[BBG] Multimediasysteem maart 2007

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-01 07:28
Ook komende maand weer een multimediasysteem voor de BBG.

Voor de duidelijkheid: Dit systeem is eigenlijk het 'all-round' systeem wat bijvoorbeeld zo in de huiskamer zou kunnen en door het hele gezin gebruikt kan worden: video-editten, spelletjes spelen, films kijken, tv-kijken, tekstverwerken, enz, maar dus wel voor een redelijke prijs.

t.o.v. de vorige keer is het geheugen geupgrade, moederbord en processor vervangen en nieuw toetsenbord/muis. Ik twijfel nog of ik deze kast hou, of een andere kast (met event. losse voeding). Moet wel onder de 100 euro blijven samen.. eventuele voorstellen zijn welkom (zat zelf aan CoolerMaster Centurion 5 te denken, maar kon niet echt een voeding vinden die binnen het budget past...).

ProductPrijs
Processor AMD Athlon 64 X2 5000+ (AM2, 2x2.6GHz, 2x 512KB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)€ 199,-
Moederbord Gigabyte GA-M55SLI-S3, nForce 550 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)€ 71,46
KoelerArctic Cooling Freezer 64 Pro€ 14,95
Geheugen 1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4K2/2G)€ 121,47
VideokaartAsus GeForce 7600 GT 256MB Silent€ 130,77
TV-kaartHauppauge WinTV PVR-150MCE€ 49,90
GeluidskaartCreative Soundblaster Audigy 4€ 46,98
NetwerkcontrollerOnboard Marvel 88E1116 gigabit LAN-controller
HarddiskMaxtor DiamondMax 10, 250GB€ 64,31
Dvd-branderSamsung SH-S182M 18x€ 28,-
DiskettestationALPS Diskette Drive (Zwart)€ 8,25
Flash-lezerApacer Embedded Card reader 15 in 1 (zwart)€ 9,28
BehuizingAntec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)€ 96,-
MonitorLG L204WT 20" Breedbeeldmonitor€ 257,48
Toetsenbord en muisLogitech Cordless Desktop S 510€ 43,61
LuidsprekersLogitech X-530 (5.1)€ 58,49
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 1.199,95

De goedkoopste leveranciers van deze configuratie kunnen opgezocht worden door de bovenstaande configuratie via deze link in je pricewatch winkelmand te plaatsen. De bestaande inhoud van je winkelmand wordt hierbij overschreven.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:31
De X2 5000+ is net iets langzamer dan de E6400. Ook is de E6400 met een maximaal verbruik van 65 Watt in het voordeel. Hij is wel een beetje duurder.

Verder snap ik niet echt waarom ik toch altijd weer Maxtor harde schijven zie terugkomen terwijl uit reviews blijkt dat Seagate Barracuda's over het algemeen sneller, stiller en koeler zijn.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Die X2 is inderdaad iets langzamer, maar ook duurder. En je moet een ander moederbord wat je waarschijnlijk ook extra gaat kosten (of je moet al voor een goedkope Asrock gaan, maar dat zou ik niet doen). Aangezien er geen ruimte meer in het budget is, lijkt mij de E6400 geen logische keus. Zoveel doet de AMD er ook niet voor onder.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er zijn ook wel wat leuke Core 2 Duo mobo's voor een lage prijs. Zoals de P5V-VM DH.

Dan kan er gewoon een E6400 in zonder dat het echt duurder wordt.

• hello_moto
RoD schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:07:
Die X2 is inderdaad iets langzamer, maar ook duurder. En je moet een ander moederbord wat je waarschijnlijk ook extra gaat kosten (of je moet al voor een goedkope Asrock gaan, maar dat zou ik niet doen). Aangezien er geen ruimte meer in het budget is, lijkt mij de E6400 geen logische keus. Zoveel doet de AMD er ook niet voor onder.
Er zou ook voor een E6300 gekozen kunnen worden, scheelt toch weer 25 Watt in het stroomverbruik. Hij is in sommige gevallen net iets langzamer dan X2 5000+, maar soms ook weer net wat sneller.

• RoD
  • Niet online

RoD

PilatuS schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:09:
Er zijn ook wel wat leuke Core 2 Duo mobo's voor een lage prijs. Zoals de P5V-VM DH.

Dan kan er gewoon een E6400 in zonder dat het echt duurder wordt.
Dat bord is mATX.. met maar 2 PCI sloten, zodat uitbreiden niet mogelijk is met de tv-kaart en geluidskaart al in het systeem. Ik weet niet hoeveel waarde hier aan gehecht wordt, maar persoonlijk vind ik het niet ideaal. Ook maar 2 geheugensloten.
Dan was ik toch liever voor de AMD gegaan.

• PilatuS
  • Niet online
Het hoeft ook niet perse dat mobo te zijn. Ik geef alleen aan dat er best aardig wat goedkope mobo's zijn voor Core 2 Duo CPU's. Niet alleen budget merken zoals Asrock maar ook gewoon Asus.

Verwijderd

Gewoon een vraag: Wat is er mis met Asrock, dit is toch een submerk Asus?

nieuws: Low-end dochter Asus krijgt merknaam Asrock

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2007 17:24 ]

• hello_moto
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:24:
Gewoon een vraag: Wat is er mis met Asrock, dit is toch een submerk Asus?

nieuws: Low-end dochter Asus krijgt merknaam Asrock
Het is gewoon net wat goedkoper geproduceert dat zie je terug in de kwaliteit.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
weer die oude geluidskaart, waarbij de vraag is of dit wel nodig is in een familie-pc:
Voor de duidelijkheid: Dit systeem is eigenlijk het 'all-round' systeem wat bijvoorbeeld zo in de huiskamer zou kunnen en door het hele gezin gebruikt kan worden: video-editten, spelletjes spelen, films kijken, tv-kijken, tekstverwerken, enz, maar dus wel voor een redelijke prijs.
Voor een puur multimedia-pc kan ik me voorstellen dat je daar een aparte geluidskaart in zet, maar tegelijk hoeft daar geen 7600GT-videokaart bij. En als iemand een echte multimedia-pc gaat bouwen, dan kan je beter een nieuwe geluidskaart erin zetten:
pricewatch: Terratec Aureon 7.1 PCI
pricewatch: Creative X-Fi Xtreme Audio

Ik vind het gewoon onzinnig om weer met die oude afgeschreven audigy te komen. Deze is trouwens nog maar in 2 zaken verkrijgbaar. En vorige keer hebben we ook al gezegd dat die audigy er niet meer in hoort...

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Quacka
En dan even de rest van het systeem, waar het meer gaat om wat anders zal kunnen.

Ipv een x2 5000 kan je beter een x2 4600 nemen. Deze presteert ook goed genoeg voor een familie-multimeida-pc. Dat scheelt 30 euro.
Ipv de dure logitech deze:
pricewatch: Logitech Cordless Desktop EX 110
Scheelt 20 euro.

Nu kan je een mooie 1950pro erin zetten. Met daarbij de opmerking dat ook deze gekozen kan worden, voor als iemand graag een passief gekoelde kaart wil hebben ivm stilte:
pricewatch: MSI GeForce 7900 GS 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) NX7900GS-T2D256EZ
Of je kiest die direct. Hij is een stuk beter dan die 7600GT..

Voor de rest het maxtor-verhaal. Ik heb pas ook een seagate uitgekozen in een nieuwe pc die ik voor familie ga bouwen.

Mocht die geluidskaart er helemaal uit gaan, dan kan je een mooiere koeler kopen:
pricewatch: Cooler Master Mars (Socket 775/754/939/940/AM2/F)
Erg mooi!!!

Verwijderd

Dat geluidssetje zal ik er weg doen! Heb die zelf ook en de bass is te zwaar en ik vind de hoge tonen niet mooi. Voor de rest idd een segeata schijf, mijn ervaring zegt dat maxtor ramelaars zijn.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voeding: pricewatch: Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) Extreme Power, 430W (ATX) (stil en goedkoop)

De DM10 van Maxtor is sowieso verouderd en staat niet meer op de Seagate site, het enige wat overgebleven is van de Maxtor desktop lijn is de DM20 en DM21 en dit zijn beide omgekatte Seagate's, waarschijnlijk respectievelijk de Barracuda 7200.9 en 10. Volgens iemand op het storagereview forum worden deze zowel als Maxtor DiamondMax als Seagate DiamondMax verkocht (en nog als Seagate Barracuda dus)

Overigens zou ik Maxtor gewoon helemaal mijden omdat je op deze schijven volgens de Seagate site slechts 3 jaar garantie krijgt en op schijven onder de eigen Seagate naam 5.

