Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik volg een deeltijdstudie aan een HBO. Deze studie wordt voor 100% door mijn werkgever betaald..., echter heb ik hiervoor wel een restitutieplicht dat ik 2 jaar voor hem moet blijven werken.
Ik betaal dus niet de euro's, maar moet de studie wel terugbetalen als ik binnen 2 jaar een andere baan krijg.

Nu las ik onderstaande op de site van de belastingdienst:
De vrijstelling is ook van toepassing als een werknemer de vergoeding voor studiekosten onder bepaalde omstandigheden moet terugbetalen, bijvoorbeeld als hij de studie onderbreekt of als hij onvoldoende studieresultaten behaalt. Gratificaties of premies die u aan de werknemer toekent bij afronding van zijn studie of opleiding, behoren echter wel tot het loon, ook al is de hoogte ervan afgestemd op de hoogte van de studiekosten.
Kan ik uit dit verhaal van de BD opmaken dat ik het norm bedrag van 2135 euro als aftrekpost kan opgeven...????, of mag ik wellicht het lesgeld/boekengeld ook aftrekken.????

Verwijderd

Nou dat denk ik niet, alleen als je de kosten daadwerkelijk hebt terugbetaald lijkt me. Hetzelfde als met ziektekosten : alles waar je een vergoeding voor krijgt mag je niet aftrekken, dus dit ook niet. Tenzij je moet terugbetalen, tja, dan maak je ZELF kosten, anders niet, dus is er ook niets af te trekken.

Maar dit weet ik niet zeker, puur logisch nadenken (en dat is al moeilijk zat op dit tijdstip voor mij :P)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 23:14:
Kan ik uit dit verhaal van de BD opmaken dat ik het norm bedrag van 2135 euro als aftrekpost kan opgeven...????, of mag ik wellicht het lesgeld/boekengeld ook aftrekken.????
Nu heb ik exact hetzelfde overwogen maar zo werkt de belastingdienst natuurlijk niet. Deze kosten zijn slechts 1 keer aftrekbaar en je baas zal dat dus doen (anders wil ik die bon ook wel een dagje lenen).
Maar, stel je voor dat je die kosten opvoert en de belastingdienst gaat controleren: jij moet de bon opsturen dat bewijst dat je die studiekosten hebt gemaakt en de belastingdienst kan zo terugvinden dat je soortgelijke bedragen op soortgelijke data op je bankrekening hebt teruggekregen van je baas. Zeker iets als 2135 euro is dan een herkenbaar bedrag. De belastingdienst weet dan direct dat dit bedrag al door je baas vergoed is waardoor je in de problemen komt.
Dus a) het is fraude en b) de pakkans is behoorlijk. Ik zou het je iig afraden, want je hebt dat geld al gekregen.