laptop batterij besparen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.042 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• assass
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07-2024

assass

Salon GoT'er

Topicstarter
Een verkoper verteldde me laatst enkele tips over het besparen van je batterij,..

Hij zei onder andere dat je het beste op het moment dat je laptop op het netstroom zit en de batterij vol is, je deze batterij uit je laptop moet halen. Is dat wel echt een goed idee?

Ik heb zojuist een nieuwe laptop gekocht (VAIO C2Z/B) en wil uiteraard de accu een maximaal leven bieden. Ik mis eigenlijk een topic hier met tips over het besparen van je accu,.. of zie ik die over het hoofd?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

het zal sowieso een vaio van sony zijn (doh...).
Op zich hoeft dat allang niet meer met de moderne batterijen, daar zit allang een circuit in wat de batterij niet overlaadt als je de laptop aan de netspanning hangt.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Volgens mij regelt je notebook zelf wel of de batterij wel of niet opgeladen hoeft te worden. Ik heb mijn batterij er altijd inzitten en hij doet het na ruim 3 jaar nog steeds goed. Niet zo goed als in het begin, maar ik ken zat mensen waarbij het helemaal niet meer doet.

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
Hij schakelt over naar AC wanneer de accu vol is. Op dat moment werkt je laptop dus 'buiten de accu om'.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 09:45
Yohan schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:14:
Hij schakelt over naar AC wanneer de accu vol is. Op dat moment werkt je laptop dus 'buiten de accu om'.
Volgens mij is dat niet helemaal waar; in dat geval zou de laptop immers uit moeten vallen als je plotseling de stekker er uit trekt of de stroom uitvalt in het gebouw waar je zit. Dat is echter niet het geval wanneer de accu er in zit. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een laptop bij zo'n dip in de stroom toevoer snel genoeg over kan schakelen van netspanning naar accu.

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-09-2025

Raphaelo

boeiend!!

whiteguy schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:59:
[...]

Volgens mij is dat niet helemaal waar; in dat geval zou de laptop immers uit moeten vallen als je plotseling de stekker er uit trekt of de stroom uitvalt in het gebouw waar je zit. Dat is echter niet het geval wanneer de accu er in zit. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een laptop bij zo'n dip in de stroom toevoer snel genoeg over kan schakelen van netspanning naar accu.
Dat overschakelen kan heel snel hoor. Denk bijvoorbeeld aan een ups, die schakelt heel snel over op de noodvoorziening mocht de stroom uitvallen. bij een laptop werkt het volgens mij net zo... dus de batterij hoef je er niet uit te halen als je op netstroom zit. Mijn laptop doet het zelfs niet eens als de acu eruit ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door Raphaelo op 26-02-2007 17:21 ]

originele signatures zijn top!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Raphaelo schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:19:
[...]

Dat overschakelen kan heel snel hoor. Denk bijvoorbeeld aan een ups, die schakelt heel snel over op de noodvoorziening mocht de stroom uitvallen. bij een laptop werkt het volgens mij net zo... dus de batterij hoef je er niet uit te halen als je op netstroom zit. Mijn laptop doet het zelfs niet eens als de acu eruit ligt.
Dan heb jij er dus nog eentje die niet buiten de accu omwerkt ;-)

Maar dat overschakelen kan inderdaad heel erg snel.

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik denk dat de verkoper doelt op het feit dat een Lithium-ion batterij zich het lekkerst voelt tussen de 0 en 25 graden celsius. Temperaturen hoger dan 25 hebben een negatieve invloed op de levensduur van de accu, daar deze sneller zal slijten.

In vrijwel elke laptop is de temperatuur binnenin boven de 40 graden, dus als je de accu er uit haalt wanneer deze opgeladen is, kun je hem ergens opbergen waar het koeler is.

Maar anderszijds hoor ik weer een theorie die zegt dat de batterij in een notebook fungeert als stabilisator voor de stroomspanning, wat uiteindelijk beter is voor de hardware.

Ik heb iig altijd de accu erin zitten in mijn Inspiron 9100.

Goud is geen geld

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:19

steveman

Comfortabel ten onder

Dat advies van de verkoper zou vroeger een heel goede zijn geweest, maar tegenwoordig :?

M'n huidige (zepto) en m'n vorige (dell inspiron) stoppen allebei met de batterij spanning te geven zodra ie vol is. Kun je ook wel zien aan het "batterij is aan het laden lampje", als ie dat heeft natuurlijk.

