High-end Game systeem €2500 +/-

Pagina: 1
Acties:
  • 313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Info:
Ik werk nu al z’n 5 jaar op mijn medion laptop welke nog prima werkt, maar echt gamen en de nieuwste software er op draaien gaat niet meer. Ik wil daarom een mooie, ja uiterlijk is ook belangrijk :P computer samenstellen waar ik de laatste games en software op kan draaien.
De games zullen de zwaarste belasting voor de pc zijn, maar ik download ook wel aardig wat van newsgroups dus de pc moet ook lekker snel kunnen unrarren en eventueel AutoCad draaien. De andere dingen die ik op mijn pc doe (muziek luisteren, films etc) zijn verder niet zo belastend voor de pc, maar ik vind goed geluid wel belangrijk. Ik ben ook van plan om de pc te overclocken, hier word dus ook rekening mee gehouden.

Van een ander systeem neem ik de muis/pad en een 120 GB Maxtor hd(dit was een overgangsmodel en heeft dus Sata en IDE) mee. Ook heb ik nog een PCI raidcontroller van Promise(FastTrak S150 TX2plus) liggen die plaats heeft voor 4 Sata en 2 IDE schijven. Deze raid controller word waarschijnlijk afgeremd door de max snelheid van de PCI bus dus ik zal deze waarschijnlijk niet gebruiken totdat ik geen poorten meer op mijn mobo vrij heb.

Omdat ik het uiterlijk van de pc ook erg belangrijk vind heb ik de behuizing en monitor als vastgesteld en wil deze ook niet veranderen. Voor het budget had ik z’n 2500 euro in gedachten, maar als het nodig is mag het wel iets meer worden met een max van 3000 euro.

Dit zal de eerste pc zijn die ik zelf bouw, maar ik verwacht geen problemen. Ik lees veel op tweakers en ben toch altijd wel redelijk op de hoogte van het laatste nieuws etc. Ik heb ook aardig wat tijd in het vooronderzoek gestopt dmv het lezen van reviews en de forums.
Ik denk dus ook een goed systeem samengesteld te hebben, maar wil graag feedback van de mede tweakers aangezien ik nog een redelijk groentje ben hier.

Het is niet zo dat ik dit systeem ala minute nodig heb, dus ik zou eventueel nog kunnen wachten op de nieuwe videokaarten of de core 2 duo prijsverlagingen?

Mijn boodschappen lijstje:
ProductPrijs
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600€ 275,-
MoederbordAsus P5B Deluxe, P965€ 158,-
KoelerScythe Infinity€ 38,04
GeheugenKingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4€ 204,89
VideokaartEVGA GeForce 8800 GTS 640MB DDR3€ 364,98
GeluidskaartCreative X-Fi XtremeMusic€ 65,-
Hardeschijf 1Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB€ 137,85
Hardeschijf 22 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB€ 82,- (2x)
Dvd-branderNEC AD-7170S 18x€ 30,11
DiskettestationALPS Diskette Drive 1,44MB€ 8,25
BehuizingLian Li PC-A10B€ € 195,-
VoedingEnermax ELT500AWT Liberty 500W€ 94,95
MonitorDell Ultrasharp 2407WFP€ 699,-
ToetsenbordLogitech G15 Gaming Keyboard€ 61,08
Muis/padRazer Copperhead + Exactmat (al in bezit)€ 0,-
BesturingssysteemXP Pro/Vista UltimateNnb.
Totaal€ 2.496,15

De prijzen in mijn lijst zijn de goedkoopste prijzen uit de pricewatch. Omdat het bestellen bij allerlei verschillende webshops een vermogen aan verzendkosten met zich mee zou brengen en de webshops niet allemaal even goedkoop zijn verwacht ik dat mijn totaalprijs zeker nog met z’n 100 euro zal stijgen.

De onderbouwing:
Processor: Intel Core 2 Duo E6600 - € 275,-
Beste cpu voor de prijs en hij schijnt ook goed te overclocken :Y) (3GHz +).
Tevens de goedkoopste Core 2 Duo met 4mb cache.

Moederbord: Asus P5B Deluxe, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) - € 158,-
Dit moederbord komt overall zeer goed naar voren in de reviews en kan ook goed overclocken. Het bord beschikt over 8 sata ports zodat ik al mijn drives en hardschijven er makkelijk op kan aansluiten. De sata en floppy poort zijn daarbij ook erg gunstig op het bord gepositioneerd. Verder zitten alle functies die je op een moederbord wil hebben hier wel op.

Review: http://www.overclock.net/...uo-motherboard-right.html

De Asus P5N32-E SLI met de nForce 680i chipset zou een goede (iets duurdere € 196,96) tweede optie zijn. (de 650i heeft maar 4 sata poorten, wat voor mij te weinig is)
Ik denk niet dat SLI ooit echt goede performance zal leveren voor het later upgraden van je videokaart want het is meestal toch beter om een kaart van de nieuwe generatie te kopen.
Het bord heeft o.a. meer pci-e lanes wat misschien handig in de toekomst is voor een ppu of als je een videokaart over heb/wel SLI wil draaien. Verder kan dit moederbord ook een 1333 MHz FSB aan voor de toekomstige intel cpu’s. Dit moederbord schijnt ook goed over te clocken met de bijgeleverde software. Maar ik ben er nog niet uit of hij zijn meer prijs waar maakt versus de P5B deluxe, ik twijfel dus nog.

Vergelijking P5N32-E SLI vs Striker Extreme: http://www.legionhardware.com/document.php?id=616&p=0

Koeling: Scythe Infinity SCINF-1000 (Socket 478/775/754/939/940/AM2) - € 38,04
Deze cpu cooler komt bij meerdere reviews als beste uit de bus en is tevens erg stil.
Een andere optie zou eventueel watercooling zijn, maar ik zie niet zo snel waar ik de radiator mooi kan plaatsen. In het 2e PSU gat zou mooi zijn, maar volgens mij is dat te smal.

Review: http://www.firingsquad.co...core_2_cpu_cooler_roundup

Geheugen: Kingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 - € 204,89
Ik heb gekozen voor PC6400 omdat ik de cpu wil gaan overclocken en 2GB omdat de games en vista dat ook wel prettig vinden. De kingston reepjes heb ik nu (tijdelijk?) overgenomen uit de BBG, maar ik zie in de pricewatch ook veel goedkopere alternatieven van OCZ die dezelfde of lagere timings hebben. Ik zou hier dus ook graag nog wat feedback op hebben.

Videokaart: EVGA GeForce 8800 GTS 640MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) 640-P2-E821-AR - € 364,98
Ik wil(de) eigenlijk de ATI R600 kaarten afwachten, maar dat kan helaas nog wel even duren.
De 24” dell monitor die ik wil gaan kopen heeft wel een sterke videokaart nodig, maar de duurste (GTX) kaart kopen is prijs/prestatie technisch nooit goed. Ik doe later wel weer een upgrade met het geld wat ik met de goedkopere GTS bespaar. Ik kies hier wel voor de 640mb versie omdat op hogere resoluties de kaart dit geheugen bij bepaalde games al nodig heeft en dat zullen er in de toekomst alleen maar meer worden.

Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic - € 65,-
Ik vind goed geluid wel belangrijk dus neem ik een extra geluidskaart. Dit zal ook helpen om de cpu wat te ontlasten. De X-Fi heb ik overgenomen uit de BBG.

Harde schijf 1: Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) - € 137,85
Boot schijf voor windows, programma’s en games. Ik wil graag een snelle bootschijf en de raptor is ook een investering die lang mee gaat en daardoor zijn hogere prijs wel waard is.
De 36GB raptor is voor mij te klein en is tevens trager dan de ADFD raptors.

