Toon posts:

Onscherpe delen in foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs wat foto's gemaakt van een Carnavalsoptocht:
www.dicasa.nl/Carnaval2007

Delen van deze foto's zijn onscherp. Is dit nu onstaan door mis focussen door mij of door een te groot diafragma gebruik. Ze zijn allen geschoten op F2.8 met de Nikkor 80-200mm/2.8. Had ik hier beter tegen de F8 aan kunnen gaan zitten?

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Dit is een heel duidelijk gevalletje van een te kleine scherptediepte, je diagnose is correct...volgende keer verder dichtknijpen.

Verwijderd

Ik denk dat je beter een hogere f-waarde had kunnen kiezen.zoals je al zelf opmerkt

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2007 12:09 ]

Verwijderd

Denk combinatie van, die scherptediepte komt natuurlijk door de 2.8 en waarschijnlijk kun je met die lens wel veel scherper dus zal je waarschijnlijk niet 100% goed gefocused hebben (of de camera niet stil genoeg gehouden).

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Je diagnose is idd correct gesteld zoals MissingDog al meldde. Het scherptediepte effect word echter ook versterkt door het gebruik van een tele objectief. Hoe verder je inzoomt (des te meer mm's) des te korter de scherpte diepte, oftewel, hoe meer onscherpte er over de diepte van de afbeelding ontstaat. Beetje mis focussen kan dan grotere gevolgen hebben.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Verwijderd

Uhm, mag ik hier het woord misfocus tegenaan gooien? Bij een aantal pics zit je er domweg naast en bij een aantal heb ik zoiets van: hmm, dat wat in de DOF ligt is ook niet gigantisch scherp...
Pagina: 1