Toon posts:

Is mijn keuze voor surround en hdtv goed?

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goededag, dit is mijn eerste topic! Dus niet te streng aub. Hopelijk verjaag ik geen lezers door de lange tekst.

Ik ga binnenkort op mezelf wonen, en aangezien ik nogal een filmfreak ben, wil ik een goede HDMI-televisie, dvd-speler en surround set. Ik ben nu al weken aan het kijken in winkels, op kieskeurig, en op tweakers. Maar naarmate ik steeds meer lees en zie, kom ik er steeds minder wijs uit en begin ik steeds meer te twijfelen.

Waar ik zelf op uit ben gekomen, is:

Televisie:
Ik was aan het twijfelen tussen plasma (mooiere kleuren) en lcd (scherper). Na het lezen van alle voordelen en nadelen op kieskeurig voor een plasma gekozen. Totdat ik die topic pas hier op tweakers dat lcd het wint van plasma, toen ben ik weer gaan twijfelen. Maar goed ik laat het maar bij mijn eerste keuze voor nu: plasma. Er zijn al genoeg topics over de verschillen en de beste keuze lcd of plasma.

De goede betaalbare tv waar ik op uit ben gekomen is de lg 42pc3ra, met name vanwege de goede reviews.
( http://www.kieskeurig.nl/...EF389C12571F8004F9734.htm )
De eisen die ik had gesteld waren:
- HDMI / HD-ready;
- Minimaal 106cm diagonaal;
- Uiteraard scherpe weergave en natuurgetrouwe kleuren beelden;
- PAL en NTSC (SECAM hoorde ik hier voor het eerst, weet niet of dat wat uitmaakt maar de gekozen tv heeft het toch);
- Computer moet erop aangesloten kunnen worden;
- Prijsklasse 1000 - 1200 euro

Voor de surround set ben ik uitgekomen op de JBL SCS 178, wederom via de reviews van kieskeurig.
( http://www.kieskeurig.nl/...76D18C1256CDB004199DB.htm .)
De eisen die ik had gesteld waren:
- Uiteraard mooi helder surround geluid;
- Prijsklasse 200-300 euro
Ik heb gelezen dat er voor cd / mp3 en dvd films verschillen zitten in de geluidsweergavekwaliteit. Deze surround set zou het minder doen voor cd's / mp3's, maar ik vind het geluid bij films het belangrijkste dus dat neem ik dan wel voor lief.
Ik vraag me wel af: dit is een model uit 2002. Is dat "erg"? Zijn er nieuwe technische snufjes die van belang zijn die dit model daarom niet bezit?

En dan de receiver. Hier heb ik helemaal geen verstand van. Ik wist niet eens dat het nodig was. Maar goed, na wat onderzoek ben ik op deze uitgekomen, met name vanwege de prijs- user-rating verhouding op kieskeurig:
Sony STR-DG500 S
( http://www.kieskeurig.nl/...B6757C1257139004244BF.htm )
Kan ik die wel aansluiten op de gekozen surround set? Ik heb gelezen dat digitaal coax een goede kwaliteit geluid geeft. Deze heeft wel Digitaal in (coax) maar geen digitaal uit (coax). Dat snap ik niet helemaal? Hoe moet ik deze met de dvd speler verbinden en hoe met de surround set? En wat is het nut van een video ingang bij een receiver? Het gaat toch om het geluid?
Voor de receiver zat ik te denken aan een prijsklasse van 100 - 250 euro.

En als laatste de dvd-speler. De eisen die ik daaraan stelde waren:
- HDMI uitgang;
- DVD +/ - R(W) en mp3;
- Moet niet kieskeurig zijn met schijfjes (zelf gebrande moeten het ook doen, niet bij elke fout ermee kappen);
- Ongeveer 100 - 150 euro maximaal.
Helaas niet veel keuze met HMDI en niet te duur. Hiervoor ben ik uitgekomen op de lg dv-9800h .
( http://www.kieskeurig.nl/...AEA28C12570BA0038A913.htm )
Er staat in de reviews helaas niets over de kieskeurigheid van schijfjes. Daar ben ik het meest bang voor. De beeldkwaliteit zal wel super zijn daar twijfel ik niet over. Ik heb ook niets op google kunnen vinden hierover.

