemen, maar de Windows wordt niet opgestart. In veilige modus wordt de windows wel opgestart.

Vraag: wat is meestal de oorzaak dat de windows niet start na een overclock??

• bassie
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 00:38:

Vraag: wat is meestal de oorzaak dat de windows niet start na een overclock??
Pci bussen vergeten te locken waardoor de sata poorten het niet bij houden en je schijf corrupt raakt en je data niet meer goed te lezen is.

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn weten heb ik de pci-e bussen gelockt. Ik heb daar iets moeten disable-en. Nu staat de pci-e bus op 100mhz, net zoals dat geval was voor overclocken. De pci wordt dan automatisch bijgesteld als het geod is.

kan het ook zijn dat een moederbod geen veranderingen toelaat aan pci-e en pci bussen?

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-01 13:27

Murk

Is this thing on?

bassie_ schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 01:01:
[...]

Pci bussen vergeten te locken waardoor de sata poorten het niet bij houden en je schijf corrupt raakt en je data niet meer goed te lezen is.
Zijn de pci bussen dan verbonden met de sata poorten op één of andere manier :S nog nooit van gehoord.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, ik kom geen meter vooruit met deze setup. Met deze mobo (en de laatse biosversie) is de pci-e te varieren tussen 100 en 127. Ik heb hem gelockt op 100 zoals bassie heeft aangeraden. De pci bus staat er niet eens tussen, dus waarschijnlijk werkt ie op 33.3 mhz. Verder valt niks te verhogen aan voltages (Vcore, Vdimm, northbridge, southbridge), ik kan gewoon niks veranderen (is dit vreemd bij een bordje van 50 euro??). Bij een overclock van 10% werkt de zaak goed, maar voor >10% krijg ik het zwarte scherm voor mijn neus: ik kom niet in de windows!
Wat de ram-fsb betreft snap ik een ding niet, namelijk bij een 10% overclock wordt de ram-fsb meegeclockt naar >700 mhz en de zaak werkt gewoon. Ik zou verwachten dat voor >667 Mhz het geheugen het laat afweten.

Iemand enig idee hoe ik een overclock van meer dan 10% kan halen? PS: voltages zijn NIET te veranderen. Kan het zijn dat ik de maximum al bereikt heb?? K*t, het zal toch niet waar zijn, maximaal 10% overclocken..

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Dat ram geheugen zit natuurlijk altijd wel wat speling in. Dus helemaal niet vreemd dat het wel op 700 wil draaien. Heb je trouwens wel een nieuwe bios geflashed? Dat kan je meer optie's geven, en dan kunnen er fouten uitgehaald zijn. (vaak zijn eerdere bios versie's niet super voor overclocken.)

En zowiezo als je echt lekker wilt clocken zul je het eerst bij je mobo moeten kijken, als ik dit allemaal zo hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Het is de laatste versie van de bios, maar dat is alles wat ie te bieden heeft.
Nou goed, toen ik het systeem bij elkaar gekocht heb, heb ik gekeken voor een zo goedkoop mogelijk moederbord dat DDR2 geheugen en een Pentium D ondersteunt. Met overclocken heb ik toen geen rekening gehouden. Achteraf had ik iets van, laat ik dit alles met zo'n 50% overclocken. Zit even te denken aan een betere koeler voor de CPU, bv Tuniq Tower 120, maar dat heeft weinig zin als mobo het niet wil. Volgende keer naar een beter mobo kijken wat ook Core 2 duo CPU's ondersteunt, want upgraden met een betere processor komt ook wel een keer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap overigens niet waarom nadat ik de BIOS gereset heb het geheugen met SPD op 667 Mhz loopt terwijl de FSB van de Cpu 200 Mhz bedraagt. Het geheugen zou toch op 400 moeten lopen in dit geval. SPD staat toch voor 1:1 looptijd???

Als ik de FSB naar 230 Mhz gooi, gaat het geheugen naar zo'n 800 Mhz en de zaak wil niet booten.
Iemand een idee???

