Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

APK goed, behalve een puntje; lassen!

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 02:05

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik heb mijn auto weggebracht voor APK.

Nu is de auto in goede staat en komt gewoon door de APK, behalve op een puntje;

Aan de onderkant, onder de passagierstoel, zit een klein gaatje in de bodem.
Dit is een typisch kwaaltje bij de Ford Sierra.
Mijn vorige model had precies hetzelfde namelijk.

De APK is verlopen halverwege februari, dus het moet snel gebeuren allemaal.

Nu even een vraag; Kan een autodealer dat soort plekjes lassen door een plaatje erop of erin te lassen?

Of moet ik dat bij een beunhaas laten doen?

Info auto: Ford Sierra 2.0i Ghia, bj. 1992.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:51

4x2

lộn xộn quá

Gemiddelde beungarage moet het wel kunnen.
Desnoods plak je dr een polyester matje tegenaan, volgens mij mag dat ook (als het maar enigszins fatsoenlijk dicht zit).

leeg

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
4x2 schreef op zondag 25 februari 2007 @ 19:55:
Desnoods plak je dr een polyester matje tegenaan, volgens mij mag dat ook (als het maar enigszins fatsoenlijk dicht zit).
Juist, maar een autodealer?
Ik wil de auto zsm gekeurd hebben.

Hij is dus afgelopen zaterdag bekeken op andere fouten, maar die zijn er niet.

Aangezien ik nu gewoon ergens een merkdealer wil opzoeken, wil ik weten of deze ook lassen?
Ik denk van wel, maar toch nog even jullie mening.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Dat moet je aan een dealer vragen. Is het APK-station waar ie gekeurd werd geen dealer? K zou dergelijk reparatiewerk ook liefst bij een beetje erkende tent laten doen, anders kun je nauwelijks je recht halen als het niet goed gedaan wordt..

Verwijderd

Waarom dealer? je kunt met je 92ers sierra echt wel bij de beun terrecht hoor
en hoe groot is die plek? en waar zit hij?
4x2 schreef op zondag 25 februari 2007 @ 19:55:
nee mag niet

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
BèR schreef op zondag 25 februari 2007 @ 20:00:
Dat moet je aan een dealer vragen. Is het APK-station waar ie gekeurd werd geen dealer? K zou dergelijk reparatiewerk ook liefst bij een beetje erkende tent laten doen, anders kun je nauwelijks je recht halen als het niet goed gedaan wordt..
De dealer die hem zaterdag even heeft nagekeken, heeft de eerst komende 2 weken geen tijd om een APK te doen.

De echte afmelding voor APK moet dus nog komen, maar dat kan niet zonder dat dat stukje gelast is.
En daarom zocht ik dus een dealer die sneller een APK kan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door freddyathlon op 25-02-2007 20:03 ]

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 20:01:
Waarom dealer? je kunt met je 92ers sierra echt wel bij de beun terrecht hoor
en hoe groot is die plek? en waar zit hij?

[...]

nee mag niet
Het is een gaatje van zo'n 3 bij 4 cm. Dus een plaatje erin lassen en klaar ben je, denk ik.
Anders mag ie niet door de APK komen.

Dus voordat ie straks bij een andere dealer staat en later pas vermeldt dat hij niet kan of mag lassen, stelde ik mijn vraag alvast.

• Br@m
  • Niet online
freddyathlon schreef op zondag 25 februari 2007 @ 20:05:
[...]

Het is een gaatje van zo'n 3 bij 4 cm.
En dat keuren ze af??

