Ik heb wat verhalen gelezen dat het mogelijk is om te netwerken over de telefoonlijn. Wat zijn goede en goedkope kaartjes hiervoor en werkt dit bij een isdncentrale?
Een eenvoudige modem-netwerkverbinding tussen twee Win98 pc's kan je zo opstellen:
- start op pc A de externe toegangsserver op (te vinden in het menu Verbinding [ofzoiets, ik zit momenteel achter W2k] bij Externe Toegang).
- op pc B maak je een externe toegangs-verbinding aan die belt naar pc A.
- zo heb je een eenvoudige verbinding waarna je bijvoorbeeld tegen elkaar kan gamen enzo.
Het is weliswaar geen echte netwerkverbinding en ik weet zo niet of het de oplossing is voor wat je zoekt, maar het werkt op zich makkelijk, goedkoop en best goed. Het kan trouwens ook intern, via je huiscentrale, alleen bel je dan naar een andere huistelefoon i.p.v. naar een telefoon over de buitenlijn... Handig als je een keer wilt Quaken maar geen heel netwerk wilt bouwen...
- start op pc A de externe toegangsserver op (te vinden in het menu Verbinding [ofzoiets, ik zit momenteel achter W2k] bij Externe Toegang).
- op pc B maak je een externe toegangs-verbinding aan die belt naar pc A.
- zo heb je een eenvoudige verbinding waarna je bijvoorbeeld tegen elkaar kan gamen enzo.
Het is weliswaar geen echte netwerkverbinding en ik weet zo niet of het de oplossing is voor wat je zoekt, maar het werkt op zich makkelijk, goedkoop en best goed. Het kan trouwens ook intern, via je huiscentrale, alleen bel je dan naar een andere huistelefoon i.p.v. naar een telefoon over de buitenlijn... Handig als je een keer wilt Quaken maar geen heel netwerk wilt bouwen...
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Verwijderd
ik sta op het punt een "echt" netwerk aan te leggen tussen drie pc's. Dus met hub en utp. Nu zag ik in een winkel een "UTP koppelstuk voor RJ45".
Een RJ45 is een gewone telefoonstekker. Betekent dit dat je met gewone telefoondraad (niet op het telefoonnet) toch een gewoon netwerk kan aanleggen via utp??
Dat zou makkelijker zijn, want er ligt hier al een telefoondraad en dan moeten we niet te veel meer boren.
Thx
Een RJ45 is een gewone telefoonstekker. Betekent dit dat je met gewone telefoondraad (niet op het telefoonnet) toch een gewoon netwerk kan aanleggen via utp??
Dat zou makkelijker zijn, want er ligt hier al een telefoondraad en dan moeten we niet te veel meer boren.
Thx
RJ45 is volgens mij wel ISDN hoor, UTP kabel en ISDN kabel zijn meestal onderling uitwisselbaar. Maar inderdaad, RJ45 is geen telefoonstekker (telefoonstekker is kleiner)
If nothing is written below, I was the last to reply...
ik doelde eigenlijk meer op die kaartjes met een HomePNA chipsetje ofzo
Kan iemand me een antwoord geven?
kunt prima op een tellijn 10mbit netwerkje aanleggen.
je bent dan wel je telaansluitingen kwijt.
(tenzij je telkens stekkers tussen pc en telefoon verwisseld.)
weet alleen niet of de huiscentrale dit zo leuk vind
je bent dan wel je telaansluitingen kwijt.
(tenzij je telkens stekkers tussen pc en telefoon verwisseld.)
weet alleen niet of de huiscentrale dit zo leuk vind
www.kuiphuis.nl
Verwijderd
HomePNA werkt prima en is vrij goedkoop, alleen zijn er in Europa bijna geen spullen voor te koop, want het werkt alleen als de draden direct met elkaar verbonden zijn. Met huiscentrales, zoals in veel huizen met meer telefoons in Europa, werkt het niet.
Ook op ISDN werkt het niet. (technisch zou het overigens wel kunnen, want het principe is gelijk aan xDSL, maar dan op andere frequenties, en er is ook IDSL)
Dus in Nederland heeft HomePNA niet echt een gouden toekomst, lijkt me.
Voor het makkelijkst en netste thuisnetwerken is 802.11b (wireless) misschien nog wel het best.
CC
Ook op ISDN werkt het niet. (technisch zou het overigens wel kunnen, want het principe is gelijk aan xDSL, maar dan op andere frequenties, en er is ook IDSL)
Dus in Nederland heeft HomePNA niet echt een gouden toekomst, lijkt me.
Voor het makkelijkst en netste thuisnetwerken is 802.11b (wireless) misschien nog wel het best.
CC
Ik heb zelf een PC die via een isdn-lijntje gewoon een inbelverbinding maakt met mijn Novell Netware server, ff inloggen... en je hebt een netwerkje via de tellijn.
Maar het is wel erg traag. (zelfs via kabel is het enorm traag)
Maar het is wel erg traag. (zelfs via kabel is het enorm traag)
Verwijderd
HomePNA is netwerken over bestaande kabels, zonder de functionaliteit van de bestaande services te verstoren.
Dus netwerken over je telefoonkabels en tegelijkertijd ook nog je telefoon kunnen gebruiken, net zoals ADSL je de telefoon ook nog gewoon laat gebruiken.
Dus een lokaal netwerk en ook nog gewoon telefoneren.
CC
Dus netwerken over je telefoonkabels en tegelijkertijd ook nog je telefoon kunnen gebruiken, net zoals ADSL je de telefoon ook nog gewoon laat gebruiken.
Dus een lokaal netwerk en ook nog gewoon telefoneren.
CC
Pagina: 1