Toon posts:

[PHP] Hulp nodig rekenmodule

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
KIJK NAAR BENEDEN WANT DIT HIER BOVEN IS NIET MEER ECHT VAN TOEPASSING, of het moet de 1ste keer zijn dat je deze thread leest :P

Ik heb een probleem:

Ik leg het even uit: Ik ben bezig met een rekenmodule, het onderstaand stukje code berekend hoeveel een persoon kan lenen, met een hypotheek. Ik heb verschillende modules per loongroep, dus 1 tot 10.000 1 tot 20.000 etc. Per groep verschilt het dus hoeveel de mensen aan procenten moeten betalen. Nu kan het natuurlijk zijn dat de ene maand een lening afsluiten goedkoper is dan de andere, dus moet het in te stellen zijn via het cms.

Het cms is opgebouwd met id's en daarnaast dus een aantal rijen die ik hier en daar echo, ik wil bijvoorbeeld dat de klant dus het aantal procent aan kan passen. Maar wat ik ook probeer, het wil niet werken. Aan cms kant hoeft niks te gebeuren dus, ik wil dus alleen weten hoe ik daar een echo kan plaatsen, zodat hij daar bijvoorbeeld id=20 echo rij 'procent' dat hij dat er in zet.

Het volgende gedaan:

gegoogled
Php afsluiten, query die de inhoud van rij procent uit de tabel echoéd, php openen.
Zelfde query als hierboven genoemt, maar dan zonder php afsluiten.

Ik hoop dat iemand me kan helpen!
Alvast super bedankt!

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<form action="tot100000.php" method="POST">
<input name="x" type="text">
wat is uw inkomen?<br>

<input type="submit" value="Bereken nu">

</form>
<?php 
$procent = 0;
$x='';

if(isset($_POST['x'])){
$x = $_POST['x'];
$procent = $x*5.5;

}
if(isset($_POST['y']))$y = $_POST['y'];

echo "Maximaal hypotheekbedrag is: " . $procent . " euro";
?>

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 10:28 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

En dan in Programming ;)

Verwijderd

Ik zie nergens waar je de percentages als variabel beschouwd. Ik zie dat je bij $procent het maandbedrag vermedigvuldigd met een vaste waarde van 5.5, maar hier zou je dan dus het resultaat van bijvoorbeeld een query moeten gebruiken. Deze query maak je dan afhankelijk van het gekozen "loonvak", hypotheekvorm, duur van de lening, en wat al niet meer.... je spreekt wel al over een database, maar ik mis op het moment de koppeling. Het lijkt me overigens een vrij eenvoudig vraagstuk, waar je zo uit zou moeten komen. Wellicht als je het probleem wat beter specificeerd kan je beter geholpen worden!

edit: Ik las net in je gesloten topic dat je inderdaad ook nog wat probeert te echo'en uit een database, wellicht handig als je die code ook even post hier!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 17:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:27:
Ik zie nergens waar je de percentages als variabel beschouwd. Ik zie dat je bij $procent het maandbedrag vermedigvuldigd met een vaste waarde van 5.5, maar hier zou je dan dus het resultaat van bijvoorbeeld een query moeten gebruiken. Deze query maak je dan afhankelijk van het gekozen "loonvak", hypotheekvorm, duur van de lening, en wat al niet meer.... je spreekt wel al over een database, maar ik mis op het moment de koppeling. Het lijkt me overigens een vrij eenvoudig vraagstuk, waar je zo uit zou moeten komen. Wellicht als je het probleem wat beter specificeerd kan je beter geholpen worden!

edit: Ik las net in je gesloten topic dat je inderdaad ook nog wat probeert te echo'en uit een database, wellicht handig als je die code ook even post hier!
Dat is dus juist m'n probleem, ik wil die 5,5 variabel maken! Dus dat ik op die plek een echo kan plaatsen doormiddel van een query die een gegeven echoéd uit m'n database.

Misschien dat het zo iets duidelijker is ? Alvast bedankt dat je me iig wilt helpen! (M'n eigen kennis schiet net te kort blijkbaar)

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Volgens mij had je hier al een topic over geopend: Php hulp nodig met berekening..

Wat wil je nu precies. Wat ik lees is dat je als invoer 2 variabelen wil hebben, die vermenigvuldigd geeft een derde waarde, die wil je echo'en. Je krijgt dan zoiets:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
function calculate($var1, $var2){
  if(!is_numeric($var1) || !is_numeric($var2)){
    return false;
  }else{
    return $var1*$var2;
  }
}

$var1 = $_GET["een_variabele"];
$var2 = $_GET["tweede_variabele"];
if($uitkomst = calculate($var1, $var2)){
  echo $uitkomst;
}else{
  echo "Waarde kan niet berekend worden!";
}

Het is mij nog steeds nog totaal onduidelijk _wat_ je probleem is
Dus dat ik op die plek een echo kan plaatsen doormiddel van een query die een gegeven echoéd uit m'n database.
:?