Harde schijf 2: 2 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB - € 82,- (2x)
Dit worden de schijven voor de opslag van data; muziek, film etc. Mijn hoofd reden om voor deze Seagate schijven te kiezen is dat hun 5 jaar garantie leveren! Ik heb in het verleden genoeg gezeik gehad met andere hardeschijf merken. Ik heb nu ook met tevredenheid een Seagate schijf in mijn laptop. Een mooi bijkomend voordeel is dat deze schijven de beste prijs/GB verhouding hebben.

Dvd-brander: NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, Labelfish, SATA, Zwart) - € 30,11
Lijkt mij een degelijke brander en hij heeft SATA, dus minder kabel rotzooi en dat labelflash lijkt me ook wel leuk om eens te gebruiken. In de pricewatch staat trouwen labelFISH ???
De prijs is niet veel hoger vergeleken met de vele andere branders in de pricewatch dus dit lijkt mij wel een goede keuze en de NEC branders werden eerder ook altijd in de BBG gebruikt.

Diskettestation: ALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart) - € 8,25
Kan altijd nog eens van pas komen en voor die paar euro hoeven we het niet te laten.

Behuizing: Lian Li PC-A10B (ATX, Geen PSU, Zwart) - € 195,-
Ik heb deze behuizing gekozen omdat ik het model erg mooi vind. Ik vind meerdere Lian-li kasten erg mooi, maar deze steekt er wel boven uit en is ook nog eens goedkoper dan de andere modellen die ik mooi vond (PC-S80 en de PC-V2100BplusII)

Lian-li: http://www.lian-li.com/Pr...l_Series/M_C_S_PC-A10.htm
Review 1: http://www.virtual-hideou...an_Li_PC-A10B/index.shtml
Review 2: http://www.techpowerup.com/reviews/LianLi/PC-A10B

Voeding: Enermax ELT500AWT Liberty 500W (ATX12V 2.2) - € 94,95
Voor de voeding is er zo ontzettend veel keuze en de prestaties van de A-merken zitten ook allemaal bij elkaar in de buurt dat er moeilijk een echte winnaar aan te wijzen is. Mijn keuze is gevallen op de Enermax omdat ik hier goede verhalen over las en hij is in het zwart wat weer mooi bij de kast past. Deze voeding is modulair en heeft een stille 120mm fan die dynamisch de snelheid afstelt afhankelijk van de temperatuur.

De andere optie waar ik aan dacht was de Antec NeoHE 550, welke ongeveer even duur is. Deze voeding komt ook erg goed uit de tests van hardware.info en is erg stil. Of de Zalman ZM600-HP, 600 Watt.

Monitor: Dell Ultrasharp 2407WFP (24", 16ms, D-sub/DVI-D, 4x USB, cardreader, Zwart) - € 699,-
Ik ben helemaal weg van de dell monitor looks(vind het trouwens één van de weinige mooie monitor op de markt nu) en tevens lijkt mij z’n 24” monitor wel wat. De ingebouwde cardreader en usb aansluitingen zijn ook erg handig
Deze monitor staat vast en word niet veranderd. Ik wil wel de A04 rev dus de prijs zal wel iets hoger uitvallen(€739). Ik zal hem waarschijnlijk bij supradictus bestellen.

Review: http://uk.theinquirer.net/?article=37769
Info: Dell UltraSharp 2007WFP (20,1") & 2407WFP (24") - Deel 5

Toetsenbord: Logitech G15 Gaming Keyboard (USB) - € 61,08
Goed toetsenbord voor games en veel functies. Het enige nadeel vind ik dat hij voor een groot deel grijs is terwijl ik eigenlijk alles zwart wil. De razer tarantula is ook wel leuk(en zwart) maar heeft helaas toch minder functies dan de G15, zoals backlight wat wel erg handig is en het lcd schermpje.
Ik twijfel hier nog wat te doen, maar dit is hiet het belangrijkste onderdeel van het systeem.

Muis/pad: Ik ben al in het bezit van een razer copperhead + exactmat
Ik ben erg tevreden met deze combo dus hier hoeven we niet verder op in te gaan.

Besturingssysteem: XP pro/Vista ultimate - Prijs moet ik nog opzoeken
Ik hoop deze goedkoop op mijn hogeschool te kunnen kopen. Alleen ben ik bang dat ze Vista nog niet hebben dus word het waarschijnlijk eerst nog XP draaien denk ik.

Vragen:
Moederbord:
De Asus P5B Deluxe of toch de iets duurdere Asus P5N32-E SLI nemen die iets meer toekomst gericht is. De mobo moet in elk geval 5 Sata poorten hebben voor de 4 HD’s + Dvd-Brander en moet goed kunnen overclocken.

Koeling:
De E6600 kun je erg goed overclocken, met een 400 MHz FSB zou hij met de 9x multi op 3,6 GHz lopen. De vraag hier is of de koeling op lucht hier voldoende is o.a. rekening houden met de Lian-li A10B behuizing. Veel beter dan de Scythe zal het niet worden op lucht.

Of toch kijken naar een goedkoop watercooling setje zoals de Thermaltake BigWater 735 CL-W0075 http://www.thermaltake.co...DIY/cl-w0075/cl-w0075.asp

Geheugen:
Ik heb momenteel het geheugen uit de BBG overgenomen, maar ik zie in de pricewatch ook goedkoper geheugen van OCZ(toch ook een goed merk) staan met de zelfde of lagere timings.
En dit geheugen is bij meerdere shops goedkoop. Hier enkele voorbeelden:

De BBG Kingston - SPD timings are 5-5-5-15 on bootup, but may be overclocked to 4-4-4-12 low latency timings. € 204,95
pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LLK2/2G)

OCZ DDR2 PC2-6400 Gold GX XTC Rev 2 Dual Channel - CL 4-5-5-15 € 164,25
pricewatch: 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2G800R22GK)

OCZ DDR2 PC2-6400 Special Ops Edition Urban Elite - CL 4-4-3-15 € 164,99
pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4.0 (OCZ, OCZ2SOE800URB2GK)

OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum Revision 2 Dual Channel - CL 4-4-4-15 € 167,-
pricewatch: 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P800R22GK)

Welk geheugen is nou de beste koop of zitten er addertjes onder het gras?

Videokaart:
Ik heb nu maar voor de GTS 640mb gekozen omdat ATI de boel weer heeft uitgesteld, dit lijkt mij de beste keus om nu tijdelijk te gebruiken tot de nieuwe kaarten uitkomen. De videokaart is toch het belangrijkste onderdeel van een game pc en de 8800 serie is al een tijd op de markt...
Goede keuze of toch nog ff wachten op wat beters en de eventuele core 2 duo prijsverlagingen?

Voeding:
Is de 500 Watt voeding genoeg of zal ik toch één van de andere 2 voedingen kiezen die ik vermelde?

Verder worden alle op en aanmerking op dit systeem erg op prijsgesteld!
Ik heb in elk geval mijn beste gedaan om er een mooi en duidelijk topic start van te maken.

[ Voor 100% gewijzigd door Rutger Mulder op 26-02-2007 19:54 ]

Verwijderd

500 watt voeding lijkt mij wel krapjes

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
videokaart. Zoals je aangeeft ben je van plan je videokaart later te upgraden met bijv de R600. Kan je dan niet beter de 320mb GTS kopen en dan over een half jaartje de R600 binnenhalen. Denk dat deze 320 ook meekan en het is zonde van het geld. Aan de andere kant zal je de 640 variant vast wel voor een leuk tweedehands prijsje kunnen verkopen.

Hardeschijf: De raptor. Heb hem zelf ook als bootschijf/program files/games etc. Ikzelf vind dat hij nogal gehorig is. Hij kraakt echt heel erg als hij leesacties maakt, scant voor virussen, een download binnenheeft etc. Is dit het waard. Ik heb daarnaast ook de barracuda waarvan jij er 2 wilt hebben. Ik heb het idee als je er hier 2 van in raid zet dat deze echt niet onderdoen. Heb dit helaas zelf nog niet kunnen testen.

