Verbinding sneller met 2 kabels.

Pagina: 1
Acties:

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-03 09:58
Goeiedag,

Ik heb misschien een wat rare vraag, maar ik wou graag weten of bestanden verzenden naar een andere pc sneller kan dmv meer kabels/netwerkkaarten.

De bedoeling is: Ik heb een fileserver, die ontzettend veel bestanden de gehele dag moet opslaan en vrijgeven. Ik wil graag dat de overdrachtssnelheid groter wordt. Ik verstuur regelmatig backups van minimaal 10 gb naar de server.

Ik heb helaas maar een 100 mb/s 24 ports switch, en een 1000mb/s switch is duur. Daarom wou ik 2 of meer netwerkkaarten installeren in de fileserver en met meerdere kabels met de switch verbinden.

Kan dit, en is dit sneller dan een normale verbinding van 1 kabel?

Hartstikke bedankt,

Niek B.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kan, dit heet trunking: http://en.wikipedia.org/wiki/Trunking

• pruimenpit
Ik zal het proberen ;) bedankt voor je snelle reactie.

Maar zijn mijn hardeschijven ook snel genoeg voor bijvoorbeel 10 computers die bestanden wegschrijven? Er zitten 8x 500 gb samsung spinpoints in, met speciale raid controller die ze allemaal met elkaar verbind. Het geen idee hoe dat zit, maar dat heeft een collega geregeld.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:12

BHQ

Bij een trunk moeten zowel de netwerkkaarten het ondersteunen (Heet ook wel teaming/bonding) en moet de switch ook een trunkoptie hebben.

Die HDD's trekken (als het 2 netwerkaartjes zijn die getrunkt zijn) die ~22MBps wel hoor.

• pruimenpit
Laatste vraag: moet je dit ook nog software matig instellen? dat trunken... of kun je gewoon de kabels aanleggen and thats it?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:12

BHQ

Als je de post nou eens had gelezen had je geweten dat je niet ineens een trunk hebt door een extra kaartje te plaatsen en nog een kabeltje te leggen. Dan zou je evt. de bak via de 2 IP's kunnen benaderen om zo de load te verdelen.

Je hebt nodig voor een trunk:
-een switch met trunking support en de poortjes ervoor ook ingesteld
-netwerkkaarten die beschikt zijn om met elkaar te trunken + uiteraard de drivers / instellingen.

een Gbit switch kan idd. ook een mooie optie zijn. 8 poortjes heb je vanaf 65 euro van 3Com, Asus en nog wat merkjes. Degelijke netwerkadapters erin (Geen realtek, liever iets Marvell of Intel based) en je hebt een behoorlijke improvement. Degelijke NIC hoeft nog geen 30 euro te zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door BHQ op 24-02-2007 20:30 ]

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-03 14:30
Alleen de kabels, en het instellen in de switch en de netwerkkaarten. Dit laatste is belangrijk. Zonder dit gaat het niet werken.
Overigens zijn gbit switchjes toch niet te duur. Ik weet niet hoeveel aansluitingen je nodig hebt maar een 3com officeconnect 8 poort heb je al voor 112 euro. Niet te duur toch? En dan heb je meteen 1 gbit ipv 200 mbit.
Plus hou er rekening mee dat met trunking alleen de server sneller wordt. De computers individueel zullen niet sneller gaan dan 100Mbit. 2 computers tegelijk kunnen dan dus wel allebei 100 mbit ernaartoe pompen, maar geen 200 mbit per computer. Of je moet alle computers gaan trunken, maar dan wordt de gbit switch toch snel een betere optie.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je verbinding maar met 1 pc sneller moet dan stop je toch een gigabit netwerkkkaart in di pc en in de server, 1 kabel ertussen (niks switch) en wat configureren.

Lijkt dat wat?

trunken is geen optie lijkt me, want als je hardware koopt die dat ondersteund ben je meteen al duurder uit dan simpele gigabit meuk.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

(Let trouwens even op je Mb/Gb MB GB gebruik). Daarnaast hoef je niet te groeten op GoT.
Pagina: 1