Hardware Crash

Pagina: 1
Acties:

• Forbidden
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06-2025
Hey mensen :)

Ik heb een heel vreemd probleem dat voor mij nog ontraceerbaar is.

Situatie:
Op willekeurige tijden (ik zie geen verbanden tussen de events) crasht mijn computer.
Het is dus bijvoorbeeld mogelijk dat ik een spel speel dat al mijn RAM in beslag neemt, en toch dat het systeem helemaal soepel loopt, terwijl dat wanneer ik in Windows aan het internetten ben, dat mijn pc dan opeens crasht.

Ik heb verschillende drivers geprobeerd (speciale drivers van de manufacturer en standaard drivers van bijv. Nvidia) maar niets wil helpen, dus ik denk dat het aan de hardware ligt.

Wat gebeurt er?
Wanneer het systeem crasht, dan ziet dat er zo uit:
  • Het scherm wordt zwart en mijn monitor ledje gaat knipperen.
  • Muziek gaat over in een hele hoge pieptoon
  • Hardeschijfledjes blijven continue branden.
Er is niets van terug te vinden in de Event logger en ook geen zichtbaar BSOD, de pc wil in alle gevallen niet opnieuw opstarten en moet handmatig gereset worden.

Systeemspecs:
AMD Athlon 64, 2200 MHz (11 x 200) 3500+
Asus A8N-SLI Deluxe (3 PCI, 2 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, Dual Gigabit LAN, IEEE-1394)
nVIDIA nForce4 SLI, AMD Hammer
1024 MB (PC3200 DDR SDRAM) << Kingston
NVIDIA GeForce 6600 GT (128 MB) << Asus
Creative SB X-Fi Fatal1ty Sound Card
NVIDIA nForce4 Serial ATA Controller
Maxtor 6L160M0 (160 GB, 7200 RPM, SATA)
WDC WD740GD-00FLC0 (74 GB, 10000 RPM, SATA)
LiteOn DVD SOHD 16P9SV
Corsair HX520 Watt voeding

Checklist:
Verschillende drivers voor de videokaart en chipset geprobeerd.
Voeding vervangen.
DVDROM Drive geflashed
BIOS geflashed

Heeft iemand enig idee?

Alvast bedankt!

Forbidden

[ Voor 6% gewijzigd door Forbidden op 28-02-2007 21:51 ]

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
misschien .. maakt je computer kortsluiting.
of .. je hebt een brakke voeding.

• Forbidden
Hmm ik heb enkele weken geleden de voeding vervangen met de nieuwe Corsair maar dat mocht niet baten. Het probleem bestaat al veel langer.

Bedankt voor je reply

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:39
Trek eens al het niet-nodige eruit. Zoals je geluidskaart, je dvd brander/lezer en 1 geheugenreepje.. Maar volgens mij zie ik maar 1x 1GB.

Probeer anders even een ander reepje als je die in de buurt hebt liggen.
Verder kan een Check van alles ook niet mis. HDD, Ram en etc.

Zijn je temps verder in orde?

• Forbidden
Tomino schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:51:
Trek eens al het niet-nodige eruit. Zoals je geluidskaart, je dvd brander/lezer en 1 geheugenreepje.. Maar volgens mij zie ik maar 1x 1GB.

Probeer anders even een ander reepje als je die in de buurt hebt liggen.
Verder kan een Check van alles ook niet mis. HDD, Ram en etc.

Zijn je temps verder in orde?
Goed dat je het zegt, alle temperatuur readings zijn normaal.
Dit kan wel een tijdje gaan duren aangezien de crashes heel willekeurig zijn, en op sommige dagen helemaal niet crasht :P

Geluidskaart is safe aangezien ik die ook nog niet zo lang heb en het probleem zich al langer voordoet.

