Battlefield 2 erg traag (veel schijfactviteit)

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb al een ruime tijd problemen met BF2. Tijdens het spelen hapert BF2 ontzettend en op de maat van de haperingen is er veel schijfactiviteit. Ik heb geen idee wat hij dan doet, maar het is eigenlijk onspeelbaar. De laatste patch heeft ook niets opgelost.

Ik heb allerlei settings al geprobeerd, maar zelfs met alles op Low blijft hij haperen. Aan de snelheid van m'n systeem lijkt het niet te liggen, want zolang er geen schijfactiviteit is gaat alles vloeiend op Highest. En daarnaast heeft het ooit wel goed gedraait.

Zowel onder XP als onder Vista heb ik er last van. Een grondige defragmentatie heeft niets geholpen en ik heb ook al enkele optimalisatie-tips geprobeerd, zoals het renamen van BF2.EXE (alleen doet hij dan niets onder Vista, onder XP wel), het weggooien van de shaders uit MijnDocumenten etc.

Herkent iemand dit probleem?

De specs:
AMD Athlon 64 3500+ @ 4200+
Asus A8N-SLI
Asus Extreme N6600 (GF6600)
1GB Corsair Value RAM
2x Western Digital 80GB
1x Western Digital 200GB

Edit: Herinstallatie van XP en Vista haalt niets uit.

[ Voor 4% gewijzigd door mjszwo op 24-02-2007 08:58 ]

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 09:13
hoe is je internet verbinding, probeer is of hij ook hapert als je offline speelt.

• mjszwo
  • Niet online
Ja, offline hapert hij ook helaas.

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-11 13:57
ik weet niet met welke videosettings je speelt maar ik ben voor 90% zeker dat het over zal zijn als je 1Gb RAM extra erbij zet. BF2 kan 1,5Gb gebruiken (heb ik me ooit laten vertellen) dus zal het spel bij jou gaan swappen wat de HD activiteit veroorzaakt. Als je de financiele middelen hebt zou ik zeker 1Gb erbij doen en let maar eens op wat een verschil :)

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je kijkt naar je taakbeheer, levert dat nog zinnige informatie op:

* hoe zit het met geheugenverbruik tijdens bf2?
* hoe zit met met cpu-belasting, wordt er ergens iets 'afgesnoept'?

• DW-ike
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-07 18:44
hoe hoog heb je de grafische kwaliteit ingesteld?
als je in BF2 alles op hoog/hoogste hebt staan heb je meer dan 1 G aan werkgeheugen nodig en tenminste 256Mb op je grafische kaart. Zo niet, dan gaat hij de schijf als cache gebruiken om textures te swappen. Ik zou zeggen: probeer het eens met alles op medium of laag (weet ik, 't ziet er niet uit). Als hij dan niet stottert weet je dat het komt door textureswapping.
Vroeger stond dit volgens mij ook vermeld in de TS van de BF2 topics

Why run? you'll only die tired......

• mjszwo
  • Niet online
Ik heb alles op Low geprobeerd op 800x600, ook dan hapert hij. Enkele maanden geleden kon ik met exact dezelfde hardwareconfiguratie vloeiend op 1024x768 en alles op high spelen (geen AA welliswaar).

Het cpu-/geheugengebruik tijdens BF2 is eigenlijk zogoed als niet te meten. Als ik naar de taskmanager wil switchen is hij daar zo lang mee bezig, dat ik van ongeduld uiteindelijk altijd maar op de resetknop ram.

Ik zal eens kijken wat hij met meer RAM doet, heb ik nog wel in m'n bedrijfsbusje liggen en kan ik mooi even mee testen.

• SubaruRene
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-11 10:33
2gb ram nemen. Systeem herstel uitschakelen. virtuel geheugen instellen 1.5/3

met 2gb is dat dus 3072min en 6144max

• mjszwo
  • Niet online
Ik heb vanmiddag met 2gb getest, en nog hapert hij wanneer ik alles op Lowest heb staan. Ik snap er niks van... Systeemherstel en de optimale grootte van de swapfile vastzetten haalt ook weinig uit.

Het draait wel iets beter met alle settings op Lowest, maar dat was ook al zo bij 1gb.

Verwijderd

Draai je een virusscanner? Zo ja, zet die eens uit :)

• lullebakman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 09:17
Is alleen BF2 traag?
Anders eens kijken of DMA aanstaat.

• mjszwo
  • Niet online
Het is inderdaad alleen bij BF2. Verder heb ik totaal geen problemen met allerlei verschillende games. De grap is dat BF2142 wel vloeiend draait.

Ik zal het nog eens proberen met Kaspersky disabled.

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 08:44
heb je al memtest gedraait?
je geeft aan dat bf2 eerst wel soepel liep, dus het lijkt me stug dat je het probleem oplost door meer geheugen bij te prikken.

EDIT
lees nu net dat je met andere spellen geen problemen hebt...
dan lijkt het me een goed idee om bf2 gewoon ff opnieuw te installeren.

[ Voor 34% gewijzigd door harrald op 24-02-2007 18:11 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Geloof mij : zet er een GB bij.
BF2 zuipt geheugen, op het moment dat jij je HDD hoort ratelen is je geheugen aan het swappen op je harddisk. Er voor mij ook een wereld open in BF2 toen ik van 1 GB naar 2 GB ging.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Exorcist schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 18:40:
Geloof mij : zet er een GB bij.
BF2 zuipt geheugen, op het moment dat jij je HDD hoort ratelen is je geheugen aan het swappen op je harddisk. Er voor mij ook een wereld open in BF2 toen ik van 1 GB naar 2 GB ging.
Ik merk toch echt geen geswap oid met zowat alles op medium behalve dynamic lightning (die staat uit). En dat is in multiplayer met 1280x1024, 4X AA, 8X AF (Niet dat AA en AF je laten swappen) Dus met alles op low zou je zelfs met 512MB misschien net nog rond kunnen komen in SP.

