Canon Ixus 60 focus probleem binnenshuis

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03 14:35

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
De Mediamarkt heeft deze week de Canon Ixus 60 in de aanbieding (211€) en omdat ik in het verleden altijd goede ervaringen heb gehad met de Ixus serie ben ik er eentje gaan halen. Nu loop ik tegen het probleem aan dat hij binnenshuis niet goed focussed. Normaal gaat er na het scherpstellen naast de optische zoeker een groen ledje branden; met veel licht (buiten) doet hij dat wel, met weinig licht (bv. binnen) doet hij dat niet. Foto's komen er dus onscherp uit, of ik nou automatisch, handmatig, met of zonder filts, wat ik ook probeer.

Nu heb ik lopen zoeken op internet en GoT maar ik kom er niet achter of dit standaard gedrag van deze camera is of dat hij gewoon niet naar behoren functioneert. Ook heb ik het gevoel dat er vrij veel ruis in de fotos zit.

Voorbeeldje:

http://www.vddh.com/pix/IMG_0039.JPG

Wat denken jullie? Ruilen of hoort dit bij digitale compact camera's van dit type?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Misschien een domme vraag maar zit er niet toevallig nog een 'plakkertje' voor de AF sensor? Soms zit er op datsoort plekken zo'n doorzichtig folie dingetje tegen krassen etc, dus controleer je camera daar even op.

Het is trouwens focust en niet focussed ;) Engelse werkwoorden worden zo veel mogelijk op z'n Nederlands vervoegd

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
sOid schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 18:08:
Misschien een domme vraag maar zit er niet toevallig nog een 'plakkertje' voor de AF sensor? Soms zit er op datsoort plekken zo'n doorzichtig folie dingetje tegen krassen etc, dus controleer je camera daar even op.

Het is trouwens focust en niet focussed ;) Engelse werkwoorden worden zo veel mogelijk op z'n Nederlands vervoegd
Nope, zit geen stickertje op de lens (buiten/in veel licht doet hij het wel goed). Bedankt voor de grammaticale correctie! :)

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-03 17:04
sOid schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 18:08:
Het is trouwens focust en niet focussed ;)
Het is al jaren focussed, en zeer zeker niet wat jij er van maakt. Als je het graag in het Nederlands wilt hebben zeg je maar gewoon scherp gesteld. |:(

Verwijderd

Ik zou alleen om die ruis al terug gaan met die camera. Met dat focussen erbij al helemaal. Kan me niet voorstellen dat canon een camera met zulke prestaties uit durft te brengen.

Tuurlijk heeft een compact een bepaalde hoeveelheid ruis, maar de inmiddels 1 jaar oude HP budget-compact van m`n ma heeft het nog minder.

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

het rare is dat je been wel weer scherp is (rechtsonderin)

Pak je rust!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 14:51

Vuvuzela

My spire is forming

Ik heb een Ixus65 die gewoon hetzelfde is afgezien van de zoeker en scherm. Ik geloof bijna niet dat zo'n foto uit een Ixus60 komt. Ik zou er mee terug gaan. Lees dat je bij MM bent geweest die zijn wel soepel met aftersales service.

I served in a company of heroes.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
baquelappe schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 18:14:
[...]

Het is al jaren focussed, en zeer zeker niet wat jij er van maakt. Als je het graag in het Nederlands wilt hebben zeg je maar gewoon scherp gesteld. |:(
-offtopic-
Nope, echt niet :) Is met de nieuwe spelling anders.

Ik citeer uit het boek 'Praktische cursus spelling' door M. Klein en M. Visscher, vijfde druk, pagina 20:
De laatste jaaren verschijnen er steeds meer Engelse werkwoorden in het Nederlands. Je kunt deze het beste vervoegen alsof het Nederlandse werkwoorden zijn. Je laat de uitgang -en weg en je kijkt of de stam uitgaat op een medeklinker die in 't kofschip voorkomt. Als dat het geval is, dan vorm je de verleden tijd met -te en het voltooid deelwoord met -t.
En verderop, pagina 24:
focussen: ik focus, jij focust, wij focussen, ik focuste, wij focusten, gefocust
Pagina 356 uit het nieuwe Groene Boekje:
focussen, focuste, gefocust
Ik weet dat het vreemd is maar de nieuwe regels voor Engelse dingen in het nederlands zijn erg vaag. Ik studeer journalistiek dus ik moet dit allemaal zo goed mogelijk weten ;)
De vreemdste vind ik nog wel: geüpdatet (als in updaten)
-/offtopic-

Maargoed weer even ontopic; na je foto bekeken te hebben zou ik hem inderdaad omruilen. Lijkt me niet echt normaal als er zulke foto's uitkomen om eerlijk te zijn :/

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09-2025

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

staat ie niet ingesteld op 50cm ofzo?

