PC start niet op, oorzaak onbekend

Pagina: 1
Acties:

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:52
Na vele problemen en honderden euro's aan vervangende onderdelen (meerdere nieuwe hd's, nieuwe voeding, nieuw mobo) heeft mijn systeem wederom besloten de strijd te staken, alleen nu is mij het probleem onbekend.
Heb het systeem verhuist (30km verderop gaan wonen), sluit hem aan en vervolgens blijf ik naar een zwart scherm turen :( Enkel de CPU-fan, chipset-fan en GPU-fan gaan draaien. Voor de rest geen activiteit. Ook de casefans die op het moederbord zijn aangesloten doen niets. Het geheugen (Corsair met statusleds) vertoont ook geen activiteit. Geen piepjes, helemaal niets.

Komt iemand zoiets bekend voor? Heb alles al meerdere keren goed aangedrukt (dacht eerst dat door dat de pc in de kofferbak had gelegen er wat los was gesprongen), zoveel mogelijk losgekoppeld om er zeker van te zijn dat het niet de videokaart oid is en de DIMM's van bank gewisselt.

- AMD Athlon 64 3500+
- 2x 512MB DDR Corsair C2Pro
- Asus A8N SLI SE (vervanger voor de reeds gesneuvelde A8N SLI Deluxe)
- Asus EAX 800XL (Ati X800XL)
- Enermax Liberty 500watt

Verder nog een drietal HDD's en een DVD-station, maar die heb ik reeds losgekoppeld.

Was gister in staat om linea recta naar de Funprice te gaan en zo'n budget systeem mee te nemen (tik dit ook op zo'n 250 euro systeem ... nooit problemen mee ...), maar misschien weet iemand hier wat de oorzaak kan zijn :)

Flickr | Lego collectie

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Misschien een slechte instelling in de bios.
Reset je CMOS even en reboot met één latje ram.
Stel dan de timings in corresponderend voor je ram.
Stop nu je andere lat(jes) erin.

Laat zeker spread spectrum uitstaan want dit zorgt alleen maar voor problemen.
(Zorgt ervoor dat voor een bep frequentie de emissienormen niet worden overschreden door over een groter frequentiebereik te gaan gaan werken, bvb cpu clock +- 5%, totale emissie over de versch f ligt meestal hoger + systeem is minder stabiel).

• Speedy
Gereset maar het systeem blijft weinig teken van leven vertonen helaas :(
Op 1 DIMM wil hij ook niet booten :|

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

al geprobeerd kaal op te starten? dus alleen voeding, 1 laatje ram, cpu en videokaart. cmos resetten is een goeie. fans behalve de cpu fan loskoppelen en ook andere devices van de voeding afhaallen. geen kabels op het moederbord aansluiten behalve mischien de PS/2 voor je toetsenbord.

• Speedy
Heb de fans en hdd's losgekoppeld. Ook de USB brackets voor de zekerheid, maar nog niets. Ga van het weekend m'n reeds overleden A8N-SLI Deluxe er weer in hangen (die kwam nog tot de CPU detection ....), wellicht geeft dat uitsluitsel of het (weer) het moederbord is.

Flickr | Lego collectie

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
heb je ook gelezen dat de ram modules op een speciale manier erin moeten?

you had me at EHLO

• Speedy
Speciale manier? Je bedoelt in aangewezen banken? Ja dat is me duidelijk, maar dit systeem heeft maanden gedraaid en doet het sinds de verhuizing niet meer. Er zal dus waarschijnlijk fysiek iets kapot zijn, maar door een gebrek aan onderdelen kan ik dat helaas niet testen.
Denk dat ik de hele handel er ook maar uit gooi en vervang voor een Intel based systeem met een goedkoop mobo en het goedkoopste geheugen wat ik kan vinden. Weinig trek om op de gok nog een S939 bordje te gaan kopen en dan er achter te komen dat het het geheugen is.

Flickr | Lego collectie

Pagina: 1