Afbeeldingslocatie: http://61.129.254.71/neweggpic2/mpic/22/c06/22-c06-163-01.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door smvs op 25-02-2007 21:50 ]

• hello_moto
Voeding: pricewatch: Cooler Master RS-430 (RS-430-PCAP) Extreme Power, 430W (ATX) (stil en goedkoop)
Waar haal jij weg dat die stil is? Ik kan namelijk nergens wat vinden.

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:48

Johnny E

Dôh !!

Ben me momenteel ook aan het verdiepen en hoewel de AMD's mooi zijn zou ik momenteel toch kiezen voor de Core 2 Duo.

Als moederbord zou ik de Foxconn P9657AA-8EKRS2H nemen, heeft Gb lan, ICH8r southbridge en Firewire. Kost: € 108,60. Als CPU zou ik de Core 2 Duo E6300 nemen a € 166,50.
De Boxed koeler voor de Core2 Duo is ook voldoende de Arctic koeler kan dus ook weg, scheelt weer € 14.

De DiamondMax 10 is verder toch echt verouderd, de Seagate 7200.10 250 GB 16MB is dan een betere keuze kost wel € 5 meer maar is het meer dan waard.
Verder zou ik de Audigy laten vervallen en de Video kaart upgraden naar een 1950pro van Saphire, deze is met € 155 een erg goede middenklasser, ook moet Creative zich eerst maar eens bewijzen mbt het afleveren van goede Vista drivers.

Specs!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:22
Hoewel bij ongeveer gelijk geprijsde processoren Intel het vaak wint op prestaties, zou ik toch kiezen voor een AMD als kloppend hart. Deze allrounders staan in mijn ervaring vaak toch redelijk wat uurtjes per dag aan en daar van het grootste deel niet of nauwelijks prestaties hoeft te leveren, dan is een pc die niet al te dorstig is een betere keuze dan een pc met betere prestaties. Op het gebied van idle stroomverbruik is een AMD tot nu toe de onbetwiste winnaar en op de momenten dat er wel prestaties geleverd moet worden dan zal vaker de harde schijf het limiet vormen dan de processor.

Verder zou ik absoluut die harde schijf vervangen door een recenter model van Seagate of wellicht nog beter een Samsung Spinpoint T166. Welke niet kan tippen aan de prestaties van de Seagate, maar wel in veel tests stiller en zuiniger zijn dan de Seagate. Als ik in de pricewatch kijk zie ik dat deze net wat duurder zijn dan huidige schijf, dan zou ik een langzamer geklokte processor nemen en de Samsung SpinPoint T166, 320GB a € 84,- nemen om toch binnen het budget te blijven.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hello_moto schreef op zondag 25 februari 2007 @ 22:12:
[...]
Waar haal jij weg dat die stil is? Ik kan namelijk nergens wat vinden.
Van de comments op de Alternate site. Naar aanleiding daarvan heb ik hem gekocht, en ik kan bevestigen dat hij inderdaad erg stil is.
squaddie schreef op maandag 26 februari 2007 @ 11:06:
Verder zou ik absoluut die harde schijf vervangen door een recenter model van Seagate of wellicht nog beter een Samsung Spinpoint T166. Welke niet kan tippen aan de prestaties van de Seagate, maar wel in veel tests stiller en zuiniger zijn dan de Seagate. Als ik in de pricewatch kijk zie ik dat deze net wat duurder zijn dan huidige schijf, dan zou ik een langzamer geklokte processor nemen en de Samsung SpinPoint T166, 320GB a € 84,- nemen om toch binnen het budget te blijven.
Dat is nog maar de vraag. Volgens mij is de T166 nog niet zoveel getest. Heb wel enige reviews gezien van de T133 maar dat is een heel andere schijf. Ik heb zelf een T166 500GB 16MB en die gaat als een kanon.

http://www23.tomshardware.com/storage.html

Bij bovenstaande link kun je zien dat de T166 heel aardig mee kan komen. Qua zoektijd is het geen wonderding (net als de Seagate overigens) maar qua transferrate staat hij zeker zijn mannetje.

[ Voor 79% gewijzigd door smvs op 26-02-2007 12:49 ]

Verwijderd

snap het nou eens neem een samsung Sh 183-A deze is s-ata en ook maar 31 euro... Een betere airflow enz.

• Quacka
Quacka schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:33:
weer die oude geluidskaart, waarbij de vraag is of dit wel nodig is in een familie-pc:

[...]

Voor een puur multimedia-pc kan ik me voorstellen dat je daar een aparte geluidskaart in zet, maar tegelijk hoeft daar geen 7600GT-videokaart bij. En als iemand een echte multimedia-pc gaat bouwen, dan kan je beter een nieuwe geluidskaart erin zetten:

Ik vind het gewoon onzinnig om weer met die oude afgeschreven audigy te komen. Deze is trouwens nog maar in 2 zaken verkrijgbaar. En vorige keer hebben we ook al gezegd dat die audigy er niet meer in hoort...
-Iedereen het ermee eens dat de geluidskaart geen noodzaak is een systeem zoals genoemd in de TS?

-Iedereen het ermee eens dat de mensen die graag een geluidskaart willen beter een nieuwere kunnen kopen?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 17:03:
snap het nou eens neem een samsung Sh 183-A deze is s-ata en ook maar 31 euro... Een betere airflow enz.
toch hoor ik een boel lelijke dingetjes over compatibility issues met S-ATA DVDdrives (dont get me wrong, zelf 2 incoming ivm airflow maar in een systeem voor iedereen dat het gewoon 100% zeker gelijk moet doen...)

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-01 20:31

Barca

In Search Of Sunrise

Ik verbaas me eigenlijk nog steeds over het volgende met betrekking tot de huidige BBG. Voor het Multimediasysteem wordt de monitor "LG L204WT 20" Breedbeeldmonitor € 257,48" geadviseerd. Die lijkt dus niet te worden veranderd. Responsetijd: 5ms.

Voor het highend systeem wordt de "Samsung SyncMaster 205BW - € 245,-" aangeprezen. Deze is dus iets goedkoper en heeft een responsetijd van 6ms. Daarnaast is deze i.t.t. de LG in hoogte verstelbaar.

Ik vraag me af waarom voor het highendsysteem een in mijn ogen vergelijkbare monitor wordt gekozen die goedkoper is en een langzamere reactietijd heeft. Waarom voldoet deze monitor dan niet voor het multimediasysteem? (Het is immers toch niet juist per se noodzakelijk een andere monitor te kiezen.) Uit de diverse topics kan ik ook niet echt achterhalen wat nou de cruciale verschillen zijn voor deze monitoren en waarom een bepaalde monitor van de 2 nou beter bij een bepaald systeem zou passen. Kortom, wat is de redenatie hierachter?

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:48

Johnny E

Dôh !!

Ik denk dat de Samsung SyncMaster 940BW (19", wide, 4ms ) a € 185,88 wellicht een betere keuze is, ruim voldoende voor het gemiddelde gezin en er blijft dan weer een aardig centje over om te upgraden naar een Core 2 Duo E6400 en een beter Moederbord.

Specs!

• Barca
  • Laatst online: 26-01 20:31

Barca

In Search Of Sunrise

Martin Sturm schreef op zondag 25 februari 2007 @ 16:54:
Ik twijfel nog of ik deze kast hou, of een andere kast (met event. losse voeding). Moet wel onder de 100 euro blijven samen.. eventuele voorstellen zijn welkom (zat zelf aan CoolerMaster Centurion 5 te denken, maar kon niet echt een voeding vinden die binnen het budget past...).
Ik weet dat het voor zich spreekt wat ik nu zeg, maar je moet niets per se iets willen veranderen... het gaat erom wat de Best Buy is. Als dat nog steeds de Antec is zij dat zo! :)

[ Voor 32% gewijzigd door Barca op 26-02-2007 21:44 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54
Voor een paar Euro meer kun je al een X2 5200+ met 2MB L2 cache krijgen, en multimedia houdt van extra cache.

pricewatch: AMD Athlon 64 X2 5200+ (AM2, 2x2.6GHz, 2MB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)

De gekozen processor is overigens een Boxed versie, ik weet niet of jullie het vergeten zijn, maar daar zit dus standaard al een koeler bij. Weg met die arctic dus.

