Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Automatische incasso Rabobank

Pagina: 1
Acties:
  • 4.672 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een lange tijd een issue met de bank.

Een lange tijd terug was mijn rekening op blokkade gezet, omdat een incasso gedaan werdt die meer was dan het saldo op de rekening. De bank verteld mij, Ja meneer, we kunnen het eraf halen voor u , maar bij de volgende incasso die meer is dan het saldo, schiet de J-blokkade er weer op. Hun advies is dan ook een krediet af te nemen, maar bij een krediet zit automatisch rente op de termijn dat je rood staat.

Was er vroeger niet iets van als er een instantie die jij gemachtigd had, incasso te plegen dat die gewoon geinformeerd werden met dat er niet voldoende saldo aanwezig was? En dat je dan de acceptgiro van die instantie kreeg met de vermelding dat het niet lukt :?

Ik snap die hele J-blokkade er niet op. Wil je het niet > neem je maar een krediet (en dan vanaf 1000 euro).

Ja ik vind het niet erg om een krediet aan te gaan, maar nu snap ik ook waar die dikke winstcijfers elk jaar vandaan komen.....

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Ik snap eigenlijk niet wat je wilt?

Als er een incasso gedaan wordt zonder dat er geld op je rekening staat (en zonder dat je rood mag staan), dan sta je dus ongeoorloofd rood. Daar betaal je ook rente over, en nog flink veel meer dan wanneer je wel rood mag staan. Daarnaast wordt inderdaad je rekening geblokkeerd.

Als je dat wilt voorkomen, dan moet je inderdaad ofwel:
- Zorgen dat er altijd genoeg geld op je rekening staat voor inkomende incasso's
- Zorgen dat je wel rood mag staan (lagere rente, geen blokkade meer)
- Geen incasso's uitgeven.

Verwijderd

Topicstarter
Maar er staat me bij dat dit vroeger niet het geval was? Dat ondanks er geen positief saldo aanwezig was, de incasso ook gewoon niet lukte > bericht ervan? Maar het gaat mij om die J-blokkade, en het advies van de bank erbij....

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-11 15:48

Richard

Kuru Kuru Kururin

Pooh schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:00:
Ik snap eigenlijk niet wat je wilt?

Als er een incasso gedaan wordt zonder dat er geld op je rekening staat (en zonder dat je rood mag staan), dan sta je dus ongeoorloofd rood.
Nee dus; ik had dat met Essent; die pipo's gaan precies op de 22e van de maand (1 dag voor storting salaris) een incasso plegen. Iedere keer geen geld op mijn rekening. Vijf dagen later een brief in de bus met accept-giro dat de incasso mislukt was en of ik die even voor de 15e van de volgende maand wilde voldoen.

Uiteindelijk na 5 maanden achter elkaar dezelfde brief kreeg ik netjes een telefoontje van Essent of ik niet over wil stappen naar standaard een acceptgiro (ze wilden de incassodatum nooit aanpassen). Nu heb ik dus iedere maand standaard een acceptgiro in de bus die ik betaal wanneer ik wel geld heb :)

Zoals het bij mij dus is gegaan wil de topicstarter ook. Niet dat er zonder dat je geld hebt WEL geincasseerd wordt.

20*350ZO45°

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:03:
Maar er staat me bij dat dit vroeger niet het geval was? Dat ondanks er geen positief saldo aanwezig was, de incasso ook gewoon niet lukte > bericht ervan? Maar het gaat mij om die J-blokkade, en het advies van de bank erbij....
Volgens mij worden alleen de automatische incasso's van bepaalde instanties roodoverschijdend afgeboekt. Waaronder dus het energiebedrijf.

• vectrex
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-10 17:41
Bij mijn ABN rekening waar ik ook niet rood mag staan, wordt de incasso gewoon geweigerd en krijg ik van de betreffende organisatie (Ohra, etc.) alsnog een herinnering met acceptgiro dat de incasso niet gelukt is. Methode van de Rabo is dus niet handig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hang niet meer bij essent als in Gas & Stroom, maar bij een ander. En die waren trouwens wel zo co-operatief om gewoon de datum van incasso, of uiterlijke betaaldatum te verzetten. Hetzelfde geld voor mijn huur en dergelijk, ook netjes optijd allemaal op afgesproken datum.

