maken raid array

Pagina: 1
Acties:

• foxsailor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-02-2025
hallo luitjes!

Ik ben weer es dom geweest en heb me bios geflashed. Op zich is dit allemaal prima verlopen, alleen heb ik nu tijdens het opstarten de tekst dat er geen array is ingesteld. Dan kan ik met f1 of f10 in een manager komen, waar ik alleen niks kan veranderen. na het indrukken van de spatie kan ik verder naar xp, waar ik verder alles kan gebruiken, behalve msn.

Mijn vraag is nu: Kan ik een raid 0 of 1 array instellen zonder dat ik de data om me schijf verlies? (heb 1 hd). Ik heb een handleiding warin staat dat ik een raid array kan instellen via schijfbeheer.
(http://members.home.nl/rvandesanden/raid2.html)
En zo nee, hoe kan ik dan het beste dit probleem verhelpen?

Het is het enige wat nu nog scheelt aan me pc. Heb me bios geflashed omdat ik continue last had van bsod's en strepen in beeld.

Kan iemand mij astublieft helpen? Ik zit hier erg mee omhoog.

Mvg,

Fokke

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Je hebt één hardeschijf en je wilt een RAID array aanmaken, begrijp je wel wat RAID inhoud?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

1 HDD in RAID gaat niet werken natuurlijk ;)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:28
zoals hierboven idd gezegd raid met 1 schijf kan niet bedoel je partities of heb je toch meerdere schijven

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Lees dit maar even door

[ Voor 8% gewijzigd door Mentox op 24-02-2007 20:25 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• foxsailor
excuseer,

ik heb 1 hd, onderverdeeld in 4 partities.

ik weet ondertussen wat raid inhoud, had de faq al gelezen, maar ik kom er niet uit.

heb ik verder nog opties dan?

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:39
Meerdere harde schijven kopen, als je echt RAID wilt gaan draaien.

Liefst van hetzelfde type.

Verwijderd

raid is gebruikelijk op meerdere fysieke harde schijven.(zover ga ik mee met de meesten die voor mij hebben gepost, thinking outside the box can refresh your mind)

Software raid is ook een optie maar heeft weinig (geen) voordelen tov 1 of meerdere partitie's.
gebruik in ieder geval hetzelfde programma als de vorige keer, anders kun je je data wel vergeten.
Edit:
jouw pdfje laat zien hoe je een raid uitvoert in windows met 2 fysieke harde schijven, hoeveel schijven heb jij in je kast hangen?
oftewel hoevvel schijven heb jij onder elkaar in schijfbeheer, schijf 0, en een schijf 1?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 21:08 ]

• foxsailor
Ok, als raid alleen gebruikelijk is bij meerdere hd's, waarom vraagt ie dan bij het opstarten om een array? Heb trouwens alleen een schijf 0.

Andere optie?: Xp eraf gooien en opnieuw installeren?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Bij het opstarten in windows zelf, of daarvoor nog? Misschien heb je jouw hardeschijf aan een RAID-controller hangen?
Als het in windows wordt gevraagd dan is een her-installatie van windows wel gemakkelijk.

• foxsailor
wordt naar gevraagd na een paar seconden na het aanzetten van de pc, dus nadat ie aangeeft wat erin de pc zit, als je begrijpt wat ik bedoeld.
Heb daarnaast ook een raidcontroller geinstalleerd. Voordat de bios geflashed was, waren er geen problemen, daarna gaf ie aan dat ie niet geinstalleerd was. heb vervolgens met de mb cd deze vervolgens geinstalleerd. Nu de rest dus nog

Verwijderd

In je BIOS kun je meestal instellen of je IDE controller in IDE-mode of RAID mode moet draaien. Aangezien RAID in jouw situatie praktisch geen optie is, dien je dus RAID-mode uit te schakelen. Dan verdwijnt ook dat 'extra schermpje' vlak na de POST (dat scherm bij het booten waarbij geheugen en harddisks worden getoond).

RAID met 1 HDD is mogelijk maar natuurlijk nutteloos; het biedt geen voordelen. Veel controllers gaan stilletjes ook om met de schijf alsof het JBOD/single disk is en geen feitelijk RAID0.

En dat je niet weet dat je voor RAID minimaal twee schijven nodig hebt wijst erop dat je totaal niet weet wat RAID inhoudt; tijd om je eerst even in te lezen op dat onderwerp dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 21:40 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-02 08:54
hmm je bios denkt dus dat je een raid wilt. en vraagt je het in te stellen. dat hoef je natuurlijk niet te doen.
hoe het komt dat ie denkt dat je er een wilt kan bijvoorbeeld omdat dat in het bios is aangegeven, of omdat je je disk op de verkeerde aansluiting op je moederbord hebt aangesloten.

en anders kan het nog zijn dat het bios alleen opmerkt dat je geen raid array hebt, en je dan vraaagt of je er 1 wilt instellen. dat hoef je natuurlijk niet te doen.

• foxsailor
nog even voor de goede orde.

