Speedtouch 780 geeft 1 derde van upload dan Speedtouch 546

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:28

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Topicstarter
Als gevolg van het overgaan naar XS4All Only heb ik een speedtouch 780WL aangeschaft, om zo ook gebruik te kunnen maken van VOIP en wireless. Na twee weken wachten kwam de modem gisteren binnen, direct aangesloten. De modem trainde ook netjes in op XS4All Only basic (8 Mbit down, 1 Mbit up). Echter, na een snelheidstest op speedtest.nl kwam ik erachter dat de upload bedroevend laag is: 320 kbit is de max die ik in diverse tests heb gehaald. Met de 546 die ik ervoor gebruikte haalde ik makkelijk 800 kbit.

Nadat ik de 546 op dezelfde kabels heb geprikt, bleek dat deze wel de oude waarde haalde, maar de 780 weer terug en deze ging weer niet verder dan 320 kbit.

Heeft iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen? De speedtouch heeft de firmware 5.4.0.11. Op de website van speedtouch alsmede die van xs4all heb ik geen firmware kunnen vinden om te kijken of ik het daarmee oplos. Ik heb via telnet de modem ook al op adsl 1 gezet (standaard staat die op adsl 2 en is backwards compatible).

Volgens de helpdesk van xs4all zit ik net aan de grens van wat mogelijk is (een sneller abbo is op mijn lokatie niet mogelijk), maar ik ben zo verbaasd dat ik bijna 1/3 van de snelheid van de 546 haal met de 780.

Hier kon uw advertentie staan

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
Mja, jammer idd dat ze het tegenwoordig allemaal gooien op "randje van technisch haalbaar", om maar van het 'gezeur' af te zijn.

Maar hier staan iig nieuwe firmwares voor de 780:

http://m8s-rates.com/speedtouch/routers/780WL/

De 6.1.9 is aan te raden.

BTW, hoe test je die snelheid? Uit het modem lezen of via een site als Speedtest?

[ Voor 5% gewijzigd door GraveR op 24-02-2007 21:55 ]

Verwijderd

Zet de 'webbrowsing interception' eens uit, dit verhelpt het probleem bij de 780WL. Is een bekend probleem, en ik snap ook niet waarom Speedtouch dit standaard niet uitgeschakeld.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 22:01 ]

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Nitroglycerine op 25-02-2007 00:46 . Reden: double/triple posting, excuses ]

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
GraveR schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:55:
Mja, jammer idd dat ze het tegenwoordig allemaal gooien op "randje van technisch haalbaar", om maar van het 'gezeur' af te zijn.

Maar hier staan iig nieuwe firmwares voor de 780:

http://m8s-rates.com/speedtouch/routers/780WL/

De 6.1.9 is aan te raden.

BTW, hoe test je die snelheid? Uit het modem lezen of via een site als Speedtest?
Diverse sites zoals speedtest. In de modem lees ik de intrainsnelheid uit, die is goed (8 Mbit over 1 Mbit)

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Heb de firmware geupgrade naar 6.1.9 (de sip firmware versie dan), heb web browsing interception uit staan, maar nog steeds haal ik deze snelheid:

Download
Klaar 793.2 KByte/sec
(=6346 kbps)
Upload
Klaar 38.0 KByte/sec
(=304 kbps)

Gegevens van www.speedtest.nl .

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Downloaden is het probleem niet, dat gaat snel genoeg. De 100MB variant wordt met 840-850 kB/sec binnen gehaald. Het uploaden is een probleem, dat gaat zeer traag, kom amper boven de 38 KB/sec uit. Heb net de 100 MB file naar een stepping stone van KPN verstuurd - daar ben ik werkzaam, en ik weet dat die server een goede aansluiting heeft. Wederom amper 38 KB/sec.

Als ik de speedtouch 546 aansluit, dan haal ik met gemak 105 KB/sec.

• wvkreg
  • Laatst online: 30-11 12:34
stepping stone? wat is dat?
78.6 KByte/sec (=629 kbps) is 1 MB Casema snelheid.
Staat je TCP Windows en registry goed?

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
wvkreg schreef op zondag 25 februari 2007 @ 01:20:
stepping stone? wat is dat?
78.6 KByte/sec (=629 kbps) is 1 MB Casema snelheid.
Staat je TCP Windows en registry goed?
Stepping stone is een server die op het internet aangesloten is en die gebruikt wordt om verder het achterliggende netwerk binnen te gaan.

Ja, tcp is in orde. Krijg hetzelfde als in onder ubuntu 6.10 of fc5 werk. Nogmaals, als ik de modem verwissel voor de oudere 546, dan krijg ik wel de verwachte 100 KByte upload.

• wvkreg
  • Laatst online: 30-11 12:34
aha een dmz server...nou ja dan weet ik dat weer...kan je verder helaas niet helpen :p

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Staat de snelheid in je modem wel goed? Je modem traint wel op de juiste snelheid als je ST546?

PSN: djmurcielago

Verwijderd

• Is je snelheid in je modem gelijk als wanneer je de ST546 gebruikt?
  • Heb je de ST780 al geupdate naar de laatste 6.2.15.5 firmware?
  • Naar welke KPN server heb je geupload? (Graag het adres / IP)

• Nitroglycerine

Nitroglycerine

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 17:49:
• Is je snelheid in je modem gelijk als wanneer je de ST546 gebruikt?
Ja
• Heb je de ST780 al geupdate naar de laatste 6.2.15.5 firmware?
Nee, 6.1.9 werd me geadviseerd. De 6.2 leek me beta-achtig gezien de naam, dus daar ben ik bij vandaan gebleven
• Naar welke KPN server heb je geupload? (Graag het adres / IP)
Sorry, mag ik niet geven, aangezien het een dmz machine is welke enkel voor medewerkers van KPN bruikbaar is. De machine zit rechtstreeks aan het internet, zit geen enkele router oid tussen.

[ Voor 11% gewijzigd door Nitroglycerine op 26-02-2007 00:33 ]

Verwijderd

Firmware 6.2.15.5 is een officiele Speedtouch release. Dus installeer eerst maar eens deze firmware.
Pagina: 1