Maar goed, dat is het probleem niet. Ik moet dus een krediet aangaan, vanaf minimaal 1000 euro (ja ondertussen staat de afspraak al met de bank) wat ik helemaal niet wil! maar alleen omdat 1 bedrijf/instantie niet wil dat ik het handmatig overmaak ben ik dus verplicht om dit aan te gaan. Ik kan harstikke goed met geld overweg en alles, maar het gevaar van een krediet is is dat je de krediet als je eigen geld gaat beschouwen "owhhh ik heb nog 1000 euro om te besteden" (bijv).

Er wordt al lang geroepen iets met bescherming van de consument enzo, maar dit is natuurlijk ook een dik gevaar niet ? :P
Vectrex Dude schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:11:
Bij mijn ABN rekening waar ik ook niet rood mag staan, wordt de incasso gewoon geweigerd en krijg ik van de betreffende organisatie (Ohra, etc.) alsnog een herinnering met acceptgiro dat de incasso niet gelukt is. Methode van de Rabo is dus niet handig.
Juist. En dat bedoel ik dus. De rabo zet er direct een J-blokkade op, zodat er geen incasso's (ondanks juist het positieve saldo!) meer plaats kunnen vinden, en hun advies is om maar gelijk krediet te gaan staan.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 15:15 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:08

Qwerty-273

Meukposter

Veranderen van bank, die gewoon de incasso weigert ipv een blokkade zet?
Er zijn inderdaad een aantal incasso's die niet geweigerd kunnen worden, maar kan je echt niet met bedrijf/instantie doornemen om een acceptgiro in de bus te krijgen? Eventueel tegen een meerprijs - aangezien een auto incasso geen geld kost voor post/papier etc...?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-11 08:01
ik vind eigelijk dat je enorm aan het z*iken bent. Neem dan OF een limiet op de rekening, OF zorg voor voldoende saldo, is dat nu zo moeilijk :?

Verwijderd

Topicstarter
Veranderen van bank, die gewoon de incasso weigert ipv een blokkade zet?
Ja aan zoiets was ik ook al aan het denken. Ik heb a.k donderdag een afspraak bij de bank over een krediet.

en @ xxxMaverick: Ik vind het standpunt van de bank maar raar. Gelijk maar de rekening blokkeren voor automatische incasso's en adviseren dat je een krediet moet nemen ( met de nodige rente voor de tijd dat je eventueel in krediet staat) ? :)

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
xxxMaverick schreef op maandag 26 februari 2007 @ 20:57:
ik vind eigelijk dat je enorm aan het z*iken bent. Neem dan OF een limiet op de rekening, OF zorg voor voldoende saldo, is dat nu zo moeilijk :?
Sorry, maar ik begrijp de topic-starter wel. Voldoende saldo kan soms moeilijk zijn vlak voor de salarisstorting.

@TS: ik zou gewoon naar een bank gaan waar ze niet zo moeilijk doen, want dit is inderdaad belachelijk en lijkt mij een beetje te veel op klanten zoveel mogelijk laten betalen zodat hun eigen winst hoger wordt.

• xxxMaverick
teigetjuh schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 07:34:
[...]

Sorry, maar ik begrijp de topic-starter wel. Voldoende saldo kan soms moeilijk zijn vlak voor de salarisstorting.

@TS: ik zou gewoon naar een bank gaan waar ze niet zo moeilijk doen, want dit is inderdaad belachelijk en lijkt mij een beetje te veel op klanten zoveel mogelijk laten betalen zodat hun eigen winst hoger wordt.
Het vreemde is dat er hier negatief gedaan wordt over de beslissing van de Rabo. Dit vind ik raar. Andere banken laten je wel in het rood staan (terwijl dat eigelijk niet kan) en rekenen meteen 16% rente. De rabobank voorkomt dit , en hier is kritiek op? vind ik vreemd

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19

Asteroid9

General Failure

[...]

Want? :?

Als je iedere maand je energierekening moet betalen maakt het toch niks uit wanneer dat gebeurt?
Of geef je aan het eind van de maand snel alles uit wat er nog op je rekening staat? Zodat eerder afschrijven van je vaste lasten dat 'probleem' oplost?
In dat geval kun je gewoon niet met geld omgaan, zoveel is wel duidelijk.

