Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Chips van passen beschadigd door UMTS/GPRS?

Pagina: 1
Acties:
  • 490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In twee maanden tijd heb ik al drie bankpassen om zeep geholpen... alleen de chipknip is kapot.
Mijn laatste bankpas heb ik een week geleden gekregen, deze alleen maar één keer gebruikt voor internetbankieren... nu ook al kapot. De magneetstrip werkt perfect.
Ook heb ik een pasje van een fotoservice met chip in mijn portemonnee zitten, deze heb ik getest in de winkel en deze was ook niet meer te benaderen.

Ik doe verder niets met deze pasjes, ze zitten alleen in mijn portemonnee. Het kan zijn dat ze beschadigd raken door mijn mobiele telefoons, ik gebruik UMTS/GPRS en laat vaak deze verbinding vaak openstaan, mijn portemonnee leg ik dan naast of op mijn telefoon met de verbinding open.

Het klinkt misschien vergezocht, maar ik kan één twee drie geen andere verklaring vinden. Misschien aardstralen, maar dan zouden mijn ouders er ook last van moeten hebben :P

In mijn portemonnee heb ik ook nog een sim kaart zitten van KPN, deze blijft het wonderbaarlijk wel gewoon doen...

Als iemand een soortgelijk iets heeft, dan hoor ik het graag.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:32

Martijn02

/* No Comment */

Geen ervaring mee... Maar als GPRS/UMTS chips van pasjes zou vernielen dan zou de simkaart in je telefoon het eerste slachtoffer moeten zijn.

Mijn Telefoon/pda ligt regelmatig op mijn portomonee, maar mijn chipknip heeft er geen last van...

Werk je niet toevallig met EMP's ofzo? Misschien is je telefoon stuk? (in dat geval zou ik me wat zorgen gaan maken om m'n nageslacht!)

Verwijderd

Zou het eerder in de richting van een sterke magneet zoeken, sommige vooroorlogse x-ray scanners hebben hier ook een handje van, MRI scanners, dat soort dingen.

Wat doe jij in het dagelijks leven sinds die 2 maanden dat wij niet doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon eigenlijk in best wel een gat... meeste primaire levensbehoeften hebben wij hier gelukkig.
ADSL 2 niet, zal ook wel niet komen denk ik :'(

Wat ik de laatste twee maanden gedaan heb... niet veel meer dan anders, geen gekke dingen.
Bij de bank zeiden ze dat magneten niet van invloed zijn op je chipknip, wel op je magneetkaart... maar die doet het goed.

Ik gebruik sinds die passen kapot gaan wel GPRS (UMTS is alleen in Almelo), daar kom ik ook geregeld... misschien moeten ze het wel gaan onderzoeken "UMTS schadelijk voor chipknips"?
Misschien is het wel een soort EMP :P en zullen levende organismen er geen last van hebben.

En afgedankte ziekenhuismeuk... neen, die hebben wij hier niet :P

Waarom simkaarten niet kapotgaan? Resistent tegen UMTS straling? :P

Verwijderd

Nee helaas, we hebben het hier over 2 en dezelfde chips ;)

geen bolognese/paprika/cheese onion

mischien een paar kb meer of minder maar 'thats it'

Verwijderd

Topicstarter
Dan blijft er één oplossing over, misschien wel de meest voor de hand liggende bij vreemde dingen die niet zijn te verklaren.

Kaboutertjes met EMP bommen :+

Maar... serieus... als zelfs die kaart voor zo'n fotoservice kapot gaat... dan vraag ik me af wat voor iets die chippies molt... magneet kan het niet zijn, omdat die magneetstrippen nog perfect werken.
Misschien ik moet ik al mijn bankpassen in lood inpakken, of een kooi van Faraday maken van mijn portemonnee... dan weet ik zeker dat die vrij is van rare stralen :P

