Doorlinken van netwerk via een werkstation.

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:30

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
De situatie:

1 Machine met een draadloze netwerkkaart, en een Gigabit netwerkkaart, onboard. Deze machine pikt mijn draadloze netwerk op en kan daarop gewoon downloaden, surfen, etc.

Nu heb ik een oude 200mhz Windows 98machine, welke ik ook van internet wil voorzien, voor updates, drivers, etc. Deze heb ik een 3com PCI netwerkkaartje gegeven, en correct geinstalleerd.

Ik heb de netwerkaansluitingen van de Win98 Machine, en de XP Machine met Wireless, aan elkaar geknoopt met een Switch ertussen, omdat ik geen Crossover kabel heb.

Vervolgens heb ik op de XP machine, de Gigabitverbinding, en de Wirelessverbinding in het netwerkscherm, beide geselecteerd, en gekozen voor 'verbindingsbrug maken'. Voorzover mijn geheugen mij niet in de steek laat, kan ik op die manier de Win98 machine toch gewoon een IP adres van de router laten krijgen?

Probeem is, dat de '98 machine bij het booten een 'foute netwerkcode' oid weergeeft, en de XP machine (waar ik dit nu op typ) geeft telkens de melding dat er een IP adres conflict met een andere machine is ontstaan. Alle machines in mijn netwerk hebben dynamisch toegewezen adressen.

Wat doe ik verkeerd?

- edit - Ik heb de '98 machine nu een fixed IP gegeven binnen de range die mijn router normaliter toewijs, maar dat hielp niet. Ik krijg nu geen foutmelding meer op de '98 machine, maar de XP machine klaagt nog steeds over een IP adres conflict.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-02-2007 12:21 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03 09:14
Waarom doe je niet gewoon internet delen ?
En updates voor 98 word moeilijk heb me laatst suf gezocht maar niet meer te vinden,

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je hoeft geen netwerkbrug te maken. Als je de eigenschappen neemt van je wireless verbinding kan je bij de laatste tab kiezen voor internet deling. Zet deze aan, zet op de Win98 machine DHCP adres verkrijgen aan en het moet direct werken. Ik heb hetzelfde gedaan op mijn laptop en iedereen die met mij verbinding maakt via kabel kan via mijn wireless het internet op. Een switch hoeft niet speciaal tussen de twee computers omdat je een gigabit netwerkkaart hebt. Deze kan zelf hardwarematig naar crossover gaan. Het gebruiken van een switch heeft wel voordelen als je nog een computer er aan gaat hangen en je weet zeker dat het werkt tussen de computers.

Commandline FTW

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zondag 25 februari 2007 @ 12:27:
Je hoeft geen netwerkbrug te maken. Als je de eigenschappen neemt van je wireless verbinding kan je bij de laatste tab kiezen voor internet deling. Zet deze aan, zet op de Win98 machine DHCP adres verkrijgen aan en het moet direct werken. Ik heb hetzelfde gedaan op mijn laptop en iedereen die met mij verbinding maakt via kabel kan via mijn wireless het internet op. Een switch hoeft niet speciaal tussen de twee computers omdat je een gigabit netwerkkaart hebt. Deze kan zelf hardwarematig naar crossover gaan. Het gebruiken van een switch heeft wel voordelen als je nog een computer er aan gaat hangen en je weet zeker dat het werkt tussen de computers.
Nou, die internetverbinding is wel te zien in het netwerkscherm, maar die geeft altijd aan dat hij 'uitgeschakeld' is. Ik heb me daar nooit mee bemoeid, omdat het internet toch wel werkt. De opties 'delen' ken hij niet, zie screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://xs512.xs.to/xs512/07080/netwerk.JPG.xs.jpg

Als ik voor de optie 'inschakelen' kies, dan zegt hij heel even 'ingeschakeld', maar het icoon blijft op 'uitgeschakeld' staan. Dit is altijd al zo geweest, maar het internet werkt gewoon dus :?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De situatie is dus zo:

Afbeeldingslocatie: http://xs412.xs.to/xs412/07080/netwerk2.JPG.xs.jpg

De pc met windows XP gaat direct naar de router en ontvangt daar internet van. De optie 'internet verbinding delen' heb ik dus niet, die optie bestaat niet als ik de eigenschappen van de internetverbinding op de XP Pc opvraagt. Ik wil gewoon puur internet op die 98 machine hebben, maar om daar nou een Wireless kaart voor aan te schaffen...

