Asus P5N32-E SLI zonder SLI Ready Memory met BSOD's

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 18:44
Sinds afgelopen vrijdat heb ik al mijn nieuwe hardware binnen. Dan ben je natuurlijk heel erb blij, behalve dan als het niet draait...

ASUS P5N32-E SLI
Intel Core2Duo E6400 2.13GHz
Patriot 1GB PC2 - 6400 800Mhz CL5 (PSD21G8002) x2
ASUS EN8800 GTS 640 MB
Maxtor 320GB SATAII
BleuSil 480W Voeding

Nou was in eerste instantie mijn 360W voeding niet toereikend (ook qua connectoren niet), dus ik deze BlueSil 480W Voeding er bij gekocht. Alles boot zoals het horen moet, Windows XP kan ik er op installeren. Maar direct na het booten in XP krijg ik of een BSoD (FAULT_IN_NONPAGED..) of een vastlopend scherm zonder errors. Nou heb ik na de 1e paar keer booten nog nergens last van, dus ik kan wel drivers en alles installeren, maar de 1e keer nadat alle drivers er op staan (nForce chipset & Forceware driver) gaat het mis. Na de 1e 20 seconden in Windows hangt alles, scherm zit vast, of ik krijg een BSoD.

Nou heb ik van alles geprobeerd, booten met zo weinig mogelijk apparaten (HDD, VGA). 1 stripje geheugen er in (beide strips geprobeerd). Bij het wisselen en proberen met geheugen heb ik 1x een goede boot gehad, ik heb nog eventjes anderhalf uur WoW kunnen spelen, maar na een reboot ging het weer mis.

Mijn gok gaat in eerste instantie uit naar het geheugen. Dit ziet er ook een beetje cheap uit. Ook lees ik dat het P5N32-E zich automatisch overclocked (AI technology). Dan neem je ook het geheugen mee neem ik aan. Dit heb ik uiteraard ook in de bios uitgezet, maar ik blijf dezelfde problemen houden.

Iemand hier methetzelfde probleem? Ik heb alle FAQs hier doorgelezen, ook verder op het forum gezocht maar nog niets kunnen vinden... Is het mijn geheugen? M'n moederbord? Of misschien wel m'n 8800 GTS?

BSoD 1: IRC_NOT_LESS_OR_EQUAL
**** STOP: 0x0000000A (0x00A399D8, 0x0000001C 0x00000001, 0x805022DC)
Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Wordt er verder nog iets aangegeven in het scherm zoals bijvoorbeeld:

Stop: C000021a (Fatal system error) of iets bij technical information ?

• henwy
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:08:
Wordt er verder nog iets aangegeven in het scherm zoals bijvoorbeeld:

Stop: C000021a (Fatal system error) of iets bij technical information ?
Op het moment ben ik nog 1 maal winxp opnieuw aan 't installeren om drivers van het lijstje "mogelijke problemen" te kunnen uitsluiten. Zodra ik hetzelfde BSoD heb gefabriceerd zal ik het hier even bij zetten.

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-05 08:56
zo op het eerste gezicht lijkt alles ok.. ik vind wel je voeding iets aan de lichte kant..
480watt.. het is heel belangrijk dat je wel stabiele rails hebt op je voeding

ik heb het zelfde mobo en 2 stukts 8800gts.
zelf loop ik nog een beetje te rommelen naar de spanningen die je overal op kan zetten..
maar goed..
in je bsod krijg je daar ook een melding van je nvidia driver??
iets in de geest van nv4.dll ofzoiets.. dan zal het te maken hebben met je videokaart.
welke drivers en bios heb je.
nieuwste bios is 0902 voor dit board..
zet ook alles eens op manual qua extreme tweaker menu.. maar nog niets oc-en
en de SLI ready memory in je bios blijft disabled.. ook bij mij.. ik heb 2048mb pc6400c4 4-4-4-12

of het ligt aan je NVIDIA GPU EX. (disabled of enabled)
ik weet eigenlijk niet wat dit doet en of je stabititeit er onder te lijden heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door murky123 op 25-02-2007 16:23 ]

• henwy
murky123 schreef op zondag 25 februari 2007 @ 16:20:
zo op het eerste gezicht lijkt alles ok.. ik vind wel je voeding iets aan de lichte kant..
480watt.. het is heel belangrijk dat je wel stabiele rails hebt op je voeding

ik heb het zelfde mobo en 2 stukts 8800gts.
zelf loop ik nog een beetje te rommelen naar de spanningen die je overal op kan zetten..
maar goed..
in je bsod krijg je daar ook een melding van je nvidia driver??
iets in de geest van nv4.dll ofzoiets.. dan zal het te maken hebben met je videokaart.
welke drivers en bios heb je.
nieuwste bios is 0902 voor dit board..
zet ook alles eens op manual qua extreme tweaker menu.. maar nog niets oc-en
en de SLI ready memory in je bios blijft disabled.. ook bij mij.. ik heb 2048mb pc6400c4 4-4-4-12

of het ligt aan je NVIDIA GPU EX. (disabled of enabled)
ik weet eigenlijk niet wat dit doet en of je stabititeit er onder te lijden heeft.
NVIDIA GPU EX heb ik al op disabled gezet, ook draai ik maar met 1 8800 GTS en ik heb in totaal 32A op m'n 12V rail. Mijn geheugen is volgens mij 5-5-5-5-12, maar dit kan ik niet terugvinden... :/

Bios zie ik net dat die van mijn 0602 is, van 12/20/2006. Dus ik zal sowieso even naar een update kijken.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Anders download je een bootable cdtje met linux (knoppix o.i.d.) en kijk je of dat wel stabiel loopt.
Daar zit overigens ook vaak een memtest bij.

