Speedtouch 580 koppelen achter tiscali netwerk/router

Pagina: 1
Acties:
  • 1.363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191377

Topicstarter
Hoi, Sindskort overgegaan van KPN DSL basic (oid) naar Tiscali T6 via een Zyxel modem (ip = 192.168.1.254). Mijn oude modem was een speedtouch 580 met een vast ip adres (10.0.0.138).

Ik heb alles aangesloten, een snoertje naar de speedtouch en DHCP op de speedtouch uitgezet. Wanneer ik nu met mijn laptop op de draadloze verbinding ga werken, kan ik prima werken. IP-adres wordt netjes doorgegeven aan de laptop, maar wanneer ik een snoer in de speedtouch stop, dan krijgt de pc een APIPA adres. Ik kan nergens vinden (in de web-interface) waar ik het ip adres van de speedtouch kan aanpassen naar iets in de range van de Zyxel modem-range (bijv 192.168.1.253). Als ik nu de configuratie van de speedtouch wil aanpassen, moet ik mn laptop een vast ip geven in de range van de router (10.0.0.138).

Wat ik wil is dat de Zyxel functioneerd als ADSL/Modem/Router/DHCP server en dat de Speedtouch Thomson functioneerd als Acceppoint/Switch

Iemand hier ervaring mee?? Misschien met de CLI's van Speedtouch ( http://www.speedtouch.nl/docs/CLIguide_580_427.pdf )??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:01
Waarom wil je twee modems?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 20:31
Lees de post van SethNL nog eens:

"t ik wil is dat de Zyxel functioneerd als ADSL/Modem/Router/DHCP server en dat de Speedtouch Thomson functioneerd als Acceppoint/Switch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-04 10:47
Voor de Speedtouch het interne lan instellen op het 192.168.1.0 netwerk en als intern ip 192.168.1.253 gebruiken.

Of de zyxel aan de kant zetten en de speedtouch zo configgen dat hij de tiscali verbinding gaat gebruiken.

Of een los accesspoint kopen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:01
Jeroen797 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 13:03:
[...]

Lees de post van SethNL nog eens:

"t ik wil is dat de Zyxel functioneerd als ADSL/Modem/Router/DHCP server en dat de Speedtouch Thomson functioneerd als Acceppoint/Switch"
Over het hoofd gezien. :)

Anyway, makkelijkste manier is om de Speedtouch opnieuw te configureren middels de Installatie wizard en te kiezen voor optie met "user-defiend LAN". Hierin kun je het IP adres etc. opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210974

Sethnl,

Ik zit hier met precies het zelfde probleem.
Ik vraag mij of of jij al een oplossing hebt gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191377

Topicstarter
Het is gelukt. De oude speedtouch router/modem is nu een gateway. Alle machine's die hieraangekoppeld worden (via wifi of lan) krijgen nu een IP adres van de DHCP server van de Zyxel modem.
Wat heb ik gedaan.
1a-Eerst een verbinding gemaakt met het apparaat dmv de laptop via wifi een handmatig IP toe te wijzgen (10.0.0.130/24) welke in de range van de speedtouch zit
1b-via een webbrowser gegaan naar 10.0.0.138 en aangelogd
1c-Quick setup gestart en de optie "bridget ethernet" geselecteerd
2-DHCP heb ik op "auto DHCP" gezet
3-VPI/VCI heb ik gezet op 8.35 (default in mijn geval)
4-In het tabblad "IP-adressing" heb ik een extra entry aangemaakt als volgt:
*eth0 --> 192.168.1.2/24 (in de range van de Zyxel router in mijn geval)

Nu werkt het goed, ik kan mijn server, NAS en test machine, en mn laptop (via wifi) benaderen via mijn oude speedtouch router (krijgen allemaal ip van DHCP van de Zyxel) en de overige aansluitingen zitten rechtstreeks op de Zyxel (wat al goed ging).

Anoniem: 274798

Beste sethNL,
ik heb een Zyxel modem en wil mijn Speedtouch 580 koppelen ana deze Zyxel, zodat ik ook wireless kan werken. Jij het het werkend zoals blijkt uit je korte omschrijving.
Ik probeer dit te volgen, maar helaas het lukt niet.
Kan je stap 1a en stap 1b voor mij uitleggen. 1c is de quick setup met de speedtouch neem ik aan.

Ik hoop dat je mij kan helpen.
Bijvoorbaat dank.
Theo

Jij hebt Het is gelukt. De oude speedtouch router/modem is nu een gateway. Alle machine's die hieraangekoppeld worden (via wifi of lan) krijgen nu een IP adres van de DHCP server van de Zyxel modem.
Wat heb ik gedaan.
1a-Eerst een verbinding gemaakt met het apparaat dmv de laptop via wifi een handmatig IP toe te wijzgen (10.0.0.130/24) welke in de range van de speedtouch zit
1b-via een webbrowser gegaan naar 10.0.0.138 en aangelogd
1c-Quick setup gestart en de optie "bridget ethernet" geselecteerd
2-DHCP heb ik op "auto DHCP" gezet
3-VPI/VCI heb ik gezet op 8.35 (default in mijn geval)
4-In het tabblad "IP-adressing" heb ik een extra entry aangemaakt als volgt:
*eth0 --> 192.168.1.2/24 (in de range van de Zyxel router in mijn geval)

Nu werkt het goed, ik kan mijn server, NAS en test machine, en mn laptop (via wifi) benaderen via mijn oude speedtouch router (krijgen allemaal ip van DHCP van de Zyxel) en de overige aansluitingen zitten rechtstreeks op de Zyxel (wat al goed ging).
Pagina: 1