• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Zat net naar tv te kijken en opeens hoorde ik iets boeiends uit de tv komen :) ( ja dat gebeurd niet veel ;) )

Ok.ontopic..

We krijgen steeds meer, meer spullen etc.
Grotere huizen, meer spullen om het in te richten, meer spullen om te eten, meer spullen om je te vermaken etc.

Om al die spullen te kopen moet je dus meer gaan werken zodat je meer geld hebt.

Maar dus minder tijd.

We krijgen 1001 dingen meer maar 1 ding niet.. en dat is tijd.

Steeds minder tijd om te genieten van de dingen die je hebt die je krijgt omdat er meer is.

Sta jij daar wel eens bij stil ? ik bedoel je werkt meer, je wil steeds meer maar je hebt minder tijd om er van te genieten ?

Ik merk het en ben dus van plan om hevig dingen te veranderen.

and you? tell me.

sorry als het wat vaag geschreven is..

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-01 16:40
Absoluut niet waar! in de twintigerjaren werkte de kostwinner veel meer dan nu.
De meeste mensen hebben tegenwoordig een 36-urige werkweek, met 25 vakantiedagen per jaar. Veel mensen kunnen met hun 60ste in de vut, en last but not least: mensen leven nu veel langer dan 80 jaar geleden.
M.a.w. beetje misplaatst pessimisme. Maak plaatst voor optimisme en geniet van de welvaart die er is.

Houdoe

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
je hebt het nu over vroeger, als in 80 jaar geleden. maar je kan vroeger ook zien als 100000 jaar geleden. en toen deden we heel wat minder. een paar uur per dag door de bossen rennen op zoek naar wat eetbaars, en voor de rest lekker lam zijn.

Verwijderd

We zijn gewoon te veel tijd kwijt aan het spelen met al die nieuwe speeltjes. Dat is het um

• Het
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-09-2025

Het

Het is me er eentje...

zullen we dan voor de grap eensa allemaal onze moderne 'speeltjes'uit het raam gooien ;)

Sjongejonge

Verwijderd

Op maandag 05 februari 2001 00:17 schreef aatos het volgende:
je hebt het nu over vroeger, als in 80 jaar geleden. maar je kan vroeger ook zien als 100000 jaar geleden. en toen deden we heel wat minder. een paar uur per dag door de bossen rennen op zoek naar wat eetbaars, en voor de rest lekker lam zijn.
Ja en honger lijden als er ff geen eten is. Ze hadden toen geen koelkast. En lekker kiespijn hebben. Om nog maar te zwijgen over geen internet.

Verwijderd

[b]
Om al die spullen te kopen moet je dus meer gaan werken zodat je meer geld hebt.

Maar dus minder tijd.
Dit is niet waar, mensen werkten 'vroeger' minstens net zo hard/veel als nu, maar door hun 'efford' is de welvaart gestegen, dus heeft iedereen meer geld, dus kunnen de kids naar een hogere opleiding, die verdienen dus met evenveel werken meer geld en hebben net zoveel(of zelfs meer) vrije tijd en toch meer geld.

En om even een goede spreuk ertegenaan te gooien..

"Tijd heb je niet, tijd maak je."

Mensen die klagen dat ze ergens 'geen tijd' voor hebben of kunnen vinden, zijn niet in controle over hun eigen leven.

• Infinithlon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-01 19:01

Infinithlon

i was there!

Op zondag 04 februari 2001 23:57 schreef Witte het volgende:
Absoluut niet waar! in de twintigerjaren werkte de kostwinner veel meer dan nu.
Ja werken deden ze wel meer, maar tegenwoordig doe je nog veel meer buiten je werk om, je hebt echt constant zorgen aan je kop!

Nu werkt iedere jongere vanaf zijn 15e om extra geld te verdienen omdat zakgeld niet genoeg is vandaag de dag. Dat gebeurde in die tijd ook nog niet.

