[multi-OS]SI3114 kan HDDs niet benaderen

Pagina: 1
Acties:

• Robain
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-02 14:08
Hallo iedereen,

Sinds kort weigert mijn XP MCE2005 box nog op te starten. Ik krijg bij het booten telkens het menuutje met als titel "Windows is onjuist afgesloten ......".
Ik kan dan kiezen uit de gebruikelijke opties (veilige modus, laatste gekende juist config, normaal, ..) en gelijk wat ik neem geeft hetzelfde resultaat, namelijk de pc begint gewoon weer helemaal opnieuw met z'n POST...

Ik heb anderhalf uur gebeld met de Microsoft Professional Support helpdesk (heb 2 gratis incidenten bij m'n technet plus abo) en zij wisten ook niets meer te vertellen...

Nu lijkt het mij belangrijk te vermelden dat het systeem op een raid0-array staat. Ik weet het, dit was niet verstandig, maar daar gaat het nu niet over.

Het moederbord is een MSI K8N Neo4 platinum, waarvan ik de de onboard sil3114 controller gebruik.

Ik begin meer en meer te denken dat er echt iets schort aan de raid controller omwille van volgende redenen :
- UBCD4WIN met correcte driver raakt niet aan de data
- Ubuntu 6.04 detecteert de controller maar kan niet mounten
- Fedora C6 live cd detecteert ook de controller en de hds maar loopt vast op "Unable to acces partition table"
- Windows XP setup (zowel Pro, Pro incl SP2, Home, ...) geeft telkens melding dat er geen vasteschijfstations gedetecteerd konden worden. Heb dit ook met verschillende disketjes met verschillende drivers geprobeerd.

De raid-controller wordt gedetecteerd in de bios en ook tijdens het opstarten geeft hij netjes de 2 schijven als "healthy" aan.

Nu heb ik ergens via google gevonden dat het striping format van nvraid hetzelfde zou zijn als dat van de sil3114, dus in principe zou ik beide schijven eens aan de nvraid poorten kunnen hangen.
Maar ik hier eerlijk gezegd als de dood voor. Ik wil absoluut geen data verliezen...

Iemand die nog weet hoe ik dit zou kunnen oplossen???

Greetz
_________

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als eens een keer gewoon geprobeerd om een repair van XP uit te voeren? Als ie door de POST en dan dat selectieschermpje heen komt maar daarna op een gegeven moment zelf reboot, zou het me niks verbazen als reboot on errors aan staat en je dus eigenlijk ook een BSOD zou moeten krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:44

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Waarom heeft dit percé iets te maken met die array/raid controller? Kan ook gewoon zijn dat een verse windows al je problemen oplost.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Robain
Wel het probleem is dat als ik de herstel console opvraag ik dan de melding krijg dat de setup geen vasteschijfstations kan vinden. Ik kan dan enkel op F3 duwen om de setup af te sluiten... Ik heb ook de UBCD4WIN herstelconsole geprobeerd die net hetzelfde geeft...

Ik zie by the way ook geen flits van BSOD. Meestal zie je die dan wel een fractie van een seconde he...
- Windows XP setup (zowel Pro, Pro incl SP2, Home, ...) geeft telkens melding dat er geen vasteschijfstations gedetecteerd konden worden. Heb dit ook met verschillende disketjes met verschillende drivers geprobeerd.
Greetz

[ Voor 23% gewijzigd door Robain op 26-02-2007 14:02 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-02 21:25

SA007

Moderator Tweaking
Afhankelijk van hoe groot de schijven zijn kan je miss een backup van de complete hdd maken?

Hang ze (als non-raid) aan een usb->ide convertor oid, hang dat aan een pc met plenty opslag, kopier de complete inhoud (linux: dd) over, doe dit met beide schijven, dan kan je erna klooien met die schijven, als het mis gaat gooi je die backup weer erop en probeer je het nog eens.
Misschien is er zelfs gewoon een tool die die 2 schijven als images weer samen kan voegen...

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het fysiek afkoppelen van de HD's van je SIL3114 en opnieuw koppelen aan de nVidea controller kan tot problemen leiden (zie RAID FAQ)

Wat misschien wél kan helpen is het opnieuw aanmaken van de RAID-ARRAY (RAID FAQ) maar omdat de HD's zo te zien goed herkent worden en de ARRAY als healthy wordt gezien lijkt me dit niet de oplossing maar proberen kan geen kwaad volgens mij.

Herstellen door een XP-setup kan natuurlijk een optie zijn. Dat de HD's niet gezien worden zou erop kunnen duiden dat je niet hebt aangegeven (F6 tijdens setup) dat er SATA-drivers moeten worden geladen.

