Beamer <-> TV?

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bruno42
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-04-2025
Vraagje: Ik ben al een tijdje van plan om een breedbeeld Televisie te kopen maar vroeg me af of ik geen gelijkwaardige kwaliteit kan bekomen door middel van het gebruik van een Beamer (PC heb ik al). Dit omdat ik dacht dat een beamer tegenwoordig toch goedkoper zou uitkomen (tijdig vervangen van de lamp(en) niet in rekening genomen).

Kan iemand me hierop een gegrond antwoord geven of is dit al ergens in een andere topic behandeld? Heb niet zo direkt wat gevonden namelijk. :-(

Alle extra info -> specs, richtprijs, opstelling en dergelijke zijn ook méér dan welkom natuurlijk.

Alvast bedankt,

Bruno

• Bruno42
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-04-2025
Damn...

Blijkbaar heb ik de zoekfunctie niet goed gebruikt want nu heb ik wél ineens een hoop topics over beamers en gebruik ervan gevonden... :(

Heu, dan mag deze terug dicht hoor, of het moest zijn dat er toch nog recente info beschikbaar is?

Sorry.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:19
Of een beamer uiteindelijk goedkoper is ligt natuurlijk aan de prijs van de beamer en tv natuurlijk.

Prijs home theater beamer: 1200-1300
En dan na elke 2000-3000 uur zo'n 300-350 euro ofzo (afhankelijk van het model).

Als je een tv van 2000 euro wilt kopen, dan ligt je breakeven punt rond de 8000-10000 uur ofzo. Maar als je tv ook maar 1200-1300 is, dan ben je bij de beamer al duurder uit als je eerste lamp kapot gaat (na 2000-3000 uur dus).

Nadelen beamer:
- verduisteren is belangrijk. Een beamerscherm is wit, en een tv-beeldbuis zwart. Je zwartwaarde bij beamerbeeld kan natuurlijk nooit beter zijn dan de kleur wit die je ziet als hij uitstaat. Dus ook al heb je een zeer krachtige beamer, films/series/spellen met veel donkere scenes blijft flut als je niet goed verduistert.
- opstarttijd (meestal 30 seconden voor beeld, en dan nog een minuutje ofzo voor helder beeld)
- geen ingebouwde tv-tuner
- (meestal) geen sound, je moet dus voor alles wat je doet ook je versterker aan hebben staan

[ Voor 7% gewijzigd door sewer op 26-02-2007 14:31 ]

Verwijderd

Graag zie ik zelf dit topic niet dicht gaan! De prijzen van zowel tv`s als beamers gaan erg hard. Ik zelf heb net ook een 100hz breedbeeld moeten begraven helaas.
Zelf lijkt mij een beamer heel erg mooi vanwege het grote beeld. Tegenwoordig kun je een leuke beamer kopen voor 600 euro op kieskeurig. Lamp daarvan zat rond de 220 euro geloof ik (3000 branduur).
Als een LCD ook al na 10000uur minder wordt en ik wil zowiezo een groot scherm hebben dan tsja....

Wat zijn jullie meningen daar over vandaag de dag?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ikzelf heb gewoon allebei. Een beamer voor films kijken en voor het TV kijken heb ik gewoon een kleine lcd tv (22" 3:4). Er is eigenlijk maar barweinig op TV wat ik het waard vind om op de beamer af te spelen. Ik heb voor een 3:4 TV gekozen omdat deze goedkoper was als je naar de prijs oppervlak verhouding kijkt en omdat er op TV nog bar weinig in breedbeeld uitgezonden wordt.

Omdat ik eht echte werk wel op de beamer doe kan de TV lekker klein en gewoon handig blijven. Wordt mijn interieur niet gedomineerd door zo'n enorm bakbeest.

--edit

Aangezien ik deze situatie al een paar jaar heb heb ik er nog best wat geld tegenaan moeten gooien (nadeel van de early adaptor, maar mijn TV had de geest gegeven dus ik moest wel). Zou ik hetzelfde nu moeten halen dan zou ik voor E1000 klaar zijn. Een goede 3:4 22"tv heb je voor E300 en voor E700 is wel een goede 800x600 (wat genoeg is voor een 576p signaal == DVD resolutie) beamer.

@sewer: Je hebt gelijk, maar mijn beamer doet keurig breedbeeld ondanks het 800x600 zijn. Als ik het nu weer zou doen zou ik inderdaad ook een 1280x720 beamer halen, maar enkele jaren terug behoorde dat nog niet tot de mogelijkheden. Daarnaast gaat het hier wel om een 'budget' oplossing.

[ Voor 40% gewijzigd door Janoz op 26-02-2007 15:20 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:19
Janoz schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:42:
E700 is wel een goede 800x600 (wat genoeg is voor een 576p signaal == DVD resolutie) beamer.
Als je de beamer gebruikt voor films kijken, zou ik kiezen voor een 16:9 beamer (bijv. 1280*720). Itt televisie zijn veel films in breedbeeld.
Pagina: 1