Toon posts:

Computer als centrum gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallotjesss,

Ik heb een stuk of 10 werkstations waar films wordt bewerkt. Om hiermee aan de slag te kunnen gaan moeten eerst de bestanden op een computer worden ingeladen. Voor het uitgeven van de bewerkt films moeten deze worden omgezet (renderen) Nu zou ik het zo willen doen, de inlaad en de renderpc wil ik aan de centralen datapc hangen en dan gaat er van de centralepc weer een kabel naar een gbit swits met de 10 werkstations. De datapc moet ook voorzien zijn van internet, op de werkstations, render en de inlaad pc mogen GEEN internet hebben vanwege de hoeveelheid spam waardoor de computers traag gaan lopen.

Op zich is dit wel aan te sluiten, maar gaat het dan wel goed werken, zovere ik begreep jammer genoeg niet.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als jij alles netjes aansluit moet het gewoon gaan werken? Je moet alleen zorgen dat je het internet niet gaat delen via je datapc.

offtopic:
Ik zie namelijk geen probleem qua aansluitingen e.d. Het is dus een kwestie van testen :)

[ Voor 27% gewijzigd door Outerspace op 26-02-2007 12:02 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44

Sa1

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:00:
Hallotjesss,

Ik heb een stuk of 10 werkstations waar films wordt bewerkt. Om hiermee aan de slag te kunnen gaan moeten eerst de bestanden op een computer worden ingeladen. Voor het uitgeven van de bewerkt films moeten deze worden omgezet (renderen) Nu zou ik het zo willen doen, de inlaad en de renderpc wil ik aan de centralen datapc hangen en dan gaat er van de centralepc weer een kabel naar een gbit swits met de 10 werkstations. De datapc moet ook voorzien zijn van internet, op de werkstations, render en de inlaad pc mogen GEEN internet hebben vanwege de hoeveelheid spam waardoor de computers traag gaan lopen.

Op zich is dit wel aan te sluiten, maar gaat het dan wel goed werken, zovere ik begreep jammer genoeg niet.
dan zet je toch gewoon aan dat de pc waar het internet op staat, het internet niet kan routen? zie het probleem niet zo, volgens mij is dit gewoon typisch een situatie van zelf even zoeken en gewoon doen...

Verwijderd

Wil je je inlaad pc ook als server gaan gebruiken of wordt het ingeladen materiaal na inladen op de werk-pc gezet?

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:00:
De datapc moet ook voorzien zijn van internet, op de werkstations, render en de inlaad pc mogen GEEN internet hebben vanwege de hoeveelheid spam waardoor de computers traag gaan lopen.
Spam? Hoe?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:08:
Wil je je inlaad pc ook als server gaan gebruiken of wordt het ingeladen materiaal na inladen op de werk-pc gezet?
Alle data moet worden gebacktupt. Als de inlaad en de render pc niet met de werkstations kunnen communiceren dus alleen maar met de data pc, moet de data eerst op de datapc worden gekopierd alvorens het gebruikt kan worden

Verwijderd

Topicstarter
Er worden wel eens programmas gebruikt die niet helemaal zuiver zijn

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat overgens over 4 netwerkkaarten in een computer

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

En wat had je zelf al verzonnen ? Je verhaal is erg vaag, en eindigd met een 'nou, volgens mij gaat het niet werken'

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Beste Mickey13,

Welkom op GoT,

Je hebt een vraag, maar helaas voldoet dit topic niet geheel aan de hier geldende regels.
Het subforum waarin je je topic hebt geplaatst gaat over Professional Networking & servers.
Nou zou je topic hier nog wel tussen kunnen passen, mits ik had begrepen wat je nu precies wilt/bedoelt.

Je topic is nl. nogal wat onduidelijk en rommelig. :)

Leg nu eerst eens precies uit wat momenteel de status is, wat er veranderd dient te worden en maakt er desnoods een plaatje van voor de duidelijkheid.

Dan kan ik misschien achterhalen waar dit topic anders zou moeten staan :)

Last, but certainly not least: Zou je in het vervolg gebruik kunnen maken van de edit knop i.p.v. het posten van replies onder elkaar. Dit wordt namelijk gezien als kicken van het topic. En daar zijn we niet zo happig op ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Equator op 26-02-2007 12:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank u alle, na wat rondgaande mailtjes is het me al wat duidelijker geworden, wat ik bedoelde was als volgt

Er worden films op diverse computers (10 stuks) ingeladen, bewerkt, omgezet (renderen van b.v. avi naar mpeg) en dan via internet verzonden naar de klant. Dus heb je een film nodig dan moet er eerst 10 computers afgaan om te kijken waar het presies staat. Om hier overzicht in te krijgen zat ik te denken om de inlaad en de renderpc aan te schaffen en aan te sluiten op een data pc (deze moet ook worden aangeschaft) zodat alle bestanden rechtstreeks naar de datapc gaan. De werkstations, dit zijn de 10 computers, die verbind ik aan een gbit swits om de 10 computers via een kabel aan te sluiten aan de datapc, op deze manier heeft de datapc 3netwerkaarten nodig + nog een kaart van voor het internet zijn er totaal 4 Nu is mijn vraag, als ik het op deze manier aansluit, gaat de datapc het redden.

