Toon posts:

Internetten met de hele buurt!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het zoeken voor het volgende:Je heb bijvoorbeeld Wireless LEIDEN. Allemaal gebruik maken van elkaar.

Handiger is met een paar buren een ADSL abbo te kopen en dan allemaal een gedeelte daarvan huren/gebruiken. Mag dit?

Omdat ik in een soort 'eiland'-buurt woon, is het misschien slim om met een grotere groepp bewoners 1 accespoint te maken. Allemaal al dan niet wireless (of wired) aansluiten. Dit zou voor iedereen besparen.

Maar: net als wireless Leiden: MAG dit? MAG dit van de providers? Of moet je speciaal abbo kopen? Ik kan me zo voorstellen dat dit niet zomaar mag, net als dat je de TV-signalen niet zomaar mag delen.

Wie weet hoe het officieel zit, en hoe je LEGAAL een internet-signaal kunt delen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Algemene voorwaarden gelezen en de providers al gevraagd?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-12 22:02
een zakelijk contract is zo opgesteld hoor :)

er zijn providers die daar dan geen probleem van maken
heb je al eens contact opgenomen met diverse aanbieders ?

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Verwijderd

Topicstarter
hoi, ja enorm veel gelezen...lijkt een vaag verhaal. tot nu toe concudeer ik: sommige wel, maar eigenlijk niet. Kabel-internet zeker niet.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Let ook op de technische kant van het verhaal: accespoints, wireless routers e.d.
Ik denk dat je vooral op moet passen met het bereik enzo (en de technische kennis van de medegebruikers, jij als techneut zullen we maar zeggen zal altijd de vraagbaak/het pispaaltje zijn als het niet goed gaat)

Life is not about specs, it is about joy!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 23:37
Omdat ik in een soort 'eiland'-buurt woon, is het misschien slim om met een grotere groepp bewoners 1 accespoint te maken. Allemaal al dan niet wireless (of wired) aansluiten. Dit zou voor iedereen besparen.
Ik weet niet wat ik me bij een eiland-buurt voor moet stellen, maar wat is het probleem van zelf internet nemen (adsl of kabel)?

Als het om de prijs gaat kan je volgens mij beter met 1 of 2 directe buren een zwaar abo delen (orange 20Mbit heb je voor 34E (24 + 10 kpn). Als je met een veel grotere groep gaat delen heb je te eerste veel meer en duurdere aparatuur nodig, en ten tweede krijg je dan ongetwijfeld gezeur omdat mensen die je niet kent de hele bandbreedte gebruiken. Met je buren heb je dat een stuk minder snel, en dan weet je in elk geval wie je er op aan moet spreken

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien mag het niet, maar het is toch heel lastig te controleren. Vooral als je een duurste abonnementsvorm neemt waarbij veel dataverkeer niet ongewoon is.

Wat me lastiger lijkt is het beheer. Bijv. ervoor zorgen dat 1 gebruiker niet het hele netwerk plat kan leggen met bijv. p2p-programma's en de aansprakelijkheid bij illegale praktijken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Plus dat 1 aanvrager de verantwoordelijkheid op zich neemt; niet alleen financieel, maar ook voor eventueel misbruik door een buurtbewoner. Ik zou er zelf in ieder geval nooit aan beginnen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
gambieter schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:02:
Plus dat 1 aanvrager de verantwoordelijkheid op zich neemt; niet alleen financieel, maar ook voor eventueel misbruik door een buurtbewoner. Ik zou er zelf in ieder geval nooit aan beginnen.
De buren een contractje laten tekenen en bepaalde sites/poorten blokken? Tenzij je je buren gewoon goed vertrouwd.

Wat ik me dan afvraag, je woont in leiden? In dat geval moet je gewoon de vereniging contacteren, die weten er alles over en hebben contracten met kpn enzo die de lijnen leveren. Mogelijk kan jij als doorstuurpunt fungeren(dan kost het niet meer dan je hardware kosten).

