Toon posts:

disk space "weg"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
na het doorlezen van diverse forums, gebruik van utilities zoals diskview, realdir etc blijf ik een probleem houden met de schijfruimte van mijn WDC 500GB schijf.

de hoofdpartitie heeft 445GB beschikbaar, hiervan is volgens windows explorer, diskview en diverse andere programma's ca 26 GB gebruikt. vrije ruimte is echter nog maar 365 GB waar is de overige 54 GB nu naartoe.
Ik heb verborgen bestanden aangezet, extra gechecked op virussen met bullguard etc. maar alle info die ik krijg is hetzelfde. Er blijft een gat zitten tussen de ruimte die op de schijf staat.

grootste probleem is dat ik per dag zo'n 4Gb extra kwijt raak. de 26GB aan gebruikte ruimte blijft vrijwel constant omdat ik geen software installeer de minimale verschillen die ik zie komen van de windows updater etc.

ik draai vista op een 1.8 ghz dual core met 2GB intern, ik heb al druk ge-googled, maar kan helaas voorlopig niets vinden. heeft een van jullie hier een idee over ?

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Windows Desktop Search geinstalled?

Verwijderd

Voer je type nummer harde schijf even in op de WD site en laat data lifeguard je schijf eens controleren. Als het progje je niets aangeeft kun je verder zoeken naar andere mogelijkheden en sluit je je schijf daardoor uit :)

http://support.wdc.com/download/index.asp?swid=1

Verwijderd

Als jij morgen weer 4 gieg kwijt bent denk ik aan spyware die jouw pc als opslag gebruikt.

weet je zeker dat het niet hiberfil.sys en pagefile.sys zijn die veranderen van grootte?
Dit doet windows zelf.

Verwijderd

Topicstarter
nee, dat is het niet.
ik draai overigens vista, dus ik heb ook al gekeken of de indexering van de schijf klaar is.
in begin dacht ik namelijk dat de indexering verantwoordelijk was voor de "verdwijnende"ruimte.
dit blijkt het niet te zijn, en 54gb aan index zou wat veel zijn ;-)

Verwijderd

Topicstarter
de hiberfil.sys en pagefile.sys zijn bij elkaar zo'n 4gb maar dit blijft vrij constant....
tja en de spyware....ik hoop het niet ik heb een up to date versie van bullguard draaien en al twee keer manueel gechecked en voorlopig is alles schoon.

ik zal meteen de wdc utility gaan proberen.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:46
Is het niet gewoon een kwestie van:
500 GB = 500*109 = 500.000.000.000 bytes =~ 465*230 bytes = 465 GiB?
Dan mis je opeens nog maar 20 GiB die best te verklaren is als filesystem overhead.

edit:
Mijn excuses; ik had verkeerd gelezen. Ik dacht dat je het over de discrepantie tussen 500GB en 465 GB had, maar het gaat je over de vrije ruimte binnen de partitie van 465 GB.

[ Voor 27% gewijzigd door Soultaker op 25-02-2007 13:19 ]

• super_newbie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Dit had ik een paar dagen geleden ook, zet windows restore een uit. Die gebruikte bij mij zo'n 20 GB.

Quote uit de faq

System Restore
Bij Windows Me/XP, hou rekening met System Restore. Deze vreet ook nogal wat schijfruimte. Rechtsklik op Deze Computer en ga via Eigenschappen naar de tabblad Systeemherstel. Daar kun je het uitschakelen.

succes

[ Voor 51% gewijzigd door super_newbie op 25-02-2007 13:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
de bytes rekensom had ik ook geprobeerd ;-)
windows restore heb ik nu uitgezet om te zien of de 4gb per dag nu verdwijnt.

goeie tip, thanks

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
TreeSize al eens geprobeerd om te bepalen welke map telkens groter wordt?

Verwijderd

Topicstarter
dat is het vervelende, met treesize of enig ander programma alle files en folders blijven hetzelfde formaat namelijk de "gevulde" 26GB.

de ruimte die verdwijnt zit dus niet in een folder die ik met enig programma kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
btw als iemand een goede harddisk analyse tool weet voor western digital onder vista dan hou ik me aanbevolen ;-)
de software van wdc zelf is nog niet vista proof, zelfs niet als je het programma administrtor rechten geeft...

Verwijderd

Je kan ook een bootable DOS versie downloaden van dat WD tooltje, ff op cd of floppy branden en daarmee opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
goeie tip ;-)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-02 00:45
geef jezelf (als administrator) eens rechten tot "System Volume Information" (verborgen directory in de root), leesrechten is voldoende
meestal is je probleem dan "opgelost", daar plaatst windows oa de system restore bestanden
Pagina: 1