Nu zijn mijn hoofdvragen (behalve de kleine vragen tussendoor in bovenstaande lap tekst):
- Is dit een goed uitgekozen prijs-kwaliteitverhouding systeem, werkt het allemaal goed samen?
- Welke aansluitingen zijn te prefereren en is dat hiermee mogelijk? (HDMI tussen tv en dvd-speler weet ik uiteraard wel).

Ik ben een beetje bang dat het misschien teleurstellend zal zijn, want ik heb er hoge verwachtingen van en het is toch veel geld.

Ik ben een ieder die reageert op mijn eerste topic alvast uiterst dankbaar!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-09-2025
Over het geluid: de speakers verbind je met speakerdraad aan je receiver, digitaal coax is alleen voor de dvd speler-receiver. Je hebt vast wel een (mini)hifi radiootje gehad, daar sluit je de boxen ook met draad aan.
Video op de receiver kan best handig zijn. Als je bijv. 2 apparaten via component video wil aansluiten en je hebt 1 ingang op de tv kan de receiver als een soort hub functioneren.

Heb je de tv al eens in de winkel bekeken? Dat lijkt mij het belangrijkste van je set en het zou een hoop teleurstelling kunnen besparen als je weet hoe goed het beeld is. Maar dat moet wel goed zijn denk ik..

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Kijk ook eens naar de Hitachi 42PD8600

Deze heeft een betere resolutie 1024 x 1080 t.o.v de LG 1024 x 768

Heb hem zelf ook en ik ben er erg tevreden over, er staat ook een topic op GOT over deze TV.
Voordeel van deze TV is dat hij beschikt over een erg goed beeld volgens de laatste technieken en 1080 beeldlijnen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Verwijderd

Topicstarter
@Irminsul:
Ik heb de tv in de mediamarkt in Heerlen gezien. Daar stond hij aangesloten met gewone tv-beelden. Zag er echt bagger uit met al die ruis en was volgens mij ook slecht ingesteld, kon het niet echt vergelijken op die manier met de andere tv's.
Ben daarom maar naar de mediamarkt Duitsland gegaan, daar hadden ze hem ook staan en draaide een hdtv uitzending van sat1. Dat zeg er wel erg mooi uit! Over de tv heb ik daardoor weinig twijfels.

Dus ik sluit de surround aan op de receiver met de kabels die aan de boxen van de surround set zitten (dat is neem ik aan die "Meerkanaals input - ja (5.1) "), en de dvd-speler en de receiver met de digitale coax. Thx!

@fast-server
Als ik die Hitachi bekijk op kieskeurig, dan zie ik toch ook wat negatief commentaar erbij staan (bromgeluid bij sommigen, soms flikkerend beeld). En hij ondersteunt geen NTSC. Ik heb volgens mij veel dvd's met NTSC en die kan ik dan neem ik aan niet afspelen. Daarom dat ik veiligheidshalve niet voor deze had gekozen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2007 22:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is het ook mogelijk om het geluid van de computer via de surround set te laten lopen? Zo ja, hoe sluit ik dat dan aan zonder de hele tijd de kabels te moeten switchen?
Ik heb dit moederbord:
http://www.dealtime.com/x...LT-INTR~RFR-www.google.nl

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:51:
Is het ook mogelijk om het geluid van de computer via de surround set te laten lopen? Zo ja, hoe sluit ik dat dan aan zonder de hele tijd de kabels te moeten switchen?
Ik heb dit moederbord:
http://www.dealtime.com/x...LT-INTR~RFR-www.google.nl
Je kunt de PC analoog of digitaal aansluiten(analoog heeft de voorkeur vanwege surround met games) en daarbij gewoon de DVD-speler ook digitaal aansluiten(heeft zowel optisch als coaxiaal)
Je TV kun je evt ook nog doorlussen naar je receiver toe

Huisgenoot van me heeft sinds 3 week dezelfde receiver met speakerset(ikzelf heb de SCS178 ook) en is er erg tevreden mee

[ Voor 8% gewijzigd door mad-dog op 27-02-2007 19:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 19:27:
[...]