En een 320GB schijf geeft meer waar voor z'n geld. Met de besparingen die in dit topic worden voorgesteld kun je die er makkelijk zat in zetten.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Troetelbiertje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 19:51
Uit het topic voor de codeklopper:
Geheugen 1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston) € 125,51

dat is 4 euro meer, lijkt me de moeite waard? :)

• Quacka
Toch wel leuk dat martin sturm regelmatig reageert in dit draadje...
Dan heb je tenminste echt het gevoel dat je betrokken wordt bij de BBG!

|:(

Modbreak:Zulke reacties voegen niet echt iets toe aan het topic, stuur martin sturm anders een DM of mail om te vragen of hij reageert ipv zo te reageren ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Turkish op 03-03-2007 11:19 ]

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:45
Puntjes die mij opvielen:

* ik had er een seagate ingedaan vanwege garantie
* verbaasd dat er een AMD en niet een C2D inzit, C2D is m.i. toch meer bang voor de buck
* ik had iets meer geld voor de videokaart uitgetrokken, gamen is vaak toch een belangrijke bezigheid op zulk soort systemen :)

[ Voor 4% gewijzigd door - J.W. - op 27-02-2007 17:43 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Pak dan ipv de 7600GT van 130 de X1950GT van 120 euro, Peak 256MB. Scheelt 10 euro en héél veel sneller :)

• Quacka
waar haal je die vandaan?

• Martin Sturm
Quacka schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:33:

[...]

Zoals de vorige keer ook al is beschreven, is de Audigy 4 nauwelijks slechter dan de X-FI. Zeker de goedkoperre versies van de X-Fi missen features die de Audigy 4 nog wel heeft. Maar gezien de verkrijgbaarheid nu wel matig is, ga ik even verder kijken. Probleem met de Terratec Aureon 7.1 is dat er (voor zover ik kan nagaan) geen Vista drivers zijn. Die zijn bij Creative ook nog een zwak punt, maar die zouden begin maart wel moeten komen.
Quacka schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:43:
En dan even de rest van het systeem, waar het meer gaat om wat anders zal kunnen.

Ipv een x2 5000 kan je beter een x2 4600 nemen. Deze presteert ook goed genoeg voor een familie-multimeida-pc. Dat scheelt 30 euro.
Ipv de dure logitech deze:
pricewatch: Logitech Cordless Desktop EX 110
Scheelt 20 euro.

Nu kan je een mooie 1950pro erin zetten. Met daarbij de opmerking dat ook deze gekozen kan worden, voor als iemand graag een passief gekoelde kaart wil hebben ivm stilte:
pricewatch: MSI GeForce 7900 GS 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI, Passief) NX7900GS-T2D256EZ
Of je kiest die direct. Hij is een stuk beter dan die 7600GT..

Voor de rest het maxtor-verhaal. Ik heb pas ook een seagate uitgekozen in een nieuwe pc die ik voor familie ga bouwen.

Mocht die geluidskaart er helemaal uit gaan, dan kan je een mooiere koeler kopen:
pricewatch: Cooler Master Mars (Socket 775/754/939/940/AM2/F)
Erg mooi!!!
Hier ga ik nog even naar kijken. Die toetsenbord/muis-combo ziet er zo wel goed uit en is opzich ook wel goed genoeg. Wat betreft die processor vind ik het een twijfelgeval. De prijs is wel een stuk gunstiger, maar de prestatiees zijn ook weer wat zwakker (zeker op sommige onderdelen). In enkele gevallen presteert de X2 4200+ zelfs nog iets sneller. Daar staat tegenover dat hij wel minder warmte produceert (de EE iig). Wat betreft die videokaart vind ik passieve koeling toch wel een belangrijk punt (en de reden om niet voor de Radeon 1950 pro te kiezen). Het systeem komt mogelijk toch in de huiskamer, en dan is zo'n loeiende fan van een videokaart vaak irritant. De harddiskdiscussie ga ik even niet op in (dat is vaak meer emotie dan feiten), aangezien zowel Maxtor als Seagate goed zijn. Ik zal nog kijken of dat garantie verhaal klopt en of er een Seagate is die binnen het budget past met dezelfde prestaties/capaciteit.

Geluidskaart gaat er sowieso niet uit (ik wil een compleet advies geven, en daar dus ook een geluidskaart bij betrekken.. het is geen systeem dat direct concreet door iemand wordt aangeschaft en per geval kan iemand er voor kiezen om wel of geen geluidskaart te nemen). De koeler zie ik ook geen directe reden om die te upgraden. Dat ik voor een 'third party' koeler heb gekozen is vooral omdat deze tamelijk goedkoop is en dus veel prijs/prestatie biedt. In een 'familie-pc' is een state-of-the-art koeler overkill.
Johnny E schreef op zondag 25 februari 2007 @ 23:12:
Ben me momenteel ook aan het verdiepen en hoewel de AMD's mooi zijn zou ik momenteel toch kiezen voor de Core 2 Duo.Als moederbord zou ik de Foxconn P9657AA-8EKRS2H nemen, heeft Gb lan, ICH8r southbridge en Firewire. Kost: € 108,60. Als CPU zou ik de Core 2 Duo E6300 nemen a € 166,50.
De Boxed koeler voor de Core2 Duo is ook voldoende de Arctic koeler kan dus ook weg, scheelt weer € 14.
Sowieso hebben we al de zomer 2006 een C2D geadviseerd, waardoor het een en ander ook wel erg voorspelbaar is. Daarnaast is de C2D E6300 gewoon langzamer (op de meerderheid van de onderdelen) dan een Athlon X2 64 4600+ (en zeker dan de 5000+), waardoor AMD het gewoon wint nu. De koeler blijft soweiso. Die geluidskaart blijft denk ik voor velen een moeilijk punt, maar die wil ik er toch inhouden. On-board geluid is op punten toch gewoon duidelijk slechter dan een losse geluidskaart en voor een 'compleet' systeem is een losse geluidskaart gewoon goed te verantwoorden.
NitroX infinity schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 13:34:
Voor een paar Euro meer kun je al een X2 5200+ met 2MB L2 cache krijgen, en multimedia houdt van extra cache.

pricewatch: AMD Athlon 64 X2 5200+ (AM2, 2x2.6GHz, 2MB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)

De gekozen processor is overigens een Boxed versie, ik weet niet of jullie het vergeten zijn, maar daar zit dus standaard al een koeler bij. Weg met die arctic dus.

En een 320GB schijf geeft meer waar voor z'n geld. Met de besparingen die in dit topic worden voorgesteld kun je die er makkelijk zat in zetten.
Hier ga ik ook nog even naar kijken. De boxed koeler is wel wat lawaaiger dan de Arctic, en een lage geluidsproductie is wel belangrijk in de huiskamer.
Uit het topic voor de codeklopper:
Geheugen 1GB x2 PC5300 DDR2 CL5 (Kingston) € 125,51

dat is 4 euro meer, lijkt me de moeite waard? :)
Ga ik ook nog even naar kijken.
Toch wel leuk dat martin sturm regelmatig reageert in dit draadje...
Dan heb je tenminste echt het gevoel dat je betrokken wordt bij de BBG!
Helaas heb ik ook nog andere verplichtingen dan alleen een BBG samenstellen.
Puntjes die mij opvielen:

* ik had er een seagate ingedaan vanwege garantie
* verbaasd dat er een AMD en niet een C2D inzit, C2D is m.i. toch meer bang voor de buck
* ik had iets meer geld voor de videokaart uitgetrokken, gamen is vaak toch een belangrijke bezigheid op zulk soort systemen :)
Seagate ga ik dus naar kijken. Dat de C2D meer bang voor de buck is, is waarschijnlijk jouw eigen idee, want de feiten duiden daar toch echt niet op. Door de prijsverlagingen van AMD is het prijs/prestatieverschil voor de prijscategorie die voor deze BBG van belang is, vrijwel gelijk. De C2D E6300 is langzamer dan de X2 4600+ (en 5000+), maar een paar euro goedkoper. De C2D E6400 is gelijk weer een stuk duurde (ook dan de 5000+) en presteert ook niet zo heel veel beter (op sommige onderdelen is de 5000+ sneller, op andere de E6400).
Het laatste punt kan ik weinig mee. Dit is een familie-systeem en geen game-pc. In het ene geval zal er wat meer op worden gegamed, in een ander geval weer minder. Daarom is dit ook een advies een geen 'koop-dit-of-ik-schiet'-bevel.