Voeding: Wanneer het echt een zwaar systeem gaat worden (met eventueel de R600 topversie + overklokken) is het misschien niet geheel onverstandig om een 600 watt voeding te kopen just in case.

Systeemkast. Je zei al dat je echt bij deze kast wilt blijven maar ik raad je toch echt aan om ff verder te kijken omdat 200 euro toch echt een hoop geld is voor een kast en er voor minder ook mooie(re) en stille(re) kasten zijn. Bijv Thermaltake is erg strak. Dit is wel persoonlijk uiteraard.

Daarnaast is het maybe wel makkelijk om een extra DVD brander erbij te zetten mocht je bijv on the fly branden. Wanneer je dit niet doet is het uiteraard niet nodig. Maar daarnaast heb je dan een terugval mocht er 1 onverhoopt mee ophouden. (en 30 euro is niet veel voor dat risico)

Monitor is erg persoonlijk. Ikzelf vraag mij af of bijv de 225BW van samsung (22inch) niet voldoende is, dat scheelt je 300 euro. Maar je gaf hier je persoonlijke voorkeur aan ook ivm autocad neem ik aan. Voor spellen spelen is 24 inch denk ik wel heeeel erg groot (ook persoonlijk)

Verder is dit een goed systeem waar je een tijdje mee verder kan. Mocht je vista nemen dan werd geloof ik wel 4GB geheugen aangeraden maar dat is iets wat je er over een half jaartje dan ook bij kan halen mocht het nodig zijn.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Zier er goed uit, maar bepaalde onderdelen zou ik iets goedkoper doen. Je kunt best wat geld besparen als je het wilt. Maar dit zijn allemaal persoonlijke dingen natuurlijk:

Voor voeding plus behuizing ben je bijvoorbeeld al 300 euro kwijt. Een goede voeding is belangrijk, maar dat kan ook wel voor 150 euro hoor, inclusief kast. Bijvoorbeeld de Antec NSK6500 met 430Watt voeding. Is ook een A-merk en kost slechts 90 euro. Of je neemt de voeding die je in je startpost noemt en combineert die met een iets goedkopere kast.

Verder vind ik het scherm erg duur, maar dat is jouw keuze uiteraard. Ik vind een 20 of 21" ook al erg groot en zou niet weten wat ik met die extra ruimte zou moeten.

Verder zou ik zelf een logitech multimedia toetsenbordje nemen van 11 euro, scheelt gigantisch in de prijs en je games spelen net zo lekker. Maar ook dit is puur mijn voorkeur.

Afgezien van de vrij hoge prijs heb ik inhoudelijk niets aan te merken, dit systeem gaat lopen als een trein.

P.S. Ik geloof dat de meeste scholen vanaf medio April van dit jaar Vista en Office 2007 gaan aanbieden, dat werd hier in Groningen ten minste aangekondigd. Je kunt ook overwegen om Windows XP aan te schaffen met een Vista upgrade coupon erbij, dan heb je ze beide voor de prijs van één. Die combo is bij verschillende winkels te verkrijgen en upgraden kan tot 27 maart.

Succes verder

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 16:14
Ikzelf vind een kast van 200 euro overdreven. Ik zou een goede kast van ongeveer 100 euro kopen zoals een CM Mistique.

Ook vind ik een reactiesnelheid van 16MS een beetje veel, ik zou voor de Samsung 226BW gaan. Die is wel 2 inch kleiner, maar heeft een snelle reactietijd en is maar 350 euro.

Die Raptor zou ik er uit laten, die Seagate's zijn meer dan zat, ook qua snelheid.

De voeding, ik denk dat een Hiper voeding van 580 Watt goed bij dit systeem zal passen. Die is modulair, dus heb je geen last van overbodige kabels. Deze is net zo duur als de Enermax en heeft toch wat meer Watts.

Als je je budget nou eens omlaagschroeft naar 2000 euro, dan bespaar je bijvoorbeeld op de kast en het scherm, dan hoef je geen performance in te leveren.

Wat voor boxen gebruik je trouwens?

[ Voor 14% gewijzigd door hello_moto op 26-02-2007 15:08 ]

Verwijderd

@geert1:vrij hoge prijs?Stel zo een systeempje maar eens samen hier in Belgie....tel maar een 300 euro erbij :(

Ook zou ik die Ultimate editie laten liggen,de Vista Premium is net zo goed,en spaart je weer enkele euro's uit...
Voor de rest een lekker systeem

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:53:
Hoezo? Zoveel gebruikt het systeem nou ook weer niet. Die 500watt enermax moet het prima aankunnen.
Ik heb momenteel het geheugen uit de BBG overgenomen, maar ik zie in de pricewatch ook goedkoper geheugen van OCZ(toch ook een goed merk) staan met de zelfde of lagere timings.
En dit geheugen is bij meerdere shops goedkoop. Hier enkele voorbeelden:

1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (Kingston, KHX6400D2LLK2/2G)

OCZ DDR2 PC2-6400 Gold GX XTC Rev 2 Dual Channel - CL 4-5-5-15 € 164,25

OCZ DDR2 PC2-6400 Special Ops Edition Urban Elite - CL 4-4-3-15 € 164,99

OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum Revision 2 Dual Channel - CL 4-4-4-15 € 167,-

Welk geheugen is nou de beste koop of zitten er addertjes onder het gras?
Er zit wel een klein addertje onder :P . OCZ geheugen werkt op 1.9-2.1Vdimm, en het standaart dat mobo's leveren is 1.8. En je ruikt het al, dat gaat in de meeste gevallen niet werken. Je zou er dan dus een ander reepje bij moeten halen die wel op 1.8 werkt en dan de Voltages verhogen.

De p5b-deluxe moet al ruim voldoende voor jou zijn.

Tijd om het systeem te bestellen :Y)

Verwijderd

Bij mijn hogeschool kan je vista business gratis downloaden al van msdn-aa

Verwijderd

Ok, ik vind dat je een vrij goed systeem in elkaar heb gezet alleen er zijn 2 punten die ik zou veranderen:
Zowiezo een voeding met meer wat, zou zeker eens naar de coolermaster 650 watt kijken.
Het moederbord.. ik zou zeker gaan voor de P5N32-E SLI of misschien zelfs voor de Striker Extreme, zoals je zelf al aangeeft wil je later een andere videokaart gaan aanschaffen dus dan kan je beter nu al een moederbord kopen dat daar goed voor geschikt is (wat je dan ook weer kosten bespaard). Ik zelf ben gegaan voor de Striker Extreme (Ja het is het duurste maar dan heb je ook wat! )
Qua ram, ja ik kan wel zeggen dat ik OCZ heb genomen omdat ik het beter vind.. maar ik ben ook maar iemand die er beperkte kennis van heeft. Wel moet ik zeggen.. de timings zijn goed, de prijs is goed en het ziet er nog eens netjes uit ook. (Want geef toe, wat is nou mooier.. blauw of metalic ram in je zwarte case? :o)

Verwijderd

Die voeding levert ruim voldoende. ;)
Ik heb ongeveer hetzelfde systeem met een Enermax liberty 400 Watt erin. (zie signature)
Zelfs met overklokken blijft 'ie zeer stabiel (de 12V zakt van 11,93 (idle) naar 11,88 (CPU+GPU stressed).

Verwijderd

Rutger Mulder schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:45:
Info:

Geluidskaart: Creative X-Fi XtremeMusic - € 65,-
Ik vind goed geluid wel belangrijk dus neem ik een extra geluidskaart. Dit zal ook helpen om de cpu wat te ontlasten. De X-Fi heb ik overgenomen uit de BBG.

.
voor de cpu ontlasting alleen hoef je het niet te doen . ik heb de xtreme music nu ook een paar dagen in huis en ik haal hoogstens 1fps meer in games. het is wel een enorme verbetering dan een normale onboard geluidskaart, echt gewelig geluid :P .

verder vind ik het wel een net systeem en zou er niet veel aan veranderen

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou die Raptor er ook uitlaten en zo niet: dan meteen voor de 150GB versie gaan.