En je hebt tegenwoordig echt een overschot van (nutteloze!) producten op de markt. voorbeeldje: die pratende vis van tell sell. Sorry maar dat is je reinste misbruik van grondstoffen!! Dat is waar het allemaal om draait als we nog iets van deze wereld willen maken, energie en grondstoffen.
anyway, genoeg doemdenken voor vandaag.
De film Fight Club heeft trouwens ook wel wat te zeggen over dat consumerism van tegenwoordig.

when i wake up people take up mostly all of my time!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op maandag 05 februari 2001 00:31 schreef Apoc2 het volgende:

[..]

Ja en honger lijden als er ff geen eten is. Ze hadden toen geen koelkast. En lekker kiespijn hebben. Om nog maar te zwijgen over geen internet.
ik zeg niet dat alles toen beter was. maar ze hadden wel meer vrije tijd, en dat was de vraag waar over gediscussierd werd.

misschien heb ik het iets te positief voorgesteld?

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
En ik te negatief maar goed.

Ja vroeger werkte je meer maar wat deed je vroeger ? met het gezin eten, sporten , auto sleutelen etc. en that's it.

Moet je eens kijken hoeveel zorgen je nu aan je hoofd hebt ?

In Japan verwachten ze komend jaar 10.000 mensen die sterven omdat ze TEVEEL werken.
Kairushi ofzoiets noemen ze het daar.
Ziek worden, thuis blijven..te laat..bijv. hartverlamming.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:41

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik denk ook dat we tegenwoordig meer vrije tijd hebben. Vroeger werden er meer uren gewerkt, ook op zaterdag. Wie heeft die serie gezien "huis van de 19e eeuw", waarin een modern gezin volledig in de victoriaanse tijd ging leven? Ze waren al zoveel tijd kwijt met gewoon eten op tafel krijgen etc.
Maar wat we tegenwoordig niet meer hebben is "peace of mind". Tegenwoordig wordt iedereen constant gebombardeerd met informatie, je bent bijna overal en altijd bereikbaar en je wordt ook geacht overal snel op te reageren. Je hoort ook alles "bij te houden".
Door al die dingen voelt het alsof je geen tijd hebt, omdat er elk moment van alles op je af kan komen: telefoon, email etc. Daardoor (vind ik) is het soms moeilijker om tot rust te komen.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 04 februari 2001 23:57 schreef Witte het volgende:
De meeste mensen hebben tegenwoordig een 36-urige werkweek
Mag ik weten bij welk bedrijf dat is? Voor zover ik weet is dat alleen bij een ambtenaren het geval. Mijn werkweken duren nog gewoon 40 uur. Ik heb wel een stel ADV dagen, maar dat brengt het gemiddelde op 38 uur. En die dagen worden door mijn baas aangewezen op de meest onmogelijke tijden zodat ik er vooral niets aan heb. Ik kan echt niet naar de schoenmaker op een ADV dag als al die dingen in de twee weken rond de kerst worden aangewezen. Of dacht je dat ik alle boodschappen voor een jaar in die tijd kon doen?

Ik heb trouwens een berekeing gezien over wat de snelste manier is om van de Amerikaanse oostkust naar de Amerikaanse westkust te gaan. Lopen dus. Dat kost je wel een paar maanden. Maar het kopen van een auto kost je een paar jaar om het af te betalen. Vliegtickets zijn goedkoper, maar ook daar moet je lang voor werken. En je moet de hele som rekenen. Dus ook het deel aan belasting dat je hebt moeten afdragen om er voor te zorgen dat er wegen van en naar het vliegveld liggen.

Je komt op een soortgelijke berekening in Nederland als je ziet hoeveel dagen per maand je moet werken om alleen een auto te kunnen rijden. Je hebt dus een meters dik belegde boterham, maar geen tijd om hem op te eten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Door al die dingen voelt het alsof je geen tijd hebt, omdat er elk moment van alles op je af kan komen: telefoon, email etc. Daardoor (vind ik) is het soms moeilijker om tot rust te komen.
Stress wordt niet voor niets 1 van de grootste kwalen van de toekomst(lees: na nu)
Al dat werken brengt ook negatieve dingen met zich mee.
Die 3 week vakantie is vaak hard nodig om bij te komen na een jaar hard werken(lichamelijk maar vooral ook theoretisch werk)
Pagina: 1