• henwy
Ik heb meerder bootable linux cds, gebruik meestal gewoon een simpele ubuntu live cd. Memtest al meerdere malen gedraaid, geeft alleen geen fouten jammer genoeg (tja, anders werd 't een stuk makkelijker :P). Als ik vandaag nog tijd heb zal ik even een distributie installeren en kijken of het daar beter mee gaat.

• murky123
  • Laatst online: 23-05 08:56
henwy schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:17:
[...]

NVIDIA GPU EX heb ik al op disabled gezet, ook draai ik maar met 1 8800 GTS en ik heb in totaal 32A op m'n 12V rail. Mijn geheugen is volgens mij 5-5-5-5-12, maar dit kan ik niet terugvinden... :/

Bios zie ik net dat die van mijn 0602 is, van 12/20/2006. Dus ik zal sowieso even naar een update kijken.
je timings van je memory vind je in cpuz.
en 32A is ook genoeg sap.. daar zal het niet aan liggen..
ik ben benieuwd of de bios 0902 je helpt....

• henwy
Goed, bios 0902 staat er op. Ben nu even aan het benchmarken en kijken of het beter gaat nu.

Wat betreft het geheugen heb ik de volgende gegevens uit CPUZ gehaald:
Freq. 400
FSB:DRAM 2:3
RAS to CAS Delay 5
RAS Precharge 5
Cycly time (trs) 16
Bank Cycle (trc) 21
Rate (2t)

Wat dit nou betekend zal ik nu even opzoeken in de FAQs, maar ik hoop dat de biosupdate voldoende is.

EDIT: Bedankt, ik denk dat het probleem nu opgelost is, ik draai nu al aardig wat uur stabiel na de biosupdate, TY!!!!

[ Voor 13% gewijzigd door henwy op 26-02-2007 00:13 ]

Verwijderd

Je krijgt nu wel minder prestatie ivm dat het moederbord maar een fsb van 800 MHz ondersteund en je processor is (als het goed is) 1066 MHz :) Ik wou ook eerst die setup nemen maar kwam er toen achter dat het moederbord niet aankon wat ik dacht dat het kon.
Ik ga nu voor de:
e6600 (2,4 GHz/1066)
en dan asus striker extreme, tikkeltje duurder maar die kan dan ook al 1333 MHz aan, wat weer erg handig is voor als ik men pc wil updaten (Bijvoorbeeld quadcore)

• henwy
Verwijderd schreef op maandag 26 februari 2007 @ 08:33:
Je krijgt nu wel minder prestatie ivm dat het moederbord maar een fsb van 800 MHz ondersteund en je processor is (als het goed is) 1066 MHz :) Ik wou ook eerst die setup nemen maar kwam er toen achter dat het moederbord niet aankon wat ik dacht dat het kon.
Ik ga nu voor de:
e6600 (2,4 GHz/1066)
en dan asus striker extreme, tikkeltje duurder maar die kan dan ook al 1333 MHz aan, wat weer erg handig is voor als ik men pc wil updaten (Bijvoorbeeld quadcore)
FSB draait gewoon op 1066 volgens de BIOS en het geheugen op 800, maar ik zit echt te denken om nog 2gb aan corsair dominator geheugen aan te schaffen.

• ikbengoofy
  • Laatst online: 07-05 19:31
Sorry drukte verkeerd.

[ Voor 93% gewijzigd door ikbengoofy op 26-02-2007 17:00 ]

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• henwy
Nog maar een extra vraag dan. Ik ben er sowieso achter dat ik ook een hitteprobleem heb hier. Echt alleen bij het gamen reboot het systeem of genereerd het een BSoD. Als ik snel reboot zie ik dan de GPU op 73graden, en Mobo+CPU beide op 50 graden. Op zich niet heel erg verkeerd, maar ben bang dat de warmte blijft hangen en niet goed weg kan. Nou vraag ik mij af hoeveel invloed dit heeft op het geheugen, hoe warm mogen geheugenstrips worden? Om dit geheugen zitten bv geen heatshields. Dus de GPU warmte trekt naar boven, en naast het geheugen zit nog een processor te brullen. Is het raadzaam geheugen (bv SLI gecertificeerd) aan te schaffen met headshields (hebben ze allemaal volgens mij) of een nieuwe kast met genoeg juiste luchtcirculatie?
Pagina: 1