Ik ben er bang voor dat ik binnen nu en een paar weken/maanden nog meer bankpassen ga mollen op deze manier, omdat ik niet weet wat het probleem veroorzaakt.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien is het statische lading die de chips kapot maakt, bij het ergens in stoppen of uit halen kan je een plastic kaart 'opladen', zeker als de kaarten langs elkaar schuiven.
Dat het sinds kort gebeurt bij gelijkblijvende omstandigheden (zelfde portemonnee en broekzak?) maakt het wat lastiger om te verklaren :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Het is niet de UMTS die het hem doet, maar je telefoon signalen. Het is algemeen bekend dat als je een tijd je telefoon bij je passen houd dat ze dood zijn. Heb het zelf een paar keer meegemaakt. Het komt omdat de telefoon eigenlijk constant kijkt of hij een telefoontje binnen krijgt bij de map en dus steeds een signaal uitzend. Gewoon je telefoon uit de buurt houden. :)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik weet dat je een lcd/touchscreen 'zwart' kan krijgen door de gsm bij de aansluitkabel te houden :P
Een gsm op een portemonnee leggen is wel vragen om problemen ;)
Maar dit gegeven is niet zo algemeen bekend dat de handleiding van de gsm hier voor waarschuwt :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-11 14:14

Praetextatus

the dutch_paki

Je hebt zeker een PDA achtig toestel? :)
Meestal hebben deze telefoons een vrij sterk magnetisch veld om het toestel zitten. Het zou hieraan kunnen liggen. Ik had hetzelfde probleem, alleen had ik last van de magneetstrip en NIET aan de chipknip |:( .

Wat ook zou kunnen is dat je portemonee de pasjes iets ombuigt?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik mijn oude Pocketline Swing eens uit het stof ga halen, moet ik wel eerst de simlock laten verwijderen door KPN :P

Of een loden hoesje maken voor mijn MDAs, dan blijven die gevaarelijke stralen binnen die telefoons.

Ik vind het wel vaag dat niet veel andere zelfde problemen hebben, want het gebruik van deze toestellen wordt steeds meer en vaak leggen mensen ook nog hun portemonnee bij hun telefoon...
Volgens mijn bank zijn die chips ongevoelig voor magnetische straling... dan zou mijn magneetstrip allang kapot moeten zijn, maar die heb ik nog nooit kapot gehad.

Gelukkig heb ik nog 20 eeuwse overschrijvingsformulieren liggen, kan ik nog wat betalen als de nood hoog is.

Ben heel erg benieuwd of dit fenoneem vaker voorkomt.

Pasjes ombuigen denk ik niet, die pasjes zitten heel stevig, samen met nog wat andere hard plastic pasjes, en die chip zit ook vooraan je bankpas...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 11:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 11:57:
Ik denk dat ik mijn oude Pocketline Swing eens uit het stof ga halen, moet ik wel eerst de simlock laten verwijderen door KPN :P

Of een loden hoesje maken voor mijn MDAs, dan blijven die gevaarelijke stralen binnen die telefoons.

Ik vind het wel vaag dat niet veel andere zelfde problemen hebben, want het gebruik van deze toestellen wordt steeds meer en vaak leggen mensen ook nog hun portemonnee bij hun telefoon...
Volgens mijn bank zijn die chips ongevoelig voor magnetische straling... dan zou mijn magneetstrip allang kapot moeten zijn, maar die heb ik nog nooit kapot gehad.

Gelukkig heb ik nog 20 eeuwse overschrijvingsformulieren liggen, kan ik nog wat betalen als de nood hoog is.

Ben heel erg benieuwd of dit fenoneem vaker voorkomt.

Pasjes ombuigen denk ik niet, die pasjes zitten heel stevig, samen met nog wat andere hard plastic pasjes, en die chip zit ook vooraan je bankpas...
Heb je toevallig een Qtek 9100-achtig toestel (T-mobile levert dat toestel ook als een MDA) met een beschermhoesje wat met magneetjes dichtgaat? Die magneetjes moet je een beetje mee uitkijken. Op de een of andere manier heeft de PDA er zelf geen last van, maar pinpassen en SIM-kaartjes in "normale" GSM's kunnen er inderdaad door stukgaan. (Mijn werkgever was zo handig om er een paar honderd aan te schaffen voor het personeel. Zijn inmiddels al een aantal pasjes en prive-SIM-kaarten aan overleden.)

