Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 07:01:
[...]
De overgang van een heel erg lichte bal naar geen bal is anders gewoon continu hoor. (Dat is tamelijk eenvoudig in te zien door naar de lagrangiaan van dergelijk systeem te kijken. Immers zowel kinetische als potentiele energie van het slinger deel van het systeem zijn evenredig met de massa van de slinger.)
Je krijgt trouwens niet een heel ander systeem, als je de bal weg laat, maar doodgewoon een limiet geval van het systeem.
Onjuist. De variable L (lengte van de pendule) blijft in het syseem zitten en je houd de factor
L/g *dx/dt
in beide vergelijkingen over en de tweede vergelijking blijft bestaan
(als je H=0 niet speciek stelt). Ik zie hier even af van het feit dat ik al aantoonde dat DV1 al fout moest zijn omdat het de oplossing
x=c1*t niet toelaat(een eenvoudige methode om te kijken of een DV juist is). Maar het blijft zo dat je niet zoaar
gekoppelde variabelen mag weglaten als resultaat van een limiting procedure. Dit zou alleen geldig zijn als in een bepaalde vergelijking voor een systeem de "L" wegvalt" als
gevolg van het naar 0 brengen van een massa. . .bijvoorbeeld als
L*m alleen als product in een DV aanwezig is dan valt "L" vanzelf weg als m --> 0 gaat.
Uiteraard heb je gelijk als je argumenteerd dat als de
m weglaat dat je dan een DV
moet krijgen waarin de
m en de
L niet in voorkomen, maar zo formuleerde je het niet: je liet de
L gewoon zitten. Je stelde dat met het weglaten van alleen de
m je het
limietgedrag van een systeem kan bepalen en dat is onjuist indien de DV niet reduceert naar een expressie die voor het veranderde systeem geldig is.
Ik geef je 100% gelijk met je argument dat als m-----> 0 en je krijgt een DV die
niet spoort met het systeem dat je dan kan
concluderen dat de DV fout is. . .maar dat was het vershil van mening tussen ons niet. . .het ging om TS een aanwijzing te geven hoe TS een oplosing kon vinden dan wel om hem te laten weten dat een of beide DV's niet spoorde voor een rijdende pendule.
In het geval dat je het oneens bent met de wiskunde, beschouw dan eenvoudigweg de fysische situatie: Als je de bal heel erg licht maakt kan deze onmogelijk wezenlijk invloed hebben op de bweging van de kraan zelf. Op puur fysische gronden zou je in dat geval de theta termen weg kunnen laten. (Meestal houdt ik me liever aan de wat rigidere wiskundige aanpak, aangezien die meer zekerheid biedt in het geval van fysische situaties waar intuittie niet altijd evengoed werkt, maar in dit geval is er niks mis mee.)
Wel nu, dat is
precies wat ik deed in het bestrijden van je agument! Eerst toonde ik aan dat de eenvoudige oplossing voor het systeem zoals
x=c*t die voor het systeem een oplossing
moet zijn geen acceptabel resultaat gaf. . .het systeem zou eenvoudigweg een translatie moeten ondergaan en dat
laat DV1 niet toe. . .dus DV1 is in elk geval fout.
Daarna stelde ik, om je argument te bestrijden, dat als je de pendule van een
rijdende pendule weglaat dat je dan geen rijdende pendule meer hebt. . .

. . .en dat je de
koppeling tussen de twee aparte systemen. .namelijk de stang
L of het touw
L niet zomaar in het systeem kan laten zitten omdat je dan eenvoudig een rijdende mass M over houdt waar de variabele L niet in voorkomt. Dat was puur een beschouwing van de fysiche situatie waaruit ik afleide dat de DV1 dan U=M* d/dt(dx/dt) zou moeten zijn.. . .versnelling
dv/dt zou dan 0 zijn voor U=0 en dan is
x=c1*t wel een oplossing.
Jij stelde dat je eenvoudigweg m=0 kon
stellen voor de gegeven DV's en dat geeft geen blijk van begrip voor de wiskunde van fysische systemen. . .
We zullen misschien wel in een viscieuze cirkel blijven zitten, maar goed. . .
Ik stel als
sluitstuk dat in een willekeurige DV (of in andere multivariabel vergelijkingen) je niet een
x zomaar naar ---->0 kan brengen indien er in de DV andere variabelenzijn die de variabelen koppelen, zoals gebeurd met gekoppelde factoren zoals
x*y of
z=f(x) en
z*w in de vergelijking kunnen voorkomen. Doe je dat wel in een ingewikkelde expressie dan haal je het
verband tussen de variabelen geheel weg en krijg je een vergelijking die in de verste verte niet meer representatief is voor het systeem waar de originele expressie voor bedoeld is.
Probeer je zoiets wel uit te halen met bijvoorbeeld 3-dimensionale warmtetransport DV's wordt het lachen geblazen
Ik hoop dat TS er iets van geleerd heeft.
[
Voor 1% gewijzigd door
Verwijderd op 27-02-2007 20:18
. Reden: enige correcties aamgebracht(blauw) ]