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als het systeem ook geschikt moet zijn voor video-editten, zou je toch wel meer als 250GB moeten hebben op de harde schijf. Zeker als je nog een paar spellen installeerd en een paar giga's aan foto's op je pc hebt staan.

Misschien beetje offtopic, maar zijn er ook videokaarten die prestaties verbeteren bij het video-editten, of voldoen de grafische kaarten die hier genoemd worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Exocet op 28-02-2007 11:33 ]

• Quacka
Geluidskaart gaat er sowieso niet uit (ik wil een compleet advies geven, en daar dus ook een geluidskaart bij betrekken.. het is geen systeem dat direct concreet door iemand wordt aangeschaft en per geval kan iemand er voor kiezen om wel of geen geluidskaart te nemen). De koeler zie ik ook geen directe reden om die te upgraden. Dat ik voor een 'third party' koeler heb gekozen is vooral omdat deze tamelijk goedkoop is en dus veel prijs/prestatie biedt. In een 'familie-pc' is een state-of-the-art koeler overkill.
nogmaals de TS:
Er zit prima geluid op het moederbord voor de meeste mensen. De meeste mensen zullen het verschil niet merken tussen een aparte kaart en onboard-geluid.
Het is immers het systeem voor de massa, niet voor de geluidsfreak en ook niet voor de pure gamer.
Maar het is belangrijker dat spellen erop gespeeld kunnen worden, dan dat je net iets mooier geluid hebt (waar ook over te twisten valt).
En een 7600GT is gewoon erg budget. Daardoor zullen mensen teleurgesteld worden door dit systeem. Een BBG moet zich positief ontwikkelen, mits dit prijstechnisch kan. Ik kan me voorstellen dat je een stille kaart erin wil hebben, maar neem dan de 7900GS...
Dan maar geen geluidskaart. Net als dat er ook geen 8800GTS is komt.

Als bewijs:
http://www23.tomshardware...=584&model2=532&chart=209
Zie het verschil tussen een 7600GT en een 7900GS...
De 7600GT is niet meer geschikt in een nieuw systeem waar ook spellen mee gespeeld moeten worden.

En ik begrijp overigens dat je meer te doen hebt, maar ik kreeg erg het gevoel dat ik voor niets aan het typen was... Gelukkig is dat niet zo.

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:45
Martin Sturm schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:06:
Dat de C2D meer bang voor de buck is, is waarschijnlijk jouw eigen idee, want de feiten duiden daar toch echt niet op. Door de prijsverlagingen van AMD is het prijs/prestatieverschil voor de prijscategorie die voor deze BBG van belang is, vrijwel gelijk. De C2D E6300 is langzamer dan de X2 4600+ (en 5000+), maar een paar euro goedkoper. De C2D E6400 is gelijk weer een stuk duurde (ook dan de 5000+) en presteert ook niet zo heel veel beter (op sommige onderdelen is de 5000+ sneller, op andere de E6400).
In dit prijs segment is AMD inderdaad een goeie keuze, de prijzen waren in mijn hoofd nog niet helemaal up-to-date ;)

[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 28-02-2007 14:33 ]

• Martin Sturm
Na het nodige geschuif, toch nog een hoop reacties in dit topic kunnen meenemen in de uiteindelijke configuratie. De videokaart is een Radeon X1950 Pro geworden, de cpu een Athlon 64 X2 5200+, de monitor een Samsung 20"-breedbeeld, de geluidskaart een X-Fi XtremeMusic, geheugen is PC5300 geworden en toetsenbord/muis de Logitech EX110. Ik denk dat je nu echt een goed systeem hebt voor deze prijs.

• Quacka
Martin Sturm schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 09:55:
Na het nodige geschuif, toch nog een hoop reacties in dit topic kunnen meenemen in de uiteindelijke configuratie. De videokaart is een Radeon X1950 Pro geworden, de cpu een Athlon 64 X2 5200+, de monitor een Samsung 20"-breedbeeld, de geluidskaart een X-Fi XtremeMusic, geheugen is PC5300 geworden en toetsenbord/muis de Logitech EX110. Ik denk dat je nu echt een goed systeem hebt voor deze prijs.
Goede keuzes!! Knap dat je al deze dingen erin hebt gekregen.....

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Is de X2 3600+ geen idee? X2 is sowieso snel zat, dus geld pompen in meer baat niet echt heb ik het idee. Bovendien, lekker over te klokken ;)

• RoD
  • Niet online

RoD

Jejking schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 22:33:
Is de X2 3600+ geen idee? X2 is sowieso snel zat, dus geld pompen in meer baat niet echt heb ik het idee. Bovendien, lekker over te klokken ;)
Voor games en video-editting is de huidige keus geen overkill en valt binnen het budget, dus downgraden lijkt me niet zinvol.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Jejking schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 22:33:
Het is een multimediasysteem voor het gezin en geen diehard OC'ed gamesysteem ;) Bovendien switcht een gezin niet elke 2 jaar van systeem. Dus is een X2 5200+ te prefereren t.o.v. een X2 3600+.

En waar wil je het geld dat je bespaart dan in stoppen?

[ Voor 12% gewijzigd door DaMarcus op 01-03-2007 23:45 . Reden: typo ]

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
Een kleine opmerking op BBG:

Ik zie telkens de ALPS Diskette Drive weer terug komen(zal wel knip plak werk zijn ;)), maar er is maar 1 shop die deze levert. Er zijn goedkopere diskette drives te vinden in de pricewatch met meer leveranciers.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 17:48
Rutger Mulder schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 02:54:
Een kleine opmerking op BBG:

Ik zie telkens de ALPS Diskette Drive weer terug komen(zal wel knip plak werk zijn ;)), maar er is maar 1 shop die deze levert. Er zijn goedkopere diskette drives te vinden in de pricewatch met meer leveranciers.
Idd. Ik heb echt het gevoel dat er toch te weinig wordt gekeken naar de systemen an sich en dat er te weinig wordt gekeken naar de input van users. Meer zo van 'even kijken wat iedereen zegt' en als iemand een beetje gelijk heeft dan zet ik dat systeem er wel neer, zolang het mij maar aan staat. Ik zou meer voor een poll of iets dergelijks zijn zodat je een systeem krijgt waar meer mensen een goed gevoel over hebben. :)

_@/'

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Steephh schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 02:57:
[...]

Idd. Ik heb echt het gevoel dat er toch te weinig wordt gekeken naar de systemen an sich en dat er te weinig wordt gekeken naar de input van users. Meer zo van 'even kijken wat iedereen zegt' en als iemand een beetje gelijk heeft dan zet ik dat systeem er wel neer, zolang het mij maar aan staat. Ik zou meer voor een poll of iets dergelijks zijn zodat je een systeem krijgt waar meer mensen een goed gevoel over hebben. :)
Is dit systeem nu een goed systeem? Ik wil binnenkort een nieuw systeem aanschaffen en wilde deze BBG als leidraad gebruiken.

Verwijderd

Waar is eigenlijk het BBG Gamesysteem topic?

• Steephh
Exocet schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:22:
[...]

Is dit systeem nu een goed systeem? Ik wil binnenkort een nieuw systeem aanschaffen en wilde deze BBG als leidraad gebruiken.
Persoonlijk vind ik van niet. Enkele punten die ik zo al kan noemen is de CPU. Ik heb totaal niets tegen AMD, maar de Core 2 Duo heeft op dit moment een veel betere prijs/kwaliteit verhouding. Qua prestaties kan men hier beter voor gaan. Maar ook: de C2D is gebakken op het 65nm procedé, de AMD op 90nm. Dit zorgt voor een redelijk verschil in warmte en stroomverbruik. (ten gunste van de C2D) Verder is de gebruikte CPU koeler een koeler die relatief veel geluid maakt. Deze zou beter vervangen kunnen worden door een wat stillere koeler. (Maar dit argument valt al weg als men voor een Core 2 Duo gaat, want dan moet men zowieso een andere koeler aanschaffen (als men vind dat de Core 2 Duo standaard koeler veel herrie maakt).

Verder zou ik niet voor een S3 moederbord gaan maar minimaal een DS3 versie vanwege de condensatoren. Na een tijd willen condensatoren wel eens stuk gaan, dus als je zorgt dat je moederbord Solid Caps heeft dan heb je dat probleem niet.

Geheugen is een goede keus. Dit geheugen kan men blijven houden wanneer men voor een C2D kiest. De videokaart is voor dit systeem ook een goede keus, voor de prijs. Over de tv kaart kan ik niets zeggen, daar weet ik niets over.

