Toon posts:

Corsair CL 2 blijft 3

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een klein probleempje met mijn Corsair 2048MB DDR400 PC3200 geheugen met mijn MSI MS-6702 v.1 moederboard..ik kan in de BIOS mijn CL wel op 2 zetten ipv 3, maar als ik em weer opnieuw opstart, dan staat ie gewoon weer op 3. Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

Gegevens pc:

AMD Athlon 64 +3200 socket 754
Corsair 2048MB DDR400 PC3200 CL2
MSI MS-6702 v.1 motherboard

SMBIOSBIOSVersion: version 07.00T
SMBIOSMajorVersion: 2.3

Ik hoop dat iemand mij kan helpen hiermee.

Mvg,

Matthijs

Verwijderd

CL 2.5 al geprobeerd?

lang niet alle geheugen controllers zijn zo makkelijk over CL 2. je kunt proberen de timings iets minder strak te zetten. ik denk dat je moederbord over de zeik gaat om CL2 in combinaite met een andere setting.

voltage verhogen zal hier niets in verbeteren maar je dan proberen het geheugen op 333 te zetten. verder is het gewoon een kwestie van uitproberen. CL2 is echt voor overklokker en performance persers. de meeste zullen het verschil tussen CL2 en CL2.5 niet eens merken hoewel AMD64 cpu's meer baat hebben bij een lage latency dan een hoge bandwijdte.

beetje met de settings spelen en een paar goede overclock tutorials doorlezen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gaat het hier om 1 reepje of meerdere reepjes die in totaal 2048MB zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb 2 modules van ieder 1GB...
Info via PC Wizard 2007:

Manufacturer : Corsair
Part Number : CMX1024-3200C2
Serial Number : Unspecified
Type : DDR-SDRAM PC-3200 (200 MHz) - [DDR-400]
Size : 1024 MB (2 rows, 4 banks)
Module Buffered : No
Module Registered : No
Module EPP : No
Width : 64-bit
Error Correction Capability :No
Max. Burst Length : 8
Refresh : Reduced (.5x)7.8 µs, Self Refresh
Voltage : SSTL 2.5v
Prefetch Buffer : 2-bit
Manufacture : Week 0 of 2000
Supported Frequencies :200 MHz
CAS Latency (tCL) : 3 clocks @200 MHz
RAS to CAS (tRCD) : 3 clocks @200 MHz
RAS Precharge (tRP) :3 clocks @200 MHz
Cycle Time (tRAS) : 8 clocks @200 MHz

Verwijderd

Topicstarter
@ Docey

Ik ga je advies eens volgen..kijken of die 2.5 wel werkt..ik denk niet dat ik het inderdaad echt zal merken zoals je zelf al zegt, maar ik ga eens proberen en een beetje spelen met de settings en lezen..

Bedankt!

Matthijs

Verwijderd

Topicstarter
Mijn BIOS:

Advanced Chipset Features

System Performance: Turbo
LDT to AGP Lokar (Upstream): 16bit
LDT to AGP Width (Downstream): 16bit
LDT to AGP Lokar Frequency: 800Mhz
Memclock Value: DDR400
Bank Interleaving: Auto
Burst length: 8 beat
CAS Latency: CL 2.0
TRCD: 3CL
TRAS: 6CLK
TRP: 3CLK

Frequency Voltage:

Unused PCI Slot Clock: Enabled
Cool 'n' Quiet Support: Enabled
Spread Spectrum: Enabled
Dynamic Overclocking: Disabled (dit is iets wat een automatische overclocking door het moederboard bewerkstelligt)
CPU FSB: 210Mhz
DDR Voltage: 2.75
CPU Vcore: Auto

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Voltage moet inderdaad 2.75V zijn met deze modules. CPU bus op 200MHz zetten ipv de 210MHz nu. Geheugen op DDR400. Daarnaast is het beter om Spread Spectrum uit te zetten.
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 14:31:
CL 2.5 al geprobeerd?

lang niet alle geheugen controllers zijn zo makkelijk over CL 2. je kunt proberen de timings iets minder strak te zetten. ik denk dat je moederbord over de zeik gaat om CL2 in combinaite met een andere setting.
Moederbord heeft er niks mee te maken aangezien de geheugencontroller op de processor zit. Daarnaast is dit geheugen getest op 2-3-3-6 timings op A64-cpu's.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd het voltage op 2.75 gezet..CPU bus op 200Mhz en het geheugen op DDR400, Spread Spectrum is ook uit..

