[HDMI] Raar probleem met progressive conversie

Pagina: 1
Acties:
  • 408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:24

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik heb een Yamaha RX-V1600 receiver en een Panasonic PT-AX100 720p beamer. In eerste instantie werden deze met elkaar verbonden via een componentkabel, maar omdat ik ook graag mijn computer digitaal wil kunnen aansluiten heb ik sinds kort een HDMI kabel aangesloten, als volgt:

DVD (recorder) via component naar receiver
UPC (digitale televisie) via composiet naar receiver
PC via DVI>HDMI naar receiver
Receiver via HDMI naar beamer

De receiver is in staat om analoge signalen naar HDMI om te zetten, en kan tevens interlaced naar progressive converteren indien gewenst.

De computerbeelden worden perfect door de receiver geschakeld. De problemen ontstaan bij UPC en DVD weergave, bij verticale bewegingen zijn hier verschrikkelijke strepen zichtbaar, zie de volgende foto, gemaakt door het beeld op de beamer te bevriezen.

Afbeeldingslocatie: http://upload.fkees.net/img/2009/tn/progressiveLarge.jpg

De beamer herkent bij HDMI altijd een 576p signaal, wat lijkt te impliceren dat er ergens een i/p conversie plaats heeft gevonden.

Ik kan de receiver vertellen dat ie van interlaced progressive moet maken, dat verandert niets aan de situatie, de strepen blijven dan.

Ik kan de DVD recorder vertellen dat ie progressive moet uitsturen, dan is het probleem weg. Helaas kan het UPC kastje dat niet.

Als ik de beamer via component aanstuur herkent ie wel keurig netjes 576i of p, en zie ik in beide gevallen ook geen strepen.

Ik concludeer dus dat HDMI hoe dan ook als progressive wordt geinterpreteerd. Ik heb het vermoeden dat de receiver hier iets mee te maken heeft, echter ik kan dat niet uitsluiten, want mijn DVD recorder heeft geen HDMI uitgang. Iemand een verklaring voor dit fenomeen?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Misschien een slechte deinterlacer? Wat gebeurt er als je gewoon interlaced beeld van je UPC Digital kastje naar je projector stuurt?

Groetjes, FaceDown.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
FaceDown schreef op maandag 26 februari 2007 @ 08:51:
Misschien een slechte deinterlacer? Wat gebeurt er als je gewoon interlaced beeld van je UPC Digital kastje naar je projector stuurt?
Dat ziet er prima uit. Het gaat mis als ik de signalen via de beamer naar HDMI converteer.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

SeatRider schreef op maandag 26 februari 2007 @ 08:56:
[...]

Dat ziet er prima uit. Het gaat mis als ik de signalen via de beamer naar HDMI converteer.
Waarom converteer je dan naar progressive ipv interlaced door te sturen? Interlaced ziet er toch goed uit?

Groetjes, FaceDown.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
FaceDown schreef op maandag 26 februari 2007 @ 09:01:
[...]

Waarom converteer je dan naar progressive ipv interlaced door te sturen? Interlaced ziet er toch goed uit?
Nou dat is het punt, ik converteer helemaal nergens. Zoals ik schreef staan alle vinkjes van conversie uit en toch detecteert de beamer 576p, dus progressive. De handleiding van het ding schrijft overigens dat ie via HDMI helemaal geen 576iu ondersteunt, alleen via component. Maar goed, dan zou ik gewoon geen beeld verwachten.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Mega kick.

Ik heb recentelijk een Samsung 32" LCD tv aangeschaft, en deze middels HDMI aangesloten op de receiver, hier doet zich exact hetzelfde probleem voor, in ieder geval bij conversie van het analoge (component) signaal van de DVD speler.

Ik concludeer hieruit dus dat het probleem dus zit in de receiver, in ieder geval in het gedeelte dat verantwoordelijk is voor het converteren naar HDMI.

Blijft over de vraag of mijn receiver stuk is, of dat dit gedrag gewoon zo hoort. Zijn hier Yamaha RX-V1600 of 1700 eigenaren die dit kunnen beamen?

Verwijderd

Helaas, het hoort zo, en het is inderdaad de receiver. Als je kijkt in deze handleiding, dan zie je onderaan pagina 22 in de voetnoten dat de deinterlacing functionaliteit niet werkt op de s-video en composite ingangen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Het probleem doet zich vermoedelijk al voor in het UPC kastje. Die zal wel altijd progressive uitsturen en interlaced bronnen 1:1 verbouwen naar progressive zonder filteren. Misschien kun je het UPC kastje op interlaced zetten?

Wat betreft DVD: is dit bij alle DVD's het geval?

Dat de receiver het schuld zou zijn is natuurlijk niet helemaal waar. Als die interlaced binnen krijgt, dan kan die dat via HDMI ook interlaced weer doorgeven zodat de TV het deinterlace werk doet.