De geluidskaart vind ik nogal out-dated. De vraag is wat voor meerwaarde het toevoegd aan dit systeem. Wanneer men een goede geluidsset heeft kan beter worden gekozen voor een betere geluidskaart. (Creative maakt nu ook weer niet de allerbeste geluidskaarten).

Van Maxtor ben ik persoonlijk ook niet zo een fan, vanwege vele defecte schijven die ik ben tegengekomen. Ik zou liever gaan voor Samsung of WD schijven. Maar ik meen dat Maxtor is overgenomen door Seagate dus misschien dat er nu verandering in is gekomen. Verder is ook de DiamondMax 10 nogal out-dated. Ik zou gaan voor een nieuwere schijf, niet alleen vanwege de stilte.

De DVD brander lijkt me een goede keuze. Een diskettestation lijkt me overbodig, wanneer men dit echt nodig heeft zullen die paar extra euro's er niet toe doen. Het is een beetje onzinnig om deze maar er in te laten staan. Over de flashcard reader heb ik niets toe te voegen, dat zal vast een goede keus zijn.

Over deze kast is men erg tevreden in vele product survey's. Zelf heb ik geen ervaring met deze kast, ik zou eventueel voor een Cooler Master Centurion 5 of een gelijkende kast gaan met een aparte voeding. Hiermee heb ik wel ervaring.

De breedbeeld monitor heb ik zelf ook en lijkt me ook een goede keuze voor deze prijs. Eventueel kan men voor het design en de extra functies ook de Samsung 206BW in overweging nemen. Deze is wel iets duurder.

Een draadloos toetsenbord en muis kan handig zijn (wanneer deze bijvoorbeeld mede als HT systeem wordt gebruikt icm. een HD TV). Ook wanneer men weinig plek heeft op het bureau kan dit een oplossing zijn. Zelf prefereer ik een bedraad toetsenbord en muis, ook al heb je een draadloos toetsenbord en muis met een station waarin je steeds kan opladen. Op een gegeven moment zijn de accu's/batterijen toch echt óp.

Wat ik helemaal niet begrijp is de speakerset. Het is geen duur speakersetje, ik heb hem zelf ook (40 euro op de computerbeurs) :P Maar inmiddels is er al weer een nieuwere versie. Deze versie (de X-530) heeft nogal wat problemen met plopjes en plotseling radioontvangst. Zelf heb ik hier ook last van. Het schijnt te maken hebben met de afscherming in je kamer en met de stroomvoorziening. Deze is niet bij iedereen perfect dus meerdere mensen zullen er last van hebben. En deze speakerset kan nogal hard, maar dat komt de geluiskwaliteit niet bepaald te n goede. Wat ik niet begrijp is dat hier toch nog voor gekozen is. Ga dan liever voor een goede 2.1 set. Bij de gemiddelde HT opstelling staan vaak toch nét iets betere speakers.

--

Ik heb het gevoel dat men tegenwoordig alleen maar naar de onderdelen kijkt in de pricewatch en dat er verder niet gekeken wordt naar input van gebruikers. Dat valt me erg tegen. Misschien dat dat de reden is voor de vele 'is dit nu wel een goede pc' topics in CSL.

Nouja ik hoop dat je er iets mee kan. :)

[ Voor 68% gewijzigd door Steephh op 02-03-2007 14:55 ]

_@/'

Verwijderd

Dat er nu snelle C2D's zijn, betekent niet dat AMD slecht is. Je bent bijvoorbeeld voorbereid op de K8L.

Ook zijn solid caps overrated, caps willen helemaal niet kapot gaan, er is vroegâh wat gerotzooid met caps waardoor ze kapot gingen. Vooral MSI heeft hieronder geleden (K7 bordjes). Die stoten zich niet 2x aan dezelfde steen, en kopen nu gewoon goede caps in. Harde schijven onderling merk je nu ook weinig van. Allemaal bijna even duur, bijna even snel. Als betrouwbaarheid een issue is; zet meerdere disken in een RAID array.

Breedbeeld is niet veel fijner bij een monitor, maar veel duurder is het niet, dus waarom niet.

• Quacka
Steephh schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:31:
[...]

Persoonlijk vind ik van niet. Enkele punten die ik zo al kan noemen is de CPU. Ik heb totaal niets tegen AMD, maar de Core 2 Duo heeft op dit moment een veel betere prijs/kwaliteit verhouding. Qua prestaties kan men hier beter voor gaan. Maar ook: de C2D is gebakken op het 65nm procedé, de AMD op 90nm. Dit zorgt voor een redelijk verschil in warmte en stroomverbruik. (ten gunste van de C2D)
de C2D produceert inderdaad minder warmte. Het stroomverbruik tov amd scheelt alleen niet zoveel. AL moet ik toegeven dat ze in deze pc een wat minder zuinige zetten. De 4600x2 is bijv zuiniger dan een E6300, al geeft hij daar wel meer warmte bij af. (als ik uit ga van de tests)

Bij een keuze tussen de E6300 en 4600X2 maakt het niet uit wat je kiest en is laatste net iets goedkoper.
Bij een keuze tussen een E6400 en 5000x2 zou ik echt kiezen voor de E6400.
Alleen hebben 2 zaken op dit moment een goedkope 5000x2 in de aanbieding. (pc hut en batum zijn gewoon 15 euro goedkoper dan de andere zaken: en de prijs lijkt te kloppen) Vandaar de keuze voor die processor, denk ik.
Normaal gesproken zijn de processors ongeveer even duur.

• Quacka
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 13:38:
Waar is eigenlijk het BBG Gamesysteem topic?
goede vraag.... Die komt waarschijnlijk 1 dag voor het uitbrengen van de BBG...

• Steephh
Martin Sturm schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:06:
[...]

Zoals de vorige keer ook al is beschreven, is de Audigy 4 nauwelijks slechter dan de X-FI. Zeker de goedkoperre versies van de X-Fi missen features die de Audigy 4 nog wel heeft. Maar gezien de verkrijgbaarheid nu wel matig is, ga ik even verder kijken. Probleem met de Terratec Aureon 7.1 is dat er (voor zover ik kan nagaan) geen Vista drivers zijn. Die zijn bij Creative ook nog een zwak punt, maar die zouden begin maart wel moeten komen.
Wat biedt voor de 'gewone' consument een Audigy 4 voor meerwaarde? Je kan wel zeggen dat de X-Fi features mist die de Audigy 4 wel heeft, maar dan wil ik wel eens weten wat voor functies dat zijn die in het belang zijn voor een normale gebruiker. De Audigy 4 heeft naar mijn mening een niet toevoegende waarde. Onderbouw eens waarvoor je denkt dat een gemiddelde gebruiker deze nodig heeft (behalve het argument 'het is een multimedia-pc' of 'de geluidskwaliteit is slechter' want ik heb zoveel moederborden gezien die een redelijk goed onboard geluidsysteem hebben en niet iedereen is een audio freak! :P ).
[...]

Hier ga ik nog even naar kijken. Die toetsenbord/muis-combo ziet er zo wel goed uit en is opzich ook wel goed genoeg. Wat betreft die processor vind ik het een twijfelgeval. De prijs is wel een stuk gunstiger, maar de prestatiees zijn ook weer wat zwakker (zeker op sommige onderdelen). In enkele gevallen presteert de X2 4200+ zelfs nog iets sneller. Daar staat tegenover dat hij wel minder warmte produceert (de EE iig). Wat betreft die videokaart vind ik passieve koeling toch wel een belangrijk punt idd! :P (en de reden om niet voor de Radeon 1950 pro te kiezen). Het systeem komt mogelijk toch in de huiskamer, en dan is zo'n loeiende fan van een videokaart vaak irritant. De harddiskdiscussie ga ik even niet op in (dat is vaak meer emotie dan feiten), aangezien zowel Maxtor als Seagate goed zijn. Ik zal nog kijken of dat garantie verhaal klopt en of er een Seagate is die binnen het budget past met dezelfde prestaties/capaciteit.

Ik moet zeggen, kies dan een koeler die minder geluid maakt. Deze koeler koelt redelijk goed, maar mijn ervaring is dat deze redelijk veel herrie maakt en naar mijn gevoel zelfs meer dan een boxed AMD koeler.
Helaas heb ik ook nog andere verplichtingen dan alleen een BBG samenstellen.
Veel mensen baseren hun systeem op de BBG, dan vind ik het zonde als er relatief weinig tijd in wordt gestoken. En daarmee wil ik niet persoonlijk mee aanvallen maar in het algemeen. Is er niemand anders die daar tijd in kan steken? Ik wil het ook wel doen hoor. O-)
[...]