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:47
Ziet er uit als een goed systeem waarmee je absoluut een tijd vooruit kan. Alles in acht genomen schrik ik een beetje van de prijs. Gekeken naar de losse componenten zie ik geen gekke dingen, maar ruim 2400 Euro zonder OS en muis is een hoop geld.

Wat ik jammer vind van de cooler-review die je meegeeft vind ik dat de Arctic freezer pro 7 er niet tussen staat. Ik ben namelijk benieuwd wat deze cooler doet ivm deze wat duurdere coolers.

Zoals ik zei: in ieder geval een systeem waar je een tijd top kan gamen.

Flickr PSN ID= cheironnl

• Fast-Forward
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-01 19:43
Ik heb 2 suggesties:

Moederbord Asus P5B Deluxe, P965 € 158,-
Wat dacht je van het Asus P5NE moederboord met de 650i chpset? Hat heeft geen 2 x 16 slots wanneer je SLI gaat draaien maar dat doe je toch niet.. Hij is 110 Euro en is net zo goed overclockbaar als de Asus P5NE-32

pricewatch: Asus P5N-E SLI, nForce 650i (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Monitor Dell Ultrasharp 2407WFP
Ik vind de contrast en het ms van je monitor ietsje pietsje onder de maat. Wil je per se een breedbeeld, kijk dan even naar de Samsung Syncmaster 226BW

pricewatch: Samsung Syncmaster 226BW (22", wide, 2ms (GtoG), D-Sub/DVI-D, Zwart)

En als je twijleft over een videokaart, wacht dan even met de aanschaf van een nieuwe dure kaart en neem even een tijdelijke kaart. Koop de `dure` kaart pas als je weet dat die zn geld goed waard is.

[ Voor 7% gewijzigd door Fast-Forward op 26-02-2007 16:07 ]

• Rutger Mulder
thewizard2006 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:58:
videokaart. Zoals je aangeeft ben je van plan je videokaart later te upgraden met bijv de R600. Kan je dan niet beter de 320mb GTS kopen en dan over een half jaartje de R600 binnenhalen. Denk dat deze 320 ook meekan en het is zonde van het geld. Aan de andere kant zal je de 640 variant vast wel voor een leuk tweedehands prijsje kunnen verkopen.

Hardeschijf: De raptor. Heb hem zelf ook als bootschijf/program files/games etc. Ikzelf vind dat hij nogal gehorig is. Hij kraakt echt heel erg als hij leesacties maakt, scant voor virussen, een download binnenheeft etc. Is dit het waard. Ik heb daarnaast ook de barracuda waarvan jij er 2 wilt hebben. Ik heb het idee als je er hier 2 van in raid zet dat deze echt niet onderdoen. Heb dit helaas zelf nog niet kunnen testen.

Voeding: Wanneer het echt een zwaar systeem gaat worden (met eventueel de R600 topversie + overklokken) is het misschien niet geheel onverstandig om een 600 watt voeding te kopen just in case.

Systeemkast. Je zei al dat je echt bij deze kast wilt blijven maar ik raad je toch echt aan om ff verder te kijken omdat 200 euro toch echt een hoop geld is voor een kast en er voor minder ook mooie(re) en stille(re) kasten zijn. Bijv Thermaltake is erg strak. Dit is wel persoonlijk uiteraard.

Daarnaast is het maybe wel makkelijk om een extra DVD brander erbij te zetten mocht je bijv on the fly branden. Wanneer je dit niet doet is het uiteraard niet nodig. Maar daarnaast heb je dan een terugval mocht er 1 onverhoopt mee ophouden. (en 30 euro is niet veel voor dat risico)

Monitor is erg persoonlijk. Ikzelf vraag mij af of bijv de 225BW van samsung (22inch) niet voldoende is, dat scheelt je 300 euro. Maar je gaf hier je persoonlijke voorkeur aan ook ivm autocad neem ik aan. Voor spellen spelen is 24 inch denk ik wel heeeel erg groot (ook persoonlijk)

Verder is dit een goed systeem waar je een tijdje mee verder kan. Mocht je vista nemen dan werd geloof ik wel 4GB geheugen aangeraden maar dat is iets wat je er over een half jaartje dan ook bij kan halen mocht het nodig zijn.
De videokaart is inderdaad een twijfel geval voor mij. Het is de vraag welke kaart het minst snel in waarde daald, de 320 of 640mb versie als ik deze straks weer wil verkopen.
Een andere optie waar ik over denk is om wat langer met de 640mb versie te doen en te wachten op bv de R600 refresh of de G90 als het waar is wat er af en toe in de roddels langs komt.

Ik heb zelf geen ervaring met de raptors en ik lees hier verschillende meningen over. Zou jij de raptor weer kopen als je een nieuw systeem zou samenstellen ?

Die extra Dvd drive zal ik nog even naar kijken want dat moet nog wel in het budget passen, ik zie ze rond de 15 euro staan van NEC. Ik vond het totaalbedrag net onder de 2500 eigenlijk net zo mooi gelukt :P
Ik doe er ook nog 2 van die lian-li bezels bij om de drives mooi weg te werken, voor de floppy krijg je er al 1 bij de kast.

Systeemkast en monitor zijn duur, maar ik vind dat ze de prijs waard zijn en het is in mijn ogen ook een investering die lang mee zal gaan. Ik heb zelf geen kast en monitor en wil het nu in één keer goed doen, niet dat ik later toch weer wat anders moet kopen. Dit systeem lijkt erg duur voor de meeste mensen maar ik moet met niks beginnen, veel tweakers hebben al een kast en monitor en hoeven dus ook nooit zoveel geld in één keer te besteden.
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:12:
Ok, ik vind dat je een vrij goed systeem in elkaar heb gezet alleen er zijn 2 punten die ik zou veranderen:
Zowiezo een voeding met meer wat, zou zeker eens naar de coolermaster 650 watt kijken.
Het moederbord.. ik zou zeker gaan voor de P5N32-E SLI of misschien zelfs voor de Striker Extreme, zoals je zelf al aangeeft wil je later een andere videokaart gaan aanschaffen dus dan kan je beter nu al een moederbord kopen dat daar goed voor geschikt is (wat je dan ook weer kosten bespaard). Ik zelf ben gegaan voor de Striker Extreme (Ja het is het duurste maar dan heb je ook wat! )
Qua ram, ja ik kan wel zeggen dat ik OCZ heb genomen omdat ik het beter vind.. maar ik ben ook maar iemand die er beperkte kennis van heeft. Wel moet ik zeggen.. de timings zijn goed, de prijs is goed en het ziet er nog eens netjes uit ook. (Want geef toe, wat is nou mooier.. blauw of metalic ram in je zwarte case? :o)
Die Striker Extreme vind ik toch echt te duur, maar ik zou voor de P5N32-E SLI kunnen gaan met het geld dat ik eventueel kan besparen door voor het OCZ geheugen te kiezen. Je heb ook helemaal gelijk dat dat OCZ geheugen er mooier uit ziet.
Het blijft dus de vraag of dat goed gaat werken aangezien ik hier boven las dat die OCZ op een hoger voltage werken :?