Neem anders een aparte betaalrekening voor al je vaste lasten, boek iedere maand na je salarisronde een voldoende hoog bedrag over en zet al je incasso's op die tweede rekening.
Dan mag je wel aan het eind van de maand je reguliere betaalrekening plunderen... ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

Als dat moeilijk is dan is het misschien handiger om:
1. Eens over een buffertje na te gaan denken.
2. Roodstand aan te vragen zodat je de min in kunt.

In beide gevallen wordt er wel enige zelf discipline gevraagd, maar blijkbaar is dit wel helemaal niet zo'n gek idee....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Nou het gaat me hier niet om onvoldoende saldo, het gaat mij om die j-blokkade die optreed en vervolgens elke andere incasso in de toekomst, geblokkeerd is, en het advies van de bank luid dan ook "neem een krediet".

Tja ik wil best een krediet nemen om zo mijn incasso's op te kunnen vangen wanneer dat nodig is, maar ik vond het advies gewoon krom. Je gaat al snel de krediet die je maximaal kan maken, als je eigen geld beschouwen. En daar ben ik nu net geen voorstander van :P Beschik over voldoende zelfdisipline hoor, maar het gevaar wordt hierop alleen maar groter.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 17:20 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:26

ralpje

Deugpopje

xxxMaverick schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 17:08:
[...]

Het vreemde is dat er hier negatief gedaan wordt over de beslissing van de Rabo. Dit vind ik raar. Andere banken laten je wel in het rood staan (terwijl dat eigelijk niet kan) en rekenen meteen 16% rente. De rabobank voorkomt dit , en hier is kritiek op? vind ik vreemd
Andere banken laten die ene incasso niet doorgaan, waarna je gewoon een acceptgiro van de incasserende instantie krijgt. Dat is wat anders natuurlijk.
Rabobank blokkeert blijkbaar gelijk alle incasso's, totdat je die blokkade weer opheft.
Stel: je hebt vlak voor je salaris gestort wordt nog zo'n 150 euro op je rekening staan. Vervolgens komen er twee incasso's: één van 200 honderd euro, en één van 30 euro. Bij de Rabobank gaan ze allebei niet door: die 200 heb je niet, en dus is er een blokkade die je eerst op moet heffen. Bij (bijvoorbeeld) ABN wordt die 200 niet geïncasseerd, dus daar krijg je een acceptgiro voor. Die 30 gaat gewoon door, want dat saldo is er wél.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Topicstarter
Mooi voorbeeld :)

En dat vind ik nou zo krom bij de rabo.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

mmm ik zit bij de Rabobank en dit bied dus mogelijkheden om van de gedwongen automatische incasso's af te komen (tiscali, tmobile).

Heeft iemand informatie over j-blokade?

Ik heb zelf een hekel aan de auto incasso, omdat
1. Je kan niet zelf bepalen wanneer het plaats vind (bv net na salaris storting)
2. je kan niet bepalen waar de incasso voor wordt gebruikt (vergelijk de maandelijkse voorschotten en de eindafrekening)
3. bij een fout (fout bedrag, foute/onterechte afschrijving etc) moet je er zelf achteraan
4. er is geen overicht van afgegeven machtigingen
5. banken controleren niet of de incasso daadwerkelijk is afgegeven
6. auto/eenmalige incasso zijn niet gestandariseerd (qua opdracht formulier voor de klant)

Tijd voor priver of Notabox. Helaas doen nog vele bedrijven niet mee en krijg je meestal geen papieren nota meer (ik wil wel een elektronsiche nota, of ten misnte zelf kunnen bepalen hoe lang ik ze kan in zien)

Everything is better with Bluetooth

• tyrion70
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05-2021
Ik zit zelf bij de ABN, en bij mij doen ze het nog leuker (vind ik).. Ze schrijven het eerst wel af, en vervolgens boeken ze het weer terug naar een paar dagen, onder het motto "mislukte incasso ivm onvoldoende saldo". Ik heb onlangs een incasso een paar dagen later laten plaatsvinden, omdat steeds weer de incasso de 21e gedaan werd, hij de 23e weer teruggeboekt werd, en de 24e mijn salaris kwam! Ik zou het idd fijn vinden als incasso's gewoon niet zouden lukken bij onvoldoende saldo.. Dan heb je het tenminste zelf in de hand..

Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P

Verwijderd

Topicstarter
jeanj schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 19:11:

Ik heb zelf een hekel aan de auto incasso, omdat
Het is aan jou om gewoon netjes op de aangegeven datums, geld op je rekening te hebben wanneer er incasso plaatsvind. Tuurlijk is het ruk als er nog even iets geincasseerd wordt terwijl je net in de suup staat af te rekenen, liever betaal ik ook gewoon lekker handmatig, maar door 1 instantie (gemeente zelf) ben ik nu verplicht om automatische incasso te nemen, tenzij ik het bedrag (wat me eventjes teveel is atm) 479euro in 1 keer betaal. Het is ook niet makkelijk maar liever maak ik het gewoon zelf over, zodat ik het gezever niet heb dat er iets plots geincasseerd is. Betalen doe ik altijd optijd, ik hou eerder rekening mee met wat er betaald moet worden dan wat ik eventueel "nog zou moeten hebben" bijv.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 20:07:
[...]

Het is aan jou om gewoon netjes op de aangegeven datums, geld op je rekening te hebben wanneer er incasso plaatsvind. ....
Het wordt beter aangegeven dan vroeger maar nog niet altijd wanneer het afschrijven. En je mag wel een boekhouding aanleggen om het overzicht te behouden.

Kan je bij de bank eigenlijk opvragen wie er gemachtigd zijn om geld van jouw rekening af te schrijven?

Daarnaast waarom zouden bedrijven wel vooruit worden betaald (voor diensten) en ik niet (mijn salaris wordt achteraf betaald)

[ Voor 10% gewijzigd door jeanj op 28-02-2007 22:36 ]

Everything is better with Bluetooth

Verwijderd

Topicstarter
Daarnaast waarom zouden bedrijven wel vooruit worden betaald (voor diensten) en ik niet (mijn salaris wordt achteraf betaald)
Als je bijv doelt op de maandelijkse huur,, ik rek het ook lekker op tot halverwege de maand hoor, doen ze echt niet moeilijk over, zolang je maar betaald :)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Veranderen van bank is wel voorbarig. Een J-blokkade is een tijdelijke incassoblokkade vanwege onvoldoende saldo. Als de roodstand een bepaald bedrag overschrijdt gaat de incasso erop. Zo kan bijvoorbeeld de huur nog wel betaald worden, maar andere incasso's worden dan wel geblokkeerd.

Of bijvoorbeeld je abbo voor je favo tijdschrift en die van je telefoon en water, maar verder niet meer omdat de roodstand te groot is.

Wat wil de TS nu? Wel of geen volledige incassoblokkade (van een bepaalde crediteur)?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja jullie geven hier zelf al aan waarom al die bedrijven automatische incasso's eisen eigenlijk want ze zijn het zat om het geld verslindende achter debiteuren aanzitten te betalen. En wat is er nu zo moeilijk aan om of een buffer te hebben of rood staan te accepteren. Want jullie zeggen wel om te kunnen gaan met geld en rekeningen dus op tijd te betalen maar jezelf niet te vertrouwen met rood staan. Erg krom. Hint verder zorg dat je heel veel rood mag staan betaal je minder rente over wat je rood staat. Succes en wijsheid verder.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:56:
Ik snap die hele J-blokkade er niet op. Wil je het niet > neem je maar een krediet (en dan vanaf 1000 euro).

Ja ik vind het niet erg om een krediet aan te gaan, maar nu snap ik ook waar die dikke winstcijfers elk jaar vandaan komen.....
Nee, jij moet gewoon zorgen dat je aan je betalingsverplichtingen kunt voldoen.