Seagate ga ik dus naar kijken. Dat de C2D meer bang voor de buck is, is waarschijnlijk jouw eigen idee, want de feiten duiden daar toch echt niet op. Door de prijsverlagingen van AMD is het prijs/prestatieverschil voor de prijscategorie die voor deze BBG van belang is, vrijwel gelijk. De C2D E6300 is langzamer dan de X2 4600+ (en 5000+), maar een paar euro goedkoper. De C2D E6400 is gelijk weer een stuk duurde (ook dan de 5000+) en presteert ook niet zo heel veel beter (op sommige onderdelen is de 5000+ sneller, op andere de E6400).
Het laatste punt kan ik weinig mee. Dit is een familie-systeem en geen game-pc. In het ene geval zal er wat meer op worden gegamed, in een ander geval weer minder. Daarom is dit ook een advies een geen 'koop-dit-of-ik-schiet'-bevel.
Wat maakt het nu uit dat er eerder al een C2D is geadviseerd? Ik hoop niet dat dat een reden is om daarom nu voor een AMD te kiezen.. Verder, ik hoop dat het niet alleen gaat om de prestatie. Een punt wat ook steeds belangrijker wordt is bijvoorbeeld de stroom die een systeem verbruikt en de warmte die er wordt geproduceerd. Niet iedereen maakt zich hier druk om maar het lijkt me toch wel een klein aandachtspuntje. Je kan wel zeggen dat die paar graden niet uitmaakt, die paar punten extra in 3D Mark 2006 zal de gemiddelde gebruiker ook niet veel uitmaken! ;)

Verder om nog even een opmerking met echte toevoegende waarde te geven:

Misschien is het belangrijk om uitdrukkelijk erbij te zetten dat dit geen ultieme systemen zijn maar dat er altijd nog beter even naar gekeken kan worden totdat je systeem aan je wensen voldoet. Veel mensen denken volgens mij dat het systeem compleet en perfect is. Dus dat het een soort rode draad is die men in de goede richting wijst.

Edit:

Verder, waarom niet kiezen voor een 320GB schijf? Die is maar een fractie duurder maar bied wel 70GB extra schijfruimte

http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

_@/'

• Turkish
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Quacka schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 21:10:
[...]

goede vraag.... Die komt waarschijnlijk 1 dag voor het uitbrengen van de BBG...
ook deze post draagt weinig bij, nogmaals het verzoek om dit in zulke topics te laten, of het anders op te nemen met de TS ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Quacka
Turkish schreef op zaterdag 03 maart 2007 @ 11:21:
[...]

[mbr]ook deze post draagt weinig bij, nogmaals het verzoek om dit in zulke topics te laten, of het anders op te nemen met de TS ;)[/]
de discussie is wel zo'n beetje voorbij. Iedereen heeft zn punten wel zo'n beetje gemaakt en de TS heeft al zo'n beetje bepaald hoe het systeem eruit gaat zien. (eigenlijk kan het draadje dus op slot, denk ik).
En dus kan een opmerking waar dat andere draadje blijft geen kwaad.

Waar moeten we die vraag anders stellen? Ik weet niet wie er op dit moment verantwoordelijk is voor de game-pc...

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:34

aex351

I am the one

Er is zeker niets tot weinig veranderd aan de oorspronkelijke setup hè ? dat was vorige keer ook al het geval. Ik zou zeggen laat deze thread dan maar achterwegen als er toch geen belangstelling is voor user input.

Want wie gaat mensen nou een CPU op een AM2 socket aanraden terwijl je weet dat die socket nu al verouderd is. AM2+ en AM3 iemand ? .

< dit stukje webruimte is te huur >

• Steephh
aex351 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 03:26:
Er is zeker niets tot weinig veranderd aan de oorspronkelijke setup hè ? dat was vorige keer ook al het geval. Ik zou zeggen laat deze thread dan maar achterwegen als er toch geen belangstelling is voor user input.

Want wie gaat mensen nou een CPU op een AM2 socket aanraden terwijl je weet dat die socket nu al verouderd is. AM2+ en AM3 iemand ? .
Inderdaad. Het lijkt wel alsof de samensteller ondanks felle tegenargumenten toch gewoon zijn zin door drijft. Dat vind ik echt jammer en ik denk niet dat ik snel iemand aan zal raden zijn systeem op een BBG systeem te baseren of zelfs te kopen.

_@/'

• Martin Sturm
Steephh schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:31:
[...]

Persoonlijk vind ik van niet. Enkele punten die ik zo al kan noemen is de CPU. Ik heb totaal niets tegen AMD, maar de Core 2 Duo heeft op dit moment een veel betere prijs/kwaliteit verhouding. Qua prestaties kan men hier beter voor gaan. Maar ook: de C2D is gebakken op het 65nm procedé, de AMD op 90nm. Dit zorgt voor een redelijk verschil in warmte en stroomverbruik. (ten gunste van de C2D) Verder is de gebruikte CPU koeler een koeler die relatief veel geluid maakt. Deze zou beter vervangen kunnen worden door een wat stillere koeler. (Maar dit argument valt al weg als men voor een Core 2 Duo gaat, want dan moet men zowieso een andere koeler aanschaffen (als men vind dat de Core 2 Duo standaard koeler veel herrie maakt).
Met alle respect, maar ik vind je opmerkingen een beetje flauw. Het is volgens mij meer dat ik niet naar jouw opmerkingen heb geluisterd, en dat je daar niet blij mee bent (ook in je vorige post blijkt dat). We kijken wel degelijk serieus naar de systemen en pakken benchmarks, reviews en dergelijke erbij. om zodoende tot het beste systeem te komen. Dat van die diskdrive is inderdaad een terechte kritische opmerkingen, maar dat is net het enige component waar het nauwelijks iets uitmaakt welk merk/type je koopt omdat ze allemaal zeer weinig kosten en qua functioneren identiek zijn.

Op dit moment is het gewoon niet zo dat de Core 2 Duo per definitie een betere prijs/prestatieverhouding heeft. Sterker nog, de AMD Athlon X2 4600+ is bijna net zo duur en in veel benchmarks sneller. Die is ook in een EE-uitvoering (op 65nm dus) waarmee het warmte argument ook ontracht wordt. Als de energieverbruik niet wordt meegenomen, is de 5000+/5200+ zeker vergelijkbaar met de C2D wat betreft prijs prestatie. De X2 5000+ is in de meeste benchmarks zelfs sneller dan een C2D E6400, terwijl de laatste bijna 30 euro duurder is.
[quote]

Verder zou ik niet voor een S3 moederbord gaan maar minimaal een DS3 versie vanwege de condensatoren. Na een tijd willen condensatoren wel eens stuk gaan, dus als je zorgt dat je moederbord Solid Caps heeft dan heb je dat probleem niet.

Geheugen is een goede keus. Dit geheugen kan men blijven houden wanneer men voor een C2D kiest. De videokaart is voor dit systeem ook een goede keus, voor de prijs. Over de tv kaart kan ik niets zeggen, daar weet ik niets over.

De geluidskaart vind ik nogal out-dated. De vraag is wat voor meerwaarde het toevoegd aan dit systeem. Wanneer men een goede geluidsset heeft kan beter worden gekozen voor een betere geluidskaart. (Creative maakt nu ook weer niet de allerbeste geluidskaarten).
[quote]
Je gaat nu uit van het systeem zoals dit in dit topic staat. Het uiteindelijke BBG-systeem heeft een X-Fi Xtrememusic, dus dit argument klopt niet. Get your fact right, please.
Van Maxtor ben ik persoonlijk ook niet zo een fan, vanwege vele defecte schijven die ik ben tegengekomen. Ik zou liever gaan voor Samsung of WD schijven. Maar ik meen dat Maxtor is overgenomen door Seagate dus misschien dat er nu verandering in is gekomen. Verder is ook de DiamondMax 10 nogal out-dated. Ik zou gaan voor een nieuwere schijf, niet alleen vanwege de stilte.
In het uiteindelijke systeem zit een Seagate.
De DVD brander lijkt me een goede keuze. Een diskettestation lijkt me overbodig, wanneer men dit echt nodig heeft zullen die paar extra euro's er niet toe doen. Het is een beetje onzinnig om deze maar er in te laten staan. Over de flashcard reader heb ik niets toe te voegen, dat zal vast een goede keus zijn.
Het is een algemeen advies voor de gewone huis-tuin-en-keuken-man, en die zijn niet altijd zo handig met hardware dat ze zelf een diskdrive achteraf in willen en kunnen bouwen. Die paar euro, zoals je zelf al zegt, zijn zo gering op het totale budget dat het onhandig is om het weg te laten. Voor Windows XP is het sowieso tamelijk essentieel, omdat je anders in veel gevallen niet eens kunt installeren op een Serial-ATA-harddisk.
Over deze kast is men erg tevreden in vele product survey's. Zelf heb ik geen ervaring met deze kast, ik zou eventueel voor een Cooler Master Centurion 5 of een gelijkende kast gaan met een aparte voeding. Hiermee heb ik wel ervaring.