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 26-04-2007 12:47 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

voodooless schreef op donderdag 26 april 2007 @ 12:46:...UPC kastje. Die zal wel altijd progressive uitsturen ...
Volgens mij heeft TS het kastje via Composite aangesloten en dan is er alleen sprake van een interlaced signaal.
Dat de receiver het schuld zou zijn is natuurlijk niet helemaal waar. Als die interlaced binnen krijgt, dan kan die dat via HDMI ook interlaced weer doorgeven zodat de TV het deinterlace werk doet.
Op zich mee eens, ware het hiet dat het beeld toont dat er helemaal géén deinterlacing plaatsvindt. Nu is het versturen van een interlaced signaal via HDMI niet vrij van problemen (het wordt soms/vaak niet goed herkend), dus je zou gelijk kunnen hebben, maar de meest warschijnlijk oorzaak is m.i. toch de receiver, aangezien de beschreven situatie al met name in de handleiding wordt genoemd.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 13:04:
Volgens mij heeft TS het kastje via Composite aangesloten en dan is er alleen sprake van een interlaced signaal.
Dat klopt, het UPC kastje heeft alleen maar scart aansluitingen.
Op zich mee eens, ware het hiet dat het beeld toont dat er helemaal géén deinterlacing plaatsvindt. Nu is het versturen van een interlaced signaal via HDMI niet vrij van problemen (het wordt soms/vaak niet goed herkend), dus je zou gelijk kunnen hebben, maar de meest warschijnlijk oorzaak is m.i. toch de receiver, aangezien de beschreven situatie al met name in de handleiding wordt genoemd.
De DVD speler zit echter via component aangesloten en daar doet zich het fenomeen net zo hard voor...

Overigens lees ik nergens in de handleiding dat I>P upconversie niet mogelijk is vanaf composiet, s video of component bronnen?

[ Voor 7% gewijzigd door SeatRider op 26-04-2007 13:41 ]

Verwijderd

In de link die is postte is het pagina 22 van de handleiding (=pag 26 van in de PDF)

Daarnaast lijkt het erop dat het singaal helemaal niet geupconverteerd wordt. Als de receiver voor de conversie zorgt, mag de projector alleen maar zeggen dattie 720p in 60 of 50 Hz gevoerd krijgt. (Hij kan immers niet zien wat het originele formaat was)

Heb je ook "HDMI I/P" op "ON" staan ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2007 14:02 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 13:59:
In de link die is postte is het pagina 22 van de handleiding (=pag 26 van in de PDF)

Daarnaast lijkt het erop dat het singaal helemaal niet geupconverteerd wordt. Als de receiver voor de conversie zorgt, mag de projector alleen maar zeggen dattie 720p in 60 of 50 Hz gevoerd krijgt. (Hij kan immers niet zien wat het originele formaat was)

Heb je ook "HDMI I/P" op "ON" staan ?
Ja ik heb de tekst wel gevonden, maar als ik hem lees staat er niet dat het niet zou kunnen :).

Het resultaat bij HDMI I/P on en off is hetzelfde, de beamer zegt 576p. Er wordt dus niet upgescaled (dat kan de 1600 ook niet), hij maakt alleen maar van interlaced een progressive signaal. Het punt lijkt dus te zijn dat ie dat altijd doet, ook als ik het niet wil. Mijn TV en beamer kunnen dat zelf namelijk ook :)

Verwijderd

Dan zit het probleem toch in het 576i signaal over HDMI. of de receiver vlagt het onterecht als 576p, of de TV en projector herkennen het onterecht als 576p. Heb je al eens gekeken wat voor beeld een NTSC DVD produceert?

Is het niet mogelijk om de beamer via Component EN HDMI aan te sluiten op de receiver?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2007 @ 13:04:
Zeker, maar dat wil niet zeggen dat je over een interlaced signaal geen progressive beeld kan sturen. stuur je gewoon met 25 pfs volbeelden (door ze in twee halfbeelden te stoppen), dan is dat niet veel anders dan een progressive beeld. Deinterlacing is dan ook niet nodig in dat geval.
Het kan natuurlijk zijn dat de receiver via HDMI het interlace vlaggetje niet netjes aanzet bij dergelijke bronnen :(

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:55

Jag

Ja of 576i over HDMI wordt gewoon niet ondersteund door de beamer en interperteert ie het gewoon als 576p signaal.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Jag schreef op donderdag 26 april 2007 @ 22:42:
Ja of 576i over HDMI wordt gewoon niet ondersteund door de beamer en interperteert ie het gewoon als 576p signaal.
Dat dacht ik eerst, maar bij mijn TV gebeurt precies hetzelfde, daarom ben ik meer geneigd mee te gaan met mr.custard en voodooless:
voodooless schreef op donderdag 26 april 2007 @ 15:40:
[...]
Het kan natuurlijk zijn dat de receiver via HDMI het interlace vlaggetje niet netjes aanzet bij dergelijke bronnen :(
Nu dus nog achterhalen of mijn receiver stuk is, of dat het zo hoort.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:55

Jag

SeatRider schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 08:39:
[...]

Dat dacht ik eerst, maar bij mijn TV gebeurt precies hetzelfde, daarom ben ik meer geneigd mee te gaan met mr.custard en voodooless:
Het kan zijn dat het met je tv precies hetzelfde is. Ik weet niet hoe gebruikelijk 576i over HDMI is.

Fijn toch weer die deinterlace problemen!
Pagina: 1