Initial configuration waarbij het probleem al bestond.
AMD Athlon 64, 2200 MHz (11 x 200) 3500+
Asus A8N-SLI Deluxe
Kingston 1024 MB (2x 512 PC3200 DDR SDRAM)
Asus NVIDIA GeForce 6600 GT (128 MB)
Maxtor 6L160M0 (160 GB, 7200 RPM, SATA)
LiteOn DVD SOHD 16P9SV

Bedankt

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:33
Ik dacht gelijk aan een kapotte harde schijf. probeer die eens te checken.

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
probeer een oudere nvidia driver 96.xx ongeveer

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:39
Het is een lange weg, maar haal andere hardware die ongeveer gelijk is aan jouw systeem. Bijvoorbeeld ander type geheugen enzow. En vervang alleen het reepje ram. Kijk of je crashes hebt, zoja dan heb je grote kans dat je hetgevonden hebt, zoniet ga je door naar een volgend onderdeel van je pc..

Soort van afvinken..

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Lijkt me een moederbord hardware probleem, kijk eens rond voor lekkende condensators :). Eventueel een warmteprobleem, maar dan zou hij bij gamen sowieso vast moeten lopen, wat kennelijk niet zo is.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:39

Thandor

SilverStreak

Pak de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter er eens bij. Daar wordt o.a. ook informatie gegeven omtrent de voeding (welke voltages zijn correct e.d.) :).
Verder is het - zoals reeds gezegd - van belang dat je bij het troubleshooten alle non-essentiële hardware uit de PC haalt. De PC draait ook wel met één DDR-SDRAM DIMM en zal ook prima zonder geluidskaart en optische stations kunnen. Vergeet overigens niet dat een IDE kabel naar een optical óók onder non-essentiële hardware valt, haal de IDE connector dus ook uit de PC.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Forbidden
Bedankt voor alle replies :), die GoTTers zijn goed volk ;)

Ik ben nu begonnen met de componenten test en draai nu op het absolute minimum.

De voltages heb ik getest zoals in de handleiding staan (met Prime draaiende) en zij zijn zeer stabiel. Ik heb het moederbord even gedemonteerd en van dichtbij bekeken maar ik kon geen lekkende condensatoren vinden. Daarnaast heb ik nieuwe kabeltjes gepakt en aangesloten (op dit moment is alleen de WDC Raptor aangesloten)

Bedankt voor de tips, ik zal jullie op de hoogte houden van wat het probleem is/geweest.

Zijn er naast Prime nog dergelijke stresstests die ik kan uitvoeren tijdens de componenten tests?

[ Voor 8% gewijzigd door Forbidden op 24-02-2007 22:07 ]

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:14

Ravefiend

Carpe diem!

stefan001 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:15:
Lijkt me een moederbord hardware probleem, kijk eens rond voor lekkende condensators :). Eventueel een warmteprobleem, maar dan zou hij bij gamen sowieso vast moeten lopen, wat kennelijk niet zo is.
Lekkende condensators kunnen hier inderdaad de oorzaak van zijn. Ik had hetzelfde probleem in een recent verleden met een Dell PC.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit lijkt op een probleem dat ik ooit onder handen had, een gammele aansluiting van een SATA-kabel. Probeer eens een kabel met een metalen clip te pakken te krijgen, die zitten wat steviger.

ARME AOW’er

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:08

The Executer

Lekker belangrijk!

Wat je zou kunnen doen is even de Hiren Boot CD te downloaden. Hierin zit onder het menu testing tools de PC Doktor (dacht het zo hoor, weet niet cker, tis de 3e mogelijkheid ;). Als je deze start, kun je kiezen voor system stress test. Deze gaat je geheugen, dvd, hdd en processor bij langs om alles te testen. Ik weet niet of dit een mogelijkheid is... (BTW, dvd test wil niet altijd goed gaan, kan dus kloppen)

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

• Forbidden
Okey thanks!

Wat ik overigens ben vergeten te melden is dat wanneer ik in Windows mijn Advanced Settings wil bekijken (van mijn videokaart) het scherm even helemaal zwart wordt en vervolgens weer verschijnt.
Het gebeurd ook wanneer ik de eigenschappen van een videobestand wil bekijken (AVI Previewing functie van Windows staat uit)
Pagina: 1