Edit: nog ff terug te komen op die Striker Extreme moet je deze review/vergelijking maar eens lezen want hij voegt niks toe wat de P5N32-E SLI niet heeft.
http://www.legionhardware.com/document.php?id=616&p=0
Fast-Forward schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:36:
Ik heb 2 suggesties:

Moederbord Asus P5B Deluxe, P965 € 158,-
Wat dacht je van het Asus P5NE moederboord met de 650i chpset? Hat heeft geen 2 x 16 slots wanneer je SLI gaat draaien maar dat doe je toch niet.. Hij is 110 Euro en is net zo goed overclockbaar als de Asus P5NE-32

pricewatch: Asus P5N-E SLI, nForce 650i (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Monitor Dell Ultrasharp 2407WFP
Ik vind de contrast en het ms van je monitor ietsje pietsje onder de maat. Wil je per se een breedbeeld, kijk dan even naar de Samsung Syncmaster 226BW

pricewatch: Samsung Syncmaster 226BW (22", wide, 2ms (GtoG), D-Sub/DVI-D, Zwart)

En als je twijleft over een videokaart, wacht dan even met de aanschaf van een nieuwe dure kaart en neem even een tijdelijke kaart. Koop de `dure` kaart pas als je weet dat die zn geld goed waard is.
De 650i chipset heeft te weinig sata poorten voor mij. Ik zou dit kunnen oplossen met de promise pci raid kaart die ik nog heb, maar ik denk niet dat dit echt optimaal is en de besparing rechtvaardigd.

De meningen zijn erg verdeeld over de voeding, dus daar ben ik nog niet helemaal zeker over.
En wat denken jullie van de overclock mogelijkheden van de E6600 icm. de Scythe Infinity, kan ik daar de 3,6 GHz mee halen ?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zou toch voor de 320MB versie gaan.
1. Je wilt over niet al te lange tijd weer upgraden.
2. De 320MB versie doet niet veel onder voor de 640MB versie. Zie een artikel op Anandtech.

• Rutger Mulder
cheiron schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:29:
Wat ik jammer vind van de cooler-review die je meegeeft vind ik dat de Arctic freezer pro 7 er niet tussen staat. Ik ben namelijk benieuwd wat deze cooler doet ivm deze wat duurdere coolers.
Ja, het is erg moeilijk om een review te vinden waar veel coolers in getest worden. Ze zullen wel geen zin hebben om elke keer weer een berg coolers te (de)monteren en testen.
Voor de Arctic freezer pro 7 kon ik zelf maar één degelijk review vinden:
http://www.silentpcreview.com/article285-page1.html
Hier word ook de scythe ninja in getest en deze heeft ongeveer dezelfde prestaties als de infinity die ik gekozen heb. De Arctic Freezer pro 7 is niet de beste cooler, maar doet het wel goed voor de prijs die hij kost.
RoD schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:49:
Ik zou toch voor de 320MB versie gaan.
1. Je wilt over niet al te lange tijd weer upgraden.
2. De 320MB versie doet niet veel onder voor de 640MB versie. Zie een artikel op Anandtech.
Het is dus nog totaal onduidelijk hoe lang we nog moeten wachten op de nieuwe videokaarten :S
Ik ken de review van anadtech, maar als je iets van AA aanzet op 1920x1200 dan word die 320mb wel erg krap. De 1920x1200 resolutie is het twijfel geval voor de 320mb, onder die resolutie werkt ie prima en er boven heb je echt meer geheugen nodig.

Aan de andere kant schijnen de GTS kaarten wel lekker te overclocken volgens de volgende review:
http://www.firingsquad.co..._overclocking/default.asp

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het scheelt toch wel een beetje geld. Is dat geld die (imo) minimale performanceloss niet waard? Is aan jou, maar ik was voor de 320MB versie gegaan :) Maar mijn eisen liggen sowieso lager

• Rutger Mulder
Ik twijfel nog over het geheugen dat ik moet kiezen.
Dat OCZ geheugen heeft dus 1,9+ volt nodig terwijl een mobo standaard maar 1,8 levert. Kan ik de pc dan nog opstarten en dit aanpassen in de bios of boot ie dan helemaal niet. Het scheelt in elk geval 40 euro tov het kingston geheugen.

Aan de andere kant kan het kington geheugen overgeclocked worden naar 4-4-4-12 Timings
(Reference: 667MHz 5-5-5-15 at +1.8V / 800MHz 4-4-4-12 at +2.0V)

Edit: Ik heb hier geen geheugen reepjes liggen van 1,8v om het bios in te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Rutger Mulder op 27-02-2007 21:08 ]

• bassie
Rutger Mulder schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:47:
Ik twijfel nog over het geheugen dat ik moet kiezen.
Dat OCZ geheugen heeft dus 1,9+ volt nodig terwijl een mobo standaard maar 1,8 levert. Kan ik de pc dan nog opstarten en dit aanpassen in de bios of boot ie dan helemaal niet. Het scheelt in elk geval 40 euro tov het kingston geheugen.

Aan de andere kant kan het kington geheugen overgeclocked worden naar 4-4-4-12 Timings
(Reference: 667MHz 5-5-5-15 at +1.8V / 800MHz 4-4-4-12 at +2.0V)

Edit: Ik heb hier geen geheugen reepjes liggen van 1,8v om het bios in te komen.
De kans is klein dat je pc boot, als het lukt heb je 10 sec ofzo om in de bios het voltage te verhogen en op te slaan. De kans is vrij klein dat het lukt.

Wat je ook kan doen is een setje pc5300 cas4 halen, met een beetje geluk haal je daarmee pc6400 cas 5.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
met een beetje geluk, ja. is dat risico het je waard? :)

• Rutger Mulder
Oke duidelijk dus, dan blijf ik bij het kingston geheugen.

Bedankt voor de snelle replies.

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-01 00:45

BTU_Natas

Superior dutchie

Je gewoon het ocz geheugen kopen mits je het moederbord bij dezelfde winkel koopt. Zij kunnen dat dan voor je instellen. Zodat het gelijkt werkt, even overleggen bij de shop waar je het gaat kopen.

• thewizard2006
Rutger Mulder schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:44:
[...]

De videokaart is inderdaad een twijfel geval voor mij. Het is de vraag welke kaart het minst snel in waarde daald, de 320 of 640mb versie als ik deze straks weer wil verkopen.
Een andere optie waar ik over denk is om wat langer met de 640mb versie te doen en te wachten op bv de R600 refresh of de G90 als het waar is wat er af en toe in de roddels langs komt.

Ik heb zelf geen ervaring met de raptors en ik lees hier verschillende meningen over. Zou jij de raptor weer kopen als je een nieuw systeem zou samenstellen ?

Die extra Dvd drive zal ik nog even naar kijken want dat moet nog wel in het budget passen, ik zie ze rond de 15 euro staan van NEC. Ik vond het totaalbedrag net onder de 2500 eigenlijk net zo mooi gelukt :P
Ik doe er ook nog 2 van die lian-li bezels bij om de drives mooi weg te werken, voor de floppy krijg je er al 1 bij de kast.

Systeemkast en monitor zijn duur, maar ik vind dat ze de prijs waard zijn en het is in mijn ogen ook een investering die lang mee zal gaan. Ik heb zelf geen kast en monitor en wil het nu in één keer goed doen, niet dat ik later toch weer wat anders moet kopen. Dit systeem lijkt erg duur voor de meeste mensen maar ik moet met niks beginnen, veel tweakers hebben al een kast en monitor en hoeven dus ook nooit zoveel geld in één keer te besteden.
videokaart: De vraag is wil je over 4 a 6mnd je kaart vervangen neem dan de 320mb versie. Wil je daarna je kaart pas vervangen dan kan je de 640mb versie nemen, anders is het zonde van je geld want een kaart kan vrij snel in waarde dalen als hij tweede hands is.

Ik zou geen raptor meer kopen maar een tweede barracuda (die jij al in je lijstje hebt). Deze zou ik in raid aansluiten (als ik wist hoe dat moest, maar daar kom ik wel uit). En je hebt ook nog is meer ruimte en minder geluid. Kwa hitte is hij prima als je er een fan op hebt (30C) dus das het probleem niet.

extra dvdspeler: dit bedrag is zo minimaal, het kan ook als bijv verjaardscadeautje of weet ik veel wat dienen. Idd tussen de 15 en 30 euro heb je al een mooie en het hoeft niet state of the art te zijn.

systeemkast + monitor. Nogmaals raad ik je aan om hier eens zeer goed over na te denken. Het wil niet zeggen dat wanneer het duur is het ook het beste is. Ikzelf ben van mening dat je op deze 2 onderdelen een hoop geld kan uitsparen (zeker monitor). Zoals al enkele malen is voorgesteld een samsung 226BW. 22inch breedbeeld is meer dan genoeg voor spellen, internetten, videobewerking etc. scheelt je rond de 300!!!!! euro. Voor een kast kan je bijv ook eens naar thermaltake (www.thermaltake.com) gaan (shark, armour, Kandalf) of chieftec kasten. Kan je ook zo maar ff 50-100 euro schelen. Dit kan je weer in andere leuke dingetjes stoppen die je performance opkrikken (videokaart, extra geheugen, dvd speler etc).

