Een PIO-compatible CD/DVD lezer gezocht

Pagina: 1
Acties:

• DanielPharos
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-02 16:14
Pas geleden is mijn LG GDR-8163B CD/DVD lezer overleden toen ik er een onleesbare, fout-gebrande CD indeed. Windows XP zette mijn drive op door de leesfouten op PIO, en de drive overleed ter plekke. Nu zoek ik dus een PIO-compatible lezer, dus een lezer die zichzelf niet vermoord als hij op PIO modus staat. Aangezien dit helemaal niet gedocumenteerd is, vroeg ik mij af of iemand een drive kent die lekker in PIO modus draait en nog te koop is in winkels. Niet dat ik vaak in PIO zal werken, maar als ik toevallig weer zo'n CD of DVD tegenkom, dat ik niet meteen een nieuwe drive hoef te gaan halen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Elke cd/dvd lezer met een ide aansluiting zal op pio kunnen werken :) .
De conclusie dat pio je lezer om zeep heeft geholpen lijkt me nogal sterk.

Het lijkt me eerder dat de lezer al aan het overlijden was.
Als een drive in pio draait is dat omdat het os of bios er niet goed op "hoge" snelheid mee kan communiceren... Jou lezer is stuk aan het gaan, je bios (of windows) schakelt terug naar pio. Niets meer niets minder.

[ Voor 48% gewijzigd door job op 25-02-2007 12:10 ]

• DanielPharos
De hele StarForce rel ging er juist om dat Windows, als het leesfouten detecteerd, de lezer automatisch, zonder waarschuwing, in PIO modus zet. En dat sommige drives dan overlijden. Aangezien mijn drive het goed/perfect deed voordat ik die leesfout-CD erin deed en hij toen op UDMA2 draaide, en mijn drive op PIO draaide en het niet meer deed naderhand, vond ik de conclusie toch wel kloppen.

• job

job

Een cd-lezer die niet met de ata standaard kan omgaan en daaraan stuk gaat is een slecht ontworpen product.
Oke, stel dat het starforce verhaal waar is, ga googlelen naar alle verhalen over overleden lezers en koop de lezers die in die verhalen stukgaan niet.

[ Voor 61% gewijzigd door job op 25-02-2007 12:20 ]

• DanielPharos
Weet ik, daarom zoek ik er ook eentje die dat wel kan. ;)

Da's dus het probleem, dat kan ik niet vinden. De verhalen over het stukgaan van drives zijn al sporadisch, en vaak vermelden ze niet welke drives het wel/niet overleven.

[ Voor 60% gewijzigd door DanielPharos op 25-02-2007 12:20 ]

• job

job

Is dit misschien een alternatief??
IDE ATA and ATAPI disks use PIO mode after multiple time-out or CRC errors occur

MS heeft er ooit een fix voor geschreven, maar vraag me af of deze al niet standaard zijn meegenomen in sp2.

Hier nog een alternatief: http://www.michna.com/kb/WxDMA.htm

[ Voor 35% gewijzigd door job op 25-02-2007 12:28 ]

• DanielPharos
Dit zijn allemaal manieren om je drive uit PIO modus te krijgen/houden, maar het feit blijft dat als hij er eenmaal inzit, je misschien met de gebakken peren zit. Die MS site had ik al gevonden, maar dat is alleen maar een workaround op z'n best, geen oplossing. Als je drive eenmaal in PIO terechtkomt, helpen zulke fixes ook niet echt meer.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Gewoon een goedkope, maar erg goede, NEC brander halen!

• DanielPharos
Lol, en hoe weet ik of die in PIO kan werken?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Een drive die kapot gaat als ie op PIO mode draait? Grapje zeker ;)

ff serieus, alle drives zouden dat moeten kunnen, maar eigenlijk wil je geen PIO draaien. Punt uit ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• DanielPharos
roelio schreef op zondag 25 februari 2007 @ 12:46:
Een drive die kapot gaat als ie op PIO mode draait? Grapje zeker ;)

ff serieus, alle drives zouden dat moeten kunnen, maar eigenlijk wil je geen PIO draaien. Punt uit ;)
Zie hier, de post van 13thHour: "Continued PIO mode with some newer drives can cause them to interpret it as an overburn causing them to slam the laser housing into the casing, in turn stripping the worm gear thread." Geen idee of dit betrouwbare info is, maar kennelijk kan je drive stuk gaan van PIO.

