Toon posts:

Hulp met bouwen van PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gister had ik onderdelen voor m'n nieuwe PC aangeschaft; AMD Athlon 4200+, M2N SLI Deluxe, Sapphire X1950XT, 1 GB Corsair Ram, Creative Xtreme Audio, 2x 250 GB HDD. Dat terzijde. Ik heb m'n PC in elkaar gezet, maar tijdens het opstarten zie ik een zwart scherm en komt daar geen verandering in. Desondanks mijn monitor zwart blijft hoor ik wel het gepiep van de PC doordat hij bezig is met de bios setup. Ook draaien alle fans en gloeien alle leds.
Waar ligt dit aan? Is de bedrading fout of is de videokaart stuk? Ga alsjeblieft niet memberaten en zeggen dat ik moet kijken bij een guide. Dat heb ik namelijk verscheidene keren gedaan en zonder geluk. Er staat vooral uitgelegd hoe je de onderdelen erin moet steken en ik weet zeker dat ik dat wel heb goed gedaan. Alleen de bedrading zou misschien fout kunnen zijn omdat dit de eerste keer is dat ik met nieuwe SATA bedrading werk.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Probeer dat eens uit en vermeld WAAR je blijft steken en wat je zelf al gedaan hebt? En het leest nogal irri als je de hele startpost in een kleine letter hebt staan, haal die tag er gewoon eventjes uit, dat is net zo makkelijk :)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:59
Je hebt het over gepiep, bedoel je een enkel piepje (dat alles ok is dus) of meerdere. In het laatste geval, wat zeft je mobo-boekje over die melding.

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
kijk als eerste eens of je misschien de voedingsstekkers voor je videokaart of de eventuele p4 stekker op het moederbord bent vergeten!

• Avalaxy
  • Laatst online: 10-02 00:36

Heb je er wel een voeding in zitten? :P Ik zie nergens wat voor voeding je hebt.

Toch ga ik je nog even op deze Hangen en Opstartproblemen troubleshooter wijzen, want hiermee moet je het probleem toch echt wel op kunnen lossen dunkt mij.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:27
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:21:
Desondanks mijn monitor zwart blijft hoor ik wel het gepiep van de PC doordat hij bezig is met de bios setup.
Wat bedoel je met gepiep? Hoor je één korte piep of meerdere / langere. In dat geval is er zeker iets mis en kun je het beste in je moederbordmanual opzoeken waar die specifieke piep betekent.

Weet je ook zeker dat je de extra power connector op het moederbord hebt aangesloten (12V, maar ook eventueel extra aansluitingen op je videokaart).

Post eens niet zo vlug :(

[ Voor 3% gewijzigd door Thralas op 25-02-2007 13:28 ]

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-01 11:27
De wel bekende FAQ?

Wat ook help is alles uit elkaar halen en opnieuw beginnen. Of een ander laten meekijken.

Verwijderd

Topicstarter
@ Dan Okay, ik zal die troubleshooting even doorspitten. En sorry voor het kleine lettertype ik vind het er gewoon intelligenter uitzien.

@ Invisible, ik heb het over meerdere korte piepjes. Dit is wat er in de handleiding staat en ik citeer: "The system then runs the power-on self tests or POST. While the tests are running, the BIOS beeps or additional messages appear on the screen. If you do not see anything within 30 seconds from the time you turned on the power, the system may have failed a power-on test. Check the jumper settings and connections or call your retailer for assistance".
De bedrading ben ik meerdere malen langs gegaan, maar zoals ik al zei is dit de eerste keer dat ik werk met SATA.

@ Hardcore, Die ben ik zover ik weet niet vergeten. Ik zal zo even kijken, maar op m'n videokaart zitten wel een aantal pins waarvan ik geen gebruik heb gemaakt. Eerlijk gezegd vind ik ook niks wat er op zou kunnen passen.

@ Leon, Ik heb 600W voeding gehaald van Aspire en de oude 350W verwijderd.

@zonglew00, De guides die op dit forum staan zijn verouders en wordt de nadruk vooral gelegd op het erin stoppen van de onderdelen. Terwijl dat juist het makkelijkste is. Als er iets vervelends is is het de bedrading wel.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2007 13:38 ]

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
hmm ja die moeten er dus wel op... connectors zitten er niet voor niets, haal ff bij de lokale pc boer een verloopkabeltje

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Meest voorkomende fout: moederbord rechtstreeks in de kast schroeven zonder de koperen busjes, of, busjes op een verkeerde plek, zodat ze kortsluiting veroorzaken. BTW, memberaten is geen woord.

@Yawn: sorry, ik kende het woord niet, dacht dat je wat anders bedoelde.

[ Voor 16% gewijzigd door mae-t.net op 25-02-2007 13:46 ]

• Invisible_man
  • Laatst online: 15:59
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:33:
@ Invisible, ik heb het over meerdere korte piepjes. Dit is wat er in de handleiding staat en ik citeer: "The system then runs the power-on self tests or POST. While the tests are running, the BIOS beeps or additional messages appear on the screen. If you do not see anything within 30 seconds from the time you turned on the power, the system may have failed a power-on test. Check the jumper settings and connections or call your retailer for assistance".
De bedrading ben ik meerdere malen langs gegaan, maar zoals ik al zei is dit de eerste keer dat ik werk met SATA.
Dus je hebt meerdere piepjes, wat houden deze piepjes dan in? Juist meerdere piepjes wijzen op een hardware fout (geheugen niet gevonden, graka niet gevonden, enz.)