Het ziet er goed uit wat je hebt samengesteld maar het is zeker het overwegen waard. Zeker als je voor het eerst zoiets gaat samenstellen.

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

hello_moto schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:04:
Ikzelf vind een kast van 200 euro overdreven. Ik zou een goede kast van ongeveer 100 euro kopen zoals een CM Mistique.

Ook vind ik een reactiesnelheid van 16MS een beetje veel, ik zou voor de Samsung 226BW gaan. Die is wel 2 inch kleiner, maar heeft een snelle reactietijd en is maar 350 euro.

Die Raptor zou ik er uit laten, die Seagate's zijn meer dan zat, ook qua snelheid.

De voeding, ik denk dat een Hiper voeding van 580 Watt goed bij dit systeem zal passen. Die is modulair, dus heb je geen last van overbodige kabels. Deze is net zo duur als de Enermax en heeft toch wat meer Watts.

Als je je budget nou eens omlaagschroeft naar 2000 euro, dan bespaar je bijvoorbeeld op de kast en het scherm, dan hoef je geen performance in te leveren.

Wat voor boxen gebruik je trouwens?
Let er wel op dat die 16ms van het dell scherm zwart->wit is, GraytoGray heeft die 6ms dus dat is gewoon netjes.

Verder vind ik het een net systeem en het scherm en behuizing is voor ieder persoonlijk.
22" zou ik al vet vinden maar 24" is nog strakker 8) .
Zelf zou ik ook een goedkoper behuizing kunnen vinden die ik mooi vind maar deze ziet er ook super uit. Wat dat betreft moet je gewoon je eigen keuze maken.
Wel zou ik overwegen om de raptor weg te laten 2 seagates schijnen in raid 0 net zo snel te zijn dus dat is zeker het overwegen waard. Ook zou ik zoals hierboven ook gezegd wordt te kijken naar een voeding met wat meer Watt. 580W zoals van die Hiper hierboven zou wel net zijn. Dat is misschien wel handig voor de toekomst ivm andere gpu enzo.
Verder zou ik OCZ geheugen nemen als je van iemand ander DDR2 geheugen kan lenen om in de bios de memVoltage te verhogen is die mogelijkheid er niet zou ik gewoon voor de gekozen kingston geheugen gaan.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

• Distael
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-06-2025
Ik heb zelf het vorige model 24" Dell monitor, ik moet zeggen dat het echt super is, na een paar uur wil je echt niets anders meer. Voor games is de spelbeleving veel intenser. Voor fotosoep......Tja....veel meer detail dan op een 19" en het werkt gewoonweg lekker omdat je alle ruimte hebt. Mijn volgende monitor wordt in ieder geval weer zo'n grote.

• Rutger Mulder
UPDATE:
Ik heb de volgende artikelen besteld bij de vermelde webshops.
ProductPrijsBesteld bij
ProcessorIntel Core 2 Duo E6600€ 275,- Brugman Computers
MoederbordAsus P5N32-E SLI, nForce 680i€ 211,64 Azerty
KoelerScythe Infinity€ 38,04 Azerty
CompoundArctic Silver 5 Premium Silver Compound 3,5g€ 3,87 Azerty
GeheugenKingston 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4€ 213,40 Azerty
VideokaartEVGA GeForce 8800 GTS 640MB DDR3€ 365,21 Azerty
GeluidskaartCreative X-FI XtremeGamer Fatal1ty (OEM)€ 66,- Brugman Computers
Hardeschijf 1Western Digital Raptor X WD1500AHFD 150GB € 210,- PChut
Hardeschijf 22 x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB€ 80,- (2x) Brugman Computers
Dvd-branderNEC AD-7170S 18x€ 31,04 Azerty
Dvd-branderNEC 16x48x, DV-5800D€ 16,55 Azerty
DiskettestationNEC Diskette Drive 1,44MB€ 7,22 Brugman Computers
BehuizingLian Li PC-A10B€ 195,- PChut
Behuizing2x Lian Li CD/DVD Bezel€ 7,01 (2X)Azerty
VoedingZalman ZM600-HP 600W€ 112,46 Azerty
ToetsenbordLogitech G15 Gaming Keyboard€ 55 Brugman Computers
Muis/padRazer Copperhead + Exactmat (al in bezit)€ 0,-
BesturingssysteemXP Pro/Vista UltimateNnb.
VerzendkostenTotaal verzendkosten€ 26,90
Totaal€ 2001,35

Aanpassingen:
  • Moederbord Asus P5B Deluxe veranderd in Asus P5N32-E SLI, nForce 680i.
  • Geluidskaart Creative X-Fi XtremeMusic veranderd naar Creative X-FI XtremeGamer Fatal1ty (OEM), deze kost het zelfde als de retail extreme music maar is beter.
  • De 74GB Raptor veranderd in een 150GB Raptor X (de raptor x was maar 4 euro duurder dan de gewone 150GB versie)
  • NEC dvd speler toegevoegd.
  • Lian Li bezels toegevoegd om de brander en dvd speler mooi weg te werken.
  • ALPS Diskette Drive veranderd in een diskette drive van NEC aangezien ik de rest ook van NEC heb en deze ook nog eens goedkoper is.
  • Enermax Liberty 500W veranderd in een Zalman ZM600-HP 600W om er zeker van te zijn dat ik genoeg power heb.
  • Arctic Silver 5 Premium Silver Compound 3,5g er bij gedaan.
Verder zal ik nog de Dell UltraSharp 2407WFP (Rev. A04) gaan bestellen bij supradictus twv €742,50 inc verzendkosten.

• thewizard2006
hij zal het zeker goed doen dat is zeker.
Daarnaast is het net als voetbal: er zijn 16miljoen coaches. Voor pc's zijn er een hoop verschillende ervaringen en meningen en het meeste leer je van die van jezelf. Succes met alles en laat even weten hoe hij het doet, wat je anders zou doen maar zeker ook wat je andere echt aanraadt :)

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:50
Vind alleen, zoals eerder gesteld, een 640 MB videokaart overdreven. Ik heb een 24" dell (dezelfde bij supradictus) en draai deze met een 1900XT 256! MB kaart, ook de nieuwste games draai ik zonder problemen op 1920x1200.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:30
-[ NOVA ]- schreef op maandag 05 maart 2007 @ 10:12:
Vind alleen, zoals eerder gesteld, een 640 MB videokaart overdreven. Ik heb een 24" dell (dezelfde bij supradictus) en draai deze met een 1900XT 256! MB kaart, ook de nieuwste games draai ik zonder problemen op 1920x1200.
Het gaat niet alleen maar om resolutie, maar ook om de rest van de instellingen. Je kan nog zo een hoge resolutie draaien, als je alles op LOW zet dan werkt het meestal wel.

_@/'

Verwijderd

24" Dell is echt te fout gewoon. Je hebt het over een high-end GAME systeem. Dan is die 16 ms echt veel te weinig. Ik snap niet waarom je niet voor de samsung gaat. 21" moet genoeg zijn en dan heb je gewoon een veel beter scherm imo..

