[AMD X2] PC valt spontaan uit na 1 minuut

Pagina: 1
Acties:

• marccom
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:56
Ik heb hier een AMD X2 systeem wat tot op heden prima functioneerde. Vanmiddag viel deze opeens uit en ging niet meer aan. Even via de voeding gereset en daarna deed ie het weer. Nu doet ie het maar valt hij na een goeie minuut uit. De ledjes aan de voorkant van de kast knipperen en ik hoor getik. Geen idee wat dit is....

specs:
AMD X2 4200+
2x 1024 mb PC3200 Dane Elec geheugen @ dual channel
WD160 en WD320gb sata harddisk
Asus A8N-E moederbord
Cooler Master Centurion kast
Cooler Master extreme power 430W voeding
Zalman CNPS9500AM2 cpu cooler
Zalman chipset koeler (Asus vliegtuig variant vervangen)
BenQ dvd brander
Philips cd brander

Het mobo is ongeveer 1,5 jaar oud en heb een maand of 2 geleden de koelers en voeding geplaatst. Alles werkte prima en de temperaturen lagen stabiel rond de 32/34 graden. PC is geinstalleerd met XP Pro welke geen logboek foutmeldingen geeft.

Heb de pc een uurtje uitgezet en nog maar een keer aangezet. Alles lijkt te werken, pc start zonder foutmeldingen. Na een minuut in Windows te werken valt het beeld weg en zijn de lampjes aan de voorkant van de kast uit. Als ik even wacht gaan deze even kort knipperen. Ook de lampjes op de dvd/cd brander lichten op en toen ik hem open deed bleef deze halverwege steken.

Heb nu de kast open liggen en als de pc uitvalt zie ik het ledje van de cpu koeler flikkeren. Het lijkt er dus op dat er een stroomprobleempje is. Heb de harde schijven en cd/dvd speler los gekoppeld maar nog steeds valt ie uit :(

Bios inmiddels gereset en geprobeerd te booten met 1 reepje geheugen. Ook geen effect. Helaas heb ik geen zwaardere voeding dan 300 Watt liggen dus kan die even niet testen mgoed, kan die het zijn?

Whoop!

• hunters
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Het kan inderdaad je voeding zijn, kijk even of je een voeding van iemand anders kan lenen.
300 Watt is zowieso wel erg weinig, een nieuwe voeding van 400 Watt hoeft ook niet duur te zijn.

Over dat tikken in je pc:
Dit kan je harddisk zijn, als hij begint te tikken betekent dat vaak dat hij niet lang meer te leven heeft....
Luister dus even goed of het je harddisk is die tikt.

• marccom
Ik denk niet dat het een van de harddisk is want die zijn nu losgekoppeld. Smart errors gaven ze niet en ook geen meldingen in het Windows log. Zal nog wel ff WD Datalife guard er over heen gooien mgoed, hij valt nu uit na een minuut dus dat is lastig :). Nog steeds tikt er iets voorin de kast achter de power schakelaar. Krijg zo 123 niet de voorkant van de kast er af dus kan niet zien wat er achter zit.

Heb dacht ik rond de 40 euro betaald voor de voeding dus dat zijn de kosten niet maarja, waar haal je op dit moment "even" een voeding ;) Is de 430 Watt voeding overigens zwaar genoeg voor dit systeem?

[ Voor 29% gewijzigd door marccom op 24-02-2007 17:10 ]

Whoop!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:28

Thandor

SilverStreak

CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor.
Dit topic hoort hier dus niet thuis. Ik ga het dus verplaatsen naar OH.

Bekijk de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens en check de voltages van de voeding. Heb je de hardeschijven volledig losgekoppeld? (Dus ook de powerconnector).
Verder is het belangrijk dat je bij het troubleshooten alle non-essentiële hardware uit de PC haalt. Hardeschijven en optische stations zijn helemaal niet nodig voor de werking van de PC. Haal deze er dus uit.

Indien mogelijk is het zelfs een idee om de hardware uit de kast te halen en los op te bouwen. D.w.z. het moederbord op een doos leggen en alle essentiële hardware insteken. Vervolgens kijken of het probleem nog steeds optreedt.
Zalman chipset koeler (Asus vliegtuig variant vervangen)
Check even of deze nog goed contact maakt. Ververs desnoods de warmtegeleidingspasta. Bekijk dit ook even voor de CPU :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• marccom
Koelpasta is voor alle onderdelen voorzien van fan vervangen toen het de nieuwe kast in ging (mobo overgenomen van iemand). Dat zit wel goed.

Vanavond het hele systeem maar even onder handen genomen met de compressor. Alles er nogmaals uitgehaald en uitgeblazen. Wat blijkt... Het systeem functioneert weer... :o

Ding staat nu al 3 kwartier aan, temperatuur cpu stabiel op 27 graden, mobo op 32, videokaart op 45. Nog even onbelast, wil kijken of die nog gaat uitvallen maar het lijkt er op dat ie weer goed werkt... Nu hopen dat ie het ook blijft doen :7

Whoop!