[Spreekbeurt] Onderdeel HDD's

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:56

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
beste tweakers/opslag experts _/-\o_

Ik houd een spreekbeurt over computers voor een HAVO 3 klas.
Ik weet meer dan de gemiddelde leerling in mijn klas hoe een computer in elkaar zit, ik heb dan ook veel zelf kunnen bedenken, de OM FAQ gelezen en het een en ander opgezocht.
Maar wat ik nog steeds niet snap is hoe recent is een perpendiculair systeem? hoe hoog was de dichtheid per vierkante inch voor dat systeem en hoe dicht is dat nu?
hoe staat hem met holodisks en andere toekomstige schijven zoals solid state disks?

dit gedeelte van mijn spreekbeurt bestaat uit 280 woorden en ik zou graag niet veel meer dan 400 woorden willen en maximaal 500 woorden.

hier wat ik tot dusver heb:

4). Hardeschijven (HDD)

De hardeschijf dankt zijn naam aan het feit dat een hardeschijf uit meerder niet-flexibele ronde platen bestaat, die zijn gecoat met een microscopisch dunne laag die magnetiseerbaar is.
In de behuizing van de hardeschijf zitten dus ronde platen met daarnaast ook een beweegbare arm, de actuator, op deze arm zitten de lees- en schrijfkoppen voor de hardeschijf. De arm zit op een spoel die tussen 2 magneten zit en door deze magneten van meer of minder spanning te voorzien(negatief of positief) kan de arm zeer precies over de platen worden bewogen.
Hardeschijven kunnen tegenwoordig op 4 manieren worden verbonden met het moederbord namelijk via IDE/ATA/P-ATA, S-ATA, SCSI, USB, firewire.
De eerste IDE/ATA/P-ATA zijn hetzelfde maar elke naam is ergens anders bekender hier in Nederland spreekt men vooral van ATA of IDE.
S-ATA is de opvolger van ATA en heeft een hogere bandbreedte net als bij het RAM
geheugen.
SCSI is een type aansluiting speciaal voor workstations en servers, deze schijven zijn het snelste.
USB Hardeschijven zijn meestal extern en bedoelt als back-up medium, Firewire is ook een vorm voor externe aansluiten maar deze kent minder toepassingen als USB en wordt daarom minder gebruikt.
Hardeschijven worden tegenwoordig voorzien van een perpendiculair systeem. Dit systeem zorgt ervoor dat alle gegevens “rechtop staan” normaal liggen deze gegevens op hun kant, Zie afbeelding, dat zorgde dat de dichtheid van de schijven beperkt bleef. Dichtheid wordt meestal beschreven met GB/Inch. Door de gegevens rechtop te zetten is er een grote toename in de dichtheid waardoor je goedkopere hardeschijven kunt maken met een hoge opslag.
Snelheids verschillen zijn verschillend:
Laptop 5400rpm + 4200rpm
Gewoon 7200rpm + 5400rpm
Raptors 10000rpm
SCSI 15000rpm + 10000rpm

eventueele verbeteringen in het gedeelte wat ik al heb is natuurlijk welkom en ik hoop dat hetgene wat ik heb ook goed is :+

Hartelijk dank alvast

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-02 13:02
Check anders het welbekende Wikipedia ff :+

[ Voor 5% gewijzigd door Hoyden op 25-02-2007 15:29 ]

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Leuk voor een groepje mede tweakers maar ik denk dat je klasgenoten je aan gaan kijken alsof je gek bent.. Teveel vaktermen enzo. Uit ervaring weet ik dat dit soort dingen heel moeilijk over te brengen zijn op noobs.

[ Voor 34% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 25-02-2007 15:31 ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-02 13:02
_AuToMaTiC_ schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:29:
Leuk voor een groepje mede tweakers maar ik denk dat je klasgenoten je aan gaan kijken alsof je gek bent..
Inderdaad, niet echt interessant voor de mensen die hier totaal niets mee hebben.
Ook niet echt interessant om er uberhaupt iets mee te doen, met de informatie die je ze gaat geven.

Maar goed, succes in ieder geval.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:49

Haan

dotnetter

Leuk voor een groepje mede tweakers maar ik denk dat je klasgenoten je aan gaan kijken alsof je gek bent..
Mee eens, je gaat imo veel te diep op het onderwerp in. Zelfde commentaar als in je vorige topic hierover dus ;)
Dit zou beter passen als hoofdstuk in een werkstuk over computers, niet in een spreekbeurt.

[ Voor 12% gewijzigd door Haan op 25-02-2007 15:32 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

hmm ik zou 10.000 toeren schijven geen raptors noemen, aangezien dat een product naam is, en geen product type. Ik weet ook niet of het noodzakelijk is over dingen als perpendiculaire storage te beginnen. Dan kun je beter wat meer vertellen over de geschiedenis van de hdd. En puur een "spreekbeurt" tip. Als je dit ook op papier moet inleveren, doe dan wat aan de alinea indeling.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:25
Leuk voor een groepje mede tweakers maar ik denk dat je klasgenoten je aan gaan kijken alsof je gek bent.. Teveel vaktermen enzo. Uit ervaring weet ik dat dit soort dingen heel moeilijk over te brengen zijn op noobs.
Met hem ^^

Oja, laptop schijven zijn er ook in 7200rpm formaat :)

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01:56

QinX

Shai-Hulud

Topicstarter
SandeR schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:29:
Check anders het welbekende Wikipedia ff :+
heb ik al bezocht maar ik wordt er niet zo heel wijs uit. ik kan goed engels maar die termen gaan mij soms iets te ver
ik heb als extraatje heb ik een woordenlijst en een lijst met afkortingen en dat zal dus wel goed komen.
en sowieso vragen heeft nog nooit iemand pijn gedaan.

doe het dan voor mij :) ik wil graag leren :P

[ Voor 3% gewijzigd door QinX op 25-02-2007 15:34 ]

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
QinXi schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:34:
ik heb als extraatje heb ik een woordenlijst en een lijst met afkortingen en dat zal dus wel goed komen.
en sowieso vragen heeft nog nooit iemand pijn gedaan.
Ja maar je moet heel goed realiseren dat dit soort termen heel moeilijk over te brengen zijn op de gemiddelde leek ala klasgenoot. Er zullen maar een aantal mensen zijn die je echt gaan begrijpen. En leraren hebben er vaak al helemaal geen soep van gegeten dus positief voor je cijfer is het niet. Je kan dan nog beter bijvoorbeeld vertellen hoe het internet werkt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sorry hoor, maar GoT is geen huiswerkforum. Voor dit soort overleg heb je je leraar ter beschikking :) En het is ook niet de bedoeling dat andere mensen jouw verhaal gaan verbeteren of aanvullen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.