Je kunt de PC analoog of digitaal aansluiten(analoog heeft de voorkeur vanwege surround met games) en daarbij gewoon de DVD-speler ook digitaal aansluiten(heeft zowel optisch als coaxiaal)
Je TV kun je evt ook nog doorlussen naar je receiver toe

Huisgenoot van me heeft sinds 3 week dezelfde receiver met speakerset(ikzelf heb de SCS178 ook) en is er erg tevreden mee
Oke bedankt! Dan denk ik dat mn keuze vast staat :-D .

Verwijderd

Van die JBL set ken ik alleen de subwoofer (een paar jaar geleden 2e-hands gekocht), en in deze prijsklasse is daar niks mis mee!.
Ik gebruik die subwoofer in m'n 2.1 set voor m'n PC's, in combinatie met een Aura VA-100 versterker en 2 Kef Q8 speakers, en ben heel tevreden. Ben nog geen 'computer' 2.1 set tegengekomen die ook maar in de buurt kwam.

Als de rest van de JBL speakers een beetje in de buurt van de subwoofer komen, heb je er een prima set aan. Geen high end, maar 't gaat wel heel lekker klinken.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
voor je dvd speler kun je ook naar de Aldi dvd speler gaan kijken. Hij slikt alles, veel firmware, belachelijk veel aansluitmogelijkheden (van usb sticks tot compact flash geheugen) en nog spotgoedkoop ook. Voor 40 euro is hij van jou (mits voorradig natuurlijk)

Verwijderd

Kwa DVD kan jeook voor pioneer kijken. Meer vertrouwen in dan LG :)

• Nero85
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik heb het JBL SCS 178 nu een aantal maanden in gebruik (icm een Pioneer VSX 516 receiver) en ik moet zeggen dat ik er heel erg tevreden mee bent.
Op zich ben ik ook wel van mening dat deze speakers minder geschikt zijn voor muziek, en dat komt vooral doordat de bas een beetje de neiging heeft lang te blijven 'hangen' (hier heb je vast een heel mooi woord voor, maar het komt er op neer dat met name de bastonen niet erg helder zijn). Veel geprobeerd qua instellingen en met 6-way stereo vind ik het uiteindelijk nog wel aardig klinken.
Op het gebied van films is dit set echt fenomenaal voor dit geld; helder geluid, overtuigende bas (de 'hangerige' bas vormt bij films totaal geen probleem). Afwerking van de speakers is overigens prima.
Maar wel even voor de duidelijkheid; het geluid bij cd's/mp3tjes is dus niet slecht, redelijk goed zelfs voor dit geld, maar gewoon niet zo indrukwekkend als dvdtjes klinken. Al met al kan ik dit surround set dus zeer zeker aanraden. Mn receiver overigens ook, hoewel die sony die je aandraagt er qua specs/functies er ook prima uit ziet.

Verwijderd

Wat betreft je tv, ga voor de Panasonic TH-42PV45E:
http://www.kieskeurig.nl/...D7DB5C12571FE0042359C.htm
deze is onder de 1200 euro te krijgen en is echt de beste in zijn prijsklasse.

Receiver:
Ik heb zelf een heel erg goede ervaring met het instapmodel van marantz.
De Marantz SR3001
http://www.kieskeurig.nl/...B709FC125723500455FB0.htm
Deze hebben me ouders beneden staan, het enige probleem is dat het vermogen vrij laag is maar als je hoge rendements speakers hebt aangesloten (tannoy's bijvoorbeeld) reproduceert hij alles erg goed.
deze is voor minder dan 300 euro te krijgen.

DVD-Speler:
Die LG inderdaad of ga eens kijken naar een pioneer instapper met HDMI.

Luidsprekers:
Mijn enige ervaring met JBL is de Northridge serie, deze is niet te doen op een receiver van laten we zeggen <750 euro de klanken werden pas volledig op een Onkyo van 800 euro via bi-wiring. Een vriend van mij vertelde dat zijn ervaring precies hetzelfde was met 'een ander' jbl setje. Dat is wat ik van jbl weet.
Het enige advies wat ik heb voor dat bedrag is dat je even doorspaart en een volledige set van Klipsch of KEF haalt.(2xkef(i)q1:250euro+1xkefq6c: 75euro +2xkefq4: 300euro +Klipsch KSW-10: 200euro = 825 euro)

wat je uiteraad ook kan doen is de tv een maatje kleiner nemen scheelt je 300 euro (http://www.kieskeurig.nl/...EBC46C1257261005094E3.htm) dan zit je ipv 1900 euro wat je wou uitgeven in totaal op 2125 euro en heb je iets waar je qua geluid ook heel trots op kan zijn (kabel kosten zouden afhankelijk van formaat kamer ongeveer rond de 150 euro liggen).