Verwijderd

Ik denk dat je harde schijf het niet gaat trekken qua datarate.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:25
Ik vind het nog steeds een beetje een warrig verhaal. Wat ik er uit kan halen is dat je een fileserver ("datapc") neer wilt zetten, maar waarom hier 4 netwerkkaarten in moeten ontgaat me totaal. En je vraag "gaat de datapc het redden" moet je wat nader specifieren. Wat moet hij precies gaan redden? Moet het alleen werken? Dat lukt vast wel. Moet hij alle 10 de clients van bestanden kunnen voorzien met een bepaalde snelheid? Wat voor snelheid dan precies?

Roomba E5 te koop

• Dreamer
  • Laatst online: 12-02 09:22

Dreamer

Foutje

Goed als ik het goed begrijp.

Je wilt een datapc neerzetten die via een switch alle werkstations voorziet van data.

Daarnaast heb je een render pc & inlaad pc die je direct wilt aansluiten op de datapc (dus niet via de switch.)
Omdat alleen de datapc op internet mag heb je nog een extra netwerkaart nodig voor het internet.

Klopt dit?

en waarom wil je deze render & inlaadt pc direct aansluiten op de data pc?

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• sig69
Dreamer schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:23:

Omdat alleen de datapc op internet mag heb je nog een extra netwerkaart nodig voor het internet.
Waarom? Ik neem aan dat het ding niet direct aan het internet gehangen wordt en dat er wel een routertje aanwezig is.

Roomba E5 te koop

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-02 14:07

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 12:28:
[...]

Er worden wel eens programmas gebruikt die niet helemaal zuiver zijn
Maar er is wel geld voor enkele pc's waarop zaken worden gedaan die als diensten aan "klanten" verkocht worden?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Dreamer
  • Laatst online: 12-02 09:22

Dreamer

Foutje

sig69 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:30:
[...]

Waarom? Ik neem aan dat het ding niet direct aan het internet gehangen wordt en dat er wel een routertje aanwezig is.
Heb je nog steeds een netwerkkaart nodig om naar die router te gaan :)

specs | specs server
je beste vriend is niet de vriend waar je het meeste over praat,
maar de vriend waar je het meeste aan denkt

• sig69
Er komt toch een switch?

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Dreamer schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:23:
Goed als ik het goed begrijp.

Je wilt een datapc neerzetten die via een switch alle werkstations voorziet van data.

Daarnaast heb je een render pc & inlaad pc die je direct wilt aansluiten op de datapc (dus niet via de switch.)

Klopt dit?

en waarom wil je deze render & inlaadt pc direct aansluiten op de data pc?
Je verhaal klopt en waarom ik de render & inlaadt pc direct wil aansluiten op de datapc is om er voor te zorgen dat alle data eerst via de data pc als backup worden gekopierd. Zou je een swits gebruiken dan kan je alle computers in het netwerk openen en blijft het nog een zooitje kwa data omdat ze dan alle computers kunnen zien

• Rafe
  • Laatst online: 27-06-2025
"Een zooitje qua data omdat ze alle computers kunnen zien" en spam door onzuivere programma's :? Nouja goed, wat je (onduidelijke) redenen dan ook mogen zijn voor bepaalde dingen, volgens mij kan je ook met verschillende subnets aan de slag als je die scheiding wil maken. Scheelt je in ieder geval rare trucs uithalen met een berg netwerkkaarten enzo.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Waarvoor heb je die 4 netwerkkaarten nodig?

Je hebt een gigabitswitch als kern in je netwerk, alle 10 computers zijn hierop verbonden. Dan koppel je de fileserver ook aan de gigabitswitch, de 10 computers kunnen hun afgewerkte films op de fileserver indienen. Je hebt nog Internetaansluiting, deze wordt via een router "verdeelt" en dat wordt ook op de gigabitswitch aangesloten.

Als computers elkaar kunnen zien en je wilt het niet, dan zit ik eerder aan subnetting of VLAN's te denken. Je hebt ofwel een echte router ofwel een layer-3-switch nodig, tussen de subnets of VLAN's moet iets routeren (en je gaat niet zomaar een Linux-router tussen smijten in een productieafdeling). Dan kom je in het wereldje van CCNA-netwerkbeheerders. Met routingtables, VLAN's, subnetting en ACL's kan je veel regelen. Als je layer-3-switch NAT ondersteunt, dan heb je zelfs geen huishoudroutertje nodig.

