cmos reset automatisch

Pagina: 1
Acties:

• Raptec
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10-2023
elke keer als ik mn pc heb uitgedaan en een tijdje later weer opstart zegt i dat de cmos gereset is, wat heel irri is want dan klopt mn bootvolgorde niet meer, de tijd/datum is verkeerd en is de bussnelheid teruggezet. Ik kon zelf niet echt iets verzinnen waar t aan zou kunnen liggen, jumpertjes staan gewoon zo als ze altijd hebben gestaan. Als ik alles weer goed zet in de bios en dan save en reboot doe dan doet i t gewoon weer

grtz

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

recent geheugen bijgeplaatst of vista geinstalleerd?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
BIOS batterijtje is op waardoor de instellingen niet bewaard kunnen blijven ;)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

leonpwner1 schreef op zondag 25 februari 2007 @ 11:08:
BIOS batterijtje is op waardoor de instellingen niet bewaard kunnen blijven ;)
Als dat batterijtje leeg is, echt helemaal, kan het dan dat de boel niet eens meer boot, en je dus ook je bios niet in kan?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Batterij van je CMOS is leeg. Gewoon even vervangen en probleem opgelost :)

Ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.infopackets.com/graphics/cmos+battery.gif

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Probeer eens een nieuwe batterijtje.... ;)

Zo, zijn er nog meer wakker.... :P :9

[ Voor 33% gewijzigd door silitek op 25-02-2007 11:10 ]

Tubes....It's what make music music!

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zet je de PC alleen uit, of haal je ook de stroom er af (bijv. d.m.v. een stekkerblok met hoofdschakelaar)?
Indien je hem alleen uit zet, zou het niet de batterij mogen zijn, normaal gesproken blijft er dan via de voeding genoeg spanning op het mainboard om de BIOS instellingen te onthouden.
Alleen als je ook de stroom er af haalt, wordt er teruggevallen op de batterij, die zou dan inderdaad op kunnen zijn. Redelijk makkelijk door te meten, en die dingen kosten geen fluit (Standaard CR2032) batterijtje kost iets van 2 a 3 euro bij de gemiddelde horlogemaker/Hema/lokale computerboer.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Brede P schreef op zondag 25 februari 2007 @ 11:12:
Zet je de PC alleen uit, of haal je ook de stroom er af (bijv. d.m.v. een stekkerblok met hoofdschakelaar)?
Indien je hem alleen uit zet, zou het niet de batterij mogen zijn
EN als die batterij echt geheel op is, kan het dan dat de pc in het geheel niet boot en ook bios niet betreden kan worden?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

notsonewbie schreef op zondag 25 februari 2007 @ 11:14:
[...]

EN als die batterij echt geheel op is, kan het dan dat de pc in het geheel niet boot en ook bios niet betreden kan worden?
Normaal gesproken niet. In dat geval hoor je een melding te krijgen dat het BIOS is teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Dat kan wel tot gevolg hebben dat je pc niet meer boot, bijvoorbeeld omdat de bootvolgorde is veranderd, maar het bios zou wel toegankelijk moeten blijven.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Over het algemeen is het compleet niet booten van een PC niet het gevolg van een lege CMOS batterij. Die batterij dient enkel voor een stukje backup power, zodat de instellingen onthouden worden. Batterij leeg, settings weg, dus start BIOS gewoon in default mode.

Om toch even op de topic kaping door te gaan:
Start je PC helemaal niet meer door, dus ook geen beeld o.i.d., of zie je nog wel beeld, maar blijft hij hangen tijdens het opstarten van het BIOS.

• Raptec
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10-2023
tnx voor de snelheid allemaal :)
hij start nog wel op ik moet op F1 drukken om verder te gaan of DEL om bios setup in te gaan (na dat i een foutmelding geeft) als ik F1 zou doen zegt i dat er geen OS is omdat mn bootvolgorde niet klopt ;).
Ik zet m idd uit dmv een stekkerkast, zal morgen is batterijtje kope dan :D

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

Raptec schreef op zondag 25 februari 2007 @ 11:42:
tnx voor de snelheid allemaal :)
hij start nog wel op ik moet op F1 drukken om verder te gaan of DEL om bios setup in te gaan (na dat i een foutmelding geeft) als ik F1 zou doen zegt i dat er geen OS is omdat mn bootvolgorde niet klopt ;).
Ik zet m idd uit dmv een stekkerkast, zal morgen is batterijtje kope dan :D
mocht je het willen weten.. het type batterij wat je zoekt is cr2032

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Ik heb eens hetzelfde gehad door de BIOS te flashen, uiteindelijk heb ik een nieuw moederbord moeten kopen (het was een ASUS P4P800 Deluxe). Andere batterij en zo had ik geprobeerd.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Brede P schreef op zondag 25 februari 2007 @ 11:18:
Om toch even op de topic kaping door te gaan:
Start je PC helemaal niet meer door, dus ook geen beeld o.i.d., of zie je nog wel beeld, maar blijft hij hangen tijdens het opstarten van het BIOS.
dan....................?

Bij mij is er dus niets meer, geen bios start, geen cd start vnuit 1 van de 2 dvd stations
ook floppy drive ´ratelt´ niet meer bij opstarten.
Voice post messages zijn weg of niet hoorbaar.
Geen beeld.
Dat van de ene dag op de andere, na een dag stabiel pc-en.........

Wel vreemd was dat het nieuwe kingston value ram pc3200 400 mhz werd gezien en gezet op 333 mhz.... toen de pc het nog deed.
Ook toen ik dat via bios op 400 ´gedwongen heb´ werkte de boel gewoon, maar kan dat het bios nekken.....?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:00
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 12:21:
Ik heb eens hetzelfde gehad door de BIOS te flashen, uiteindelijk heb ik een nieuw moederbord moeten kopen (het was een ASUS P4P800 Deluxe). Andere batterij en zo had ik geprobeerd.
Hee dat moederbord heb ik en heb dan wel de nieuwste firmware maar heb nogsteeds dat hij de tijd niet goed bijhoud. De oplossing die ik doe is geen progromma die via internet kijkt naar de tijd:P
Pagina: 1