[MS Word] Opmaakprofiel - starten op oneven pagina

Pagina: 1
Acties:
  • 634 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
Binnen Word kun je bij opmaakprofielen (alineaopmaak) aangeven dat deze op een nieuwe pagina moet beginnen. Erg handig om hoofdstukken op een nieuwe pagina te laten starten.
Ook kun je een sectie-einde invoegen waarbij de nieuwe sectie op de eerstvolgende oneven pagina begint, en er eventueel een blanco pagina wordt ingevoegd.

Nu krijg ik de vraag om een sjabloon zodanig in te richten dat elk hoofdstuk op een nieuwe oneven pagina begint (ivm dubbelzijdig afdrukken, altijd starten op rechterpagina). Dat is dus een combinatie van deze twee mogelijkheden.
Is dit te realiseren? En zo ja, hoe?

Ik kan eventueel de print en/of save afvangen in VBA om vervolgens alle Hoofdstuk-headers op te zoeken, te kijken of ze op een even pagina staan en dan een pagebreak invoegen. Maar dat is moeilijk goed te krijgen. Als er dan in het voorgaande hoofdstuk een uitbreiding wordt gedaan, kan dat weer opschuiven en krijg je in sommige gevallen waarschijnlijk 3 lege pagina's.
Lijkt me een nogal dirty methode om het zo op te lossen, dus ik hoop op een betere...

• BertS
Niemand een idee om dit te realiseren :?

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik denk dat Google je kan helpen: http://www.google.com/sea...official&client=firefox-a

Echter het is denk ik de vraag of de hoofdstukstructuut al bekend is of niet. Als de hoofstukstructuur al bekend is, en de gebruiker alleen wat tekstjes invult is het vrij eenvoudig realiseerbaar.

Als de gebruiker zelf hoofdstukken definieert, dan zijn er de volgende VBA opties:
1 Definieer een macro welke eerst een page break invoegt, en dan naar het opmaakprofiel springt voor Chaptertitles. Ken daarna een sneltoetstoe aan de macro
2 Definieer een macro "onprint/onsave" welke kijkt of een chapter is voorafgegaan door een sectionbreak, if not, then insert section break.

Natuurlijk zijn beide macro opties te combineren zodat het altijd goed gaat. Voor optie 1 is het een vereiste dat alle gebruikers sneltoets gebruiken, en niet zelf met opmaakprofielen gaan lopen kloten
Nadeel van methode 2 is dat het WYSIWYG principe niet meer werkt...

• BertS
Thanx. De structuur is niet bekend, dus de gebruiker moet het zelf definiëren. Vanwege het niveau van de gebruikers ("wat is een opmaakprofiel???"), was hiervoor al een werkbalk voorzien met knoppen voor Hoofdstuk/Paragraaf/etc.
Hier heb ik nu code aan toegevoegd die aan het eind van het hoofdstuk een sectieeinde-onevenpagina invoegt. Voorzover ik nu heb getest werkt dit goed (alleen is de blanco pagina in afdrukweergave niet zichtbaar, maar de gebruiker kan dat zien in de inhoudsopgave)

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 11:33
BertS schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 13:15:
Hier heb ik nu code aan toegevoegd die aan het eind van het hoofdstuk een sectieeinde-onevenpagina invoegt. Voorzover ik nu heb getest werkt dit goed (alleen is de blanco pagina in afdrukweergave niet zichtbaar, maar de gebruiker kan dat zien in de inhoudsopgave)
Wat ga je nu doen als de gebruiker in een voorgaand hoofdstuk zoveel tekst toevoegt, dat de bladzijdenummering van de volgende hoofdstukken verschuift?

Wat je wilt, is me in Word nog niet gelukt; het kan wel in OpenOffice.org. :P

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 13:36
Je kan natuurlijk een sectie-einde invoegen dat op een oneven pagina begint. Dan heeft elk hoofdstuk zijn eigen sectie.

(ow, slecht gelezen, werd hierboven al vermeld...)

[ Voor 18% gewijzigd door Witte op 28-02-2007 16:50 ]

Houdoe

• BertS
sam.vimes schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 15:34:
[...]

Wat ga je nu doen als de gebruiker in een voorgaand hoofdstuk zoveel tekst toevoegt, dat de bladzijdenummering van de volgende hoofdstukken verschuift?

Wat je wilt, is me in Word nog niet gelukt; het kan wel in OpenOffice.org. :P
Door het 'sectieeinde-oneven-pagina' gaat dat (in verreweg de meeste gevallen) goed. Het gaat alleen mis als de gebruiker tekst aan het hoofdstuk gaat toevoegen ná het ingevoegde sectie-einde. Of dat gaat gebeuren zal de praktijk nog moeten uitwijzen.
Pagina: 1