Toon posts:

Asus M2N4-SLI biostekens verkapt

Pagina: 1
Acties:
  • 359 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Onlangs heb ik voor een vriend van mij een pc in elkaar gezet. Alles leek te werken, nu belt hij mij net op met een vreemd probleem. Halverwege het installeren van service pack 2 liep zijn pc vast en werd hij gedwongen tot het resetten van zijn pc. Nu wil windows niet meer opstarten en reboot deze steeds halverwege het laden (ook in safe mode), maar nog veel vreemder, de opstart lettertjes van zijn bios komen totaal verknipt uit het scherm rollen. Ik heb dit zelf niet gezien, dus weet niet wat ik me erbij moet voorstellen, maar als ik hem quote: "de tekentjes zijn omgewisseld met andere letters of gewoon onleesbaar". Echter, bij sommige boots ziet alles er wel gewoon normaal uit.

Nu zit ik heel erg te twijfelen (vooral op afstand) waar dit aan kan liggen. Bios, geheugen, moederbord, of misschien wel videokaart?
Heeft iemand hier misschien ooit zoiets meegemaakt? Ik heb al veel rare dingen gezien, maar weet even niet waar ik het hier moet zoeken.

De specs:
Asus M2N4-SLI
AMD Athlon 64 3800+ (am2)
2x512mb DDR 800 (Kingston 1GB 800MHz DDR2 Non-ECC CL5 Kit 2 KVR800D2N5K2/1G)
XFX Geforce 7600GT
WD 250 gig SATA2 Schijfje

Update:
Zie de latere posts. Het blijkt om een oververhittende chipset te gaan...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2007 00:21 . Reden: Update ]

Verwijderd

wat voor voeding zit er in?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kan een geheugen probleem zijn, bagger voeding of brakke elco's, zelfs een rotte bioschip is mogelijk.
Ik zou in ieder geval ff memtest86 draaien om te checken of het RAM wel goed is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
De voeding die er in zit is een 400watt voeding die bij de kast inbegrepen zat (enlight). Ik had hiervan bij het installeren de voltages al bekeken in bios en in Asus PC-Probe, en dat zag er allemaal netjes uit. De 400 watt moet ook ruim voldoende zijn voor een budget systeem al deze.
Ik heb iig al memtest aangeraden, maar ik blijf het vreemd vinden. Hij heeft nu windows opnieuw geinstalleerd, en het hele verkapte lettertjes probleem is weg. Toch vreemd. Kan een brakke windows invloed hebben op een bios bootscherm? Volgens mij niet, maar het lijkt wel samen te hangen :?

Verwijderd

Topicstarter
Ik bump mijn eigen topic maar even. Heb een poosje geen tijd gehad om het probleem op te lossen. Na het testen van de pc met een andere voeding en videokaart en het veelvuldig draaien van memtest ben ik tot de conclusie gekomen dat er wel degelijk iets met het mobo moest zijn. Nu heb ik echter een nieuw moederbord, en blijft het probleem zich voor doen.

Afbeeldingslocatie: http://www.kaasplateau.com/brak1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.kaasplateau.com/brak2.JPG
(meestal laat alleen de VGA bios zulke dingen zien, pas na lang draaien zijn zulke vage verschijnselen zichtbaar)

In de winkel zeiden ze dat het iets met de passief gekoelde chipset zou kunnen zijn. Dat gebeurde wel vaker ofzo. Het lijkt me sterk dat asus structureel fout gebouwde moederborden levert, maar toch heb ik de proef op de som genomen. Wat me opvalt is dat tijdens de eerste bootup altijd alles werkt. Als de pc een kwartiertje aanstaat, begint de heatsink op de chipset aardig warm te worden (als ik mijn vingers er een poosje op houd doet het lichtelijk pijn). Lijkt me niet de bedoeling? Vervolgens merk ik dat als ik dan ga rebooten de pc er niet zoveel meer van weet te bakken. Het eerder beschreven probleem doet zich voor. Iemand enig idee of zoiets normaal kan zijn. Ik weet anders ook niet waar ik het moet zoeken :X

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 18:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update:

Nog eens goed gevoeld aan de heatsink. Na n tijdje draaien word het ding echt HEEL heet. Bij een lichte aanraking doet het al serieuze pijn aan je vingers. Als het systeem dan gereboot wordt vervalt het soms in steeds opnieuw hangen bij de bios en herstarten, maar ik heb ook al een paar keiharde uitvallers gehad.

Ik heb zojuist een 80mm casefan tegen de chipset gezet, en guess what: alles werkt. Na 20 minuten uptime (normaal was het ding dan gloeiend) had het een schappelijke temperatuur (de sensor die met het moederbord meekomt werkt trouwens ook voor geen drol en blijft vrolijk temperaturen rond de 28 aangeven terwijl de heatsink echt idioot heet is). Bij het rebooten van het systeem toont de bios zich volslagen normaal en start de computer gewoon op.

Haal ik de fan weg, dan kan ik de chipset bijna warm voelen worden terwijl ik er bij sta. Na 5 minuten is het dingetje weer gloeiend, en bij rebooten doen de bekende problemen zich voor.

Nu is mijn probleem een beetje, hoe het komt dat de chipset zo idioot warm word. De bios instellingen staan eigenlijk allemaal op standaard, dus er is niets overclocked. Ligt dit aan het moederbord zelf, of kan er iets met de andere hardware mis zijn (zoals gezegd, alles werkt en is elders getest, behalve de CPU)

Verwijderd

Topicstarter
*schopje*

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Ik heb het ook met mijn P5B. Nu is die dood en in rma... Hij kwam ook gloeiend heet maar was wel stabiel. Als ik hem volgende week terugheb plak ik er meteen een oud pentium 1 koelertje op die hem wel lauw zal houden.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Toch vind ik het heel raar dat de chipset zomaar zo erg oververhit. De kast zit niet bepaald vol, is voorzien van een fatsoenlijke casefan en de airflow wordt verder nergens door verhinderd. Ik vind het erg vreemd dat asus zomaar moederborden verkoopt die gewoon keihard oververhitten en uitslaan. Aangezien dit al de 2e is lijkt het me meer dan alleen pech zo onderhand, en ik vind het wel erg vreemd als dit een structureel probleem zou zijn.

PS @ MOD: zou de topic titel kunnen worden veranderd in "M2N4-SLI - Chipset Oververhittingsprobleem". De titel pas niet echt meer en het topic loopt niet bepaald storm zo, terwijl het wel een erg vreemd probleem is...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 00:19:
PS @ MOD: zou de topic titel kunnen worden veranderd in "M2N4-SLI - Chipset Oververhittingsprobleem". De titel pas niet echt meer en het topic loopt niet bepaald storm zo, terwijl het wel een erg vreemd probleem is...[/small]
Als je een modje wilt vragen zoiets te doen, dan kan je beter een Topicreport maken via het handje Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif linksboven. Ze zullen het anders misschien missen :)

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 18-03-2007 00:38 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Ahh dankje.. Ik meende me al te herinneren dat daar iets voor was, ik had het alleen nog nooit nodig gehad :)
Pagina: 1