Ici kann uw Werbung staan

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-03 23:19
sOid schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:55:
[...]
De laatste jaaren verschijnen er steeds meer Engelse werkwoorden in het Nederlands. Je kunt deze het beste vervoegen alsof het Nederlandse werkwoorden zijn. Je laat de uitgang -en weg en je kijkt of de stam uitgaat op een medeklinker die in 't kofschip voorkomt. Als dat het geval is, dan vorm je de verleden tijd met -te en het voltooid deelwoord met -t.
Jaren is ook in de nieuwe spelling met slecht 1 'a' ;)

Overigens ben je niet helemaal compleet, want behalve de medeklinkers uit het 'kofschip' doet tegenwoordig ook de 'x' hier mee (anders was het 'gefaxd' i.p.v. 'gefaxt'). Zo nu weer on topic :)

Ik weet niet hoeveel licht er is, maar met weinig licht kan een camera niet lekker focussen. De gevoeligheid wordt ook flink opgeschroeft en dat verklaart ook de ruis. Ik zou ook even buiten wat testfoto's proberen te maken.

[ Voor 13% gewijzigd door BugBoy op 25-02-2007 00:15 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Verwijderd

Ik heb ook een Ixus 60, die foto die jij post is wel heel slecht en absoluut niet normaal.

Feit dat je been scherp is zet ik wel vraagtekens bij.

Als je de camera op Auto zet dan kun je met de pijltjes toets ISO hoog en op Auto zetten. Flits aan uit. Macro aan uit etc..

Heb je hem niet toevallig op macro staan met high iso ofzo??

• Korras
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025
ziet eruit alsof er een macro stand aanstaat.. ik weet alleen niet of dit ook in die camera zit, en kan zo snel niks vinden..

7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 00:43:
Ik heb ook een Ixus 60, die foto die jij post is wel heel slecht en absoluut niet normaal.

Feit dat je been scherp is zet ik wel vraagtekens bij.

Als je de camera op Auto zet dan kun je met de pijltjes toets ISO hoog en op Auto zetten. Flits aan uit. Macro aan uit etc..

Heb je hem niet toevallig op macro staan met high iso ofzo??
Het begint erop te lijken dat deze camera erg willekeurig focus punten pakt; als ik op dezelfde scene een paar keer op focus klik is het elke keer iets anders. Op zich niet zo'n probleem, alleen wel dat echt alleen het stuk waarop hij scherp stelt ook echt scherp wordt en de rest wazig (zoals op de foto hierboven te zien). Met mijn vorige compact camera's was ik gewend gewoon te richten en te klikken, en zo'n beetje de hele foto was dan wel scherp. De Ixus 60 lijkt zich wat dat betreft meer als een spiegel reflex te gedragen dan als een compact camera. In manual mode kun je het type focus wel afdwingen en dan lijkt het beter te gaan in scenes met weinig licht.

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Willem2 schreef op zondag 25 februari 2007 @ 09:16:
[...]

Het begint erop te lijken dat deze camera erg willekeurig focus punten pakt; als ik op dezelfde scene een paar keer op focus klik is het elke keer iets anders.
Heb je al eens in plaats van de 9-punts AiAF 'm gewoon op center focus gezet?
Geeft wellicht wat minder inconsistente resultaten.

Denon AVR-X3600H

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Het lijkt erop dat ik bij dit model het type focus niet kan selecteren (niet in auto of in manual mode)... Dus zeker een goede suggestie maar ook de gebruiksaanwijzing meldt daar niets over!

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
Willem, druk op button 'MENU'. Er verschijnt een menu met een drietal Tabbladen erboven. Het eerste menublad is direct de goede, het Opname Menu, en de eerste optie daarvan is AiAF - aan of uit. Als je die op uit zet en met de Menu button het menu weer verlaat kiest de cam alleen nog het midden van je LCD als focus-punt.

Denon AVR-X3600H

Pagina: 1