Ik zou eerst een duidelijk plaatje van je netwerkstructuur met allerlei eisen erop posten, dan kunnen we verder. Zonder een duidelijk plaatje zullen we in de wilde weg gaan speculeren hoe je netwerk eruit zou moeten zien.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 26-02-2007 15:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op maandag 26 februari 2007 @ 15:42:
Waarvoor heb je die 4 netwerkkaarten nodig?

Je hebt een gigabitswitch als kern in je netwerk, alle 10 computers zijn hierop verbonden. Dan koppel je de fileserver ook aan de gigabitswitch, de 10 computers kunnen hun afgewerkte films op de fileserver indienen. Je hebt nog Internetaansluiting, deze wordt via een router "verdeelt" en dat wordt ook op de gigabitswitch aangesloten.

Als computers elkaar kunnen zien en je wilt het niet, dan zit ik eerder aan subnetting of VLAN's te denken. Je hebt ofwel een echte router ofwel een layer-3-switch nodig, tussen de subnets of VLAN's moet iets routeren (en je gaat niet zomaar een Linux-router tussen smijten in een productieafdeling). Dan kom je in het wereldje van CCNA-netwerkbeheerders. Met routingtables, VLAN's, subnetting en ACL's kan je veel regelen. Als je layer-3-switch NAT ondersteunt, dan heb je zelfs geen huishoudroutertje nodig.

Ik zou eerst een duidelijk plaatje van je netwerkstructuur met allerlei eisen erop posten, dan kunnen we verder. Zonder een duidelijk plaatje zullen we in de wilde weg gaan speculeren hoe je netwerk eruit zou moeten zien.
Ik heb wel eens gehoord van wan en lan maar vlan???? Er moet nog een gbit swits worden gokocht, welke zou je u dan willen advizeren

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
me dunkt dat als je nog nooit van Vlan hebt gehoord en als je het woord 'switch' nog niet kunt spellen dat dit subject niet in Professional Networking thuishoort.

Ik vind het wel opmerkelijk hoe vaak dit soort vragen hier voorbij komen...

Om maar niet te spreken over de overige spel fouten...My god, onderwijs in de Nederlandse taal is niet meer wat het ooit lang geleden is geweest...

[ Voor 23% gewijzigd door Saab op 26-02-2007 20:23 . Reden: Nog meer spelfouten ]

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Verwijderd

Ik zou je willen adviseren om naar een automatiseerder te gaan voordat je veel geld over de balk gaat gooien. Wij helpen graag maar hebben wel duidelijke informatie nodig over wat je problemen nou zijn.

Het is mij nog niet duidelijk helaas.

@Saab: Voor mensen die moeite hebben met de Nederlandse spelling (zoals ik) hebben ze Firefox uitgevonden met ingebouwde spellingcontrole. Helaas ontbreekt de grammatica correctie nog :+

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:15

Asteroid9

General Failure

Volgens mij is Equator bij z'n vorige reactie het slotje vergeten... :X

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Verwijderd

het belangrijkste wat nog steeds niet duidelijk is: hoe worden de bestanden overgezet? oftewel wat is de software kant van het verhaal.

als je niet wil dat de andere computers op het internet mogen dan kun je ook gewoon in de firewall een block-rule aanmaken en een uitzondering voor de datapc(hier op GoT noemen we dat gewoon een fileserver). dat is vele malen makkelijker dan gaan klooien met vlan's en subnetten en weet ik het.

alleen is mij nog steeds niet duidelijk waarom de werkstations niet bij de inlaad pc mogen? en bedoel je dan windows filesharing of hebben we het over iets anders, ftp mischien? ook dan kun je beter gewoon een wachtwoord instellen op de inlaad pc.

mischien kun je iets meer uitleggen over wat je precies met die werkstations van plan bent en waarom je ze zo angstvallig probeert uit te sluiten? komen er mensen achter de werkstations te zitten die je niet kunt vertrouwen? studenten bijvoorbeeld.

ook kun je iets meer vertellen wat een 'inlaad pc' precies doet? we kennen het hier vast wel maar onder een andere naam. een 'render pc' is waarschijnlijk een computer die zo is ingericht dat deze video-bestanden kan omzetten naar een ander formaat. welke programma gebruik je daarvoor?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 13:59 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Oke, ik heb het aangekeken, maar ik stel voor dat de topicstarter eerst maar eens gaat bedenken of hij dit wel moet doen.
Ik mis een behoorlijke hoeveelheid basiskennis en dus past dit niet in PNS.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.