[XP] Windows sluit zelf af op batterij

Pagina: 1
Acties:

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
Ik heb sinds kort een Compaq Evo N160 in mijn bezit, erg leuk dingetje. Ik heb echter een probleempje met de accu.

Het is een oude accu dus ik verwacht er niet veel van. Ik weet iig wel dat Windows 'm niet goed uitleest, hij laad 'm namelijk op en dan blijft de meter staan op 9% (laptop stopt zelf ook met opladen, ongeacht windows). Als ik nu de stroom eraf haal werkt de laptop gewoon op de batterij, maar windows schakelt zich automatisch uit na enkele seconden omdat de meter snel op 0% zit.

Hoe kan ik deze beveiliging uitzetten? In energiebeheer heb ik de opties al uitgezet. Misschien is het een service die ik kan uitschakelen?

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
waarom zou je dat willen? als de batterij leeg is zal je laptop echt niet verder werken hoor, je batterij kan gewoon niet genoeg stroom meer opslaan.

Verwijderd

In configuratiescherm 'energiebeheer'.. (beter kijken.. wel onder een admin account natuurlijk)

maaruh... die accu is dood/ op.. trek de accu er uit, en gebruik hem gewoon op netstroom

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 13:05 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nieuwe batterij kopen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• kikibu
Erg opbouwende reply's. In energiebeheer heb ik echt wel alle acties uitgevinkt bij lage accupercentages, ik ben niet achterlijk.

Over dat de accu dood is, ik heb geen zin in een nieuwe accu en wil gewoon kijken hoe lang deze het nog doet zonder dat Windows zichzelf afsluit. XP leest de accu verkeerd uit, zoals ik in m'n SP heb verteld. Dit wordt onderbouwd door het feit dat als de accu werkelijk op 0% zou zijn, de laptop uit zou vallen ipv netjes afsluiten.

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
kikibu schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 13:24:
Erg opbouwende reply's. In energiebeheer heb ik echt wel alle acties uitgevinkt bij lage accupercentages, ik ben niet achterlijk.

Over dat de accu dood is, ik heb geen zin in een nieuwe accu en wil gewoon kijken hoe lang deze het nog doet zonder dat Windows zichzelf afsluit. XP leest de accu verkeerd uit, zoals ik in m'n SP heb verteld. Dit wordt onderbouwd door het feit dat als de accu werkelijk op 0% zou zijn, de laptop uit zou vallen ipv netjes afsluiten.
Wanneer je een accu werkelijk op 0% zou krijgen, dan kun je deze gelijk inleveren bij het chemisch afval. Lithium-Ion accu's kunnen niet tegen zgn "diep ontladen", daarom zit er een beveiliging in die ervoor zorgt dat je laptop uitschakeld voordat de accu helemaal leeg is. Die kun je niet overrulen met wat XP settings.

Overigens verouderen lithium-ion accu's ook wanneer je ze niet gebruikt, afhankelijk van de temperatuur waarop je ze bewaard. Wanneer je een accu dus niet gebruikt, kun je deze beter voor zo'n 60% opladen en in de koelkast bewaren (wel af en toe opnieuw opladen). Het altijd aan de laptop laten zitten zorgt voor versnelde veroudering door de hitte v/d laptop en het regelmatig heropladen.

_██_
(ಠ_ృ)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

kikibu schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 13:24:

Niet zulke gevoelige teentjes svp. Je weet niet of XP de accu verkeerd uitleest; er kunnen ook cellen (deels) kapot zijn. Een batterij met zulke kenmerken kun je beter vervangen, voor je andere problemen gaat krijgen. Dat je "geen zin" hebt, tja...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Dan gebruik je toch een live CD van een of andere Linux distributie... je kan het altijd proberen :O

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• kikibu
Ik ben niet geirriteerd, ik wil graag wat meer opbouwende reply's als 'nieuwe accu kopen', het gaat namelijk over deze accu en mijn vraag hieromtrend. Maar goed, no worries mate :)

Ik heb idd wat opgezocht over Li-On accu's. Ook over XP en dat na een tijdje de 'calibratie' van de accu er niet meer is, daarom verwacht ik dat dit nu ook het geval is. Ik wil dus gaan calibreren, maar xp sluit af (met afsluitscherm) en niet de laptop lijkt me. Behalve als de laptop/bios zelf de uitschakel button virtueel indrukt ofzo, lijkt me het onwaarschijnlijk dat je dit niet zelf kan doen.

Ik zal eens even een dos schermpje booten en dan de stroom eraf halen, kijken of hij ook binnen
minuut uitschakelt.
Pagina: 1