Helaas nog geen resultaat...CPU-Z geeft nog steeds dezelfde timings aan..

Ik begrijp er helemaal nix van en ik begin bijna te denken dat de modules gewoon kaduk zijn (iets wat ik van Corsair toch haast niet zal denken)

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ook al een topic begonnen op de Corsair hulp forums

Even in het engels hoor:

I have CPU-Z and under the MEMORY TAB I find under the "Timings" the following:

Frequency: 200.0 Mhz
FSB/DRAM: CPU/10
CAS# Latency: 3.0 clocks
RAS# to CAS# Delay: 3 clocks
RAS# Precharge: 3 clocks
Cycle Time (Tras): 3 clocks
Bank Cycle Time: 11 clocks
DRAM Idle Timer: 16 clocks

Command Rate is blank and grey
Total CAS# (tRDRAM) is blank and grey
Row to column (tRCD) is blank and grey

I can see in that same tab, that under "General" the Type: DDR, Size: 2048MB, Channels: Single
Peformance Mode and Bank Interleave are blank and grey

Verwijderd

_the_crow_ schreef op maandag 26 februari 2007 @ 19:13:
Voltage moet inderdaad 2.75V zijn met deze modules. CPU bus op 200MHz zetten ipv de 210MHz nu. Geheugen op DDR400. Daarnaast is het beter om Spread Spectrum uit te zetten.
[...]
Moederbord heeft er niks mee te maken aangezien de geheugencontroller op de processor zit. Daarnaast is dit geheugen getest op 2-3-3-6 timings op A64-cpu's.
weet ik, maar of de geheugen controller in de cpu of de northbrigde zet maakt niet uit. het is een geheugen controller en ook in de AMD64 cpu's zijn er meerde revisie's en versies van de geheugencontroller.

ik ben niet zo'n overclokker maar die stap van 2.5 naar 2.0 cas latency schijft een zeer gevoelige te zijn waar je soms gewoon erg lang met verschillende settings moet spelen tot je er een hebt die het doet.

als je denk dat de modules kapot zijn kun je ze beter eerst even testen met memtest. verder wil gewoon lang niet elke dimm zijn werk doen op CL 2. soms heb je gewoon een slechte batch te pakken en dan lukt het gewoon niet. CL 2.5 zou wel moeten lukken met deze dimmetjes.

Verwijderd

neej... dáár koop je duur cas2 geheugen voor... om leuk op cas2.5 te draaien...

sorry hoor maar dat gaat er bij mij niet in, nofi... volgens de beschrijving die de TS gepost heeft in zijn TS zie je dat het cas2 geheugen is met 2,75V en 400MHz... als ze daar niet op willen lopen, dan zijn ze kapot/niet compatible en zal je moeten RMA'en of Ruilen tegen een ander soort...

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 14:58 ]

Verwijderd

ik zeg niet dat CL 2 onmogelijk is, ik zeg alleen dat het door omstandigheden zoals welke type moederbord en de voltages van je voeding, de marges heel klein wordt waarop je mobo CL2 accepteerd.

@TS werkt CL2.5 wel goed?

Verwijderd

Topicstarter
Nee op 2.5 heb ik hetzelfde probleem..het is iets wat ik niet begrijp...ik ben ook met de jongens van Corsair al bezig om te proberen een oplossing te vinden voor dit probleem...ik snap et gewoon niet....

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 22:13

IEF

Why so serious?

heb je je moederbord bios geupdate?

Lijkt mij logischer dat het een mobo fout is dan iets anders.

Zeker als je BIOS setting gewoon terug springt op CL3 na een reboot (ik neem aan dat je bios geen foutmelding geeft?)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een reset gedaan van de BIOS, weer alles ingesteld en nog steeds geen resultaat, ook al staat et wel ingesteld op 2-3-3-6 en et staat ook zo in BIOS als ik de menu's onder BIOS open...beetje raar...

