Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Aanschaf] Auto , waar op te letten?

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou het mag niet lang meer duren of ik heb het roze papiertje in de zak ! :) (bij wijze van :P )

Nu ben ik aan het kijken voor een leuke auto voor straks... maar er worden nogal wat dingen gerept over wegenbelasting, onderhoud, benzineverbruik & verzekering. Ik weet niet precies hoe dit kostenplaatje in elkaar steekt omdat je bij een grotere / zwaardere auto natuurlijk weer duurder op bent. Ik vroeg mijn ouders (bezitten beide 2 rijscholen) wat bijv een Seat Leon op jaarbasis kostte, volgens hun was dat 8000 euro en dan had je zo'n beetje alles... maar ik moet wel meegeven dat dit om rijles-auto's gaat, die hebben veel meer te verduren dan een auto waarmee normaal wordt omgegaan.

Stel. Ik wil een seat leon aanschaffen, bouwjaar >5 jaar , ongeveer 50.000 km op de teller en apk gekeurd tot op volgend jaar. Wat zijn dan de kosten hiervan op jaarbasis (verzekering, onderhoud, wegenbelastingen etc) :?

Of is het verstandig om eerst met een volkswagen polo oid te beginnen ? :P

mocht deze draad ook al ergens anders lopen in een meer "algemenere" dan sluit deze maar :)

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Puur voor wegenbelasting en verzekering is het zeker aantrekkelijker om een (oudere) Polo te nemen, een mk1 of mk2 bijvoorbeeld, ze zijn lichter, en omdat ze ouder zijn minder duur qua verzekering. Onderhoud lijkt me sowieso meer afhankelijk van hoe de vorige eigenaar zn auto heeft onderhouden. Als alle eventueel langlopende defecten verholpen zijn is het voornamelijk een kwestie van periodieke dingen (remvoeringen/-blokken/banden/olie) bijhouden, als je dat goed doet heb je weinig kans op grote defecten.

Edit: K heb zelf 5 dagen na mn rijbewijs een Fiat Uno gekregen (gratis dus), waren wel paar dingetjes aan mis, ongeveer 600 euro in paar fasen aan technische reparaties gehad (remmen voornamelijk) en verder nog 250 euro aan functionele dingen (audio) en het uiterlijk. Zal op iets van 100 eur p/m met verzekering, wegenbelasting en onderhoud zitten, op basis van ± 10.000 km per jaar.

[ Voor 27% gewijzigd door BèR op 25-02-2007 13:12 ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:11
Verzekering en wegbelasting kun je allemaal zelf opzoeken.
Het onderhoud is natuurlijk verschillend per auto/model/merk etc.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Verzekering kan je uitzoeken op: www.independer.nl Let wel dat dit hoofdzakelijk eerder een indicatie is.

Wegenbelasting kan je de gegevens van de wagen opzoeken op www.autoweek.nl -> carbase. Als je vervolgens naar www.belastingdienst.nl/reken/mrb/ gaat kan je precies zien wat je moet betalen in jouw provincie.

Onderhoud zal je te horen moeten krijgen van Leon rijders. Anders is een simpele navraag bij een dealer wat een grote / kleine beurt kost (zijn vaak redelijke standaard prijzen voor).

Uiteindelijk is het aan jou wat voor wagen je uitkiest.

BMW 535D

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:36

Acheron

updatepack.nl

Als je net je rijbewijs hebt is het misschien verstandig om voor een wat oudere auto te kiezen. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