Voor de bios flash had ik een lopend systeem. wel met bsod's ed maar hij liep.
Na het flashen van de bios ga ie de bovengenoemde problemen.
Blijkbaar heeft deze bios update dus de raid en IDE opties veranderd. Heb daarnaast trouwens ook ide drivers geinstalleerd.

Ik ga kijken in de bios of ik de functie raid/ide kan vinden en kan aanpassen.

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-01 19:44
foxsailor schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 21:57:

Ik ga kijken in de bios of ik de functie raid/ide kan vinden en kan aanpassen.
ja...die staat waarschijnlijk op raid....

gewoon raid uitzetten, en de bootvolgorde veranderen/instellen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Voor de duidelijkheid, een ARRAY van 1 HD kan wél, sterker nog, soms MOET het. Bijv. mijn ASUS K8V Deluxe eist dit bij het aansluiten van een SATA-HD. Je maakt dan een ARRAY aan van één HD of als je op de SATA-controller 2 HD's aansluit, één ARRAY van 1 HD en een tweede van één HD. Uiteraard kun je met 2 HD's ook een RAID0 (stripe) of een RAID1 (mirror) aanmaken.

Bij sommige moederborden kom je daar absoluut niet onderuit.

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 22:21:
Voor de duidelijkheid, een ARRAY van 1 HD kan wél, sterker nog, soms MOET het. Bijv. mijn ASUS K8V Deluxe eist dit bij het aansluiten van een SATA-HD. Je maakt dan een ARRAY aan van één HD of als je op de SATA-controller 2 HD's aansluit, één ARRAY van 1 HD en een tweede van één HD. Uiteraard kun je met 2 HD's ook een RAID0 (stripe) of een RAID1 (mirror) aanmaken.

In zijn geval betekent dat de laatste sector wordt overschreven met metadata hetgeen afhankelijk van NTFS/FAT (gering) dataverlies kan betekenen. Bovendien wil Windows echt niet zomaar van een RAID controller booten als dat eerst gewoon IDE was.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

lijkt me simpel. door het flashen staat je bios weer op default. dus even goed zetten en klaar.....zo moeilijk is dit toch niet

• foxsailor
Heeft ff geduurd, maar heb de volgende instellingen in de bios kunnen vinden met betrekking tot IDE RAID:

Onboard IDE RAID: Enabled (Disabled)
On chip IDE: Both (Disabled, primary, secondary)

Moet ik de bovenste op disabled zetten en dan nog es proberen? Ik heb geen zin om eerst te proberen en vervolgens de boel in de vernieling te helpen. Daarom eerst vragen en dan proberen.

Greetz

• Ray

Ray

aangezien je 1 hd hebt kan je niets slopen omdat er feitelijk geen verandering op de hd komt. Alleen je poort stelt zich anders in. Gewoon omzetten en kijk of het dan opgelost is

• Ray

Ray

Guardian Angel schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 22:21:

ik heb dit zelfde mobo maar bij mij hoeft dit absoluut niet. Heb op de promise raid 0 lopen en op de via controller gewoon 2 losse sata schijven. Er is nooit wat gevraagd. Sterker nog na een bios update krijg ik niet eens meer het via raid menu in beeld :)

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

[ Voor 4% gewijzigd door Shaggy op 27-02-2007 18:46 ]

Making an ass of myself since the 70's

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Vreemd, ik heb het laatste BIOS en aan de beide controllers inmiddels meerdere HD's gehangen. Ik moest dit telkens zo doen. We hebben het toch wel allebei over de ASUS K8V Deluxe? I.i.g., het staat ook zo in het manual.

Misschien dat dit MB verschillende revisies kent.

ARME AOW’er

• Ray

Ray

Guardian Angel schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:47:
Vreemd, ik heb het laatste BIOS en aan de beide controllers inmiddels meerdere HD's gehangen. Ik moest dit telkens zo doen. We hebben het toch wel allebei over de ASUS K8V Deluxe? I.i.g., het staat ook zo in het manual.

Misschien dat dit MB verschillende revisies kent.
mmm ik heb er nog een SE bij staan :) k8v se de luxe. misschien dat daar het verschil in zit ? heb een promise en een via (raid) controller erop. Voor de laatste bios kon in geen 500 gb op de via hangen want die werd niet herkent. na de update wel maar nu is het via raid menu zoek (kan trouwens ook zijn dat ik hem in de bios niet meer op raid heb staan....) maar ik kan er dus gewoon een schijf aanhangen zonder dat ik iets hoef te doen (zit nu een maxtor 200 gb en een samsung 500 gb op) andere schijven hangen in raid 0 aan de promise

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

SE makes the difference for sure. Ik had eerst alleen de VIA-controller als RAID0 in gebruik en pas later de Promise. Toen RAID0 wegens de risico's veranderd in 2 afzonderlijke ARRAYS.

Ik zat toen ik opnieuw wilde installeren ook raar te kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 27-02-2007 21:46 ]

ARME AOW’er

• foxsailor
Het probleem is eindelijk opgelost!!! Heb de IDE RAID op disabled gezet, waarna de pc zonder problemen opstart!
Een ieder bedankt voor de recaties!! _/-\o_ _/-\o_

Greetz,

Fokke
Pagina: 1