De breedbeeld monitor heb ik zelf ook en lijkt me ook een goede keuze voor deze prijs. Eventueel kan men voor het design en de extra functies ook de Samsung 206BW in overweging nemen. Deze is wel iets duurder.
Er zit uiteindelijk een Samsung 205BW bij, een even goede monitor voor een iets lagere prijs.
Een draadloos toetsenbord en muis kan handig zijn (wanneer deze bijvoorbeeld mede als HT systeem wordt gebruikt icm. een HD TV). Ook wanneer men weinig plek heeft op het bureau kan dit een oplossing zijn. Zelf prefereer ik een bedraad toetsenbord en muis, ook al heb je een draadloos toetsenbord en muis met een station waarin je steeds kan opladen. Op een gegeven moment zijn de accu's/batterijen toch echt óp.

Wat ik helemaal niet begrijp is de speakerset. Het is geen duur speakersetje, ik heb hem zelf ook (40 euro op de computerbeurs) :P Maar inmiddels is er al weer een nieuwere versie. Deze versie (de X-530) heeft nogal wat problemen met plopjes en plotseling radioontvangst. Zelf heb ik hier ook last van. Het schijnt te maken hebben met de afscherming in je kamer en met de stroomvoorziening. Deze is niet bij iedereen perfect dus meerdere mensen zullen er last van hebben. En deze speakerset kan nogal hard, maar dat komt de geluiskwaliteit niet bepaald te n goede. Wat ik niet begrijp is dat hier toch nog voor gekozen is. Ga dan liever voor een goede 2.1 set. Bij de gemiddelde HT opstelling staan vaak toch nét iets betere speakers.

--

Ik heb het gevoel dat men tegenwoordig alleen maar naar de onderdelen kijkt in de pricewatch en dat er verder niet gekeken wordt naar input van gebruikers. Dat valt me erg tegen. Misschien dat dat de reden is voor de vele 'is dit nu wel een goede pc' topics in CSL.

Nouja ik hoop dat je er iets mee kan. :)
Nogmaals, we kijken wel degelijk naar input van de gebruikers ('vroeger' opende we niet eens topics in CSL voor de BBG. We doen ook weldegelijk iets met de input. Maar nogmaals, sommige mensen vinden een systeem blijkbaar alleen goed als het precies overeenkomt met zoals zij het zouden samenstellen. En daar is gelijk het probleem, want 'zoveel mensen, zoveel wensen', iedereen wil wat anders. Wij proberen een zo goed mogelijk compromis te verzinnen, gebaseerd op ervaringen, reviews en de prijs/prestatie.

• Steephh
Uh sorry hoor. Maar dit was al gepost (2 maart) voordat het uiteindelijke BBG systeem op T.net stond. (6 maart) Verder, het gaat niet alleen op mijn opmerkingen maar veel meer mensen hebben dit geopperd. Het systeem blijft voor een groot gedeelte hetzelfde en het is niet zo dat ik wil dat het systeem aan mijn wensen zou voldoen, wanneer er goede argumenten worden aangedragen wil ik mijn mening zelfs veranderen.

Wat me opvalt is dat zo veel mogelijk wordt 'bespaard' op belangrijke onderdelen, maar vervolgens worden er wel allerlei speeltjes gekozen. Dat valt me tegen.. Dit vind ik vooral bij het gamesysteem, hier valt het wel mee (eigenlijk alleen die geluidskaart, vind ik persoonlijk).

Overigens, voor Windows heb je meestal geen diskettestation nodig, tenzij je een RAID array wilt gaan aanmaken. Maar goed, dat diskettestation is wel goed zo.

En om even terug te komen op de CPU, de EE versie zie ik niet terug in de BBG. Daar is gewoon de 90nm versie gekozen.

Zou ik misschien je argument mogen weten waarom je toch voor de Logitech X-530 hebt gekozen? Aangezien met deze serie nogal wat plopjes problemen waren ben ik benieuwd waarom je toch hiervoor hebt gekozen. Ik heb deze speakerset zelf ook, er komt leuk geluid uit maar ik vind dat de geluidskwaliteit toch matig is. De vraag die ik dan stel is: wat voor meerwaarde biedt de X-fi voor deze speakerset?

[ Voor 52% gewijzigd door Steephh op 07-03-2007 09:34 ]

_@/'

• Martin Sturm
aex351 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 03:26:

Sorry, maar zou je voortaan even je feiten willen checken voor kritiek te leveren? Reacties zoals die van jouw zijn niet echt opbouwend aangezien je duidelijk niet naar de uiteindelijke BBG hebt gekeken. Nogmaals, we kunnen het niet iedereen naar de zin maken, maar ik denk dat ik toch behoorlijk wat reacties in dit topic heb verwerkt in mijn uiteindelijke systeem.

Naar aanleiding van de adviezen hier is het volgende aangepast:
- de geluidskaart is geupgrade naar een X-Fi XtremeMusic
- de videokaart is veranderd naar een Radeon X1950 Pro
- de processor is veranderd in een 5200+
- de monitor is aangepast
- er is ander geheugen gekozen
- de toetsenbord en muis zijn aangepast

Dat zijn volgens mij best veel veranderingen. Dat jij liever geen AM2-socket ziet, is jouw probleem; wij zijn van mening dat dit op het moment van samenstellen de beste keuze was voor een dergelijk systeem. En onze mening is gebaseerd op de beste prijs/prestatie, diverse reviews en ervaringen van mensen.
Verder, waarom niet kiezen voor een 320GB schijf? Die is maar een fractie duurder maar bied wel 70GB extra schijfruimte
Er zit uiteindelijk een 320GB schijf in.
Misschien is het belangrijk om uitdrukkelijk erbij te zetten dat dit geen ultieme systemen zijn maar dat er altijd nog beter even naar gekeken kan worden totdat je systeem aan je wensen voldoet. Veel mensen denken volgens mij dat het systeem compleet en perfect is. Dus dat het een soort rode draad is die men in de goede richting wijst.
Lijkt me niet echt nodig. We kunnen toch wel verwachten dat onze lezers toch wel enigszins kritisch naar diverse adviezen en artikelen kijken. We zijn tenslotte geen Computer Idee!
Ik moet zeggen, kies dan een koeler die minder geluid maakt. Deze koeler koelt redelijk goed, maar mijn ervaring is dat deze redelijk veel herrie maakt en naar mijn gevoel zelfs meer dan een boxed AMD koeler.
Uit diverse reviews komt deze toch als erg goed naar voren. Gezien de erg gunstige prijs, lijkt me deze keuze tamelijk voor de hand te liggen.
Veel mensen baseren hun systeem op de BBG, dan vind ik het zonde als er relatief weinig tijd in wordt gestoken. En daarmee wil ik niet persoonlijk mee aanvallen maar in het algemeen. Is er niemand anders die daar tijd in kan steken? Ik wil het ook wel doen hoor.
En wederom iemand die duidelijk geen goed beeld heeft hoeveel tijd hier in gaat zitten. Het is niet alleen het uitkiezen van bepaalde componenten, het moet ook een beetje goed beschreven worden, voorzien van relevante links naar reviews, verwerken van gebruikerreacties (alleen het lezen daarvan, vooraf aan het samenstellen, heeft me al bijna een hele middag gekost), plaatjes zoeken en bewerken. Ik denk echt dat je de hoeveelheid werk onderschat. Sowieso heb ik er voldoende tijd voor, maar ik kan gewoon niet altijd dit topic op de voet volgen. Maar wees gerust, ik heb alle reacties hier gelezen (en in overweging genomen, indien dat van toepassing was).