de vraag is, hoeveel ga je rijden? je kan alle kanten op, om maar wat te noemen: wij hebben een 91 Colt die voor voornamelijk korte stukjes word gebruikt en ongeveer 13K per jaar maakt denk ik, in een jaar of 4 tijd hebben we de volgende kosten gehad (exacte prijzen weet ik niet meer maar een indicatie)
4 nieuwe banden (oude waren wat uitgedroogd) 150 eruo
nieuwe achter demper (door gerot en halfjaar na aankoop) 130 euro
nu 3 jaar later zit er net weer een nieuwe achter demper op en komt zachtjes aan de midden demper eraan.
het is dus maar net hoeveel 'geluk' je hebt hoewel het allemaal wel mee valt als je niet zo veel rijd (dat je distributie riem vervangen moet worden omdat ie te oud is etc. :P)
verder kijken wij niet in je portemonnee maar een klein autotje zal in vaste lasten natuurlijk een stuk minder kosten, ook verzekeringstechnisch gezien de nieuwwaarde lager is en de motor een stuk kleiner is (in principe).
Verder had ik zelf niet voor een Duitser als een Polo gegaan gezien die 2ehands erg duur zijn, dan kun je beter naar een tegenhanger van Japanse makelij kijken :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mjah, de kosten van autorijden kunnen de pan uitrijzen met een grote, oude auto die slecht onderhouden is door de vorige eigenaar en ze kunnen lachwekkend laag zijn met een betrouwbare compactere auto die goed onderhouden is. Ik heb bijvoorbeeld in 11.000 km dit jaar zo'n 400 euro aan onderhoud geweest, waarvan 284 euro aan banden vlak na aanschaf. Dat was eigenlijk m'n eigen fout, ik had moeten zien dat de banden vrij oud waren toen ik hem kocht. Enige onderhoud verder was een V-snaar van 21 euro, 2 stabilisatorstangrubbers van 8 euro en 2 hoedenplankklemmen van 12 euro in totaal. Verder een halve liter motorolie en ook zoiets aan koelvloeistof en misschien volgende week de waterpomp (die begint te lekken).

Het is verstandig met een beperkt budget om bij een club te gaan, in mijn geval Corollaclub. Daar zit een schat aan informatie waardoor je veel onderhoud zelf kunt doen. Ook zijn mensen daar vaak bereidwillig om je tegen een kleine vergoeding te helpen bij een reparatie of goedkoop aan onderdelen te helpen. Onderdelen vind je ook goedkoop op de sloop of een autodemontagebedrijf, maar ga daar geen dingen kopen die slijten zoals een dynamo of waterpomp, want zo'n ding kan natuurlijk binnen een maand ook kapot gaan en dan heb je nog niks. Voor plaatwerk en interieurdelen is het echter een goede plaats om aan je onderdelen te komen.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Acheron schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:15:
Als je net je rijbewijs hebt is het misschien verstandig om voor een wat oudere auto te kiezen. Een ongeluk zit in een klein hoekje.
offtopic:
Het grote voordeel hier is dat ik zoveel lessen mag nemen zoals ik denk nodig te hebben. De opleiding wordt betaald door mn ouders, en in de vrije uren van de instructeur wordt ik extra ingepland.

Ja. Ik heb net wat linkjes en dergelijk bekeken.. bij een zwaardere "benzine" auto betaal je je vaak al scheel aan maandkosten en eventueel het onderhoud.

Het laatste wat ik wil natuurlijk is een wagen aanschaffen, die in orde lijkt te zijn maar al na een paar weken verkuren gaat tonen :X .. genoeg verhalen over gelezen iig.. geen zin in een wagen die naar de klote is gereden door de vorige eigenaar bijv. Ik zou eventueel met een dealer kunnen praten, of met mijn ouders. Er gaan 2 wagens straks de deur uit, mischien is het handig die over te nemen ofniet, het zijn tenslotte rijleswagens geweest die ook flink wat klappen gehad hebben :P

• BèR
Die zijn ws diesel? Betaal je meer wegenbelasting. Als ze goed zijn onderhouden is t wel n goed idee, dan is de kans op spontane defecten kleiner :)

[ Voor 9% gewijzigd door BèR op 25-02-2007 17:20 ]

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
Of gewoon een goede jappanner nemen, daar komen nog steeds de betrouwbaarste auto's vandaan blijkt uit verschillende testen kwa betrouwbaarheid.