BIOS is 2.2 voor dit mobo en dat is de laatste volgens MSI Update...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 23:21 ]

Verwijderd

hmm, dat die 2,5 ook niet pakt is inderdaad vreemd.

kun je niet ergens anders een setje CL2 of CL2,5 van een ander merk, Kingston of TwinMos bijvoorbeeld en daar eens even mee testen.

en verspringt hij nou terug naar CL3 bij een koude start of ook bij een softe reboot anders zou het een bios-batterij probleem kunnen zijn.

je kunt ook proberen je CPU eens iets terug te klokken of juist over te klokken en kijken of die settings wel gewoon worden bewaard.

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-04 19:35

neanderthaler

Are friends electric?

Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 19:38:
Ik begrijp er helemaal nix van en ik begin bijna te denken dat de modules gewoon kaduk zijn (iets wat ik van Corsair toch haast niet zal denken)
Zeg dat niet te snel...

Ik heb inmiddels het twee reepje Corsair 512mb ddr400 met problemen.

Heb vorige maand de eerste opgestuurd naar Corsair in Amerika en ze hebben mij kostenloos een nieuwe retour gestuurd met FedEx!

Lifetime warranty _/-\o_

Corsair service _/-\o_

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 20:33
ik had corsair 1gb 3200c2 geheugen (2x512) en daar is van bekend dat ze op intel systemen op cas 2-3-3-6 werken, en op amd systemen 2,5-3-3-6 (@1T). dit verklaart mogelijk dat hij op cas2 wordt verkocht, maar zo niet op je amd werkt. Verder kan ik me voorstellen dat je memorycontroller van de clawhammer? cpu niet goed om kan gaan met 1gb dimms op hoge snelheid. Dit is verbeterd met de sandiego/venice core.

Verwijderd

Hoi,

Afgezien van het feit dat ik een ander moederbord en een AMD 3200+ heb, heb ik een hele tijd hetzelfde probleem gehad nadat ik mijn Barton proc wat oorspronkelijk een 2500+ is maar ven een batch die eigenlijk teruggeklokte 3200+ procs waren). Ik ben er na veel spelen met allerlei setting wel uitgekomen.

Let wel dat ik een Award bios heb en ik weet niet wat voor type Bios jij hebt en of je de mogelijkheid hebt om deze settings ook toe te passen.

Moederbord: Abit A7NF-S V2.0
Processor: AMD XP 2500+ (Stabiel op 3200+ DDR400 met 1,95 Vcore)
Geheugen: 2x512Mb Corsair CMX512-3200C2 (draait dus nu synchroon met proc. op DDR400 in 6-3-3-2 Geheugenvoltage: 2,7V)

Wat ik heb gedaan in mijn bios settings:

Allereerst heb ik dus in het eerste menu de processor naar 3200+ geklokt daarna in ditzelfde menu de synchronisatie met het geheugen gezet op: By SPD.

Als tweede heb ik FSB spread spectrum uitgezet en het voltage van de processor naar 1,95 en het voltage van het geheugen naar 2,7 gezet.

Toen naar het menu gegaan waar je de geheugentijden in kunt stellen, dit gezet op: Expert zodat je handmatig de geheugensnelheden in kunt stellen, vervolgens op 2-3-3-6 gezet en daarna de settings opgeslagen.

Even ter vermelding dit is dus een Award Bios met een apart gedeelte erin dat heet Abit Softmenu waarin ik dus kan selecteren of ik de proc als 2500+ of 3200+ wil laten draaien evenals ik kan selecteren hoe ik het geheugen ivt de proc wil zetten in mijn geval dus: By SPD.

Als ik jou was zou ik idd zeker de FSB terugzetten naar 200Mhz waarna je dus indien mogelijk de proc-geheugen verhouding op SPD zet. Daarna handmatig de geheugentimings op 2-3-3-6 zetten en eventueel het Dimm voltage verhogen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is opgelost..

Ik heb maar een AMD 64 4000+ San Diego socket 939 aangeschaft met een ASUS A8N-SLI aangeschaft..ik had het geheugen getest bij iemand anders met dit moederbord en toen deed et het allemaal perfect...dag MSI bordje...

Bedankt voor de feedback allemaal.

Mvg,

Matthijs

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 16:51

Deathchant

Don't intend. Do!

dan was je mem gewoon niet compatible...wil niet zeggen dat het MSI bord per se slechter was dan asus

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1