Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Situatie schets:

Heb windows Vista op partitie 1 en Windows XP na Vista geinstalleerd op partitie 2. Allen dus op de zelfde HD.

Echter tijden het opstarten start XP gewoon vrolijk door ipv dat ik de keuze krijg tussen Vista en XP. Vista geeft hij dus totaal niet aan als optie. Ook kijk ik bij de Start up en Recovery in XP en daar zie ik Vista niet tussen staan om als primary te selecteren. Echter in mijn computer zie ik wel weer de Vista partitie.

Ik kom er niet uit hoe ik dus ook Vista activeer om te booten. :?

De serach geeft veel dualboot problemen aan, maar deze (volgens mij) niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

recovery mode opstarten en fixboot uitvoeren :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
MaCe1337 schreef op maandag 26 februari 2007 @ 00:38:
recovery mode opstarten en fixboot uitvoeren :z
Werk niet. :) Als hij de boot weer op d heeft opgebouwd dan staat hij er alsnog niet tussen. Ik ga morgen wel ff xp opnieuw installeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 12:16
Dit komt omdat vista een totaal andere bootloader gebruikt dan xp. Als je eerst xp installeert, en daarna vista gaat het wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat je je boot.ini handmatig moet bewerken. hier staan de instellingen van je bootloader in. XP kent vista niet en zet deze dus niet in de lijst.

met google kun je wel meer hierover vinden. boot.ini kun je gewoon met notepad bewerken.

mischien als je de bootloader van vista op de paritie van vista neerzet en de XP bootloader in de MBR dan kun je de bootloader van xp doorsturen naar die van vista, of zo werkt het bij linux dan iniedergeval.

ook kun je proberen de bootloader van vista op de MBR neer te zetten en die zo te configureeren dat deze XP wil starten.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-09 12:16
Vista kan niets met de boot.ini, dat is nou net het probleem, maar misschien is dit progje van enig nut http://neosmart.net/dl.php?id=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het gaat toch ook niet dat vista wat met die boot.ini kan, het gaat erom dat xp er vista mee kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 12:20

mace

Sapere Aude

Je kan ook nog andere bootloaders gebruiken.
Zoals bootmagic ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

staat toch ook in de TS? dat hij XP na vista heeft geinstalleerd.

mischien heb je hier nog wat aan? http://forums.whirlpool.n...s-archive.cfm/654629.html
of met google: http://www.google.nl/sear...Vista&hl=nl&start=10&sa=N

toch is het meeste gehoorde advies op van de Vista dvd te booten en in recovery modus de Vista bootloader opnieuw te installeeren. het schijnt makkelijker te zijn om Vista XP te laten booten dan om XP Vista te laten booten. beejte het zelfde probleem als met het installeeren van linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 13:18:
[...]
staat toch ook in de TS? dat hij XP na vista heeft geinstalleerd.
D'oh heb ik blijkbaar overheen gelezen :P
toch is het meeste gehoorde advies op van de Vista dvd te booten en in recovery modus de Vista bootloader opnieuw te installeeren. het schijnt makkelijker te zijn om Vista XP te laten booten dan om XP Vista te laten booten. beejte het zelfde probleem als met het installeeren van linux.
Dat advies hoor ik wel eens, maar dan denk ik altijd bij mezelf waarom nou moeilijk doen als het ook makkelijk kan :P Microsoft heeft een uitgebreide procedure geschreven waarbij je je XP-bootrecord ook kan behouden, welke ik hierboven al noemde. Toch al tientallen malen gedaan nu, en nog nooit tegen problemen aangelopen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
Bedankt voor alle reacties. Vanochtend had ik wat vrije tijd gevonden om alles opnieuw te installeren dus alles werkt weer perfect. Echter blijkt er dus ook een echte oplossing voor te zijn en dan zal ik dan ook ontohuden voor de volgende keer. :)
Pagina: 1