[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 25-02-2007 17:08 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-08 15:54
je kan alles via een (linux)router bak laten lopen, waardoor wel aardig wat kan blokkeren/bepalen. (en dan heb ik het voornamelijk over een aantal poortjes en evt datalimieten instellen en evt een proxietje draaien).

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Om hoeveel aansluitingen gaat het dan? En welke snelheid had je dan per verbinding of totaal in gedachten?

PSN: djmurcielago

Verwijderd

Topicstarter
De bedoeling is 10 buren.
We maken dan afspraken omtrent 'gebruik'

Dus de 'DVD-downloader' moet een eigen abbo afsluiten.

Uiteraard zijn we buren, dus we maken gezonde afspraken, 2x per jaar een gezellig avondje, enzovoorts.

We gaan gewoon uit van normaal gedrag!

Verwijderd

Heb je gedacht aan verantwoordelijkheden.
Als iemand spam gaat versturen, hosting, P2P etc, wie er aanspraakelijk is?
Ik denk dat de abbo nemer altijd de dupe is ook als je log bestanden hebt met MAC/IP adressen.

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Laten we dan nog even hebben over support. Anders gezegd: het gemekker als de verbinding het niet doet. Dan komen ze mooi bij jou aankloppen ;)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12 18:57

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:49:
Heb je gedacht aan verantwoordelijkheden.
Als iemand spam gaat versturen, hosting, P2P etc, wie er aanspraakelijk is?
Ik denk dat de abbo nemer altijd de dupe is ook als je log bestanden hebt met MAC/IP adressen.
Vergeet vooral de 1 jaar bewaarplicht en de mogelijkheid tot aftappen door de politie niet als "provider"....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lekkere Loempia schreef op zondag 25 februari 2007 @ 19:24:
Laten we dan nog even hebben over support. Anders gezegd: het gemekker als de verbinding het niet doet. Dan komen ze mooi bij jou aankloppen ;)
Idd. Zelfs in het studentenhuis waar ik woon was het al rete-irritant als de router vastliep en de huisgenoot waarbij het ding op de kamer staat een paar dagen weg is :( Nadat dit een paar keer gebeurd is heb ik maar een sleutel van zn kamer geregeld, maar met buren zoals in dit topic is het toch misschien wat minder gewenst om iedereen maar de sleutel van je huis te geven. Misschien het handigst om dan 1 buurman/-vrouw de sleutel + instructies te geven voor het geval er iets gereset moet worden. Maar dan nog, als die óók niet thuis is.... :+

Blijft iig wel veel geregel voor niet al teveel geld dat je ermee bespaart. Duurste/snelste adsl-abo is 80 euro oid per maand? Met 10 buren zit je dan al op zo'n 10 euro per maand, terwijl je voor 20-30 euro per maand ook zelf een eigen verbinding kunt hebben die snel genoeg is. Ik zou er zelf denk ik niet aan meedoen. Zowel qua regelen/beheer als alleen gebruiken. Klinkt misschien een beetje paranoia, maar wie garandeert dat de apparatuur allemaal goed beveiligd is dat niet iedereen mijn dataverkeer kan aftappen? Dan heb ik liever een rechtstreeks lijntje met de provider ipv. een 'hobby Bob'-oplossing ;)

Verder hebben we het nog niet eens gehad over de infrastructuur. Wireless wordt al snel een gepruts omdat de afstand denk ik te groot is voor 1 of 2 accesspoints. Dan moet je in elk huis een accesspoint zetten ofzo, maar geen idee wat dat doet met de snelheid. Wired is een betere oplossing, maar dat krijg je nooit voor elkaar. Je mag sowieso niet zelf kabels in de grond leggen en doe je dat toch dan is dat ook veel werk en duur.

[edit] neemt niet weg dat als hobbyist ik dit soort projectjes altijd wel leuk vind om te volgen en over na te denken ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Palomar op 25-02-2007 19:44 ]

Pagina: 1