Wel een tip is om een keer in de 1 à 2 maanden je batterij leeg te laten lopen, totdat je OS powermanager je waarschuwd. Zo hou je de batterij gecalibreerd == de lading in de batterij komt overeen met wat de powermanager denkt dat erin zit.

Ohja, hou wel updates van je bios in de gaten! M'n vriendin heeft namelijk een inspiron 510m en na een jaar was die batterij écht gaar geworden. Na een biosupdate + een nieuwe batterij van haar oooh zo lieve vriendje gaat de laptop weer een bloeiende periode van complete treinritten lappen tegemoed \o/

Geen idee of ze dat bij Sony wel meteen goed voor elkaar hadden, maar dat je het weet.

[ Voor 26% gewijzigd door steveman op 26-02-2007 17:31 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

Er zit alleen een nadeeltje aan de accu er in te laten zitten

Er van uitgaant dat je notebook een li-ion accu bevat:

Zodra je accu vol is wordt de netstroom gebruikt voor stroom, maar een accu loopt altijd langzaam een beetje leeg, zodra de chip op de accu merkt dat hij onder de 99/98 % komt begint hij weer met laden om hem weer op 100% te krijgen.
Het nadeel van li-ion is dat deze accu niet super tegen dit snel opladen kan en dus eerder slijt.
mijn tip is er gewoon inlaten en eens in de zoveel tijd de stroom er af te halen om hem fatsoenlijk te ontladen.
MAAR LET OP! laat de accu _NOOIT_ onder de 10% power komen, hier gaat een li-ion accu erg snel van kappot.

samenvatting:

- Accu er in laten zitten (lang leven de UPS)
- Eens in de zoveel tijd laten ontladen tot 10% en niet lager

Coding 4 Fun!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Mijn advies: gebruik je laptop hoe JIJ het fijn vindt! Mijn ervaring is dat het voornamelijk aan de kwaliteit van de accu ligt hoe lang-ie meegaat, het gebruik maakt weinig uit. Dus doe fijn wat uitkomt zolang-ie het doet.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Vincenz0 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:34:
Zodra je accu vol is wordt de netstroom gebruikt voor stroom, maar een accu loopt altijd langzaam een beetje leeg, zodra de chip op de accu merkt dat hij onder de 99/98 % komt begint hij weer met laden om hem weer op 100% te krijgen.
Dan is mijn notebook volgens mij behoorlijk slim, want dat doet ie namelijk niet. Heb hem er in ieder geval nog nooit op betrapt. Hij doet het soms wel als je de netstroom eraf haallt en dan weer erop doet. Maar volgens mij laadt mijn notebook de batterij niet op als hij hem opgeladen heeft en de netstroom er niet vanaf is geweest. Pas als de netstroom erfa is geweest checkt hij weer of de batterij opgeladen moet worden.

• Spaceman Spiff
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Mijn laptop gaat alleen laden als de accu merkbaar gebruikt is (Inspiron 6000.) Als ik mijn laptop opstart snel even mijn mail controleer en weer afsluit. Dan wordt de accu niet bij geladen als ik deze later (weer) op de adapter aansluit. (Niet echt geklokt, maar gevoelsmatig is dit minder dan 10 min.)

Mij is geleerd/bijgebleven dat een oplaadbare batterij, waarbij het niet uitmaakt of het een NiCd, NiMh of Li-ion betreft, een gemiddelde levensduur heeft van ca. 1000 op- en ontlaad cycli. Waarbij NiMh en Li-ion geen last (minder last) hebben van het zogenaamde 'geheugen effect' waar NiCd erg last van heeft.
Geheugen effect: Een NiCd zal na een aantal malen ontladen tot 50% en dan weer vol laden niet meer verder ontladen dan 50% van de oorspronkelijke capaciteit.

Met dit in het achterhoofd zou ik aanraden om zo min mogelijk van de accu gebruik te maken, maar wanneer je de accu toch moet gebruiken, dat het dan voor de levensduur niet uit maakt of je hem daarna meteen weer oplaad of dat je daarna weer de accu gebruikt.
Ontladen tot 80% en dan weer opladen = 1 op-ontlaad cyclus. Maar ontladen tot 80%, later verder ontladen tot 60%, later verder ontladen tot 20% en dan weer opladen (tot 100%) is ook 1 op-ontlaad cyclus.
Dit is denk ik ook de achterliggende reden waarom mijn laptop niet oplaad als de accu niet noemenswaardig gebruikt is.
Pagina: 1