[WLAN] Mini pci adapter vindt niets

Pagina: 1
Acties:

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik heb op mijn NEC Versa m500e een GigaByte GN-WIAG02-kaartje (mini-pci) ingebouwd. Er zat er geen in maar er was wel een slot met twee antennekabels aanwezig. Alles ging goed (behalve dan dat Alternate niet de goede CD met drivers had meegestuurd, die hoorde bij een ander kaartje, opgelost door drivers van GigaByte site te downloaden) en de kaart is herkend en geinstalleerd en werkt volgens de device-manager naar behoren. Alleen: hij vindt niets! Sterker nog: hij zoekt niet eens. Er gebeurt dus eigenlijk helemaal niets... Terwijl PCMIA kaart gewoon wel netwerk vindt.
Er zit een switch op de laptop (Fn - F1) om de kaart aan/uit te zetten maar daarop reageert ook niets. In de BIOS staat bij "ethernet controller enabled" een vinkje.

Nu weet ik dat de Versa-modellen die wel een WLAN kaart ingebouwd hebben een Intel kaart hebben en de Gigabyte die ik nu heb gekocht heeft een Atheros-chip (ik typ het in omdat ik het heb gelezen ben verder een noob dus weet niet of het relevant is). Zou het kunnen dat de laptop-switch niet werkt en is het dan mogelijk om softwarematig iets te doen? misschien ten overvloede: de NEC Versa m500e lijkt als twee druppels water op een aantal Packard-Bell modellen van medio 2005.

Ik hoop echt dat iemand een oplossing heeft, zit al uren te prutsen en te googlen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Op welk kanaal zit je Router/Modem?

Want sommige kaartjes pikken het niet altijd als je op hoge (boven de 10) gaat zitten.

Dus zet je router eens op een lager kanaal en probeer het nog eens.

En heb je de antennes wel goed vastgemaakt? want daardoor kan het zo zijn dat hij niks vindt :)

(niet toevallig twee kabeltjes omgewisseld ofzo? )

• joepert
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 22:55:
Op welk kanaal zit je Router/Modem?

Want sommige kaartjes pikken het niet altijd als je op hoge (boven de 10) gaat zitten. Dus zet je router eens op een lager kanaal en probeer het nog eens.
Eh, dat weet ik niet, het is de router van een buurman :$ . De mijne komt volgende week; wilde m'n laptop vast klaar maken.
ThinkPadd schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 22:55:
En heb je de antennes wel goed vastgemaakt? want daardoor kan het zo zijn dat hij niks vindt :)

(niet toevallig twee kabeltjes omgewisseld ofzo? )
Omwisselen heb ik al geprobeerd. Volgens een brak plaatje via Google moet de zwarte op aux en de grijze op main (zo zit het nu) maar ik heb ook ergens gelezen dat het andersom moet. Beetje tegenstrijdig dus.

Maar zoals ik al zei: hij geeft er geen blijk van dat-ie ook maar enige zoekactiviteit ontplooit; hij zegt meteen: "No wireless networks were found in range. Make sure the wireless switch on your computer is on."

[ Voor 5% gewijzigd door joepert op 25-02-2007 00:35 ]

• joepert
  • Niet online
Beste mensen,
Ik weet dat het niet wordt gewaardeerd als er teveel gedramd wordt, maar is er echt niemand die een clue heeft wat te doen?
Groeten, J

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:52
Ik heb laatst een wlan pci kaartje in m'n pc gezet. Deze bleef ook zeuren dat ie niets kon vinden. Uiteindelijk bleek dat ie opeens wel het netwerk vond toen ik de ssid broadcast aan had gezet.

Bij de buurman kun je niet even alles instellen neem ik aan, maar als je je eigen router hebt kun je hier wel rekening mee houden. Ook, zoals hierboven al is gezegd, kun je de range voor het kanaal aanpassen. Dit kan vaak ergens in de geavanceerde eigenschappen van de kaart. Als er niet op het goede kanaal wordt gezocht zal ie ook nooit iets vinden uiteraard.

En om het wat makkelijker te maken zou ik toch even uit proberen te zoeken hoe je die kabeltjes aansluit. Desnoods fabrikant mailen of zo?

Edit: aangezien je bij de buurman meelift neem ik aan dat de ssid broadcast aan staat daar...
Misschien is het bereik van dit kaartje een stuk minder dan die pcmia kaart en is daarom het netwerk niet gevonden?

Ook nog een mogelijkheid: heb zelf een nec versa gehad en daarbij was de schakelaar voor wireless kapot. Was heel snel gefixed bij de uni. Beetje lastig controleren of dit het geval is uiteraard...