Verwijderd

Topicstarter
Nare man, dat doe ik ook :) Het gebeurt altijd wel eens , dat je het net niet haalt en vooral op eind van de maand(en). Ik vind de keus van de bank, gewoon vaag.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 19:20:
Nare man, dat doe ik ook :) Het gebeurt altijd wel eens , dat je het net niet haalt en vooral op eind van de maand(en). Ik vind de keus van de bank, gewoon vaag.
Dat is niet vaag, zie mijn reactie.
Hun advies is dan ook een krediet af te nemen, maar bij een krediet zit automatisch rente op de termijn dat je rood staat.
Zodra je rood staat, gaat altijd de rente beginnen.
Was er vroeger niet iets van als er een instantie die jij gemachtigd had, incasso te plegen dat die gewoon geinformeerd werden met dat er niet voldoende saldo aanwezig was? En dat je dan de acceptgiro van die instantie kreeg met de vermelding dat het niet lukt :?
Dat is nog steeds zo, zie mijn eerdere reactie

Verwijderd

Topicstarter
Goed.. even inhaken op je eerdere reactie dan maar :)
Wat wil de TS nu? Wel of geen volledige incassoblokkade (van een bepaalde crediteur)?
Ik ben een krediet aangegaan, met het idee dat het nogmaals raar blijft (Zoals Ralpje schreef:) dat een grote incasso niet gedaan wordt, maar een kleinere wel (Bij de abn). De rabo daarintegen haakt gelijk af met een j-blokkade totdat je de opdracht geeft deze op te heven.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 19:36:
Goed.. even inhaken op je eerdere reactie dan maar :)

[...]

Ik ben een krediet aangegaan, met het idee dat het nogmaals raar blijft (Zoals Ralpje schreef:) dat een grote incasso niet gedaan wordt, maar een kleinere wel (Bij de abn). De rabo daarintegen haakt gelijk af met een j-blokkade totdat je de opdracht geeft deze op te heven.
Wat ralpje in "Automatische incasso Rabobank" schreef is niet correct en niet volledig. Welke incasso komt er eerst: die van EUR 200,00 of van EUR 30,00? Dat is hier van essentieel belang.

Als die van EUR 30,00 eerst binnenkomt, wordt die gewoon uitgevoerd: immers, voldoende saldo. Grote kans dat die van EUR 200,00 daarna ook doorgaat, met als gevolg rood-/overstand.

Komt die van EUR 200,00 eerst binnen, grote kans dat ie wel wordt afgeboekt en die van EUR 30,00 sowieso niet meer.

J-blokkade gaat er automatisch af na aanzuiveren van de rekening.

• xxxMaverick
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 19:20:
het verbaasd mij hoeveel mensen het ' normaal' vinden dat er even geen incasso vanaf kan. Is toch normaal :? nee vind ik niet, je moet gewoon zorgdragen voor voldoende saldo. Als het 1x gebeurd ok, maar hier heb je het over iets structureels. Nergens om hoor, maar op mijn rekening is nog nooit een incasso gewijgerd, zelfs niet toen ik student was... Kwestie van discipline

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:53

Reptile209

- gers -

jeanj schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:32:
[...]

Kan je bij de bank eigenlijk opvragen wie er gemachtigd zijn om geld van jouw rekening af te schrijven?
Volgens mij is dat principieel onmogelijk. Een machtiging tekenen doet op zich namelijk helemaal niets, het is alleen een bewijs voor een bedrijf of instelling dat ze toestemming van jou hebben om te incasseren. Voor het volgende ga ik uit van "normale" incasso-opdrachten die niet door je nulstand heen kunnen. Uitzonderingen daarop zijn bijvoorbeeld creditcard afboekingen, collegegeld en nog een aantal "bijzondere" instellingen.

Incasso-programmas stellen je (lees: bedrijf of instelling) in staat om (vrijwel) ieder bedrag van iedere rekening af te schijven, ongeacht of je daar een machtiging voor hebt. Het is aan de consument om te controleren of die incasso's terecht zijn. Als dat niet het geval is (en dat zou bijvoorbeeld ook door een typfout in het rekeningnummer bij het aanmaken van de incasso opdracht kunnen zijn **), kan je de meeste incasso's laten terugboeken door je bank. Het bedrijf krijgt dan op zijn flikker dat ze een onterechte incasso gedaan hebben en of ze de machtiging kunnen tonen aan de bank. Totdat jij als rekeninghouder aan de bel trekt, gaat de bank er vanuit dat de incasso in orde is. Daarom is het ook zo'n goedkoop en makkelijk systeem: er is nauwelijks rompslomp, tenzij jij begint te klagen.