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:02
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 09:35:
Wat betreft je tv, ga voor de Panasonic TH-42PV45E:
http://www.kieskeurig.nl/...D7DB5C12571FE0042359C.htm
deze is onder de 1200 euro te krijgen en is echt de beste in zijn prijsklasse.

Receiver:
Ik heb zelf een heel erg goede ervaring met het instapmodel van marantz.
De Marantz SR3001
http://www.kieskeurig.nl/...B709FC125723500455FB0.htm
Deze hebben me ouders beneden staan, het enige probleem is dat het vermogen vrij laag is maar als je hoge rendements speakers hebt aangesloten (tannoy's bijvoorbeeld) reproduceert hij alles erg goed.
deze is voor minder dan 300 euro te krijgen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Leuk en aardig, alleen verliest de TS daarbij wel de surround mogelijkheid voor de PC, aangezien deze geen meerkanaals input heeft en zodoende is aangewezen op een DD Live/DTS Connect soundkaart om meerkanaals met bv. games te hebben

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 22:34:
Als ik die Hitachi bekijk op kieskeurig, dan zie ik toch ook wat negatief commentaar erbij staan (bromgeluid bij sommigen, soms flikkerend beeld). En hij ondersteunt geen NTSC. Ik heb volgens mij veel dvd's met NTSC en die kan ik dan neem ik aan niet afspelen. Daarom dat ik veiligheidshalve niet voor deze had gekozen.
Als jij een tv koopt die geen 720p of 1080p ondersteunt ga je daar enorm spijt van krijgen :P dus ik zou toch echt ff gaan kijken naar een tv die minstens 720p en liefst natuurlijk ook nog 1080p ondersteunt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Irminsul
1080p plasma is onzin,niet te betalen en je ziet het verschil vrijwel niet. 720p zal meer dan voldoen.

En als je had gelezen in de startpost koopt ie een HDTV, 720p. Maar als je een dvdtje wil kijken...

[ Voor 15% gewijzigd door Irminsul op 28-02-2007 15:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wow, zoveel reacties _/-\o_ Bedankt!

De dvd-spelers van Pioneer met HDMI hebben voor rond de € 100,- allemaal slechte reviews op Kieskeurig. Vandaar dat ik bij de LG uitkwam.

Om zoveel meer geld voor een surround set uit te geven lijkt me niet verstandig. Behalve dat ik nu op mezelf ga en al zoveel nieuw moet kopen niet, zie ik ook dat de surround set van mn ouders al mooi geluid geeft, en dat was een alles in 1 goedkope set.

En @ Irminsul:
Ik kijk alleen dvd's, ik kijk nooit tv. Maar de tv moet wel een beetje betaalbaar blijven (niet meer dan € 1200,-).

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55
Irminsul schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:06:
1080p plasma is onzin,niet te betalen en je ziet het verschil vrijwel niet. 720p zal meer dan voldoen.

En als je had gelezen in de startpost koopt ie een HDTV, 720p. Maar als je een dvdtje wil kijken...
maar als ik hier kijk staat er als reso 1024*768: http://www.kieskeurig.nl/...EF389C12571F8004F9734.htm

dat is toch geen 720p ?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Irminsul
Plasma heeft een ander soort pixels, meer rechthoekig waardoor je alsnog breedbeeld hebt, het is eigenlijk hetzelfde.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou voor een Panasonic plasma gaan, echter zou het echt zonde zijn om daar zo'n goedkope en slechte dvdspeler op aan te sluiten. Ik zou minimaal zoiets nemen of een HTPC bouwen met een kaart met PureVideo.
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 09:35:
werden pas volledig op een Onkyo van 800 euro via bi-wiring.
_O-

[ Voor 85% gewijzigd door |sWORDs| op 28-02-2007 22:26 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Pagina: 1