[ Voor 22% gewijzigd door IntToStr op 28-02-2007 11:26 ]

• joepert
  • Niet online
IntToStr schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 11:22:
Ook nog een mogelijkheid: heb zelf een nec versa gehad en daarbij was de schakelaar voor wireless kapot. Was heel snel gefixed bij de uni. Beetje lastig controleren of dit het geval is uiteraard...
Thanx voor de snelle reactie!

Misschien een beetje domme vraag, maar wat bedoel je met "de uni"? Ik associeer dat met universiteit, toevallig mijn werkgever, maar ze zien me al aankomen bij onze helpdesk met mijn eigen laptop...

• IntToStr
joepert schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 12:39:
[...]

Thanx voor de snelle reactie!

Misschien een beetje domme vraag, maar wat bedoel je met "de uni"? Ik associeer dat met universiteit, toevallig mijn werkgever, maar ze zien me al aankomen bij onze helpdesk met mijn eigen laptop...
Ik bedoelde inderdaad de universiteit :)
Ben zelf student en het was ook een laptop van de universiteit.
Misschien kun je het gewoon eens vragen. Ik wist toevallig dat dat ding kapot was en toen hadden ze het binnen een paar minuten goed zitten.

De kans is echter groter dat het een andere reden heeft lijkt me.

• joepert
  • Niet online
Lijkt mij eerlijk gezegd ook. Was dat trouwens een fysieke schakelaar of een toetsencombinatie (die switch)?

• IntToStr
Dat was een fysieke schakelaar. Je kon dat ding naar links of rechts schuiven.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Wellicht reageert je kaartje niet goed op je Fn hotkey om de antenne aan te zetten. Probeer een BIOS update van je laptop :)

Hier stond een dode link.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Of bij de driver (configure kiezen bij de eigenschappen van je kaart), of het meegeleverde tooltje.
Daar moet bijna wel een optie met radio on/off staan.

Vaak staat namelijk in dit soort gevallen de radio uit.

[ Voor 18% gewijzigd door Romke op 28-02-2007 22:11 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• joepert
  • Niet online
strandbal schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:06:
Wellicht reageert je kaartje niet goed op je Fn hotkey om de antenne aan te zetten. Probeer een BIOS update van je laptop :)
Daar heb ik ook al aan gedacht maar dat is voor mij wel een heel avontuur. Om te beginnen: waar vind ik een BIOS-update? De website van NEC maakt me niet heel veel wijzer.
De helpdesk van NEC trouwens ook niet. Die vermoeden dat ik een scroll bar utility nodig heb om de functietoetsen aan te sturen, maar hoe dat verder moet weten ze ook niet.

• joepert
  • Niet online
Anti-XP schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 22:11:
Of bij de driver (configure kiezen bij de eigenschappen van je kaart), of het meegeleverde tooltje.
Daar moet bijna wel een optie met radio on/off staan.

Vaak staat namelijk in dit soort gevallen de radio uit.
Dat klopt maar de optie "enable radio" blijft grijs en ik kan het dus niet aanklikken, terwijl deze tool idd aangeeft dat the divice disabled is. Hardware-manager geeft echter aan dat software enabled is en ook daarin kun je radio aan/uit zetten. Hij staat volgens de hardware-manager aan....

• joepert
  • Niet online
Nou, ik heb het maar teruggestuurd naar Alternate, want ik heb er zo niks aan. Ik krijg nu de intel 2200bg kaart. Daar lees je een hoop slechte dingen over, maar hij werkt hopelijk wel wat beter met mijn door een intel-processor gestuurde notebook. Ik houd jullie op de hoogte... Voorlopig red ik me prima met een gratis tweedehands sitecom PCMIA-kaart.

• joepert
  • Niet online
Afloopbericht:
Ik heb van Alternate de 2200bg kaart gekregen ipv de WIAG van Gigabyte. Helaas (of gelukkig) is in de tussentijd mijn systeem gecrasht en moest ik een gehele recovery van het systeem uitvoeren. Eén van de dingen die tijdens de nieuwe istallatie ineens rechtsonderin beeld kwam was de WLAN connection indicator. Kaartje in m'n laptop gezet en welaan: m.b.v. Fn F1 kan ik de kaart aan en uit zetten en alles werkt. Ben nu dus wel benieuwd of die Gigabyte niet ook gewoon gewerkt zou hebben als ik eerder die recovery had gedaan. Die WLAN connection indicator zat er eerst echt niet bij (heb ik misschien wel een keer eraf geflikkerd zo van: ik heb geen wlan!).
In ieder geval bedankt voor iedereen die behulpzaam is geweest!
Pagina: 1