Draag je voor je werk toevallig een naambadge die je aan je kleding vastklemt met magneetbevestiging? Daarvoor telt hetzelfde, alleen dan nog even een graadje erger. (Mijn werkgever was zo handig om alle personeelsleden er 1 te geven. Zijn inmiddels al een groot aantal pasjes en prive-SIM-kaarten aan overleden.)

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:02
Wat voor portemonnee heb je? Ik had wel eens gehoord dat chips en magneetstrips soms kapot gaan door een bepaald soort leer.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:03:
[...]

Heb je toevallig een Qtek 9100-achtig toestel (T-mobile levert dat toestel ook als een MDA) met een beschermhoesje wat met magneetjes dichtgaat? Die magneetjes moet je een beetje mee uitkijken. Op de een of andere manier heeft de PDA er zelf geen last van, maar pinpassen en SIM-kaartjes in "normale" GSM's kunnen er inderdaad door stukgaan. (Mijn werkgever was zo handig om er een paar honderd aan te schaffen voor het personeel. Zijn inmiddels al een aantal pasjes en prive-SIM-kaarten aan overleden.)

Draag je voor je werk toevallig een naambadge die je aan je kleding vastklemt met magneetbevestiging? Daarvoor telt hetzelfde, alleen dan nog even een graadje erger. (Mijn werkgever was zo handig om alle personeelsleden er 1 te geven. Zijn inmiddels al een groot aantal pasjes en prive-SIM-kaarten aan overleden.)
Ik heb inderdaad een Qtek 9100, het kan hier wel aan liggen... maar bij mijn bank zeiden ze dat magneten niet schadelijk zijn voor die chips... alleen voor de magneetstrips... ook heb ik een T-Mobile MDA Pro (Qtek 9000), deze gebruik ik alleen voor data. De 9100 is de telefoon die ik het meeste gebruik.
Ik kan mij wel herinneren dat ik 's nacht mijn portemonnee op mijn 9100 leg... niet meer doen dus :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 12:24:
[...]

Ik heb inderdaad een Qtek 9100, het kan hier wel aan liggen... maar bij mijn bank zeiden ze dat magneten niet schadelijk zijn voor die chips... alleen voor de magneetstrips... ook heb ik een T-Mobile MDA Pro (Qtek 9000), deze gebruik ik alleen voor data. De 9100 is de telefoon die ik het meeste gebruik.
Ik kan mij wel herinneren dat ik 's nacht mijn portemonnee op mijn 9100 leg... niet meer doen dus :P
Ik heb zelf ook een 9000, daar zit een beschermhoesje bij zonder magneetjes.

Wat ik wel "vreemd" vind, is dat magnetisme wel schadelijk is voor je SIM-kaart en, volgens jouw bank, niet voor je chipknip. Volgens mij gebruiken ze voor beide doeleinden namelijk dezelfde techniek. Van SIM-kaarten weet ik in ieder geval zeker dat ze door magneten onklaar gemaakt kunnen worden en van de magneetstrips van pasjes ook, dat hebben meerdere collega's al ondervonden.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 16:03:
[...]

Ik heb zelf ook een 9000, daar zit een beschermhoesje bij zonder magneetjes.

Wat ik wel "vreemd" vind, is dat magnetisme wel schadelijk is voor je SIM-kaart en, volgens jouw bank, niet voor je chipknip. Volgens mij gebruiken ze voor beide doeleinden namelijk dezelfde techniek. Van SIM-kaarten weet ik in ieder geval zeker dat ze door magneten onklaar gemaakt kunnen worden en van de magneetstrips van pasjes ook, dat hebben meerdere collega's al ondervonden.
Ze zeiden niet dat sim kaarten kapot gingen, maar als magneten die dingen onklaar kunnen maken... dan moet ik echt oppassen :P

Ik kan mij vaag iets herinneren dat er een keer een magneet van een hdd vastgeplakt zat aan mijn portemonnee... :X maar waarom die magneetstrips het nog altijd doen is mij echt een raadsel...
Pagina: 1