Dat groene blok is de switch tussen die 2 pc's, overigens. Met het idee dat ik daar later misschien nog een 2e machine met een draad aan kan hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-02-2007 12:40 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Deze optie bedoel ik:
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadtemple.com/thumb/1172403521.jpg
Als je dat aanzet bij je wireless verbinding, dan moet het werken. Als je meer dan 1 netwerk interface hebt naast je wireless, zoals op mijn plaatje, moet je de juiste interface kiezen.

Ik weet niet precies welke Xp jij hebt, maar vermoedelijk Home. ik heb Pro, dus ik zie niet specifiek een 'internet verbinding' tussen mijn verbindingen staan.

Btw, als je iets wilt toevoegen aan je post, gebruik dan de edit knop en post geen nieuw bericht direct achter je vorige.

Commandline FTW

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zondag 25 februari 2007 @ 12:47:
Deze optie bedoel ik:
[afbeelding]
Als je dat aanzet bij je wireless verbinding, dan moet het werken. Als je meer dan 1 netwerk interface hebt naast je wireless, zoals op mijn plaatje, moet je de juiste interface kiezen.

Ik weet niet precies welke Xp jij hebt, maar vermoedelijk Home. ik heb Pro, dus ik zie niet specifiek een 'internet verbinding' tussen mijn verbindingen staan.

Btw, als je iets wilt toevoegen aan je post, gebruik dan de edit knop en post geen nieuw bericht direct achter je vorige.
Ah, het begint me te dagen. Als ik nu die optie 'verbinding delen met anderen' kies op mijn wireless verbinding, dan krijg ik een error:

Afbeeldingslocatie: http://xs512.xs.to/xs512/07080/netwerk3.JPG.xs.jpg

Hij zegt dat het er al een adres is geconfigureerd dat hij nodig heeft, maar zoals ik al vermeldde, gebruiken alle pc's automatische toewijzing.

- edit -

Dit is interessant:

Ik heb beide netwerkkaarten in zowel de XP als de '98 machine een statisch adres binnen een andere range gegeven, en probeerde toen nogmaals het internet delen in te schakelen:

Afbeeldingslocatie: http://xs512.xs.to/xs512/07080/netwerk4.JPG.xs.jpg

het grappige is, mijn router beneden heeft als gateway adres 192.168.0.1... en volgens deze melding zou hij dat dan willen toewijzen aan deze adapter, dat gaan natuurlijk voor conflicten zorgen.

De range die ik de 2 vaste draadkaarten in de XP en '98 machine heb gegeven zijn 192.168.2.1 en 2.2.

- edit 2 -

Ik denk dat het me begint te dagen...

de melding op dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://xs512.xs.to/xs512/07080/netwerk3.JPG.xs.jpg

doelt natuurlijk op het feit dat hij zichzelf nu hetzelfde adres wil geven, als het gateway adres van de router, beneden. Wat raar dat windows ICS alleen maar op dat adres werkt, en je geen andere range laat kiezen. De router aanpassen is geen optie...

[ Voor 40% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-02-2007 13:21 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom is de router aanpassen geen optie? Je verandert alleen maar de 0 naar een 1 of ander getal en dat zou het al moeten doen, en uiteraard even de DHCP pool aanpassen.
Overigens, als je ICS gewoon aanzet, de foutmelding negeert en handmatig je adres invult (1.1 ipv 0.1) en dat ook op je win98 doet met je computer als gateway en dns dan zou het theoretisch moeten werken.

Commandline FTW

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zondag 25 februari 2007 @ 15:20:
Waarom is de router aanpassen geen optie? Je verandert alleen maar de 0 naar een 1 of ander getal en dat zou het al moeten doen, en uiteraard even de DHCP pool aanpassen.
Overigens, als je ICS gewoon aanzet, de foutmelding negeert en handmatig je adres invult (1.1 ipv 0.1) en dat ook op je win98 doet met je computer als gateway en dns dan zou het theoretisch moeten werken.
Wel, negeren en daarna een eigen pool kiezen, heb ik gedaan, maar dat bood geen soelaas. Ik heb toen WinGate gedownload, maar dat was een partij ingewikkeld... duizend opties, maar internet gateway of connection sharing, kon ik nergens vinden.