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:54
Ik zou zelf nooit voor een lesauto gaan, tenzij de koppeling en versnellingsbak net een maand geleden vervangen zijn ;) Als je ziet wat die dingen te verduren krijgen. Staan meestal ook erg veel kilometers op.

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Verwijderd

Kun je sleutellen? Als je een beetje handig bent betaal je weinig aan onderhoud. Iets stoms als een asje kan je bij de garage al snel honderden euro's kosten en zelf ben je voor 50E klaar. Of een aantal beunhazen in je telefoon scheelt ook enorm in kosten!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2007 10:39 ]

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 13:25
Je zou voor vragen over de Leon of evt een Ibiza op www.seat-online.nl kunnen kijken. Ook daar is genoeg kennis en informatie aanwezig. Zelf heb ik nog niet veel ervaring met de leon's. Heb 5 weken geleden mn leon gekregen en kan je zeggen dat 'ie prima rijdt!.

Waar gaat zelf je voorkeur naar uit? Alleen een Leon en/of polo?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 13:01:
Stel. Ik wil een seat leon aanschaffen, bouwjaar >5 jaar , ongeveer 50.000 km
Wat is je budget eigenlijk? Want 50K voor een les auto in 5 jaar is wel heel erg weinig, en wil je benzine of diesel? Dat maakt nog wel een hoop uit qua maandelijkse kosten, om maar niet te spreken over de verzekering, want je hebt geen schadevrije jaren en val je nog in de risico catagorie (<24 jaar?)

Je geeft ons te weinig info om ons een goed antwoord te kunnen geven op je vragen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren met mijn stiefvader overlegd. Hijs instructeur voor al 6.5 jaar. Hij heeft me verteld dat voornamelijk de kosten uit wegenbelasting & onderhoud, het duurste kunnen zijn. Ik had zelf in gedachten om iets met 15.000 euro aan te schaffen, maar het is een hoop geld voor m'n eerste auto. Trek ik er meer dan de helft vanaf, kan ik opzich nog een leuke auto tegen de 5 a 6000 euro aanschaffen. Verzekering is opzich niet zo'n probleem, ik val buiten de risico-groep (24 jaar) en ik kan 'm op de rijschool van m'n ouders laten verzekeren. Het enige wat dan nog staat is de gebruikelijke wegenbelasting en bezine / onderhoud.

Ik heb die link net even bekeken.. goede bron d:)b

Het zoveelste voordeel is van m'n ouders + rijschool is dat ze dik korting krijgen bij de autodealer, geld voor een occasion of nieuw. Het is dat hij zelf 3 auto's per jaar daar afneemt :P Ik kan dus dankzij de hulp van m'n ouders heel erg goed op weg komen.

Tevens maakt me dat ook mobieler een auto, maar dat is even een verhaal apart :)

Ik ga eerst even mijn financieele plaatje hier op orde zetten, eerdat ik ook echt een budget heb, en rekening hou met zoveel mogelijk, zoals onverwachte onderhoud of een nieuwe set banden. Seat Leon's zijn wel mooie auto's maar ook duur in onderhoud. Ik denk dat het verstandiger is om zowiezo een lager model te kiezen (volkwagen golfjes zijn ook wel mooi).
ScorpionNL schreef op maandag 26 februari 2007 @ 09:59:
Ik zou zelf nooit voor een lesauto gaan, tenzij de koppeling en versnellingsbak net een maand geleden vervangen zijn ;) Als je ziet wat die dingen te verduren krijgen. Staan meestal ook erg veel kilometers op.
Deze leswagens vallen zowiezo af :P Ze hebben een levensduur van 3 jaar, en elk heeft zo'n minimaal 150.000KM erop zitten. Is me verteld dat ze weggaan voor 9000euro p stuk. Ja is wel leuk maar het zijn wel leswagens geweest die idd flink wat te verduren gehad hebben :P

