Ik zit sinds kort op een studentenkamer in Enschede, en ga vrijwel elk weekend naar huis. Hierdoor wil ik mijn oude pc niet meenemen, omdat ik anders thuis niks kan doen aan school/games e.d.
Ik studeer Kunst en Techniek en ben dus veel bezig op de computer met allerlei programma's, daarom moet het dus best een snelle bak worden, waar ik nog heel wat jaar mee kan doen zonder ondertussen te upgraden.
Zoiezo ben ik wel toe aan een upgrade. Ik doe t nu nog met XP 2500+, Radeon 9700, 1GB Corsair XMS RAM. enz enz, kortom outdated. Kan alles nog redelijk doen, maar renderen met Maya gaat niet zo lekker meer, en ook gaat het gamen niet meer zo lekker.
Speel nu voornamelijk Company of Heroes, en dat gaat nog aardig op wat lagere settings.
Normaal gesproken zou ik nog wachten met een nieuwe pc, maar nood breekt wet
Verder is het ook gewoon leuk natuurlijk, zo'n kindje scheppen 
Ik zeg + - 1200 euro, maar ik vind 1100 al erg veel voor mijn systeem. Maar als het niet anders kan moet het maar iets meer worden.
Mijn systeem is tot nu toe als volgt:
- Intel Core 2 Duo E6400
Deze wil ik overclocken naar rond de 3 ghz. En 1:1 laten lopen met mijn geheugen.
- Dit doe ik met behulp van: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Gewoon goede betaalbare koeling...
- Gigabyte GA-965P-DS3, P965
Dit schijnt een zeer goed OC mobo te zijn, en verder een mooi ding.
- 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P800R22GK)
Dit setje heb ik gekozen omdat het zeer goedkoop is, en ik er goede reviews over heb gelezen.
Het is volgens mij geen enkel probleem om de e6400 op deze manier op 3 GHZ te krijgen n.a.v. wat ik allemaal gelezen heb.
- Creative Inspire T7900 (7.1)
- Creative X-Fi XtremeMusic
Dit neem ik erbij puur omdat het mij supervet lijkt
Doe al mijn hele computerleven met een Dolby pro logic set van Aiwa. Lekker voor muziek, maar wil nu wel iets beters voor games. Ook luister ik veel muziek, dus het mag wat kosten.
- Antec Solo (ATX, Geen PSU, Zwart)
Prachtige stille kast, en ik wil nu echt een stil systeem. Mijn huidige en eerste systeem is een stofzuiger, en dat is nog zacht uitgedrukt.. Aero7+ erin enz
- Seasonic S12-430, 430W (ATX12V 2.0)
Voor in de Antec Solo, schijnt een van de beste voedingen te zijn. 430 W is zat voor mijn systeem.
- 2x Nexus Real Silent DF1209SL-3 (92mm, 19,2dB, 3/4p)
Deze komen in de voorkant van mijn behuizing, waar er 2 horen te zitten die niet worden meegeleverd. Stil en goedkoop, en redelijk airflow opbrengst.
- Logitech G5 Laser Mouse (USB)
- Steelpad 4D
Goede muis+mat voor ongehinderd gamen en werken.
- Logitech Media Keyboard Elite € 19,76
Lijkt me een goede koop.
- Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Schijnt volgens GoT een heel goede HD te zijn. Later koop ik misschien nog een raptor erbij als systeemschijf.
Ik heb al een dvd writer en een Vision Master Pro 455 19 inch beeldscherm van Iiyama.
TFT begin ik nog ff niet aan.
Ik zit nu op € 969,48, maar dit zegt niet veel, omdat ik alle goedkoopste prijzen uit de pricewatch heb overgenomen, ik moet nog kijken of t goedkoper is om alles bij 1 of 2 winkels te bestellen, of alles los, i.v.m. verzendkosten.
Wat er nu nog mist is een videokaart. Ik kan er maar niet uitkomen, vandaar deze post.
Ik twijfel tussen:
Club3D Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) € 176,27
Club3D Radeon X1950 Pro CF 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo). € 219,38
Club3D Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) € 217,00
Sapphire Radeon X1950 Pro 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) € 185,93
MSI Radeon X1950 Pro 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) € 206,96
Mijn twijfels liggen bij het VRM probleem van de x1950 pro, en het verschil van 256mb en 512mb. Ik weet dat het alleen bij sommige games op ultra high uitmaakt, maar ik gok dat in de toekomst meer spellen 512mb nodig zullen hebben.
Verder vind ik ViVo wel erg handig om erbij te hebben, als ik eens iets wil capturen op mijn pc.
Daarom twijfel ik meer tussen de MSI en de Club3D 512. Het scheelt toch 13 euro, maar de coolers verschillen ook.
Ook twijfel ik of ik niet beter de Club3D x1950 XT kan nemen ipv. de Club3D Radeon X1950 Pro CF 512MB. Ik mis dan de ViVo en 512 mb, maar ik heb wel een snellere kaart.
Kortom, ik kom er echt niet uit en ik wil ook niet teveel geld uitgeven aan een DX9 kaart. En een 8800 GS vind ik nog teveel van het goede.