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar waarom is het aanpassen van de Router IP geen optie dan? Je beweert zelf dat alle aangesloten computers via auto IP een adres krijgen, dat is geen reden om het adres van de router niet te veranderen. De meeste routers hebben een 1.1 of 2.1 adres, 0.1 heb ik zelf weinig gezien. Het zou geen problemen moeten geven als je het adres verandert. Je moet alleen zorgen dat de DHCP wordt aangepast naar dezelfde range. Dan zou het wel gewoon moeten werken.

Commandline FTW

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hero Of Time schreef op zondag 25 februari 2007 @ 19:22:
Maar waarom is het aanpassen van de Router IP geen optie dan? Je beweert zelf dat alle aangesloten computers via auto IP een adres krijgen, dat is geen reden om het adres van de router niet te veranderen. De meeste routers hebben een 1.1 of 2.1 adres, 0.1 heb ik zelf weinig gezien. Het zou geen problemen moeten geven als je het adres verandert. Je moet alleen zorgen dat de DHCP wordt aangepast naar dezelfde range. Dan zou het wel gewoon moeten werken.
Omdat de router bij mijn onderbuurmeisje staat. Ik heb alleen maar draadloze toegang, en zij is niet altijd thuis. Als ik iets mispeuter zit ik 2 dagen zonder internet :X

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
je kan bij de 'internet sharing wizard' ook kiezen om het zelf te configureren dacht ik.
ipv alles op automatisch laten staan kiezen om het zelf te configureren en dan verder kiezen
(maw: lezen en juist kiezen)

mss een optie ?

//edit2 (insert): kan je bij die wizard niet aanduiden dat die pc niet het internet zelve is maar als gateway moet gaan werken voor een achterliggend netwerk/systeem ?

en als er vermeld wordt dat het aanpassen van de router geen optie is, dan is het geen optie, probeer de TS dan niet te overhalen het alsnog te doen. (welke reden ervoor is speelt geen rol)
Je kan via die wizard iets meer invloed uitoefenen op de netwerkbrug.

aan TS: windows 98 updates mag je vergeten.
Microsoft bied zelfs SP1 van windows XP niet meer aan
(enkel de SP2 en de updates die SP1 en/of SP2 nodig hebben)

Windows 98 1ste en 2d edition zijn sinds XP SP2 niet meer ondersteund,
en sinds vista helemaal niet meer update-baar

//edit: hiermee bedoel ik dus niet meer via microsoft.com
mogelijk wel via third-party-site zoals verder aangegeven.
of je deze gebruikt/vertrouwd is je eigen keuze en risico ;)

[ Voor 18% gewijzigd door soulrider op 26-02-2007 12:50 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
soulrider schreef op zondag 25 februari 2007 @ 19:51:
je kan bij de 'internet sharing wizard' ook kiezen om het zelf te configureren dacht ik.
ipv alles op automatisch laten staan kiezen om het zelf te configureren en dan verder kiezen
(maw: lezen en juist kiezen)

mss een optie ?

en als er vermeld wordt dat het aanpassen van de router geen optie is, dan is het geen optie, probeer de TS dan niet te overhalen het alsnog te doen. (welke reden ervoor is speelt geen rol)
Je kan via die wizard iets meer invloed uitoefenen op de netwerkbrug.

aan TS: windows 98 updates mag je vergeten.
Microsoft bied zelfs SP1 van windows XP niet meer aan
(enkel de SP2 en de updates die SP1 en/of SP2 nodig hebben)

Windows 98 1ste en 2d edition zijn sinds XP SP2 niet meer ondersteund,
en sinds vista helemaal niet meer update-baar
Dat ze geen nieuwe ondersteuning meer bieden, dat wist ik wel, maar bedoel je nu te zeggen dat zelfs de bestaande updates niet meer downloadbaar zijn? :'(

De wizard heb ik doorlopen, maar die gaat er steeds vanuit dat die pc ook echt de originele internetverbinding bezit, terwijl dat de router is, en niet die pc. Ik ga hem toch nog maar een keertje proberen dan :P

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-02-2007 20:16 ]

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar gaat de wizard altijd van uit, omdat je tenslotte internet wilt delen. Ik heb die wizard nooit zelf doorlopen, maar ik neem aan dat je wel je bron en doel moet kunnen aangeven.

Over je updates, op deze site kan je nog wel updates voor 98 vinden, namelijk onofficiële service packs. Ze linken ook naar een nederlandse versie die te vinden is op http://updatepack.nl maar ik krijg momenteel een leuke mappen lijst met alleen een cgi-bin map van apache. Even geduld dus wat dat betreft :).

Commandline FTW

Pagina: 1