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 08:55 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 08:53:
Ik had zelf in gedachten om iets met 15.000 euro aan te schaffen, maar het is een hoop geld voor m'n eerste auto. onderhoud.
Persoonlijk vind ik dat wel heel erg veel voor een eerste auto, maar je moet natuurlijk zelf weten hoe je je geld uitgeeft.
Ik denk dat het verstandiger is om zowiezo een lager model te kiezen (volkwagen golfjes zijn ook wel mooi).
Type 4 Golf uit hetzelfde bouwjaar zijn duurder dan een Leon, en het is zeker geen 'lager' model, is dezelfde klasse. Dat kan ik je alvast vertellen. En persoonlijk vind ik ze ook mooier dan een Seat Leon, maar dat is persoonlijk, ik wacht nog even op de reactie hierop van SeatRider :>

Ik ben persoonlijk al aan m'n 4e Type 4 bezig (en nee die zijn geen van allen uit elkaar gevallen :P )

[ Voor 39% gewijzigd door Gunner op 27-02-2007 09:47 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 17:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Seat toledo/marabella/ibiza misschien? :)

offtopic:
Als je niet meer in de risicogroep valt, kan je ook naar een honda civic o.i.d. kijken. Mooie auto, zuinig, genoeg kracht, maar helaas wel veel sjonnies die hem kopen...

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Kzou voor n Rover 45 gaan, heb je voor dat geld eentje met weinig KM. Airco / leer / 112pk / 4 electrische ramen, veel ruimte, electrisch verstelbare spiegels en koplampen, verwarmde spiegels en achterruit, ABS en 2 airbags...

Maarja de meningen zijn verdeeld over Rovers, ik kan je iig eentje aanraden, heb al die specs op t leer na voor 1800 euries kunnen bemachtigen met 80k op de teller. Nu op 110k (30k later) zijn de onderhoudskosten tot nu toe 70 euro geweest (olie, koelwater, bougies, lamp), wegen belasting ong 30 per maand en hij is nog redelijk zuinig ook als je geen zware voet hebt. Veel auto voor weinig geld!

Afbeeldingslocatie: http://www.austin-rover.co.uk/press/rov45_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.austin-rover.co.uk/press/mgrov45_2.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 13:56 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Als ik 15k te besteden had zou ik denk ik voor zoiets gaan: Lexus IS 200 V6. Dat dashboard alleen al is zo geil :9

Hoewel je voor dat geld echt enorm veel keus hebt in betrouwbare Japanners, bijna alles van voor 2000 is haalbaar :)

Verwijderd

Nissan Primera GT 8)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
2. Deze keer hoef u de handrem niet aan te trekken, maar u schakelt in derde versnelling en doet de auto vertrekken door harder te versnellingspedaal in te duwen: het motor moet afslaan.
WTF is "doet de auto vertrekken door harder te versnellingspedaal in te duwen"
Goed verhaal, maar niet perfect...

U vraagt, wij antwoorden.

• BèR
Slecht vertaald zo te zien..

Verwijderd

Het zijn Belgen... Er staan nog meer voor ons rare zinsconstructies in en Belgische woorden.
Maar je snapt wel wat ze bedoelen.

• Grrrrrene
  • Niet online
DE KABEL VAN DE KILOMETERTELLER
Het belangrijkste risico bij de kilometerteller zijn de pogingen om de kilometerstand te 'verzetten'. Een dergelijke verandering kan opgespoord worden ter hoogte van de kabel:

&#127; Controleer of er geen sporen van een tang op de kabel is te zien.
&#127; Verifieer de gelijkmatigheid van vuiligheid over de lengte van de kabel (vanaf de verbinding met de versnellingsbak tot aan het dashboard).
Ik heb een 2e hands tellerunit gekocht met 142k op de teller, terwijl mijn auto toen 160k had gereden. Ik heb echt niet aan een kabel gezeten om dat te fixen, je haalt gewoon de tellerunit eruit. Beetje kortzichtig punt dit...