• Kleenex
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
"Deze mobo heeft 50 euro gekost, wat voglens mij niet veel is voor een serieuze mobo."

Dit mobo is zo brak als Asrock oid. Leg je er maar bij neer dat je niet verder mee komt als 10% o.c. die je beschreven hebt. H20 koeling zou ik als ik jou was niet aanschaffen... Gezien de "geringe" kennis die je hebt (wat ik uit je post opmaak) zou ik acuut stoppen met oc'en, nu de boel nog enigszins heel is.

Lees de FAQ eens door in de main.... je zult er heel wat van opsteken.

Zie het bovenstaande niet als kritiek, maar als feedback. Doe je voordeel ermee.

• bassie
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:52:
Ik snap overigens niet waarom nadat ik de BIOS gereset heb het geheugen met SPD op 667 Mhz loopt terwijl de FSB van de Cpu 200 Mhz bedraagt. Het geheugen zou toch op 400 moeten lopen in dit geval. SPD staat toch voor 1:1 looptijd???

Als ik de FSB naar 230 Mhz gooi, gaat het geheugen naar zo'n 800 Mhz en de zaak wil niet booten.
Iemand een idee???
Geheugen divider. Je mobo leest van het geheugen af: 666MHz, van je cpu 800MHz wat dus 200fsb is. Je mobo zet je fsb dus op 200, maar omdat op je geheugen 666(333) staat gaat je mobo het geheugen dus op 666(333) zetten. Dus gebruikt je mobo een andere divider.

[ Voor 3% gewijzigd door bassie op 26-03-2007 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Kleenex,

Al die (buitensporige) kennis komt alleen van pas als je een beetje serieuze hardware hebt. Dit mobo is gewoon een k*t mobo als het gaat om overclocken. Ik geloof best dat jij en sommige anderen 'overklokkennis' hebt maar probeer het maar met deze hardware eens.

Ik denk dat ik een Asus P5B Deluxe, Asus Commando of een Gigabyte GA-P965-DS3 had moeten aanschaffen. Het liefst icm met een Core 2 duo. Ik heb begrepen dat je hier makkelijk een overclock van 50% bereikt met standaard koeler en zonder heel erg moeilijk te hoeven doen. Kan iemand dit even bevestigen, dan weet ik tenminste wat een beetje redelijke hardware is.

Verwijderd

Topicstarter
Bassie,

is er iets te doen aan die devider? Met een kleine cpu fsb verhoging, klokt het geheugen mee ver boven 667 mhz en de boel start niet op. Verschillende CPU:RAM ratio's helpen niet!!!

• bassie
Verwijderd schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 17:29:
Bassie,

is er iets te doen aan die devider? Met een kleine cpu fsb verhoging, klokt het geheugen mee ver boven 667 mhz en de boel start niet op. Verschillende CPU:RAM ratio's helpen niet!!!
Cpu:ram? Bedoel je niet fsb:ram? Maar je moet de fsb:ram op 1:1 zetten, als dat niet werkt is het helaas niet anders.

Verwijderd

Topicstarter
Bassie_: Cpu:ram? Bedoel je niet fsb:ram? Maar je moet de fsb:ram op 1:1 zetten, als dat niet werkt is het helaas niet anders

FSB:RAM ratio, uiteraard!

1:1 staat er niet eens tussen, wel SPD en 1:2, 3:4, 3:5, 3:8 en 3:10.

Ik denk dat ik geen pogingen meer doe om te overklokken, kom toch niet boven de 10 % uit. Het zaakje werkt overgens goed, het is ook nooit mijn bedoeling geweest om een wereldrecord neer te zetten als het gaat om overklokken, ik wilde alleen Superpi 1M binnen 40 sec draaien. Met een clock van 3.1 Ghz duurt het 45 sec. Ik neem hier genoegen mee, voorlopig althans. Later een keer, haal ik een van de bordjes die ik boven ergens heb genoemd en een Core 2 duo (of iets wat dan actueel is) en dan moet het goed gaan.

Groeten.
Pagina: 1