En daarmee kan de bank dus onmogelijk weten wie jij toestemming tot incasso gegeven hebt. Hooguit zouden ze je een lijst kunnen geven met mensen die in het verleden bij jou geincasseerd hebben, maar dat kan je zelf ook wel uit je telebankieren afleiden.

**) typo's komen met name voor in postbankrekeningen, aangezien vrijwel ieder nummer bestaat/kan bestaan. Bankrekeningnummers hebben een elfproef ingebouwd die typo's tegengaat.

Zo scherp als een voetbal!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:08
De mogelijkheid tot krediet op je lopende rekening kost je helemaal niets. Het kost je alleen geld(rente) als je rood komt te staan. En dit is toch echt je eigen schuld, want dan stroken m.i. je uitgaven niet met je inkomsten. Het komt mij over als het afschuiven van jouw financiele problemen naar de bank.
Verderop schrijf je dat je goed met geld om kan gaan, dus wat is dan het probleem om gewoonweg voldoende saldo op je betaalrekening te laten staan tbv incasso´s ?

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:35
xxxMaverick schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 11:10:
[...]
Nergens om hoor, maar op mijn rekening is nog nooit een incasso gewijgerd, zelfs niet toen ik student was... Kwestie van discipline
Vorig jaar was je nog student? :)

Ik denk dat de eindconclusie gewoon is dat iedere bank een eigen beslissing maakt in hoe en wat, daar heb je als consument gewoon keuze in. Het hele handelen zal vast wel ergens in een algemene voorwaarde staan. Als het je niet aanstaat, wissel je gewoon. Als je de rechtmatigheid van de Rabobank in twijfel trekt kan je juridisch advies inwinnen. Ik denk niet dat tweakers hier een zinnig antwoord op kunnen geven. Onder het motto: schoenmaker blijf bij je.... inderdaad.

Verder is het natuurlijk onzin (en offtopic!) om de oorzaak van de financiele situatie van een ander ter discussie te stellen. Vind ik eerlijk gezegd niet zo heel erg netjes.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Reptile209 schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 11:29:
[...]

Het bedrijf krijgt dan op zijn flikker dat ze een onterechte incasso gedaan hebben en of ze de machtiging kunnen tonen aan de bank. Totdat jij als rekeninghouder aan de bel trekt, gaat de bank er vanuit dat de incasso in orde is. Daarom is het ook zo'n goedkoop en makkelijk systeem: er is nauwelijks rompslomp, tenzij jij begint te klagen.
Pas bij meerdere meldingen wordt er actie ondernomen naar het bedrijf. De incassomachtiging kan dan ingetrokken worden.
En daarmee kan de bank dus onmogelijk weten wie jij toestemming tot incasso gegeven hebt. Hooguit zouden ze je een lijst kunnen geven met mensen die in het verleden bij jou geincasseerd hebben, maar dat kan je zelf ook wel uit je telebankieren afleiden.
Er zou van bijna alle machtigingen een handtekening moeten zijn, tenzij telefonisch afgegeven (dan is er bij betreffend bedrijf vaak een opname, of een bevestiging volgt schriftelijk), en op te vragen via de bank.
**) typo's komen met name voor in postbankrekeningen, aangezien vrijwel ieder nummer bestaat/kan bestaan. Bankrekeningnummers hebben een elfproef ingebouwd die typo's tegengaat.
Postbank doet v.z.w. wel altijd naam/nummercontrole. Dus de fouten zullen wel meevallen.
EnigmA-X schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 11:43:
[...]

Verder is het natuurlijk onzin (en offtopic!) om de oorzaak van de financiele situatie van een ander ter discussie te stellen. Vind ik eerlijk gezegd niet zo heel erg netjes.
Helemaal niet offtopic. TS klaagt over de bank inzake een mislukte incasso. Dat heeft in dit geval alles te maken met de financiële huishouding van TS.
Een lange tijd terug was mijn rekening op blokkade gezet, omdat een incasso gedaan werdt die meer was dan het saldo op de rekening.

Pagina: 1