[ Voor 24% gewijzigd door mithras op 01-03-2007 10:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee een echo wou juist. Ik heb nu het volgende:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<form action="tot10000.php" method="POST">
<input name="x" type="text">
wat is uw inkomen?<br>

<input type="submit" value="Bereken nu">

</form>
<?php 

$var1 = $_GET[var1];
if(!$_GET[var1]) { $var1=1; }
$query = "SELECT * FROM dekkerbereken WHERE var1=$var1"; 
$result = mysql("dekker", $query);

if(isset($_POST['x'])){
    $x = $_POST['x'];
    $procent = $x*4;

}
if(isset($_POST['y']))$y = $_POST['y'];

echo "Maximaal hypotheekbedrag is: " . $procent . " euro";
?>

Ik moet nu dus die 4 weghalen, en daar dus een commando zetten om de juiste rij te pakken.

Nu pakt ie het juiste record maar hoe krijg ik nou de info uit de juiste row, in dit geval is het rij "tekst" (zodat ik cms niet zover hoef om te bouwen anders had ik het wel "procent" genoemt. Maar uit eigen ervaring gebruik ik php normaal alleen om info te echoén etc. Maar hoe 'echo' ik nou iets die rekenmodule in, wat is de tegenhanger van echo als het ware?

Alvast superbedankt voor de geen die mij hiermee kan helpen!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 10:28 ]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat doet de functie mysql op regel 13 precies? Probeer daar eens iets te doen met de functies mysql_query en mysql_fetch_array. Wanneer je de handleiding erop naslaat voor die functies, zie je als het goed is voldoende aanwijzingen.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:26

TeeDee

CQB 241

Dus, je wil een waarde uit je DB op de plek van "4" zetten?
Dat lijkt mij een gevalletje basis materie wat in de eerste de beste tutorial van php/mysql behandeld wordt.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:33

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik mis een aantal dingen in je script.
Ten eerste maak je nergens een verbinding met de database. Zonder database verbinding gaat MySql al helemaal niet werken.
Te tweede mis ik nog een aantal essentiele handelingen in MySql om er een resultaat uit te krijgen. de functie 'mysql' bestaat niet, tenzij je er zelf een functie voor geschreven hebt. Gezien jouw vraag is dat hoogst onwaarschijnlijk. je beging je MySql opbouw met:
PHP:
1
2
$query =  mysql_query("plaats hier je query");
$result = mysql_fetch_object($query);

Je kan nu je resultaten aanroepen met:
PHP:
1
$result->kolomnaam

Neem voor meer informatie eens een kijkje op http://nl2.php.net/mysql. Hier leggen ze een hoop uit van hoe je welke functies moet gebruiken.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
De database roep ik natuurlijk al eerder aan. En de geen zegt dat je het al vind bij het eerste hoofdstuk in welke tutorial dan ook, nou nee. En mysql is wel een funcite.

Bedankt e-vix ik ga het even proberen!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Nee, mysql is geen standaard functie. Zie ook http://nl3.php.net/manual/nl/ref.mysql.php. Waarschijnlijk heb je zelf een functie mysql() geschreven.

Daarnaast is je vraag echt een basis vraag van MySQL en PHP. Er zijn echt tientallen, zo niet honderden tutorials te vinden die je uitleggen hoe je data in MySQL kan stoppen en hoe je er data weer uit kan halen. We verwachten hier dan ook van je dat je dat zelf onder de knie kunt krijgen of er minstens zelf mee aan de slag gaat. Daarnaast zijn er hier op GoT ook een hoop topics over te vinden.

Uit je laatste vragen en opmerking kunnen we niet zien of je zelf bezig bent geweest om je eigen vragen op te lossen. Aangezien je in staat zou moeten zijn de vragen die je nu hebt met wat PHP/MySQL tutorials zou moeten kunnen oplossen gaat deze dicht. Mocht je er echt niet uitkomen dan kan je een nieuw topic openen maar geef dan in elk geval aan wat je zelf hebt geprobeerd om je probleem/vraag op te lossen en wat daar dan niet mee lukte. Zie ook Programming Beleid en dan met name Programming Beleid - De Quickstart

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.