Mac SE HDD op Windows xp

Pagina: 1
Acties:

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-12-2025

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Ik probeer een harddisk van een oude mac SE via een pci scsi kaart aan te sluiten op mijn pc. Het probleem is alleen dat Windows xp de hdd niet herkent.
Ik wil namelijk een nieuwe installatie van mac os erop zetten.

Heeft iemand misschien een programma oid om de HDD mee te bewerken?

Droogkloot.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Misschien niet een antwoord op je vraag, maar hoe precies dacht je een nieuw installatie van mac os op die harde schijf te zetten vanaf Windows? Het is niet alsof Windows het HFS aankan :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

dawuss schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:16:
Misschien niet een antwoord op je vraag, maar hoe precies dacht je een nieuw installatie van mac os op die harde schijf te zetten vanaf Windows? Het is niet alsof Windows het HFS aankan :)
Je kan in VMware gewoon een OS op een schijf installeren hoor zonder dat je systeem daar verder last van heeft :P

Maar goed, het lijkt mij verstandiger, als de TS even aangeeft wat ie precies wilt doen ;)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:24:
[...]

Je kan in VMware gewoon een OS op een schijf installeren hoor zonder dat je systeem daar verder last van heeft :P

Maar goed, het lijkt mij verstandiger, als de TS even aangeeft wat ie precies wilt doen ;)
En VMware is niet Windows-afhankelijk :) Bovendien zou dat dan wel terug hebben mogen komen in de vraag ;)

Anyway, om maar even wat zinnige tips uit [url=http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html] te quoten:
• Describe the goal, not the step
• Describe the problem's symptoms, not your guesses

micheljansen.org

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:24:

Dus jij gaat een ouder Mac OS onder VMWare installeren op een extra harddisk ?

Knap als je dat lukt...

Verwijderd

Zoals ik het nu lees heb je een Mac waarop je een nieuwere Mac OS System op wilt zetten. Om dit te bewerkstelligen wil je de harde schijf via Windows XP benaderen :? :?
Waarom kun je niet gewoon de Mac zelf updaten zoals het ook het makkelijkst is. Daarbij is het ook de vraag waarom je wil updaten. Ik kan me niet voorstellen dat je nog een SE hebt met System File 4.0. Wanneer je een SE/30 hebt dan kun je maximaal van System 6 naar System 7.5.
Omdat dit allemaal al zo oud is begrijp ik niet waarom je nog zal willen updaten.

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Mac os kan niet meer opstarten op de mac SE, dus we wilden (ik spreek vanuit een vriend van me) een image van een mac os overzetten op de harde schijf, onder windows.

We hebben een PCI kaart gekocht om de harde schijf van de mac te kunnen aansluiten, maar om bestanden ernaar te kunnen kopieren moet hij wel herkend worden.

Sorry voor de onduidelijkheid.

Droogkloot.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Ik denk dat je beter terecht kunt bij onze buren van Windows Operated Systems als je problemen hebt met het aan de praat krijgen van de PCI kaart onder Windows. Daar weten we hier niet zo veel vanaf :P

Ik zou dus een topic openen in WOS waarin je aangeeft welke PCI-kaart je gekocht hebt, wat voor soort schijf het is, wat je geprobeerd hebt en waarom dat niet werkt :)

micheljansen.org

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Hij werkt wel, maar hij herkent de harde schijf niet..
De kaart is goed geinstalleerd.

Droogkloot.

• AntarcticPL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-02 10:10
_AvA_ schreef op zondag 25 februari 2007 @ 21:22:
Hij werkt wel, maar hij herkent de harde schijf niet..
De kaart is goed geinstalleerd.
Even wat uitleg: Windows herkent geen Mac harde schijven. Ik spreek uit ondervinding, heb namelijk macosX 10.4.8 draaien op PC (osx86). Windows 'ziet' de mac schijf die HFS+ geformatteerd is niet. Het programma MacDrive (www.mediafour.com/products/macdrive6/) zorgt ervoor dat je kan lezen en schrijven op Mac-schijven vanuit Windows XP (beta-versie van Macdrive7 ook vanuit Vista).
Of het je lukt om een image terug te zetten hangt ervan af. Via Norton Ghost 10 heb ik reeds een image kunnen maken en terugzetten op een nieuwe schijf. Probeer het zo eens.

veel succes!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

SambalBij

We're all MAD here

Ik zou allereerst eens kijken op de support site van Apple, daar is voor oudere systemen aardig wat software e.d. te downloaden. Ondermeer een volledige System 7.5
Kijk eens op http://www.info.apple.com...rsoftwarelist.html#system

Ik ken die ouwe appels niet goed dus weet ik niet wat de hoogste versie is die je kunt draaien. Je kunt wellicht nog wat uitrichten met een Apple emulator zoals Basilisk; daarmee kun je mogelijk wel van die downloads van Apple weer floppies maken waarvan je mac kan opstarten. (als je mac tenminste een 1,44MB HD floppydrive heeft (de DD 800KB floppies van oude macs kunnen in een PC floppydrive niet beschreven worden voor zover ik weet))

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• _AvA_

_AvA_

en dat ben zo.

Topicstarter
Bedankt voor de info! dat was precies wat ik nodig had!!!

Droogkloot.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Oude Mac schijven lezen op Windows (of x86 Linux) is mij nooit gelukt. Ik weet niet of het komt door de afwijkende partitietabel of door de endianness, maar ik heb het uiteindelijk opgegeven. Als je SE een SuperDrive heeft (jaja toen al :) ) gaat het met die System 7.5 floppies nog wel lukken. Als hij dat niet heeft krijg je het probleem wat Operations zegt, die 800K floppies van de Mac gebruiken een andere modulatie dan PC floppies (GCR ipv MFM) dus die kun je nooit in een PC lezen.
Pagina: 1