Toon posts:

Wifi onder xp niet werkend te krijgen onder linux soms

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ouders hebben gisteren een smc wifi rourter gekocht om draadloos met de laptop (packerdbell) te kunnen internetten. De laptop is voorzien van een Rt2500 cardbus adapter en deze zou imo gewoon moeten werken dus ik ben er eens voor gaan zitten om de boel draaiende te krijgen, maar..... wat een k.. zooi.

Ik heb eerst de router dmv een kabel aan de laptop zelf aangesloten om een config te kunnen doen mbt beveiliging en een mac-clone omdat ze chello hebben. Alles goed en wel ik sluit de router aan op het modem en nog heel even met kabel op de laptop om zeker te zijn dat internet werkt over de router, wat ook het geval is.

Afijn internet werkt dus nu verder met het draadloze gebeuren. Aangezien mijn ouders windowsXP SP2 draaien dacht ik slim te zijn door gewoon de windows netwerk uttilitie te gebruiken om het netwerk actief te krijgen.

Ik geef dus aan dat ik een nieuw draadloos netwerk wil maken en voer de ssid in van de router, waarna ik het stappen plan gewoon volg. Bij de optie beveiliging geef ik aan dat ik dat handmatig wil doen en voer ik de webkey in die ik heb aangemaakt (gechecked en rechecked), tot de wizard helemaal klaar is.

Ik laat de uttilitie zoeken naar netwerken binnen bereik, maar niets geen enkele word gevonden ook degene niet die ik net heb aangemaakt :?

oke poging 2. Weer een kabel aangesloten op de router en nu de beveiligingen er helemaal afgehaald en de ssid nogmaals gechecked.. mhh ja die had ik toch goed ingevoerd en wireless staat enabled, dus dat zou opzich goed moeten zijn.

Nu via netwerken zelf maar geprobeerd de connectie te maken voor de verandering..

Ik voer de ssid weer in en geef aan dat het om een open netwerk gaat, beveiliging uitgeschakeld, want dat had ik net op de router zo ingesteld.

Even wachten en weer laat ik windows zoeken naar een netwerk.... nada

Mhh oke poging 3.

Alle geconfigureerde netwerken uit de lijst verwijderd en nu windows gewon blank laten zoeken, maar weer niets :(

Uitermate pissed ga ik eens kijken in bij de eigenschappen van de rt2500 of die wel oke staan ingesteld en dat lijkt idd zo te zijn..
"Infrastructure staat als optie ingesteld en radio staat op on"

OKe toch maar eens met de settings spelen :

Ad-hoc + radio on = geen resultaat
Ad-hoc + radio off = geen resultaat
infrastructure + radio on = geen resultaat
infrastructure + radio off = geen resultaat

:'(

Oke oke rustig blijven dacht ik bij mezelf en ik switchte even naar mijn eigen OS omgeving op de laptop (ik draai ubuntu-linux op hun laptop als ik daarachter zit).

Daar heb ik in netwerk-admin de wifi geselecteerd en de ssid ingevoerd, waarbij ik aangaf van dhcp gebruik te willen maken. Na een korte onderbreking omdat ubuntu even de boel moest omzetten heb ik gechecked of internet werkte en waarrempel het werkte zowaar :)

Oke alles leuk en aardig maar waarom werkt het dan niet op windows??

Weer terug naar windows en bij tcp/ip gechecked of daar de boel wel op automatisch (dhcp) stond ingesteld en dat was gelukig het geval ook was de firewall niet actief dus daar zou geen belemmering in mogen zitten, maar noog steeds geen internet mbv wifi, daarom ook maar eens een static adres geprobeerd, maar ook dat werkte niet

Afijn ik ben daar gisteren een behoorlijke tijd mee aan het stoeien geweest en vandaag wou ik weer even kijken, maar nu heb ik nog onder linux nog onder windows verbinding :(

Nou dat is niet helmaal waar onder klinux zie ik het draadloze netwerk en kan ik de router ook bereiken, maar ik kom niet naar buiten toe. De router ip 192.168.2.1 is gewoon benaderbaar onder linux nu, maar zodra ik naar een website wil gebeurd er niets, maar dit kan een dns issue zijn, daar kijk ik nog wel even naar.

Onder windows echter werk er nog steeds helemaal niets en met een tooltje dat ik heb gevonden op internet (Ralink Rt2500 utility) om de rt2500 makelijker te configureren werkt ook al nie. Welke instellingen ik daar ook gebruik hij blijft aangeven "RFOFF" (ongeacht welke instelling, channel of radio aan/uit hij blijft dat aangeven in de tool )

Wie weet waar ik nu nog naar kan kijken of kan proberen???

Verwijderd

Topicstarter
helemaal niemand?