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Verwijderd schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:44:
Het zijn Belgen... Er staan nog meer voor ons rare zinsconstructies in en Belgische woorden.
Maar je snapt wel wat ze bedoelen.
nou eigenlijk niet... ik krijg hem in zijn 3 wel weg... kost me wel mijn koppelingsplaten, maar het lukt wel...

@Grrrrrene:
foute gast... :P

[ Voor 4% gewijzigd door MeMoRy op 28-02-2007 00:13 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja het gaat er natuurlijk om dat je je koppeling zo op laat komen dat de motor afslaat. Als hij blijft draaien terwijl de koppeling al bijna los is dan is die dus versleten. Met elke auto kan je in z'n 3 wel wegkomen..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Grrrrrene
  • Niet online
MeMoRy schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 00:13:
[...]

nou eigenlijk niet... ik krijg hem in zijn 3 wel weg... kost me wel mijn koppelingsplaten, maar het lukt wel...

@Grrrrrene:
foute gast... :P
Het mag wel, als je als verkoper maar meldt dat hij vooruitgedraaid is :+ Of moest dat alleen als de koper erom vroeg?

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 28-02-2007 07:03 ]

Verwijderd

Ik ben begonnen met een autootje wat ik kocht voor 1000 euro :). Achteraf blij toe, want zeker als je net zelf begint te rijden (ik vind dat je pas écht leert rijden als je je rijbewijs al hebt), zit een ongelukje in een klein hoekje.

Ik zou niet zo duur beginnen, ik denk dat het zonde is als je een auto van 6000, 7000 euro koopt, om m vervolgens in de soep te rijden :P. Dat is bij een auto van 1000 ook nog zonde, maarja, dan gooi je toch minder geld weg. Het risico dat je een auto koopt waar wat mis mee is, is er overigens altijd. Mijn opa is monteur (wegenwacht) geweest en heeft altijd geholpen met het uitzoeken van goede auto's. Maar zelfs híj ziet wel is kleine dingetjes over het hoofd, welke toch dure geintjes worden, als je ze moet laten maken. Ook een dealer weet niet altijd wat een 2ehandsauto mankeert, en dan nog: zelfs met een nieuwe auto kan je problemen hebben..

En dan nog een laatste tip: als je hebt besloten wat voor auto je wilt, laat je dan informeren over dit merk auto specifiek. Elke auto heeft zijn zwakke plekken, welke veel geld kunnen kosten bij het repareren. Hier kan je dan bij het kopen van de auto extra aandacht aan besteden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 10:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mja waar heb ik me nu concreet mee beziggehouden ? met nog niets dan behalve m'n rijopleiding zelf. Ik weet wel dat elke type auto wel iets heeft.. En het is ook moeilijk te ontdekken of inschatten waarom een vorige eigenaar die auto weggedaan heeft. Er kan altijd wel iets miszijn met een type wagen.. zo had een vriend van mij een ontzettend mooie bmw, en was nog zuinig ook , maar de startmotor vloog er om de paar maanden gewoon uit.. Zo'n onderdeel kost je wel ruim 500 euro, en imitatie of hetzelfde product maar dan van een ander merk, wil ook niet altijd lukken.

Het is mischien wel beter om met een "cheapo" auto te beginnen. GoldenAngel heeft ook gelijk hoor, rijden leer je pas zodra je je rijbewijs ook hebt, er zullen altijd momenten opkomen die je nooit geleerd hebt samen met je instructeur, en daar moet je zelf op anticiperen / reageren.

Maar het belangrijkste is dat ik eerst het papiertje haal :P Ik zit nu op ongeveer 20 lessen, en heb 19 maart examen voor m'n theorie. Erna een tussentoets als in praktijk, en dan hopelijk toch het echte examen. Op het moment dat er dan een auto klaarstaat is het helemaal fijn :P Het maakt mij een stuk mobieler.

Ik hou iig een update van hoe & wat :)
Pagina: 1