Verwijderd

Topicstarter
@ Hardcore, ik zal nog wel eens goed kijken in al m'n dozen of er geen verloopkabeltje tussen zit. Waarschijnlijk niet..

@ mae, Nope daar ligt het ook niet aan. Ik had alle negen de koperen busjes erin geschroeft. En meberate is wellicht geen echt woord, maar wordt wel vaak gebruikt. Het is afgeleid van het werkwoord moderaten en betekend dat members zich als moderators (of admins) voordoen.

@ Invisible, Ik dacht juist dat die piepjes betekende dat de computer aan de setup begon.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2007 13:42 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je de PCI-E connector op je grafische kaart niet aansluit is het ook niet vreemd dat je geen beeld krijgt. Je voeding heeft zo'n connector blijkbaar niet maar er bestaan wel verloopstukjes. Hierop moet je wel twee molex connectors aansluiten en liefst twee van een verschillende kabelboom.

offtopic:
Kleine letters staan niet echt intelligenter vind ik. Het leest alleen wat moeilijker en ik had bijna de moeite nog niet eens genomen om je topic te lezen. Kleine letters gebruik je beter om aan te geven dat iets niet zo belangrijk of offtopic is.

Zoiets heb je dus nodig:
Afbeeldingslocatie: http://www.komplett.no/img/p/200/319547.jpg

Je computer geeft normaal gezien één kort piepje als alles in orde is.

[ Voor 12% gewijzigd door Admiral Freebee op 25-02-2007 13:43 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:33:
@zonglew00, De guides die op dit forum staan zijn verouders en wordt de nadruk vooral gelegd op het erin stoppen van de onderdelen. Terwijl dat juist het makkelijkste is. Als er iets vervelends is is het de bedrading wel.
Ehh, als er iets makkelijk is is het de S-ATA bekabeling, daar kun je vrij weinig fout doen.
En in de troubleshooting faq staat het toch precies uitgelegd als er iets mis gaat.

En zou je aub willen stoppen met alles in small te tikken. Het leest echt ongelovelijk k*t en komt nou niet bepaald intelligenter over ofzo :P

En zoek eens op wat die beeps betekenen, dan kun je vaak al prima achterhalen waar het probleem zit.

Verwijderd

Topicstarter
@ Admiral, ik heb grondig alles doorgespit en heb een soortgelijke kabel gevonden. Alleen zit er maar één zo'n connector op in plaats van twee. Ik zal dit aansluiten en kijken of dit de oplossing is.

@ Dan, Ja de SATA bedrading is vrij simpel te doen, maar doordat het de eerste keer was dat ik er mee werk kon het daar misschien aan liggen. Want de oude HDD bedrading doe ik zonder problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2007 13:54 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:39

Thandor

SilverStreak

Waar ligt dit aan? Is de bedrading fout of is de videokaart stuk? Ga alsjeblieft niet memberaten en zeggen dat ik moet kijken bij een guide. Dat heb ik namelijk verscheidene keren gedaan en zonder geluk. Er staat vooral uitgelegd hoe je de onderdelen erin moet steken en ik weet zeker dat ik dat wel heb goed gedaan. Alleen de bedrading zou misschien fout kunnen zijn omdat dit de eerste keer is dat ik met nieuwe SATA bedrading werk.
Zónder S-ATA kabels kun je er niet voor zorgen dat het opstarten van de PC wordt belemmert. Verder kunnen S-ATA kabels er maar op één manier in.
@ Dan Okay, ik zal die troubleshooting even doorspitten. En sorry voor het kleine lettertype ik vind het er gewoon intelligenter uitzien.
Intelligenter? Het is irritanter, niet intelligenter. Bij deze wil ik je dan ook vragen of je de [small]-tags in de berichten weer weg wilt halen :).
@ Hardcore, Die ben ik zover ik weet niet vergeten. Ik zal zo even kijken, maar op m'n videokaart zitten wel een aantal pins waarvan ik geen gebruik heb gemaakt. Eerlijk gezegd vind ik ook niks wat er op zou kunnen passen.
Ga dan eerst dáár kijken. Immers is het onlogisch dat er een videokaart geleverd wordt met een power-connector welke ongebruikt is. Dat komt slechts bij enkele videokaarten voor.
Wat zegt de handleiding van het apparaat erover? Bij bv. Sapphire kan ik mij herinneren dat er een sticker meegeleverd werd met daarop informatie over de power-connector op de videokaart.

Overigens is het verloopstukje welke Admiral Freebee laat zien waarschijnlijk diegene welke je nodig hebt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Net het verloopstukje gebruikt en hierbij piepte het moederbord kort drie maal achter elkaar was ie stil. Normaal gesproken blijft ie piepen om de zoveel tijd. Echter is dit niet het resultaat dat ik gehoopt had.
Bij de videokaart kreeg ik een manual van niks. Er werd vrijwel niks uitgelegd behalve het erin plaats van de kaart. Over de bedrading werd niks gezegd.
Ik post zo wel een foto van de pins die ik bedoel.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2007 14:04 ]

• 601jean
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07-2025
Ik zie dat je een sli moederbord hebt dus met 2 pci-e 16x sloten. Zit je vga kaart wel in het juiste slot.
Ik werk zelf met een asus A8R-MVP moederbord en daarin stond vermeld dat voor een single vga setup de kaart in het onderste pci-e slot moest.

Verwijderd

Topicstarter
Oh mijn god, het leeft!
"Diskboot failure insurt system disk and press enter"
Maar dat kan natuurlijk verholpen worden. Bedankt, Jean! :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2007 15:31 ]

Pagina: 1