Wat voor verschil merkte je dan? In framerates of geen geswap meer? (Indien geen geswap: dan mag je je toch wel eens zorgen gaan maken over wat voor troep er wel niet allemaal rondzwerft op je pc :? (En zich in het ram heeft genesteld natuurlijk :P))

[ Voor 17% gewijzigd door MensionXL op 24-02-2007 18:52 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-11 09:13
Instaleer BF2 is een keer opnieuw mischien dat dat helpt, als alleen BF2 niet goed draait is de Instalatie mischien niet goed gegaan of corrupt geraakt

[ Voor 45% gewijzigd door martijn- op 24-02-2007 18:54 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

harrald schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 18:09:
EDIT
lees nu net dat je met andere spellen geen problemen hebt...
dan lijkt het me een goed idee om bf2 gewoon ff opnieuw te installeren.
martijn- schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 18:53:
Instaleer BF2 is een keer opnieuw mischien dat dat helpt, als alleen BF2 niet goed draait is de Instalatie mischien niet goed gegaan of corrupt geraakt
Als jullie nou eens goed lezen, dan hadden jullie gelezen dat hij het onder XP en Vista heeft geinstalleerd; maw: 2 verschillende installaties. Dus aan de installatie kan het niet liggen want hij heeft het bij beiden.

[ Voor 20% gewijzigd door MensionXL op 24-02-2007 18:57 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• mjszwo
  • Niet online
MensionXL schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 18:50:
[...]

...

Wat voor verschil merkte je dan? In framerates of geen geswap meer? (Indien geen geswap: dan mag je je toch wel eens zorgen gaan maken over wat voor troep er wel niet allemaal rondzwerft op je pc :? (En zich in het ram heeft genesteld natuurlijk :P))
Het geswap is wat minder met alles op Lowest, maar nog wel aanwezig. Qua framerate draait BF2 prima met alles op High. Ik heb al nieuwe installaties van XP en Vista geprobeerd waarbij ik enkel de drivers heb geinstalleerd (zo goed als een kale install dus), maar dan doet het probleem zich ook voor.

In de tijd dat het wel goed draaide, had ik ook wel last van geswap, maar dan enkel wanneer ik net de map was binnen gegaan. Als ik dan even 360 graden ronddraaide haperde hij en hoorde je de harddisk flink ratelen, maar daarna was het dan ook over en ging alles vloeiend.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Doet me toch denken aan een geheugentekort :)

Heeft ook een computer!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:22
Ik draai met 1 GB Battlefield 2142 met alles op zijn hoogst, zonder hakkeren. Lijkt me dat BF2 dan ook zonder veel problemen zou moeten kunnen draaien, als je hem niet op zijn hoogst zet?

[ Voor 27% gewijzigd door Jakkus op 24-02-2007 20:07 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
vaag msschien je directx updaten?
videokaart drivers ook maar direct
zitten je hdd's in raid?, staat het spel erges waar nu een badsector zit? zit het spel op het eind v/d schijf (sloomste)?

swapfile moet je trouwes altijd vastzetten op dezelfde grote (dat voorkomt fragmentatie), en 3gb is veel teveelt (1gb max bij 2gb ram anders 1.5gb ). Eigenlijk heb ik hem het liefst uit alleen CoH houdt daar niet van :P

bf2 kan best draaien met 512mb ram en een 128mb vga, alleen niet op zijn hoogst, maar wel op medium.

Nukezone FTW

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

MensionXL schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 18:50:
[...]

Ik merk toch echt geen geswap oid met zowat alles op medium behalve dynamic lightning (die staat uit). En dat is in multiplayer met 1280x1024, 4X AA, 8X AF (Niet dat AA en AF je laten swappen) Dus met alles op low zou je zelfs met 512MB misschien net nog rond kunnen komen in SP.

Ik merkte voornamelijk dat het inladen van het level, dus net nadat je bent begonnen met spelen, alles soepeler ging en mn HDD minder werd aangesproken. Sowieso is mijn PC troepvrij ;)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Vista aan het indexeren?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Wel grappig om even na te gaan hoeveel geheugen je met Vista in combinatie met BF2 wel niet nodig heb. Ik draai zelf met 1gb ram 2gb zou veeel beter zijn. Nu is er aangetoont dat vista dezelfde performance heeft met 4gb als windows xp met 1gb. Dat betekend dus dat vista in combi met BF2 ongeveer 5gb intern geheugen nodig heeft :o :o _/-\o_ Dat is toch niet normaal meer.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zondag 25 februari 2007 @ 00:19:
Wel grappig om even na te gaan hoeveel geheugen je met Vista in combinatie met BF2 wel niet nodig heb. Ik draai zelf met 1gb ram 2gb zou veeel beter zijn. Nu is er aangetoont dat vista dezelfde performance heeft met 4gb als windows xp met 1gb. Dat betekend dus dat vista in combi met BF2 ongeveer 5gb intern geheugen nodig heeft :o :o _/-\o_ Dat is toch niet normaal meer.
Lijkt mij een tikkeltje overdreven. Ik ervaar Vista met 2 GB ongeveer gelijk als XP met 1 GB, zelfs wat vlotter eigenlijk. Geldt ook voor BF2 trouwens, die verhoudingsgewijs.
Pagina: 1