Toon posts:

Light windows 98 voor de laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heey ik heb hier een oude laptop liggen die ik puur wil gaan gebruiken om te internetten via wifi.
Alleen kan ik geen OS vinden dat een beetje snel werkt.

De specificaties zijn:

HP omnibook 900

90 MB Ram
400 mhz
DVD Speler

Weet iemand een goed OS?
Of hoe ik windows 98 minder zwaar kan laten draaien?

Want ik heb ook een light versie van Xp maar dat trekt ie dan weer niet.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:23

GG85

.......

hmm, ik heb zelf een P3 600 met 64MB en daar draait XP Pro eigenlijk nog best goed op na enig configureerwerk.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-03 21:25

mace

Sapere Aude

Je kan ook XP strippen met nlite

Succes verzekerd ;)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:35

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Moet je misschien ff kijken naar linux. Ubuntu met XFCE ofzo. Redelijk licht en veilig. Met win98 wil je niet meer het internet op 8)7

90 mb Ram is te weinig voor XP

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:15

Thandor

SilverStreak

Over menig operating system is wel een tweak guide of iets dergelijks te vinden. Probeer maar eens te googlen naar "windows <versie> tweak guide". Pas eventueel de zoekopdracht iets aan om specifieker te zoeken.

Mijn inziens is het ook verstandig om naast software ook naar de hardware te kijken. Immers steekt er slechts 90MB RAM in de machine en ervaring leert dat meer geheugen vaak zorgt voor een soepeler systeem. Zeker zodra er een webbrowser draait met daarin een zware webpagina :).
Mr_gadget schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:07:
Moet je misschien ff kijken naar linux. Ubuntu met XFCE ofzo. Redelijk licht en veilig. Met win98 wil je niet meer het internet op 8)7

Microsoft Windows '98 is wat mij betreft ook niet bepaald het ideale operating system voor dit doeleind. Mocht de topicstarter toch de voorkeur hebben voor '98 dan is meuktracker: Windows 98SE Unofficial SP 2.1 wellicht interessant ;).

[ Voor 38% gewijzigd door Thandor op 25-02-2007 13:11 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:02
90MB is wel erg krap, ik zit nu zelf te typen op een laptopje met AMD K6-300/128MB/4GB met een ge-nlite Xp en dat werkt nog best redelijk. Kijk of je eventueel ergens nog een beetje geheugen kunt vinden dan kun je er mooi XP op zetten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geef me 1 reden waarom niet?
Op mijn win98 bak kan ik prima internetten hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet de voorkeur aan windows of linux, zolang die bak maar kan internetten via wifi.

Weet iemand een os ervoor?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:20:
Ik heb niet de voorkeur aan windows of linux, zolang die bak maar kan internetten via wifi.

Weet iemand een os ervoor?
Waarom niet win98 en die evt strippen van wat onnodige dingen (gewoon geen achtergrond progs draaien). Kan toch prima lijkt mij.

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-02 08:40
Windows 2000 anders Windows ME (ja het is een ramp maar je moet wel goed mee omgaan netals win98)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:34
Terw_Dan schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:14:
[...]

Geef me 1 reden waarom niet?
Op mijn win98 bak kan ik prima internetten hoor.
Windows 98 wordt niet overal even goed meer ondersteund op zaken als flash-spelers enzo (mijn ervaring is iig dat het een hel is om het goed up-to-date te krijgen). Als de TS voor een Linux distro zou gaan, kiest hij iig voor een OS dat nog vollop ondersteund en ontwikkeld wordt. Of Linux aan te raden is hangt erg af van de tijd die de TS er in wil stoppen in het kennis maken met Linux (voor zover hij dat al niet heeft).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag een leuke linux distro:

Damn Small Linux

Zou dit goed werken?

anyways ik brand de live cd om te kijken of het wat is.

• Theraven1982
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-07-2011
Ik zou zelf eerst goed uitzoeken voor welk OS er drivers voor je wifi kaartje is. Wifi kan zowel onder 98/ME/Linux een pain in the ass zijn.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-03 21:25

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:35:
Ik zag een leuke linux distro:

Damn Small Linux

Zou dit goed werken?

anyways ik brand de live cd om te kijken of het wat is.
Damn small linux is meer geschikt voor zaken zoals routers e.d.
het is heel erg basic en een beginner kan er niet zo goed mee uit de voeten denk ik.

Een goeie is bijvoorbeeld Xubuntu, dit is ubuntu met XFCE, dat is een lichte, snelle desktopenviroment, en als de de alternative installer gebruikt, hoef je maar 64 MB ram te hebben in principe. Ik draai het zelf met succes op een P1 120 met 96 MB ram.