640 8800 GTS is ook pure onzin, maarja, jij wil met je geld smijten dus moet je dat maar doen, ookal is dit pure onzin..

verder is je geluidskaart echte onzin. Als iemand fatal1ty ziet koopt men meteen dat spul al terwijl je nauwelijks het verschil merkt.

je mobo is ook pure overkill...een gigabyted s4 of p5b-deluxe van asus was goed genoeg geweest. Verder geef je aan allerlei onzin zoveel geld uit en dan neem je een 600 watt voeding van zalman? Er zijn echt vele male betere voedingen, als je toch geld uitgeeft.

ohja, en dan de kast. 195 euro? Dat gaat echt nergens over :s Veel te dure kast imo

Mijn mening over dit: Je hebt aan de verkeerde dingen veel geld uitgegeven en aan de verkeerde dingen te weinig. En je had heel veel geld kunnen sparen op dingen, waarbij je het verschil nieteens merkt...

• Low-Tech
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:50
Steephh schreef op maandag 05 maart 2007 @ 10:25:
[...]

Het gaat niet alleen maar om resolutie, maar ook om de rest van de instellingen. Je kan nog zo een hoge resolutie draaien, als je alles op LOW zet dan werkt het meestal wel.
Alles op high natuurlijk met minimaal 2xAA :P . Even ter info: je kan prima gamen op de 24"dell 16ms is van zwart naar wit, Grey to Grey is het maar 6 ms. Bedenk dat de meeste fabrikanten GreyToGrey response tijden gebruiken.

Fractal Design Meshify S2, Asus ROG B550-F, AMD 3700x, 3080?, Corsair H115i Pro, G-Skill 3600-16 32GB Trident Z Neo

• bassie
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 14:41:
24" Dell is echt te fout gewoon. Je hebt het over een high-end GAME systeem. Dan is die 16 ms echt veel te weinig. Ik snap niet waarom je niet voor de samsung gaat. 21" moet genoeg zijn en dan heb je gewoon een veel beter scherm imo..
Is een goed scherm.
640 8800 GTS is ook pure onzin, maarja, jij wil met je geld smijten dus moet je dat maar doen, ookal is dit pure onzin..
Een 8800GTS is een heel leuk high end kaartje, De ts wilt een goed system dat kost wat. En 640MB is zo gek nog niet op hoge resolutie's.
verder is je geluidskaart echte onzin. Als iemand fatal1ty ziet koopt men meteen dat spul al terwijl je nauwelijks het verschil merkt.
Dat is waar, een fatal1ty is ook voor de looks. Als de ts zijn geld er aan wilt uitgeven moet hij het toch weten? Waar maak jij je toch zo druk om?
je mobo is ook pure overkill...een gigabyted s4 of p5b-deluxe van asus was goed genoeg geweest. Verder geef je aan allerlei onzin zoveel geld uit en dan neem je een 600 watt voeding van zalman? Er zijn echt vele male betere voedingen, als je toch geld uitgeeft.
Een 680i chipset is wat duurder ja, maar het is zeker een mooi bordje.
ohja, en dan de kast. 195 euro? Dat gaat echt nergens over :s Veel te dure kast imo
Hoezo? Zon kast gaat jaren mee, lekker veel ruimte voor je spullen en koeling.

[ Voor 7% gewijzigd door bassie op 05-03-2007 18:42 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:38

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
:z Heb je daar nog een onderbouwing voor of roep je zomaar wat? Die 500W voeding van de TS is een A merk en zal dit systeempje zeker kunnen trekken. Zoveel zit er nu ook weer niet in. Als je een paar reviews pakt van een standaard C2D systeem met een 8800GTS zit je denk ik elke keer rond de 300/350W load. Kortom, gaat de voeding prima trekken :)
Ehm, verdiep je eens in de materie voordat je dingen gaat roepen. Responsetijden zijn niet zaligmakend, zit veel meer achter om te bepalen of een scherm geschikt is voor gamen. Roepen dat is een 16ms scherm niet bij een game systeem hoort is erg kortzichtig. Kan het je niet kwalijk nemen, want response tijden word je mee dood gegooid met alle marketing, maar alleen dat cijfertje zegt niks. Nogmaals, ga je eens verdiepen in de techniek achter een TFT :)
Waarom is het pure onzin? Heb je nog een onderbouwing ervoor? Ik zeg dat hij die rekenkracht wel nodig gaat heb met een 24" resolutie. Jij vindt het dus niet?
Correctie, jij merkt geen verschil. Je hebt gelijk dat mensen fatal1ty kopen puur om de naam, maar sommige mensen kopen het ook gewoon omdat het een goede geluidskaart is met meer opties en kwaliteit dan de onboard moederbord kan bieden.
je mobo is ook pure overkill...een gigabyted s4 of p5b-deluxe van asus was goed genoeg geweest.
Mee eens, moederbord kan idd beter qua prijs :)
Verder geef je aan allerlei onzin zoveel geld uit en dan neem je een 600 watt voeding van zalman? Er zijn echt vele male betere voedingen, als je toch geld uitgeeft.
Mwah, zalman gaat de laatste jaren de verkeerde kant op en er zijn echt wel betere merken op de markt tegenwoordig. Kijk maar eens naar silentpcreview voor wat reviews. Grappig dat jij hier nu juist met zalman gooit als 'het merk', terwijl de onderbouwing er lang niet meer is. Seasonic heeft stillere en betere voedings om maar een merk te noemen, zie silentpcreview voor de info
Mwah, is keuze. Kan me voorstellen dat je het (te) veel geld vindt, maar lian li is succesvol omdat er een markt voor is die het wilt betalen

[ Voor 71% gewijzigd door We Are Borg op 05-03-2007 18:58 ]

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

Ik heb hier ook een Dell 24" (2407FPW).. die 16ms waar je het over hebt is de black->white response. niet de Gray-To-Gray snelheid. die ligt namelijk op 6ms. Meer dan voldoende.

De Dell heeft iig geen last (of erg weinig last van) input lag. Wat bij samsung monitoren wel eens hoog kunnen liggen (heb hier ervaring mee, voelt als mouse-lag)

breedbeeld met een reso lager dan <1920 wide is in mijn opinie veeeel te zonde. Niks gamed heerlijker dan 1920x1200 (misschien 2560x1600 dan :+ )

Daarbij is een GTS 640 / GTX 768 er gewoon bij. (Omdat deze kaarten echt gewoon 4xAA, 16xFA trekken op 1920x1200)

Kortom: Wacht maar eens totdat jij gegamed hebt op een 24" scherm met 1920x1200 4xAA, 16xFA met alle game opties op high. Misschien dan je wel snapt waarom hij niet voor een 21" gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door nIghtorius op 05-03-2007 19:06 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Rutger Mulder
Aangezien een aantal mensen mijn beslissingen niet helemaal begrijpen zal ik het nog maar eens toelichten....

Ik zie een aantal onderdelen van de pc als een lange termijn investering. Ik wil graag goede kwaliteit + iets dat ik mooi vind, dat dit iets meer kost vind ik niet erg.
De meest upgrade gevoelige onderdelen van een pc zijn de videokaart, processor en mobo. De videokaart zal het eerste aan een upgrade toe zijn en daarom kies ik ook voor de goedkopere GTS en niet de GTX. De processor zal door een goede overclock icm met het iets duurdere mobo niet erg snel aan een upgrade toe zijn, deze kosten kan ik dus wel sprijden over meerdere jaren.

Conlusie: Het merendeel van deze pc is niet upgrade gevoelig en zal ik jaren plezier van hebben. Ook kan ik deze onderdelen upgrade na upgrade meenemen en dit rechtvaardigd ook de hoge prijs van dit systeem. Beter het in één keer goed nu.

Als men dit topic goed gelezen had kwam men de opmerking over de response time al eerder tegen. Deze is dus zoals goed opgemerkt door een aantal 6ms gtg en dit vind ik goed genoeg. Ik werk momenteel op een 5 jaar oude laptop waarvan ik geen idee heb wat de response time is, maar ik heb verder geen problemen met ghosting die de laptop zeker wel zal hebben. De dell zal dus zeker een verbetering zijn.