• Martin Sturm
Steephh schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 09:24:
Uh sorry hoor. Maar dit was al gepost (2 februari) voordat het uiteindelijke BBG systeem op T.net stond. (6 februari) Verder, het gaat niet alleen op mijn opmerkingen maar veel meer mensen hebben dit geopperd. Het systeem blijft voor een groot gedeelte hetzelfde en het is niet zo dat ik wil dat het systeem aan mijn wensen zou voldoen, wanneer er goede argumenten worden aangedragen wil ik mijn mening zelfs veranderen.
Sorry, je hebt gelijk. Ik was even vergeten dat de BBG nog niet online stond toen je dat schreef.
Wat me opvalt is dat zo veel mogelijk wordt 'bespaard' op belangrijke onderdelen, maar vervolgens worden er wel allerlei speeltjes gekozen. Dat valt me tegen.. Dit vind ik vooral bij het gamesysteem, hier valt het wel mee (eigenlijk alleen die geluidskaart, vind ik persoonlijk).
Er wordt niet zoveel mogelijk bespaard op belangrijke onderdelen. Het idee is om een multimediasysteem samen te stellen. Het zou dan een beetje onzin zijn om voor 1200 euro alleen een processor, moederbord, kast, monitor, toetsenbord, harddisk, dvd-brandern en videokaart te adviseren, terwijl veel mensen ook nog additionele dingen bij hun systeem willen. De prijs van de componenten moet natuurlijk wel een beetje in balans zijn. Het zou een beetje raar zijn om een C2E te adviseren en daarbij een GF 7300 videokaart te proppen (bij wijze van spreken) met een 15" TFT-scherm.
En om even terug te komen op de CPU, de EE versie zie ik niet terug in de BBG. Daar is gewoon de 90nm versie gekozen.
Dat klopt. Omdat die nog wat sneller is en ook tamelijk zuinig. Het doel was niet om een zo zuinig mogelijk systeem samen te stellen (dan zou je namelijk ook de Radeon moeten vervangen door een GF 7900 GS).

• Steephh
Martin Sturm schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 09:30:
[...]

Sorry, maar zou je voortaan even je feiten willen checken voor kritiek te leveren? Reacties zoals die van jouw zijn niet echt opbouwend aangezien je duidelijk niet naar de uiteindelijke BBG hebt gekeken. Nogmaals, we kunnen het niet iedereen naar de zin maken, maar ik denk dat ik toch behoorlijk wat reacties in dit topic heb verwerkt in mijn uiteindelijke systeem.

Naar aanleiding van de adviezen hier is het volgende aangepast:
- de geluidskaart is geupgrade naar een X-Fi XtremeMusic
- de videokaart is veranderd naar een Radeon X1950 Pro
- de processor is veranderd in een 5200+
- de monitor is aangepast
- er is ander geheugen gekozen
- de toetsenbord en muis zijn aangepast

Dat zijn volgens mij best veel veranderingen. Dat jij liever geen AM2-socket ziet, is jouw probleem; wij zijn van mening dat dit op het moment van samenstellen de beste keuze was voor een dergelijk systeem. En onze mening is gebaseerd op de beste prijs/prestatie, diverse reviews en ervaringen van mensen.

[...]

Er zit uiteindelijk een 320GB schijf in.
Dat wist ik toen nog niet.. :P
[...]

Lijkt me niet echt nodig. We kunnen toch wel verwachten dat onze lezers toch wel enigszins kritisch naar diverse adviezen en artikelen kijken. We zijn tenslotte geen Computer Idee!
Ik denk dat dat wel tegenvalt. Veel gebruikers kennen Tweakers van de Pricewatch en als ze dat BBG systeem zien denken ze meteen dat dat het beste systeem is. Ik ken ook een aantal mensen die gewoon met dat lijstje naar de PC winkel zijn gestapt en dat exacte systeem daar in elkaar hebben laten zetten. De titel is misschien dan ook enigzins misleidend:'Best Buy Guide'..

De gemiddelde tweaker zal wel kritisch zijn maar er zijn genoeg gebruikers die dat niet doen. Een extra opmerking lijkt me niet overbodig daarom. Er komen namelijk niet alleen maar tweakers hier.. :)
[...]

Uit diverse reviews komt deze toch als erg goed naar voren. Gezien de erg gunstige prijs, lijkt me deze keuze tamelijk voor de hand te liggen.
Reviews, reviews. Reviews zeggen niet altijd iets vind ik, ik baseer mijn eigen keuze's vaak ook op de persoonlijke ervaringen van anderen.
[...]

En wederom iemand die duidelijk geen goed beeld heeft hoeveel tijd hier in gaat zitten. Het is niet alleen het uitkiezen van bepaalde componenten, het moet ook een beetje goed beschreven worden, voorzien van relevante links naar reviews, verwerken van gebruikerreacties (alleen het lezen daarvan, vooraf aan het samenstellen, heeft me al bijna een hele middag gekost), plaatjes zoeken en bewerken. Ik denk echt dat je de hoeveelheid werk onderschat. Sowieso heb ik er voldoende tijd voor, maar ik kan gewoon niet altijd dit topic op de voet volgen. Maar wees gerust, ik heb alle reacties hier gelezen (en in overweging genomen, indien dat van toepassing was).
Ok.. :P Nouja, misschien ziet het vanuit het oog van de 'gewone' gebruiker er nogal makkelijk uit.

_@/'

• Steephh
Martin Sturm schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 09:36:
[...]

Sorry, je hebt gelijk. Ik was even vergeten dat de BBG nog niet online stond toen je dat schreef.
:D
[...]

Er wordt niet zoveel mogelijk bespaard op belangrijke onderdelen. Het idee is om een multimediasysteem samen te stellen. Het zou dan een beetje onzin zijn om voor 1200 euro alleen een processor, moederbord, kast, monitor, toetsenbord, harddisk, dvd-brandern en videokaart te adviseren, terwijl veel mensen ook nog additionele dingen bij hun systeem willen. De prijs van de componenten moet natuurlijk wel een beetje in balans zijn. Het zou een beetje raar zijn om een C2E te adviseren en daarbij een GF 7300 videokaart te proppen (bij wijze van spreken) met een 15" TFT-scherm.
Dat begrijp ik, maar bij wijze van voorbeeld: wat biedt de geluidskaart en (volgens mij heb je mijn reactie net misgequote..) de speakerset precies voor meerwaarde.. (zie 2 posts terug, mijn reactie) @ 9.24.
[...]

Dat klopt. Omdat die nog wat sneller is en ook tamelijk zuinig. Het doel was niet om een zo zuinig mogelijk systeem samen te stellen (dan zou je namelijk ook de Radeon moeten vervangen door een GF 7900 GS).
Ok, daar heb je een punt. --> . Het hoeft ook niet zo zuinig mogelijk, maar een belangrijk thema is nu de besparing van energie. Juist daarom leek het me een goed plan als het energieverbruik van de pc toch mee wordt genomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Steephh op 07-03-2007 09:56 ]

_@/'

• Martin Sturm
Steephh schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 09:41:

Ik denk dat dat wel tegenvalt. Veel gebruikers kennen Tweakers van de Pricewatch en als ze dat BBG systeem zien denken ze meteen dat dat het beste systeem is. Ik ken ook een aantal mensen die gewoon met dat lijstje naar de PC winkel zijn gestapt en dat exacte systeem daar in elkaar hebben laten zetten. De titel is misschien dan ook enigzins misleidend:'Best Buy Guide'..
Nou, ze hebben dan ook gewoon een goed systeem voor die prijs. Als ze zo 'onkundig' zijn, dan is het waarschijnlijk beter om zo'n systeem te kiezen dan om zelf iets te gaan samenstellen.
Reviews, reviews. Reviews zeggen niet altijd iets vind ik, ik baseer mijn eigen keuze's vaak ook op de persoonlijke ervaringen van anderen.
Ja, dat is leuk gezegd, maar jij hebt geen 'persoonlijke ervaring' met alle processors, videokaarten, geluidskaarten, systeemkasten, enz. die in de pricewatch staan. Nu heb je daar ook niet overal reviews van, maar toch wel van een groot deel.
Bovendien zijn 'persoonlijke ervaringen' ook nog eens gekleurd door een eigen voorkeur voor een fabrikant of merk, terwijl veel reviews toch enigzins objectief worden geschreven. En we nemen ook nog wel persoonlijke ervaringen mee van gebruikers als die beschikbaar zijn.
Ok.. :P Nouja, misschien ziet het vanuit het oog van de 'gewone' gebruiker er nogal makkelijk uit.
Waarschijnlijk wel.

• Thandor
  • Laatst online: 19:54

Thandor

SilverStreak

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.