Voordelen:
Debian based, dus handige package management.
Ubuntu sources: vlugge updates, goeie hardware support.
Gebruikersvriendelijk!

ISO

[ Voor 8% gewijzigd door mace op 25-02-2007 13:40 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-03 18:14

Metro2002

Memento mori

prik er wat geheugen bij. Ik heb hier zelf een celeron 433 met 160MB geheugen en daar draait windows ME op. Draait nog best soepel. Minder geheugen = constant swappen = baggerperfomance met zo'n slome laptopharddisk.

ubuntu draait als dikke stront door een trechter op die config.
Eigen ervaring.

90 MB is te weinig voor XP maar zeker te weinig voor ubuntu. (iig wel met KDE of GNOME)

[ Voor 52% gewijzigd door Metro2002 op 25-02-2007 13:43 ]

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:39

killercow

eth0

Ubuntu zelf is inderdaad gewoon traag, maar Xubuntu moet prima gaan,
draai het hier zelf op een 600mhz p3 met 64mb ram.

Tis iig veilig, wat je van win98 niet kunt zeggen.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

windows xp zal hier wel op draaien ik heb xp op een pentium 1 133 mhz 64 mb ram staan en op een celeron pc 466 mhz 192 mb ram. xp draait redelijk op die 466 mhz dus xp zal wel gaan denk ik
(ook met 90 mb ram)

Verwijderd

Werk (wel eens, het moet leuk blijven) met 533 P3 Celeron met 64 MB en Windows 2000, en wired netwerk.
Dat gaat redelijk.
Maar vergeet ook niet dat een moderne browser een groot beroep op geheugen doet.

Dus zoals al eerder geschreven, als je kan probeer meer geheugen te krijgen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Invisible_man schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:30:
[...]

Windows 98 wordt niet overal even goed meer ondersteund op zaken als flash-spelers enzo (mijn ervaring is iig dat het een hel is om het goed up-to-date te krijgen). Als de TS voor een Linux distro zou gaan, kiest hij iig voor een OS dat nog vollop ondersteund en ontwikkeld wordt. Of Linux aan te raden is hangt erg af van de tijd die de TS er in wil stoppen in het kennis maken met Linux (voor zover hij dat al niet heeft).
Maar dat wil niet zeggen dat er niet mee te internetten is. Als je het ding alleen wilt gebruiken voor internet dan kun je prima met win98 werken.

Dat het ding veel nieuwe technologien niet support is bekend, maar als dat niet van belang is dan maakt het allemaal geen klap uit lijkt mij :)

Verwijderd

Ik zou je echt Windows XP aanraden, dan wel gestript, ik heb zelf ook pas zo'n laptopje ermee geinstalleerd en het werkt voor dat systeem zeker goed. Anders zou ik voor een linux installatie kiezen of eventueel kijken naar Windows Fundamentals, hoewel deze niet echt vrij beschikbaar is.

• Nielson
  • Laatst online: 22:02
Als je Linux wil proberen kun je ook eens kijken naar Puppy Linux, weet alleen niet hoe de wireless ondersteuning is.

[ Voor 8% gewijzigd door Nielson op 25-02-2007 14:06 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:57:
Ik zou je echt Windows XP aanraden, dan wel gestript, ik heb zelf ook pas zo'n laptopje ermee geinstalleerd en het werkt voor dat systeem zeker goed. Anders zou ik voor een linux installatie kiezen of eventueel kijken naar Windows Fundamentals, hoewel deze niet echt vrij beschikbaar is.
Als je dan toch met een NTbased OS wilt werken, pak dan win2k. Die is nog heel wat lichter dan XP.

Verwijderd

Topicstarter
Even een verslagje,

Heb Damn Small Linux erop gezet en die gebruikt 20 mb ram van de 90 mb.
Alle apps die er standaard op zitten ( firefox etc ) werken ook heerlijk.

Ik moest hem alleen in failsafe booten want normaal zou hij vastlopen bij het zoeken naar audio hardware.

Ik ga nog windows 98 en Xp fundamentels proberen maar ik denk dat ik bij deze blijf _/-\o_

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:53
Waarom heeft nog niemand Windows 2000 genoemd :?

Veilig (voor internet e.d) en zou snel genoeg moeten draaien op zo'n laptop :)

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:39

killercow

eth0

ThinkPadd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:25:
Waarom heeft nog niemand Windows 2000 genoemd :?

Veilig (voor internet e.d) en zou snel genoeg moeten draaien op zo'n laptop :)
Kun jij niet lezen?

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een light versie van windows XP gevonden.

En die doet het echt subliem :P

Heerlijk snel is alles en dat op zo'n traag apperaat!

Ik dank u voor de tips _/-\o_
Pagina: 1