Naar mijn mening is de 8800 GTS 640mb de beste kaart voor mijn monitor om de games op hoge settings te kunnen spelen. Ik kan wel een goedkopere kaart nemen maar hij moet ook nog even een tijdje mee kunnen, een videokaart verouderd veel sneller als je op 1920x1200 speelt. De enige andere optie zou de 320mb versie zijn die nu wel redelijk uit de reviews komt, maar dat zal wel anders zijn als er straks nieuwe games komen. Ik heb ook besloten om niet straks de R600 te gaan kopen ofzo, maar gewoon bij de GTS te blijven tot de volgende generatie.

De fatality geluidskaart kan ik heel kort over zijn. Deze kaart kon ik voor ongeveer dezelfde prijs als de extreme music kopen bij brugman computers. De fatality is gelijk aan de music maar heeft verder nog 64mb xram er op zitten, het is dus een betere kaart voor dezelde prijs! Ik heb verder TOTAAL niks met fatality en wil zijn naam ook niet op mijn hardware, maar die geluidskaart verdwijnt toch in de pc kast en daar zie ik niks meer van terug...
Helaas heb ik vandaag een mailtje gehad van brugman dat hun leverancier problemen heeft met levering en dat hun daardoor niet binnen een week de producten die ik bij hun besteld heb(zie lijst eerdere post) kunnen leveren en dat zijn mijn geld daarom terug storten. Ik vind het een beetje vaag en heb er mijn twijfels bij of het waar is, maar ik koop de boel wel ergens anders. Ik zal dus nu zoals de meesten gaan voor de X-Fi extreme music.

Voor het moederbord zal de P5B deluze wel beter zijn kwa prijs prestatie verhouding, maar de P5N32-E bied hele goede overclock opties en een aantal extra's waar ik de toegevoegde waarde wel van in zie. Het is gewoon een heel mooi bordje waar ik lang plezier van kan hebben.

Wat betreft de voeding heb ik de 600W gekozen om op save te spelen met nog ruimte voor uitbreidingen, maar als je iets beters + stillers weet voor +/- dezelfde prijs....
De zalman staat nog in bestelling omdat ie niet direct leverbaar is dus ik kan het nog veranderen, maar zo slecht is ie volgens mij niet.

Ik zit er tevens aan te denken om iets meer te besteden en een raptor bij te nemen om raid 0 te draaien.

Verwijderd

Rutger Mulder schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 04:14:
Aangezien een aantal mensen mijn beslissingen niet helemaal begrijpen zal ik het nog maar eens toelichten....

Ik zie een aantal onderdelen van de pc als een lange termijn investering. Ik wil graag goede kwaliteit + iets dat ik mooi vind, dat dit iets meer kost vind ik niet erg.
De meest upgrade gevoelige onderdelen van een pc zijn de videokaart, processor en mobo. De videokaart zal het eerste aan een upgrade toe zijn en daarom kies ik ook voor de goedkopere GTS en niet de GTX. De processor zal door een goede overclock icm met het iets duurdere mobo niet erg snel aan een upgrade toe zijn, deze kosten kan ik dus wel sprijden over meerdere jaren.

Conlusie: Het merendeel van deze pc is niet upgrade gevoelig en zal ik jaren plezier van hebben. Ook kan ik deze onderdelen upgrade na upgrade meenemen en dit rechtvaardigd ook de hoge prijs van dit systeem. Beter het in één keer goed nu.

Als men dit topic goed gelezen had kwam men de opmerking over de response time al eerder tegen. Deze is dus zoals goed opgemerkt door een aantal 6ms gtg en dit vind ik goed genoeg. Ik werk momenteel op een 5 jaar oude laptop waarvan ik geen idee heb wat de response time is, maar ik heb verder geen problemen met ghosting die de laptop zeker wel zal hebben. De dell zal dus zeker een verbetering zijn.

Naar mijn mening is de 8800 GTS 640mb de beste kaart voor mijn monitor om de games op hoge settings te kunnen spelen. Ik kan wel een goedkopere kaart nemen maar hij moet ook nog even een tijdje mee kunnen, een videokaart verouderd veel sneller als je op 1920x1200 speelt. De enige andere optie zou de 320mb versie zijn die nu wel redelijk uit de reviews komt, maar dat zal wel anders zijn als er straks nieuwe games komen. Ik heb ook besloten om niet straks de R600 te gaan kopen ofzo, maar gewoon bij de GTS te blijven tot de volgende generatie.

De fatality geluidskaart kan ik heel kort over zijn. Deze kaart kon ik voor ongeveer dezelfde prijs als de extreme music kopen bij brugman computers. De fatality is gelijk aan de music maar heeft verder nog 64mb xram er op zitten, het is dus een betere kaart voor dezelde prijs! Ik heb verder TOTAAL niks met fatality en wil zijn naam ook niet op mijn hardware, maar die geluidskaart verdwijnt toch in de pc kast en daar zie ik niks meer van terug...
Helaas heb ik vandaag een mailtje gehad van brugman dat hun leverancier problemen heeft met levering en dat hun daardoor niet binnen een week de producten die ik bij hun besteld heb(zie lijst eerdere post) kunnen leveren en dat zijn mijn geld daarom terug storten. Ik vind het een beetje vaag en heb er mijn twijfels bij of het waar is, maar ik koop de boel wel ergens anders. Ik zal dus nu zoals de meesten gaan voor de X-Fi extreme music.

Voor het moederbord zal de P5B deluze wel beter zijn kwa prijs prestatie verhouding, maar de P5N32-E bied hele goede overclock opties en een aantal extra's waar ik de toegevoegde waarde wel van in zie. Het is gewoon een heel mooi bordje waar ik lang plezier van kan hebben.

Wat betreft de voeding heb ik de 600W gekozen om op save te spelen met nog ruimte voor uitbreidingen, maar als je iets beters + stillers weet voor +/- dezelfde prijs....
De zalman staat nog in bestelling omdat ie niet direct leverbaar is dus ik kan het nog veranderen, maar zo slecht is ie volgens mij niet.

Ik zit er tevens aan te denken om iets meer te besteden en een raptor bij te nemen om raid 0 te draaien.
Je kan beter een X-fi XtremeGamer pakken, dat is een van de weinige modellen uit de x-fi serie met een front panel audio connector op de kaart... dus dan kan je je koptelefoon aansluiting op de voorkant op je kast op de kaart aansluiten ipv onboard aansluiten.. hoef je ook niet steeds van geluidskaart te switchen in windows als je je koptelefoon aansluit...

Verwijderd

Ik zou persoonlijk zelf voor 1 data schrijf gaan, bijvoorbeeld die; Seagate Barracuda 7200.10, 320GB,
en 2 raptors 74gig en die in raid 0 zetten, dit gaat echt retesnel en dat is echt sneller als die Raptor 150X als boodschijf :)

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
Ik denk dat je verder wel wat geld kan besparen door gewoon Twinmoss ddr te nemen wat sneller is dan het ddr van kingstone maar wel 50 euro goedkoper is.

Verder is die 74GB raptor bij Azerty maar 150 euro en geen 200 zoals bij pchut ed. dus dit bespaard je weer 50 euro als je de 74GB versie neemt.

Neem een Antec 180B kast wat je ook 70 euro bespaard en stop die extra 170 euro in een 8800GTX dit levert je meer prestatie op en het enigste dat je hebt verandert is 75GB minder HDD ruimte(waardoor die ook sneller is) en een ander merk DDR en een iets kleinere kast van dezelfde uistraling. Want zo'n moederbord nemen en zulke hdd's zijn echt alleen nodig met een extreem snelle gpu anders zal je er weinig van merken en gooi je je geld weg.

[ Voor 90% gewijzigd door Solid_Aapie op 07-03-2007 15:29 ]

Specs

Pagina: 1