Gigabit netwerk en aparte router

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• verliezer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-03-2023
Ik heb een speedtouch wireless router waarin ook een switch zit. Nu heb ik een NAS en twee computers wired aangesloten op het switch gedeelts en een laptop wireless.

Nu wil ik mijn wired netwerk eigenlijk verhogen naar een giabit netwerk. Dus wat dan ontstaat is alle wired compus (inclusief NAS) aan een gigabit switch en dan vanuit de switch naar de router/switch die 100 Mbs is.

Kan ik dit zo installeren en dus profijt van mijn Gigabit snelheden hebben of wordt het totaal bepaald door de langzaamste schakel (de router/switch)?
Als het kan is dit dan gewoon plug and play of moet ik nog aparte voorzieningen treffen (werken met sub netten ofzoiets)?

Aan de GOT admins:
- Ik de heb faq gelezen
- ik heb verschillende searches geprobeerd
Mochten jullie toch redenen hebben om de topic te sluiten willen jullie dan aangeven hoe jullie de info al hadden gevonden zodat ik er van kan leren?

Verwijderd

verkeer die via de gigabit switch naar iets anders toegaat is in gigabit, verkeer dat via de gigabit switch naar de 100mbps switch gaat is 100mbps (kan er naast zitten)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dit zal gewoon werken geen subnetten nodig of wat dan ook

• duke99
  • Laatst online: 24-03 09:55
Wat je moet doen is de router aansluiten op de gbitswich(netwerkkabel).
Alle computers sluit je dan aan op de gbitswitch. Als de computers op de switch naar elkaar comunniceren verloopt dat met gbit snelheden.

Let dus op dat computers die aangesloten zijn op de router maar maximaal met 100mbit kunnen communiceren.

Canon 80D | Sigma 17-50 mm F2.8 EX DC OS HSM | Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS STM | Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 10:04:
verkeer die via de gigabit switch naar iets anders toegaat is in gigabit, verkeer dat via de gigabit switch naar de 100mbps switch gaat is 100mbps (kan er naast zitten)
nee je zit er niet naast :)
De Gbit switch kan zelfs terug schakelen naar 10 Mbit, zonder dat het overige verkeer op de switch er last van heeft.
Maar goed, zolang je laptop's nog via wireless werken kunnen ze je NAS niet sneller benaderen dan zo'n 3 - 4 MB/s.

Houd trouwens rekening mee dat oudere PC's met een PCI Gbit kaart vaak niet veel meer dan 100 Mbit in de praktijk halen. Vaak blijft het steken op 160 Mbit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• verliezer
Maar goed, zolang je laptop's nog via wireless werken kunnen ze je NAS niet sneller benaderen dan zo'n 3 - 4 MB/s.
Huh? lees ik dit goed dat op het moment dat mijn laptop aanstaat ALLE verbindingen met de NAS teruggebracht worden tot de zwakste schakel?
Hoe kan dit, ligt dat aan de NAS?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ze geven teveel uitleg waardoor je verward raakt.
Ja, je pc's lopen dan op Gbit. Je wireless wordt natuurlijk niet sneller, die kan niet harder ;)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
verliezer schreef op zondag 25 februari 2007 @ 10:21:
[...]
Huh? lees ik dit goed dat op het moment dat mijn laptop aanstaat ALLE verbindingen met de NAS teruggebracht worden tot de zwakste schakel?
Hoe kan dit, ligt dat aan de NAS?
Nee lees je niet goed.
De laptops kunnen niet harder dan het netwerk waarop ze zitten.
Alles wat op de Gbit switch zit zal met Gbit snelheid verbonden zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• verliezer
Okidoki alles helder, thnx voor de antwoorden!!
Pagina: 1