Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200475

Topicstarter
Hallo,

Ik heb op dit moment een jaarcontract, dat loopt van maart 2006 tot april 2007.
In april zal dit ontbonden worden, omdat ik ergens anders in dienst treed.

Ik ben gewend dat vakantie dagen e.d. per kalenderjaar worden verekend.
Mijn werkgever echter wil mijn vakantie en ATV dagen over het jaarcontract verekenen.
Aangezien ATV dagen niet uitbetaald worden, onstaat er voor mij een ongunstige situatie, waarbij ik blijf zitten met niet uit te betalen ATV dagen. Als deze dagen echter over 2006 worden verekend, heb ik meer uit te betalen vakantiedagen over.

(Het negatieve saldo vakantie dagen over 2006 wordt verrekend met de ATV dagen, waardoor ik in 2007 weer op 0 begin. In het andere geval neem ik het negatieve saldo over 2006 mee naar 2007 en wordt dit in maart verekend met de ATV dagen, ik houd dan minder uit te betalen vakantie dagen over.)

Mijn vraag is:
Zijn er (wettelijke) regels voor wanneer de vakantiedagen verkend dienen te worden. Mag dit dus, zoals in mijn geval, pas aan het einde van het jaarcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05-2021
Bij ontbinding contract moet je of in de gelegenheid gesteld worden je dagen op te nemen, of ze moeten uitbetaald worden. Ik snap het probleem dan ook niet helemaal.. Of het nu met 2006 of met 2007 verrekend wordt, je krijgt gewoon waar je recht op hebt (Desnoods in de vorm van een week vrij). Als bij jullie de regel is dat ATV niet uitbetaald mag worden, MOET je dus in de gelegenheid gesteld worden deze op te nemen.

Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

MeNTaL_TO

The future is not set

Er is toch geen verschil als je een jaar werkt over het aantal dagen dat je per kalenderjaar of looptijd contract hebt opgebouwd?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het scheelt wel degelijk, ik zal proberen dit te verduidelijken:

situatie 1
Ik heb nu bijvoorbeeld -40 vakakantie uren opgebouwd. Als dit eind 2006 wordt gecompenseerd met bijvoorbeeld 80 ATV uren, houd ik 40, niet uit te betalen uren over. (opnemen kan misschien wel, maar is een niet wenselijke situatie). Over de eerste maanden van 2007, houd ik dan mijn 'normale' aantal dagen over, die eventueel wel uitbetaald kunnen worden.

situatie 2
Ik heb over 2006 -40 vakantie uren. Deze worden gecompenseerd met mijn vakantieuren over de eerste drie maanden van 2007. Ik houd nu over 2007 minder uit te betalen vakantieuren over, en meer niet uit te betalen ATV dagen.

Overigens werk ik bij een detacheerder die erg zijn best doet zo min mogelijk uit te hoeven betalen.
Ze sturen er dan ook op aan om mijn ATV dagen wel per kalenderjaar te laten vervallen, maar het negatieve aantal vakantiedagen pas aan het eind van het contract te verrekenen. In mijn contract staat hier verder niets over in, vandaag mijn vraag of er wettelijke regels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyrion70
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05-2021
Rest de vraag wat er "normaliter" gebeurt met je dagen aan het einde van het jaar.. Als het bij jullie normaal is om ATV dagen gewoon te laten vervallen, zou je dus op je vakantiekaart nu al situatie 1 aan moeten treffen.. Ik neem tenminste aan dat er een soort vakantie kaart bij jullie is? Deze kan sowieso niet ineens aangepast worden omdat je weg gaat.

Daarnaast snap ik het niet uitbetalen van ATV niet helemaal.. ATV ontstaat in de regel doordat je een 36-urige werkweek hebt, maar er 40 werkt. Daardoor bouw je per week 4 uur ATV op. Deze (bovenwettelijke) vakantieuren hebben voorzover ik weet dezelfde status als normale vakantie dagen. Als jouw werkgever niet in januari al heeft aangegeven dat je ATV zou vervallen, moet ie dat gewoon uitbetalen denk ik.. Zo niet, moet je het op kunnen nemen.. Vervallen is denk ik niet "im frage".

Uitgangspunt is in elk geval dat je de uren nooit "kwijt" kan raken. Ze moeten of uitbetaald worden, of je moet ze op kunnen nemen.. Desnoods ga je een x aantal dagen later uit dienst (waarbij x het resterende aantal vakantiedagen is).

Kijk anders 's op www.arbeidsrechter.nl daar kan je altijd wel handige dingen vinden hierover.

Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry, om een en ander niet moeilijker te maken heb ik het maar ATV dagen genoemd.
In werkelijkheid noemen ze het 'leegloopdagen', extra dagen om mij net zoveel vrije dagen te geven als bij het bedrijf waar ik gedetacheerd ben. Vakantiedagen zijn dus terug te vinden om mijn loonstrookje, maar dit soort dagen (welke ik apart moet opnemen) zijn nergens terug te vinden. In mijn contract staat verder alleen vermeld dat deze dagen niet voor uitbetaling in aanmerking komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Anoniem: 200475 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:14:
Sorry, om een en ander niet moeilijker te maken heb ik het maar ATV dagen genoemd.
In werkelijkheid noemen ze het 'leegloopdagen', extra dagen om mij net zoveel vrije dagen te geven als bij het bedrijf waar ik gedetacheerd ben. Vakantiedagen zijn dus terug te vinden om mijn loonstrookje, maar dit soort dagen (welke ik apart moet opnemen) zijn nergens terug te vinden. In mijn contract staat verder alleen vermeld dat deze dagen niet voor uitbetaling in aanmerking komen.
Leegloopdagen zijn precies dat -> dagen bedoeld voor het opvangen van niet-werkbare dagen bij de opdrachtgever. Als je dus genoeg vakantiedagen hebt en niet onverwacht voor een dichte deur/onwerkbare dag komt te staan, heb je geen recht op aanspraak op deze dagen. Het is een ingecalculeerde buffer van je werkgever, geen reservering zoals ATV/Vakantieuren.

Ik doe hier de personeelsadministratie voor 80 man personeel die we detacheren en bovenstaande is de situatie zoals wij met leegloop omgaan...het is een veiligheidsmarge, zodat je net zoveel beloond wordt als de vaste medewerkers van het inlenende bedrijf...deze wordt niet uitbetaald als de betreffende dagen gewoon declarabel blijken te zijn omdat je hebt kunnen werken.

[ Voor 16% gewijzigd door MissingDog op 27-02-2007 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, snap ik. Maar...

Er is bij mij absoluut geen sprake van niet-werkbare dagen.
Ik begrijp dat dit wordt gebruikt in fabrieken, ploegendienst e.d.
Ik werk gewoon in dagdienst en niet in een fabriek, er zullen dus nooit niet-werkbare dagen voorkomen. Deze dagen zijn mij alleen gegeven om het aantal vrije dagen recht te trekken met het bedrijf waar ik gedetacheerd ben (dus: ik heb het zelfde aantal leegloopdagen als mijn collegas ATV dagen hebben). Afspraak is dan ook dat ik leegloopdagen kan schrijven als ik een vrije dag wil opnemen. Hieruit komt dus mijn probleem voort dat ik benadeeld wordt op het moment dat ze niet per kalender gaan verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Anoniem: 200475 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:59:
Ok, snap ik. Maar...

Er is bij mij absoluut geen sprake van niet-werkbare dagen.
Ik begrijp dat dit wordt gebruikt in fabrieken, ploegendienst e.d.
Ik werk gewoon in dagdienst en niet in een fabriek, er zullen dus nooit niet-werkbare dagen voorkomen. Deze dagen zijn mij alleen gegeven om het aantal vrije dagen recht te trekken met het bedrijf waar ik gedetacheerd ben (dus: ik heb het zelfde aantal leegloopdagen als mijn collegas ATV dagen hebben). Afspraak is dan ook dat ik leegloopdagen kan schrijven als ik een vrije dag wil opnemen. Hieruit komt dus mijn probleem voort dat ik benadeeld wordt op het moment dat ze niet per kalender gaan verrekenen.
Ah, op die manier....ik zie nog wel eens dat er een groot deel van de ATV dagen door de werkgevers vastgelegd worden voor verplichte momenten (vrijdag na hemelvaart, tussen kerst en oud&nieuw etcetera). Al varieert dit tussen de noemers ADV en ATV....het verschil er tussen is altijd schimmig geweest.

Deze dagen zijn niet opgenomen in jouw CAO en daarvoor zijn de leegloopdagen dus bedoeld (vermoed ik). Als ik het bekijk vanuit jouw werkgever, dan is het alsnog voor het opvangen van door jou niet-werkbare dagen.

Op dit moment krijg ik ook wel het gevoel dat je enigszins genaaid wordt, want doorgaans worden alle reserveringen berekend over het kalenderjaar, behalve het vakantiegeld...dit wordt van juni t/m mei gerekend meestal ivm het uitkeermoment halverwege het jaar. Lees je arbeidsvoorwaarden of CAO er eens op na, stukje tekst doet wonderen als 't gaat om werkgevers pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In mijn contract staat dat er geen CAO van toepassing is.
Mag dit eigenlijk wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Er hoeft idd niet perse een CAO te zijn. In veel IT bedrijven is dat het geval. Ik zou gewoon per direct alle dagen die je nog over hebt opnemen. Waarschijnlijk worden ze daar ook niet blij van dus dan zou je eventueel kunnen bespreken om toch te gaan werken en dan maar uit te laten betalen omdat je niet de mogenlijkheid krijgt om ze op te nemen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1