[Ext USB HDD] Bootvolgorde iedere keer mis

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Ola :)

Gisteren een WD MyBook Essential 320GB gekocht. Prima schijfje, alleen pakt mijn PC hem standaard als bootschijf en daar wordt ik niet vrolijk van :(
Al vanalles geprobeerd, Opstartvolgorde in BIOS aangepast naar eerst interne HDD enzo, maar toch blijft ie eerst van USB willen booten. Als ik daarna nog een keer opstart gaat het wel goed 8)7
Vermoed dus dat het ergens hardwarematig zit. Mobo is een P4P800 met AMI BIOS. Weet iemand hoe ik dat BIOS zover krijg dat ie niet meer standaard van USB opstart :?

Overigens heb ik al ergens gelezen dat het maken van en logische partitie op die mybook het probleem op zou moeten lossen, alleen heb ik hem dus nog maar net en ik wil hem niet meteen weer vernachelen - mocht er iets mis mee zijn dan wil ik hem in originele staat terug kunnen brengen.
Dus ik hoop dat iemand weet of er in het BIOS het booten van USB uitgeschakeld kan worden, want ik kan het niet vinden :(

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Mischien heb je al gecontroleerd maar lees het niet terug in je post

Probeer eens boot from other devices in bios uit te zetten.
En alleen je interne hdd als 1 boot te zetten.
Rest op dissable.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Zojuist gekeken: mijn BIOS heeft geen optie "Boot from other devices", dus dat wordt wat lastig ;)

Rest disablen zou op zich kunnen, ware het niet dat ik ook gewoon van CD op wil kunnen starten als dat nodig is. En dan schiet ik daar dus niks mee op.
Wellicht iemand anders nog tips :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ropau
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:27
Waarom zit er überhoupt een geldig boot-record op die HDD? Er is niets op de schijf wat kan booten dus zou je BIOS hem automatisch over moeten slaan, net als een niet bootbare CD, zou je denken. Theoretisch gezien zou je er ook een boot-record op kunnen zetten die vervolgens alsnog zorgt dat er geboot wordt van je interne HDD, maar hoe je dat in de praktijk doet weet ik niet.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Al sla je me dood 8)7
D'r zit er ook geen op...hij heeft iedere keer een foutmelding dat er geen geldig OS op staat enzo (wat logisch is). Ik heb inmiddels geprobeerd om er een logisch station op te zetten (uitgebreide partitie en dan een logisch station) maar ook dat mag niet baten. PC probeert er alsnog van te booten :(

Wel moet ik zeggen dat als de PC eenmaal opgestart is en ik na de melding een CTRL-ALT-DEL geef, dat ie dan wel goed opstart. Overigens was eerst de indeling FAT32 en nu NTFS, maar dat lijkt ook geen verschil te maken - zelfde effect doet zich voor.
Iemand nog andere goede ideeen :?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Stomme vraag misschien maar heb je al geprobeerd je BIOS up te daten?

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op zondag 25 februari 2007 @ 18:47:
Stomme vraag misschien maar heb je al geprobeerd je BIOS up te daten?
Dat heb ik nog niet geprobeerd nee. Bewust eigenlijk, ik hou daar niet zo van. Ben nu de laatste versie aan het downloaden, wellicht dat het gaat helpen. Keep you posted :Y)

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
BIOS update van mijn P4P800 wil niet werken :( AFUDOS progsel geeft aan dat het geen geldig bestand is oid. Kromme is dat het nu wel redelijk goed draait. Enige dat ik heb gedaan is het ding naar de factory default FAT32 gezet middels de tool op WDC en nou boot ie volgens mij weer goed. Ik snap het ook niet meer 8)7

Edit: OK, ben helaas te voorbarig geweest. Ding gaat mooi terug naar de Mycom en dan ga ik een andere oplossing zoeken :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door The Eagle op 26-02-2007 13:07 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Let wel op dat je een BIOS download voor het juiste model. Je hebt bijvoorbeeld ook een P4P800 Deluxe en SE versie. Ik denk dat het toch een probleem met je BIOS is en niet met de externe harde schijf zelf.
Pagina: 1