Wat zijn jullie meningen/tips? Over mijn systeem, en de videokaarten?
Ik studeer Kunst en Techniek en ben dus veel bezig op de computer met allerlei programma's, daarom moet het dus best een snelle bak worden, waar ik nog heel wat jaar mee kan doen zonder ondertussen te upgraden.
Zoiezo ben ik wel toe aan een upgrade. Ik doe t nu nog met XP 2500+, Radeon 9700, 1GB Corsair XMS RAM. enz enz, kortom outdated. Kan alles nog redelijk doen, maar renderen met Maya gaat niet zo lekker meer, en ook gaat het gamen niet meer zo lekker.
Speel nu voornamelijk Company of Heroes, en dat gaat nog aardig op wat lagere settings.
Normaal gesproken zou ik nog wachten met een nieuwe pc, maar nood breekt wet
Ik zeg + - 1200 euro, maar ik vind 1100 al erg veel voor mijn systeem. Maar als het niet anders kan moet het maar iets meer worden.
Mijn systeem is tot nu toe als volgt:
- Intel Core 2 Duo E6400
Deze wil ik overclocken naar rond de 3 ghz. En 1:1 laten lopen met mijn geheugen.
- Dit doe ik met behulp van: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Gewoon goede betaalbare koeling...
- Gigabyte GA-965P-DS3, P965
Dit schijnt een zeer goed OC mobo te zijn, en verder een mooi ding.
- 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL4 (OCZ, OCZ2P800R22GK)
Dit setje heb ik gekozen omdat het zeer goedkoop is, en ik er goede reviews over heb gelezen.
Het is volgens mij geen enkel probleem om de e6400 op deze manier op 3 GHZ te krijgen n.a.v. wat ik allemaal gelezen heb.
- Creative Inspire T7900 (7.1)
- Creative X-Fi XtremeMusic
Dit neem ik erbij puur omdat het mij supervet lijkt
Doe al mijn hele computerleven met een Dolby pro logic set van Aiwa. Lekker voor muziek, maar wil nu wel iets beters voor games. Ook luister ik veel muziek, dus het mag wat kosten.
- Antec Solo (ATX, Geen PSU, Zwart)
Prachtige stille kast, en ik wil nu echt een stil systeem. Mijn huidige en eerste systeem is een stofzuiger, en dat is nog zacht uitgedrukt.. Aero7+ erin enz
- Seasonic S12-430, 430W (ATX12V 2.0)
Voor in de Antec Solo, schijnt een van de beste voedingen te zijn. 430 W is zat voor mijn systeem.
- 2x Nexus Real Silent DF1209SL-3 (92mm, 19,2dB, 3/4p)
Deze komen in de voorkant van mijn behuizing, waar er 2 horen te zitten die niet worden meegeleverd. Stil en goedkoop, en redelijk airflow opbrengst.
- Logitech G5 Laser Mouse (USB)
- Steelpad 4D
Goede muis+mat voor ongehinderd gamen en werken.
- Logitech Media Keyboard Elite € 19,76
Lijkt me een goede koop.
- Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Schijnt volgens GoT een heel goede HD te zijn. Later koop ik misschien nog een raptor erbij als systeemschijf.
Ik heb al een dvd writer en een Vision Master Pro 455 19 inch beeldscherm van Iiyama.
TFT begin ik nog ff niet aan.
Ik zit nu op € 969,48, maar dit zegt niet veel, omdat ik alle goedkoopste prijzen uit de pricewatch heb overgenomen, ik moet nog kijken of t goedkoper is om alles bij 1 of 2 winkels te bestellen, of alles los, i.v.m. verzendkosten.
Wat er nu nog mist is een videokaart. Ik kan er maar niet uitkomen, vandaar deze post.
Ik twijfel tussen:
Club3D Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) € 176,27
Club3D Radeon X1950 Pro CF 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo). € 219,38
Club3D Radeon X1950 XT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) € 217,00
Sapphire Radeon X1950 Pro 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) € 185,93
MSI Radeon X1950 Pro 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, ViVo) € 206,96
Mijn twijfels liggen bij het VRM probleem van de x1950 pro, en het verschil van 256mb en 512mb. Ik weet dat het alleen bij sommige games op ultra high uitmaakt, maar ik gok dat in de toekomst meer spellen 512mb nodig zullen hebben.
Verder vind ik ViVo wel erg handig om erbij te hebben, als ik eens iets wil capturen op mijn pc.
Daarom twijfel ik meer tussen de MSI en de Club3D 512. Het scheelt toch 13 euro, maar de coolers verschillen ook.
Ook twijfel ik of ik niet beter de Club3D x1950 XT kan nemen ipv. de Club3D Radeon X1950 Pro CF 512MB. Ik mis dan de ViVo en 512 mb, maar ik heb wel een snellere kaart.
Kortom, ik kom er echt niet uit en ik wil ook niet teveel geld uitgeven aan een DX9 kaart. En een 8800 GS vind ik nog teveel van het goede.
Wat zijn jullie meningen/tips? Over mijn systeem, en de videokaarten?
[ Voor 4% gewijzigd door Freich op 26-02-2007 02:16 ]