Tuurlijk wil ik niet in PIO draaien, maar ik wil ook niet dat m'n drive stukgaat als ik dat (vaak onbewust, door Windows) wel doe.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:05
DanielPharos schreef op zondag 25 februari 2007 @ 12:18:
Weet ik, daarom zoek ik er ook eentje die dat wel kan. ;)

Da's dus het probleem, dat kan ik niet vinden. De verhalen over het stukgaan van drives zijn al sporadisch, en vaak vermelden ze niet welke drives het wel/niet overleven.
Volgens mij haal jij oorzaak en gevolg door elkaar. Een brander/schijf gaat niet kapot van het draaien in PIO modus, voor het apparaat maakt dit niks uit want die krijgt/stuurt normaal zijn data (mogelijk op een iets lagere snelheid), het is juist de controller die hier meer cpu ondersteuning voor nodig is.

• DanielPharos
Zover ik de situatie begrijp:
De onleesbare CD produceert leesfouten. Windows ziet dat, en duwt de lezer stap voor stap terug, totdat deze in PIO modus terecht komt. In deze modus leest de lezer zo traag, dat hij ziet dat hij te weinig data in zijn buffer heeft staan, en doet een of andere reset ('buffer underrun prevention' technologie?). Bij deze reset ramt hij zijn leeskop in de behuizing. Ik zal de bronnen wel opzoeken als dat nodig is, maar het blijft zo dat er kennelijk drives zijn die overlijden als ze in PIO draaien, doordat dat ze tot hardware-falen dwingt. Een fout van de fabrikant ja, niet van PIO modus.

[ Voor 34% gewijzigd door DanielPharos op 25-02-2007 14:08 . Reden: Wat meer info ]

• DanielPharos
Niemand? :/

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lol, je hebt jezelf op een of andere manier wijsgemaakt dat PIO-mode de oorzaak is van je defecte drive en probeert er nu alles aan te doen om dat te verdedigen :') Sorry hoor, maar het is echt een onzinverhaal (die bron die je aanhaalt vind ik ook maar dubieus). Het is sowieso onmogelijk dat het besturingssysteem of bios rechstreeks toegang heeft tot de leeskop om die es es even kapot te drukken oid. Dat regelt de firmware in je cd/dvd-speler. Koop gewoon een willekeurige nieuwe speler en je bent klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 26-02-2007 16:51 ]

• DanielPharos
Ik beweer toch ook niet dat Windows dat doet? De firmware van de lezer ziet dat de buffer te leeg is ('buffer underrun') en doet een of andere reset, waarbij hij de leeskop in de behuizing smakt. Windows/BIOS heeft hier inderdaad niets mee te maken! Als ik dat ergens zeg, heb ik dat waarschijnlijk gewoon slecht geformuleerd. :P

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik wens jou veel succes met je zoektocht naar een nieuwe PIO-brander :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-02 16:02

--MeAngry--

aka Qonstrukt

De TS maakt hier geen grapje kan ik uit ervaring vertellen. Heel veel LG CD/DVD drives gaan kapot zogauw als je ze in PIO modus schakelt. Dat is echt geen geintje, ik heb er al 2 ongewild mee gesloopt. :P

Maar aan de TS dus: gewoon een willekeurige andere drive pakken, zolang het maar geen LG is. Wat een ***merk zeg.

Tesla Model Y RWD (2024)

• DanielPharos
--MeAngry-- schreef op maandag 26 februari 2007 @ 16:55:
De TS maakt hier geen grapje kan ik uit ervaring vertellen. Heel veel LG CD/DVD drives gaan kapot zogauw als je ze in PIO modus schakelt. Dat is echt geen geintje, ik heb er al 2 ongewild mee gesloopt. :P

Maar aan de TS dus: gewoon een willekeurige andere drive pakken, zolang het maar geen LG is. Wat een ***merk zeg.
Thanks! (Eindelijk iemand die hetzelfde probleem kent. Hoera...? :P )
Dan koop ik bij de lokale PC-boer wel een samsung, die ik daar rond had zien slingeren. En dan maar hopen dat die het wel volhoudt. Hopelijk geen wordt vervolgd.
Pagina: 1