Daarnaast is er een behoorlijk probleem met het laden van de drivers van de diskette. Soms zijn er >10 diskettes nodig wil een driver geladen worden. Op de een of andere manier lijken diskettestations bij zo'n soort installatie niet altijd goed te werken.

offtopic:
Waarom dit in OH staat terwijl dit in OM behandeld moet worden is me niet duidelijk. "Greetz" onder een post is trouwens "not done" op dit forum.

ARME AOW’er

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op verzoek TS naar juiste plek (Opslagmedia & I/O Controllers) verplaatst.

Move OH -> OM

Tevens titelfix:
"Raid-controller kaput ?" -> "[multi-OS]SI3114 kan HDDs niet benaderen"

Oslik blyat! Oslik!

• Robain
@SA007 : Ik zou aan een grote schijf kunnen raken om dit op te lossen. Kan ik die schijven (elk apart) gewoon in een andere pc aan een SATA poort hangen, windows booten, en beginnen kopiëren? Wordt er dan geen data tekort gekopieerd uit bvb de bootsectors e.d.?

@Guardian Angel : Ik heb ook een XP cd waarin de drivers ingebakken zijn voor die raid controller, en die pakt het ook niet... Maar ik zou dus even de schijven moeten: loskoppelen, booten, opnieuw aankoppelen, array opnieuw aanmaken; als ik het goed begrijp?

@dion_b : Thanks voor het verplaatsen en de titlefix.

EDIT: Nog een algemene vraag. Uit de FAQ leid ik af dat sil3114 -> nvraid een no-go is. Maar wil dit dan zeggen dat de array kapot zal zijn, ofdat het gewoon niet zal werken? Met andere woorden, kan ik het gewoon eens proberen zonder risico?

OFFTOPIC : Wat is er mis met "Greetz"? Ik zette dit gewoon uit beleefdheid...

[ Voor 15% gewijzigd door Robain op 27-02-2007 12:28 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Robain schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:23:
@SA007 : Ik zou aan een grote schijf kunnen raken om dit op te lossen. Kan ik die schijven (elk apart) gewoon in een andere pc aan een SATA poort hangen, windows booten, en beginnen kopiëren? Wordt er dan geen data tekort gekopieerd uit bvb de bootsectors e.d.?
Nee, de data staat fysiek op 2 verschillende schijven dus dat zal nooit werken.
@Guardian Angel : Ik heb ook een XP cd waarin de drivers ingebakken zijn voor die raid controller, en die pakt het ook niet... Maar ik zou dus even de schijven moeten: loskoppelen, booten, opnieuw aankoppelen, array opnieuw aanmaken; als ik het goed begrijp?
Je hoeft alleen softwarematig de ARRAY opnieuw aan te maken.
@dion_b : Thanks voor het verplaatsen en de titlefix.

EDIT: Nog een algemene vraag. Uit de FAQ leid ik af dat sil3114 -> nvraid een no-go is. Maar wil dit dan zeggen dat de array kapot zal zijn, ofdat het gewoon niet zal werken? Met andere woorden, kan ik het gewoon eens proberen zonder risico?
Proberen is altijd met risico en op eigen risico.
OFFTOPIC : Wat is er mis met "Greetz"? Ik zette dit gewoon uit beleefdheid...
offtopic:
Tweakers groeten elkaar niet. Stel je voor zeg, dan staat elk topic vol met groeten. :) Zie ook de Algemene FAQ hierover. Wel fijn dat je beleefd bent maar je kunt het groeten dus gewoon altijd achterwege laten

ARME AOW’er

• Robain
Nee, de data staat fysiek op 2 verschillende schijven dus dat zal nooit werken.
Wat dat eerste betreft, ik bedoelde hiermeer in de eerste plaats of ik gewoon alle data ervan kan halen (zonder dat deze bruikbaar is), maar zodat ik de array altijd nog kan herstellen met de backup data als er iets mis gaat met een van de schijven...

Tweede wat ik eigenlijk bedoelde is of er geen programma bestaat dat een raid controller emuleert in bvb een windows omgeving, zodat de data dus bruikbaar kan uitgelezen worden. Google levert op het eerste zicht niets op.
Je hoeft alleen softwarematig de ARRAY opnieuw aan te maken.
In het menu van de bios zijn er slechts zeer beperkte mogelijkheden. Ik kan wel kiezen "Destroy RAID0 array", maar gaat er dan niet verloren???

In ieder geval, "nen grote merci" voor alle info tot nu toe!

• Robain
Okay, ik ben terug thuis en kan terug aan deze pc werken nu...

Ik heb dus geprobeerd de raid array te verwijderen en opnieuw aan te maken met dezelfde parameters. Ik krijg nu echter telkens "disk boot failure, insert system disk" bij het booten. Ik heb ook andere parameters gebprobeerd voor het geval ik misschien iets fout had onthouden ofzo...

What to do now?
Pagina: 1