[ Voor 19% gewijzigd door Br@m op 25-02-2007 20:08 ]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

ligt er maar net aan waar dat gaatje zit
er zijn onderdelen van je auto die volledig weggeroest mogen zijn. of voor de helft
maar je hebt ook delen waarbij 25% al afkeur is

tevens hangen aan reparatie ook een paar regeltjes
artikel 2.2.22
1. Voor alle onderdelen, bevestigingen van onderdelen of secties van de bodemplaat waarvoor een roestschadegradatie is gegeven, geldt dat:

a. reparaties met pasklare gedeelten, waarbij elk deel deugdelijk aan het oorspronkelijke materiaal is gelast, toegestaan zijn;
b. vervanging van delen is toegestaan mits deugdelijk gelast dan wel bevestigd met bouten indien de oorspronkelijke bevestiging heeft plaatsgevonden door middel van bouten of klinknagels;
c. een reparatie die niet volgens onderdeel a of b is uitgevoerd, als roestschade wordt aangemerkt en beoordeeld, waarbij de grootte van de reparatie wordt gezien als de grootte van de roestschade, tenzij anders wordt aangetoond;

d. roestschade van niet meer dan 2E, al dan niet in combinatie met een reparatie volgens onderdeel a, mag zijn hersteld.

2. Onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:

a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en goed zijn verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van niet meer dan 20 mm.

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2007 20:12 ]

• Br@m
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 20:09:
ligt er maar net aan waar dat gaatje zit
er zijn onderdelen van je auto die volledig weggeroest mogen zijn. of voor de helft
maar je hebt ook delen waarbij 25% al afkeur is
Ja dat weet ik, heb al 16 jaar mij APK papieren. :) Maar onder de stoel heb je te maken met een plaatdeel (secties) van de bodemplaat. En als dat een gaatje is van 3x4 cm. kan dat zo op afstand geen afkeur zijn. Maar je hebt wel gelijk dat je zo op een forum niet precies kan zeggen wat goedkeur of afkeur is.

Verwijderd

Br@m schreef op zondag 25 februari 2007 @ 20:11:
[...]

Ja dat weet ik, heb al 16 jaar mij APK papieren. :) Maar onder de stoel heb je te maken met een plaatdeel (secties) van de bodemplaat. En als dat een gaatje is van 3x4 cm. kan dat zo op afstand geen afkeur zijn. Maar je hebt wel gelijk dat je zo op een forum niet precies kan zeggen wat goedkeur of afkeur is.
als het bij de bevestiging van je stoel is wel ;) want dan zit je met een 8E sectie

• Br@m
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 20:12:
[...]

als het bij de bevestiging van je stoel is wel ;) want dan zit je met een 8E sectie
Ik zeg niets meer. :) Maar je moet idd wel weten waar precies dat gat zit. :)

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ik zal morgenvroeg het verhaal nog eens uitleggen.
Ik ga morgenvroeg naar de Alfa Romeo dealer in Bennekom. Die heeft als enige tijd voor een APK morgen mits er geen grote reparties plaats hoeven te vinden.

En zomaar een simpele beunhaas die zegt ff te kunnen lassen breng ik mijn Ghia niet naartoe.

Verwijderd

idd want een plaatje lassen en dichtsmeren is wel heel vakkundig werk waar je beter wat meer voor kan betalen

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 20:35:
idd want een plaatje lassen en dichtsmeren is wel heel vakkundig werk waar je beter wat meer voor kan betalen
Ik zou wel moeten; Niemand hier in de buurt heeft tijd voor lassen, en die auto moet gewoon gekeurd worden, aangezien de APK al is verlopen.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Kom op zeg, dit is wel het meest basic iets wat elke beun (tenzij heel erg beun) moet kunnen; een plaatje lassen. Daarvoor hoef je echt niet naar een erkende dealer ofzo, juist daar lassen ze vrijwel nooit, en de jonge broekies die daar vaak werken hebben al helemaal weinig ervaring met lassen in de meest gevallen.

FF schoonmaken rondom 't gebied wat gelast moet worden (tectyl e.d.), zorgen dat je vloerbedekking niet in de fik vliegt en de toorts erop!
Wat anti roest en bitumen oid erover, klaar. Niemand die het ooit weer ziet, en de komende 20 jr ben je weer roestvrij op dat stukje.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

yup idd gewoon ff met de slijptol spelen :)

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Misschien hardsolderen een optie? Kleine gaatjes kun je zo stevig oplossen. Daarna fatsoenlijk nabewerken en je bent klaar.

Vraag is alleen of het oppervlak daadwerkelijk zo klein is.
Pagina: 1